1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
etelänmies
syksy tulee, mistä pussi?

No nytten ehdotuksia hyväksi vaelluspussiksi. Tarkotus olisi, että siinä nukkuu kivasti pikkupakkasillakin, eikä oo maailman painavin. Hintaluokka saisi olla sieltä puolesta välistä. Ja semmonen pussi, jossa on kokovaihtoehtoja. Kun en oo mitoiltani kovin kummoinen, niin en turhaa puolta metriä jalkopäähän tarvitse, kai...

Anttim1

Hei,

Itse ostin juuri Haglöfsin Hypna 500:en. EN rajat on 3, -2, -18
Pussissa on 450grammaa untuvaa ja se painaa 190 kokosena 910grammaa. Erittäin hyvin muotoiltu, mulle ehkä hieman pitkä tuo 190 koko, seuraava olis ollu tosin 175 ja olis ehkä ollu vähän nafti. Sain tarjouksesta Intersportista 169 eurolla pari päivää sitten.

etelänmies

Mitäs tarkoittaa nuo ekat luvut, kun ilmotellaan pussin käyttölämpötiloja?
PS. Kiitti vinkistä

seppoilmari

Tuossa on standardin EN 13537 rajoista englanniksi:

the standard will display 4 temperature ratings:
• Upper Limit - highest temperature at which a standard MAN would have a comfortable nights sleep without sweating.
• Comfort - lowest temperature at which a standard WOMAN would have a comfortable nights sleep.
• Lower Limit - lowest temperature at which a standard MAN would have a comfortable nights sleep.
• Extreme - temperature below which a standard WOMAN would expect actual physical injury from cold (e.g. frost bite or hypothermia).

http://www.escape2.co.uk/advice/advice_en13537.htm

Tura

Noista lämpötiloista helposti:
Akka pärjää,
Ukko pärjää ja
Hengissä ollaan

suppilovahvero

No nii, nytkö sitten mokasin........ sain kynsiini puoli-ilmaiseksi haltin :oops: ultra6F pussin, ja vielä ostaa paukautin sen. Täällähän tuota merkkiä kovasti arvostetaan Smile
No, mites on? Pussille luvataan +13/+9/-4 lukemat, niin tarkeneeko tuossa sulanmaan aikaan? Etelänmies otsikon mukaan syksypussista puhelee, ja täällä ehotellaan lukemiks jo -18........???
Ei sillä eikä sen vuoksi, lämpö ei luita riko......
Onkohan meikäläisen otettava pilkkihaalarit yöasuksi, vai miten on??? :shock:

niilo

Ei tarkene, edes kesäpussiksi Lappiin en huolisi alle kilon untuvapussia.

Kulkija

Miksi esim. Joutsen 900 QTM, L -koko paino 975 g, Lämpötilasuositus -8° /-18°C ei kelpaisi edes kesäpussiksi?

niilo

No mutta eikös se olekin kilon untsikka, just semmonen kun pitääkin.

suppilovahvero

Just joo......... kaikki totamieltä???

rane62

[quote author=suppilovahvero link=topic=10708.msg77543#msg77543 date=1122225092]
No nii, nytkö sitten mokasin........ sain kynsiini puoli-ilmaiseksi haltin :oops: ultra6F pussin, ja vielä ostaa paukautin sen. Täällähän tuota merkkiä kovasti arvostetaan Smile
No, mites on? Pussille luvataan +13/+9/-4 lukemat, niin tarkeneeko tuossa sulanmaan aikaan? Etelänmies otsikon mukaan syksypussista puhelee, ja täällä ehotellaan lukemiks jo -18........???

En lähtis lapiin edes kesällä noin hepposella pussilla.  Mikäli sillä lähdet ota ainakin villakerrasto yöasuksi.

[quote author=Mato link=topic=10708.msg77545#msg77545 date=1122228325]
Miksi esim. Joutsen 900 QTM, L -koko paino 975 g, Lämpötilasuositus -8° /-18°C ei kelpaisi edes kesäpussiksi?

Kyllä minä kesävaelluksen tekisin tolla joutsenella, mutta en syyskussa enään kelpuuttas lapiin.
Täyte on Untuvaa millä on parempi eristyskyky kuin esim haltin kuiduilla. Toinen merkittävämpi seikka on EN 13537 standardi minkä mukaan Haltin pussin lämpörajat on , mutta Joutsen ei olen välttämättä ilmoittanut standardin mukaista arvoa.
Toi standardi on ainakin mun kohdalla metsässä. Nukun joutsene pusilla missä mukavuus lämpötila joutsenen mukaan on -18 ja EN standardi oli n -10. Itse olen nukkunut sillä -24 eikä ollut ongelmia. Toisaalta emäntä ei samalla pussilla tarkene kunnolla edes -10 pakkasessa.

ET

Niin. Lapissa ne asteetkin ovat eri asteita.

Totta vitussa minä kantaisin mun 1997 grammaista untsikkaa kesällä, jolla pärjää hyvin -40 lämpötilassa, mutta kun en viitsi.

Miksikö?

Siinä ei voi nukkua suomen (lapin) kesässä!  Sensijaan mulla on 600 grammanen kesäpussi, jossa voi nukkua ja säilyy (siis jos osaa hommansa), hengissää vieläpä nollakelissä.

vesi on pilaantunutta puuteria, kuten Sepi sanoo

AJA

Ihme hissukoita täällä. Noi yli kilon pussit olisivat ainakin minulle aivan overkilliä, eikö niissä ole kuuma?

Minulla on toukokuusta elokuun loppuun(kun hallayöt alkaa) saakka käytössä Haglöfs Lim +5 ja hyvin olen pärjännyt. Pitkät kalsarit ja fleeceä päälle niin hyvin tarkenee.

Anttim1

EN standardi tekee pusseista vertailukelpoisia vaikka juuri itselle ei rajat olisikaan oikein.
Kilon untuva on erittäin sopiva kolmen vuodenajan pussiksi. Lapissa syyskuussa pärjää loistavasti.
Toinen vaihtoehto mulla oli Haltin Hyperlite 450 mutta merkki ei herätä minussa luottamusta vaikka pussissa arvot olivat kohdallaan (450g +700fp untuvaa), se olis samassa kaupassa ollut 199e. Voihan se tuokin olla hyvä pussi, ihmetystä herätti vielä se että myyjän mukaan Haltissa ei tule edes säilytyspussia mukana.

trekooli

Olen  tässä kahden vaiheilla, hankinko uuden pussin vai menisikö yksi reissu vielä vanhalla. Käytössäni on nyt 1,8 kg painava kuitupussi, mikä taitaa olla paljon, vaikka aikanaan (10 v sitten)pussi oli markkinoiden kevein Ex -35 astetta. Kun näitä eri keskustelusivuja olen muutaman päivän seurannut, olen tullut siihen tulokseen, että samalla painolla saisin joko lisää lämpöä tai sitten pienemmällä painolla vähintään saman kuin vanhassakin. Koska olen palelevaista sorttia, en millään kesäpusseilla pärjää edes kesällä, joten hankin suoraan väh. kolmen vuodenajan skaalalla.

Nyt saa suositella ja kehua omia  8)

JiiTee

Pidetäänpä mielessä että kylmänkestävyys on kovasti yksilöllinen asia. Itselläni on kesäpussina Lafuman Warm´n light 600, painoa 600 g. Syksylläkin sillä pärjää mainiosti, kun on ollut powestretch-kerrasto alla - joka on siis mukana joka tapauksessa. Pidemmälle syysreissulle tulee mukaan Joutsenen "kilon pussi" (merkkiä en muista kun se on vaimon), jossa pärjää mainiosti nollakeleillä pelkissä kalsareissa. Autiotuvassa tämä "kilon pussi" onkin sitten aivan liian kuuma.

Vaimo taas ei oikein pärjää tuossa "kilon pussissa" oikein kesälläkään...

trekooli

Nukun tuossa entisien aikojen paremmassa pussissa kesät talvet, eikä ainakaan hiki ole tullut. Itse asiassa palelen yleensä vähän aina, jos olen paikallani. Ruokailun jälkeen vilutus on suurimmillaan. Liekö syynä hidas pulssi ja matala verenpaine, en tiedä, mutta sukuvika kuitenkin.

Vaikka tuo pussini on hyvin toiminut, on siinä yksi ikävä puoli. Sen sisäkangas on jotain liukasta keinokuitua, ja päällä on aina oltava jotan luonnonkuitua siinä nukuessa. Samoin päänalle täytyy laittaa jotain, sillä poski nihisyy muuten epämiellyttävästi ja siihen tuntemukseen saattaa jopa herätä. Lisäksi pussissa valuu helposti, ellei ole hirttänyt itseään kauluksen kiristysnaruun.

niilo

Koitapa keksiä jotain asiaakin noihin juttuihisi.

JiiTee

Quote:
Sen sisäkangas on jotain liukasta keinokuitua, ja päällä on aina oltava jotan luonnonkuitua siinä nukuessa. Samoin päänalle täytyy laittaa jotain, sillä poski nihisyy muuten epämiellyttävästi ja siihen tuntemukseen saattaa jopa herätä. Lisäksi pussissa valuu helposti, ellei ole hirttänyt itseään kauluksen kiristysnaruun.

Varsin asialliseen kommenttiin vastaus:  Tuohon epämiellyttävään sisämateriaaliin auttaa sisäpussi. Lisää tietysti painoa.

rance

Alkuperäiseen etelänmiehen kysymykseen palaten, poikkeappa Riihimäellä käydessäsi myös Joutsenen myymälään.
Noin yht'äkkiä tuntuisi että Joutsenen Halla saattaisi olla pussi, joka tarttuu sieltä matkaasi.
Hyvien ominaisuuksien lisäksi huolto pelaa, siis pesu- ja korjauspalvelu. Sekin on aikas tärkeä juttu kun sijoittaa kasan euroja ...  Smile

Persikka

[quote author=JiiTee link=topic=10708.msg77570#msg77570 date=1122284643]

Quote:
Sen sisäkangas on jotain liukasta keinokuitua, ja päällä on aina oltava jotan luonnonkuitua siinä nukuessa. Samoin päänalle täytyy laittaa jotain, sillä poski nihisyy muuten epämiellyttävästi ja siihen tuntemukseen saattaa jopa herätä. Lisäksi pussissa valuu helposti, ellei ole hirttänyt itseään kauluksen kiristysnaruun.

Varsin asialliseen kommenttiin vastaus:  Tuohon epämiellyttävään sisämateriaaliin auttaa sisäpussi. Lisää tietysti painoa.

Itselläni on silkkinen sisäpussi,joka ei kyllä paina juuri mitään. Aivastaessa saa varoa,ettei se lennä makuupussista ulos.
Käy yhtä hyvin kesät talvet. Etenkin viileämmällä kelillä hauska mennä pussiin,kun silkki tuntuu niin sairaan kylmältä,lämpenee onneksi ihan sekunneissa.

vesipeto

Quote:

Itselläni on silkkinen sisäpussi,joka ei kyllä paina juuri mitään. Aivastaessa saa varoa,ettei se lennä makuupussista ulos.
Käy yhtä hyvin kesät talvet. Etenkin viileämmällä kelillä hauska mennä pussiin,kun silkki tuntuu niin sairaan kylmältä,lämpenee onneksi ihan sekunneissa.
Quote:

Muistaks yhtään paljonko maksoit silkkipussista. Eikös se oo sairaan kallis?
Ja voiko sen pestä ihan normaalisti koneessa vai onko joku erikoinen pesuohje?

Persikka

Globesta tilattiin porukalla. Hinta oli joku 33€ (per nessu)suunnilleen,postikulut ja kaikki oli siinä mukana. Partioaitassa on nähny silkkipussien hintojen olevan 60€ luokkaa.
Sen voi pestä ihan tavallisessa pesukoneessa,kun käyttää silkki/villa pesuohjelmaa. Käsinpesu on varmasti pidemmän päälle parempi,ei kuluta sitä pussia niin paljon.Silkille on omia pesuaineita,mutta kyllä oon pessy ihan perusomolla.

trekooli

Älä ihmeessä pilaa silkkilakanaasi tavallisella pesuaineella. Joskus silkkipuseroita pestiin astian pesuaineella, mutta Marsei-saippua on normaalikaupasta saatavista tuotteista paras sekä silkille että villalle.

Anonyymi

[quote author=suppilovahvero]

No niin...nuo nainen pärjää/mies pärjää lämpötilat on aika höpöhöpöä sillä kylmänsietokyky on yksilöllinen juttu.

Ja sitten...mun yksi makuupussi on 600g:n kuitupussi jonka extreme-käyttölämpötila on +3 astetta. Käytin kyseistä pussia viime kesänä elokuun alussa viikon pituisella Lapin vaelluksella lisänä pitkät alusvaatteet (todella ohutta kangasta, eli ei villakerrasto...). Oli juuri sopivan lämpöistä nukkua, ei palellut eikä ollut turhan kuuma.

Kannattaa kyllä tutkia omaa kylmänsietoa ja ottaa mieluummin mukaan liian lämmin pussi (senhän voi aina avata) kuin liian kylmä.

Anonyymi

Quote:

Muistaks yhtään paljonko maksoit silkkipussista. Eikös se oo sairaan kallis?
Ja voiko sen pestä ihan normaalisti koneessa vai onko joku erikoinen pesuohje?
Quote:

Cocoonin silkkkilakanat on kuudenkympin luokaa, mutta ainakin cittarit myy edullisempaa lakanaa, n. 30 €. Mulla on cittarin lakana ja olen olut tyytyväinen. Voihan kuitenkin olla, että lakanoissa on jotain laatueroja tai sitten vaan merkki maksaa.

Olen pessyt koneessa villa ohjelmalla 30 asteessa villanpesuainella. Käsinpesu ois varmaan paras.

zamboni

[quote author=Mariann link=topic=10708.msg77596#msg77596 date=1122300673]
No niin...nuo nainen pärjää/mies pärjää lämpötilat on aika höpöhöpöä sillä kylmänsietokyky on yksilöllinen juttu.

No eipä nyt kitistä kun on saatu tämä standardi ja voidaan vertailla pusseja. Eihän sen standardin ole tarkoitus kertoa sinulle asteen tarkkuudella missä pärjäät vaan se sitoo pussien eristävyysominaisuudet tiettyihin lämpötila-arvoihin.

Silkkilakana on paras ostos mitä olen ikinä tehnyt. Varsinkin unutvapussin omistajana säästää paljolta. Lakanan voi pestä joka reissun jälkeen niin untuvatkin säilyvät puhtaampina. Lisäksi jos sattuu käymään niin, että tulee lämmin nukkuessa ja ei tarvi kerrastoa,  niin silkki on aika hemmetin paljon mukavampi materiaali kuin pertexin tuotteet.