1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
paha

Mitä Suomen ladun oppaisiin tulee, enpä juurikaan laittaisi painoa heidän tekemisilleen. Minulle (seurueeseen kuulumattomalle) tultiin eräällä kämpällä opettamaan, että vaelluksilla ei saa olla hammasharjaa mukana...

Muuten kyllä samaa mieltä kuin muutkin, että höpö höpö tämä hien tukkima iho yms. jutut. Mukavuusseikkana kyllä pitää paikkansa, mutta kunhan viikon--> on samat paskat niskassa tallaillut/ hiihtänyt menemään alkaa kroppa muutenkin toimimaan/ tottumaan hieman eri malliin, kuin viikon Suomen ladun appelsiinivaelluksilla.

Omat tekemiseni eivät perustu toivottavasti mihinkään, mitä Suomen ladun oppaille opetetaan.   

trekooli

Tuota hammasharja asiaa en usko! Ja vaikka olen oppini saanut ladun oppailta, en ole yhdelläkään appelsiinivaellukselle osallistunut. Kämpissä en juuri ole tuhrannut ja itselleni peseytyminen on edellytys tarkenimiselle. Olen sen täällä kotonakin esim. suunnistusreissuilla huomannut. Vaikka olisi helle, alan palelemaan, ellen saa hikeä huuhdeltua pois. Taitaa pojat kysyä vähän luontoa pulahtaa parin asteiseen veteen tai talvella lumihankeen ja sen jälkeen vielä telttaan yöksi.  Ei ole yhtään sellaista säätä tai pakkasta ollut, ettenkö olisi peseytynyt.

Mutta tässäkin kuten kaikessa jokainen tekee kuten parhaakseen näkee.

Tura

Ainakin minä olen niin pehmeä poika, etten ihan helpolla mene lutikoimaan kaksi asteiseen veteen tai kieriskelemään pakkaslumeen. Jos noin kylmässä vedessä haluaa liasta eroon päästä, tarvitaan saippuaa. Varmasti on saippuoita, jotka eivät saastuta, mainosmies sanoi. Jos haluaa puhtaaksi tulla, tarvitaan lämmintä vettä. Tuore hiki on pääasiassa laimeaa suolavettä, miten se pistää palelemaan? Olisiko syynä sittenkin märät alusvaatteet. Onkohan tuossa hangessa kieriskelyssä enemmän kysymyksessä itsensä karaiseminen. Ainakin minulla saunasta avantouinti ja lumihankeen lisäksi enkelinkuva on.
Joskus kauan sitten luin artikkelin Nepalista. Nepalin kovin rajallisia puuvaroja käytetään turistien pesuveden lämmittämiseen. Länsimainen trekkailija haluaa lutrata suihkussa vähintään joka toinen päivä. Miten tämä tähän juttuun liittyy. Ei kai mitenkään

Tura

Nukuin yön yli. Olisiko tuo trekoolin paleluongelma rasituksen jälkeen seuraavanlainen:
Rasitus. Kone käy kuumana. Jäähdytin toimii, hikoilu.
Rasitus loppuu. Jäähdytin toimii yhä: palelu.
Kylmää vettä iholle. Systeemi olettaa, että ympäristö on kylmä. Lämmitin alkaa lämmittää konetta, hyvä olla.
Onko päättelyketju aivan väärin?

hiihtäjävaeltaja

[quote author=TT link=topic=10629.msg77583#msg77583 date=1122292907]
Oma teoriani menee juuri päinvastoin: mitä pidempään on pesemättä mm. naamaansa, sitä parempi luontainen rasvakerros muodostuu ja sitä paremmin naama kestää talvisen tuulen ja tuiskun.

Samaa mieltä olen minäkin. Palelemisen yhdistäminen iholle jäävään hikeen tuntuu omituiselta teorialta ja talvivaelluksella kovissa oloissa lumihangessa peseytyminen ennen muita leiripuuhasteluja vielä oudommalta. Itse vedän leiriin tullessa hiihtovaatteiden (villa+fleece+gore) päälle untuvatakin ja kun teltta on pystyssä, on hiihtäessä mahdollisesti hiestä kostunut villakerrasto kuivunut.

seppoilmari

Peseydyn mielelläni vaellusten aikana, jos siihen on mahdollisuus. Talvella ei yleensä ole, enkä peseydy muuten kuin hampaat ja tiskatessa kädet.

Mutta tuosta pesu/palelu -asiasta hieman sivussa: olen huomannut, että aina kunnollisen jumpan, esimerkiksi tunnin - 1½ tunnin aerobicin jälkeen olen todella lämmin vielä monta tuntia jumpan jälkeenkin. Talviaikaankin jään sängyssä peitteen päälle nukkumaan. Peitteen alle kääriytyminen olisi aivan mahdotonta.

trekooli

Turan esittämässä on ihan looginen ajatus, hyväksyn sen ja ihan minkä tahansa selityksen, sillä itse tiedän, että näin kuitenkin omalta kohdaltani on. Naamaani olen joskus viikon varjellut vedeltä, mutta nyt saatan huudella pari kertaa reissun aikana.

Mitään saippuaa tai pesuainetta en käytä. Tuore hiki lähtee iholta huuhtomalla ja "käsin hankaamalla".  Pulahdus tunturipuroon on aina odotettu elämys, nautinto. Ei mikään "hrrr..kylmää ei voi mennä". Voittehan kerran kokeilla, niin tiedätte vaikutuksen paremmin kuin että nyt epäluuloisina tyrmäätte koko ajatuksen. Eikö tämä vaellushomma kaikkinensa ole kaikenlaisen uuden kokeilemista myös ja omien rajojen(lue rajoittuneisuuden) rikkomista. Sideharsosta pyyhe mukaan ja eikun pesulle, pysyy makuupussikin puhtaampana.  8)

Teukka81

[quote author=trekooli link=topic=10629.msg77595#msg77595 date=1122298965]
Vaikka olisi helle, alan palelemaan, ellen saa hikeä huuhdeltua pois. Taitaa pojat kysyä vähän luontoa pulahtaa parin asteiseen veteen tai talvella lumihankeen ja sen jälkeen vielä telttaan yöksi.  Ei ole yhtään sellaista säätä tai pakkasta ollut, ettenkö olisi peseytynyt.

Jaahas.

Kyllä taitaa teikäläisen paleleminen johtua kuulkaas ihan siitä, mistä jo täällä mainittiinkin: Kosteus (=hiki) iholla (tai yleensä siis märissä vaatteissa) ja sen haihtuminen, saavat aikaan kylmän, eli palelemisen tunteen. Pieni tuulenvire lisää haihtumista, jolloin
on kylmempää.

Yksi vaihtoehto peseytymiselle on myös kuivien vaatteiden vaihtaminen. Pyyhkii hien märkiin iholta, ja heittää kuivaa nuttua
niskaan. Ja johan on lämpyinen. Peseytyminen toki auttaa siinä, että sen jälkeen yleensä kuivataan itsensä ja sitten isketään
kuivat vaatteet päälle. Lisäksi jos vesi on kylmää (tai pyöritään lumessa), jää elimistö "ylikierroksille" ( = pulssi ja verenpaine nousee > lämpöä elimistön sisäosista ääreisosiin). Myös pintalaskimot supistuvat, jotta lämpöä ei haihdu. (= tulee lämmin). Kun sitten iskee nuttua päälle, tämä lämpö jää mukavasti "päälle." Varsinaisesti millään lialla ei siis tässä ole tekemistä asian kanssa.

Eihän ihmisen sinänsä tarvitse pestä ihoa, kyllä se tulee "toimeen". Lähinnä tässä on kyseessä se henkinen puoli, että miten likaa ja likaisuutta kestää. Itse arvostan puhtautta niin, että kyllä pulahtelen reissuilla kylmempiinkin vesiin. Se virkistää, sen jälkeen tulee lämmin ja ruokakin maistuu illalla paremmin. Jotkut taas eivät siitä tykkää.

Niin, ja ihon likaisuus on kyllä ihan hyväksi (versus nykyaikainen vesitalous - käydään joka päivä suihkussa). Iho ei kuivu, rasva suojaa sitä ja bakteerien normaalifloora ei kärsi.

Mutta siis loppukaneettina: Likaisuudella ja hien erityksellä (ja palelemisella) ei tekemistä keskenään.

trekooli

No tulen autuaaksi tässä uskossani, peseydyn vedessä edelleen pysyäkseni lämpimänä (vaihtoehtona olisi kosteuspyyhkeet, mutta niistä tulee tahmea olo). Ja miksi en tosiaankaan tekisi niin, mikä saa olon suorastaan loistavaksi rasituksen jälkeen. Sairaanakin pyrin aina, kun voimat sallivat käymään suihkussa, ei tunnu enää ollenkaan niin sairaalta kuin hiestä tahmeana nuhraantuneissa lakanoissa pyöriminen. Nää on näitä kokonaisvaltaisia juttuja, nää pesujutut.

En ole asiaa mielestäni niin faktana esittänyt, että todistusvastuu olisi minulla. Sitä vastoin edelliseen kommenttiin voisin sanoa, että mihinkäs tuo väittämä perustuu ja mitä tutkittua sille on esittää tueksi. Moneenkertaan hiestä kastunut ja kuivunut villasukka ei lämmitä samoin kuin puhdas.

Teukka81

[quote author=trekooli link=topic=10629.msg77640#msg77640 date=1122371383]
En ole asiaa mielestäni niin faktana esittänyt, että todistusvastuu olisi minulla. Sitä vastoin edelliseen kommenttiin voisin sanoa, että mihinkäs tuo väittämä perustuu ja mitä tutkittua sille on esittää tueksi. Moneenkertaan hiestä kastunut ja kuivunut villasukka ei lämmitä samoin kuin puhdas.

Taisin meuhkata niin monta väittämää esille, etten edes tiedä mitä tutkittua esittää mihinkin. Fysiologiset asiat pitävät paikkansa, niitä on tutkittu melkoisesti. Tähän perustin taas johdannaisen, että ihon likaisuudella ei ole suoranaisesti mitään tekemistä palelemisen kanssa.

Villasukka menettänee ominaisuuksiaan (mm. lämmittävyys) likautuessaan. Tähän osannee vastata paremmin joku joka tietää tekstiiliasioista, en siis minä lain.

Ja kuten itse sanoin, on kylmässä vedessä käyminen ja etenkin sen jälkeinen olotila suorastaan taivaallinen. Kipeänä minäkin käyn suihkussa. Puhtaana on hyvä olla.

Mr C

[quote author=Teukka81 link=topic=10629.msg77634#msg77634 date=1122365104]
Lisäksi jos vesi on kylmää (tai pyöritään lumessa), jää elimistö "ylikierroksille" ( = pulssi ja verenpaine nousee > lämpöä elimistön sisäosista ääreisosiin). Myös pintalaskimot supistuvat, jotta lämpöä ei haihdu. (= tulee lämmin). Kun sitten iskee nuttua päälle, tämä lämpö jää mukavasti "päälle."

Kylmässä (vedessä / lumessa / säässä) pintaverenkierto supistuu, silloin siihen EI tule lisää verenkiertoa. Ja se lämpö varpaissa, sormissa ja ranteissa (ym) johtuu verenkierrosta.
Niin kauan kuin ympäristön viilentävä vaikutus jatkuu EI pintaverenkierto lisäänny (jos olosuhteet muuten ei muutu).
Huonossa tapauksessa, eli siinä vaiheessa kun, kylmässä, on yhtäkkiä pintaverenkierto vilkastunut, on kyseessä ollut hypotermisen viimeiset elonhetket, verenkiertoa säätelevän hermoston mennessä sekaisin. Seuraavaksi on tullut kuuma ja henkilöt ovat riisuneet kaikki vaatteet pois, yli 30 asteen pakkasessa, "kuumuuden" takia ja kuolleet nopeasti.

[quote author=Teukka81 link=topic=10629.msg77634#msg77634 date=1122365104]
Kyllä taitaa teikäläisen paleleminen johtua kuulkaas ihan siitä, mistä jo täällä mainittiinkin: Kosteus (=hiki) iholla (tai yleensä siis märissä vaatteissa) ja sen haihtuminen, saavat aikaan kylmän, eli palelemisen tunteen. Pieni tuulenvire lisää haihtumista, jolloin
on kylmempää.

ZIP...

Mutta siis loppukaneettina: Likaisuudella ja hien erityksellä (ja palelemisella) ei tekemistä keskenään.

Kun iho on märkä laskee ihon pintalämpö, koska se haihduttaa sitä nestettä pois.
Jos iho on kuiva niin vaatteiden kosteus ei aiheuta palelua, paitsi jos sää on tarpeeksi kylmä ja vaatteiden lämpivyys ei enää riitä. Siinä tuleekin se suurin ero, joku pärjää t-paidassa kun toinen tarvitsee päälleen untuvatakin.

Siitä syystä myös toiset on herkempiä hikoilusta TAI MUUSTA johtuvalle ihon likaisuudelle.
Ihon ollessa likainen / hikoilun suolaama, siinä oleva karvanukka on kyllästetty hiellä ja painunut kasaan jolloin se EI lämmitä.
Mikäli henkilö on muutenkin herkempi palelulle korostuu ihon likaisuuden vaikutus.
Jos taas oma lämmöntuotto on isompi ei eroa välttämättä edes huomaa. Jotkut taas laittaa tauolla sen untuvatakin pysähtyessään päälle. Kyllä se lämmittää viluisempaakin.
Jos laitat (en tarkoita tällä Teukka81:tä vaan yleensä) tauolla sen untuvatakin / fleecen päälle, niin laitatko sen siksi että se on hyvän näköinen, vai siksi ettet palelisi niin paljoa.

Jos laitat sen palelemista estämään, niin kannattaa odottaa ihon olevan kuiva. Koska kostea iho aiheuttaa palelua ja lisätakki hidastaa kosteuden haihtumista = pidentää palelua, kannattaa ihon antaa kuivua, ennen kuin laittaa lisävaatetta.

Eli loppukaneettina:
KUN henkilö palelee ihon ollessa likainen, vaikka iho on KUIVA ja vaatteet on kuivia, sekä peseydyttyään on selvästi lämpimämpi. Silloin kannattaisi uskoa että hän palelee, koska iho on likainen.
8)