1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
ihmeseikkailija
Retkeiltäisiinkö roskatta??? Huom. Roskaajat!

Olen tässä kulkenut, missä milloinkin ja aina samat asiat pistävät silmään.

- Foliota sisältävien pakkausten poltto tulisijoissa!
- Roskaaminen!
- Tyhjät pullot!

Jos jaksaa kantaa jotain metsään, niin jaksaa sen kantaa sieltä myös poiskin!

Ja mitä tulee foliota sisältävien pakkausten polttamiseen tulisijassa niin aika järjenköyhyyttä ilmaisevaa toimintaa! Kyseisellä toiminnalla tehdään tuhkasta sekajätettä. Oletteko ajatelleet asiaa?

Yleinen roskaaminen. Ei ole vaikeaa ottaa niitä roskia matkaan, joita ei pysty polttamaan. Ottaa roskapussin erikseen ja heittää sen reissun päätyttyä sekajätteisiin. Ei tule paljon roskia, kun ottaa sen huomioon jo reissun ruokahommia suunniteltaessa.

Pulloista, jos sen täytenä jaksaa luontoon viedä, niin on se kumma, kun ei tyhjänä pois jaksa sitä sieltä kantaa.

Joten, jos yritettäisiin tästä lähtien tuoda kaikki poiskin mitä luontoon viedään! Aika yksinkertaista?

Lefa
Käyttäjän Lefa kuva

Muutamat folionpolttajat ovat väittäneet minulle ihan tosissaan, että kyllä alumiini palaa.

Niinhän se sen tekeekin tietyissä olosuhteissa, mutta eivätpä näytä sellaiset suhteet yleensä vaan toteutuvan.

Mistähän muuten johtuu, että juuri kalamiehet ovat pahimpia roskaajia?

Tura

Mielenkiintoinen yksityiskohta: suurin osa Kebnekaisen Toppstuganin huussin seinäkirjoituksista on suomalaisten tekemiä.

Tepsu

Niimpä.. Olen samaa mieltä kanssasi..

Uskon (ja toivon), että tänne siitä on kuitenkin turha kirjoittaa. Olen niin hyväuskoinen, että uskoisin suurimman osan meistä kirjoittajista olevan aika siistejä... Eikö ollakkin??

Joten ollaampa tänä vuonna, ja seuraavina, siistejä, eikä jätetä mitään roskia jälkeemme muuhun kuin roskikseen!

Anonyymi

No minigipit on keksitty ja ainakin minä olen aina purkanut joka valmisruuat ja laittanut ne pusseihin niinkuin muutkin vaikka lisää tilaa ne tahtookin sitten viedä mutta kyllä ovat säilyneet kuukaudenkin reissulla ihan samoin kun alkuperäisessä.
Roskia tulee välillä keräiltyä varsinkin jos vietän jollain majalla taukopäivää kuluu siinä mukavasti aika halkojen hakkuun lisäksi ja ilmaista kuntoilua sekin Biggrin Biggrin Biggrin Biggrin Biggrin
Tupakkamiehenä aloin kääriä sätkiä ilman filtteriä huomatessani ja kuulllessani kipakoita huomautuksia jotta ne filsut ei todellakaan maadu mihinkään ja onhan kunnon savut ilman (tamppoonia) :o Blum 3

zorro

[quote author=Varg43 link=topic=14127.msg93484#msg93484 date=1146579320]
No minigipit on keksitty ja ainakin minä olen aina purkanut joka valmisruuat ja laittanut ne pusseihin niinkuin muutkin vaikka lisää tilaa ne tahtookin sitten viedä mutta kyllä ovat säilyneet kuukaudenkin reissulla ihan samoin kun alkuperäisessä.

Nyt en ymmärrä. Millä tavalla ruuan siirtäminen "alkuperäispussista Minigrip-pussiin" vähentää roskan määrää ja roskaamista? Eikö siinä käy niin, että Sinulla on ruuan kuluttamisen jälkeen kaksi (2) tyhjää pussia; Alkuperäispussi JA Minigrip.

Ja hei, kannetaan ne roskat mielellään tien varressa tai muussa helposti huollettavassa paikassa sijaitsevaan roskikseen. Sen lisäksi, että ne on tällaisesta paikasta helpompi ja halvempi tyhjentää, on huoltoajojen tarve retkeilyalueilla pienempi.

http://www.luontoon.fi/binary.aspx?Section=1667&Item=6081

Anonyymi

[quote author=zorro link=topic=14127.msg93486#msg93486 date=1146580273]

Nyt en ymmärrä. Millä tavalla ruuan siirtäminen "alkuperäispussista Minigrip-pussiin" vähentää roskan määrää ja roskaamista? Eikö siinä käy niin, että Sinulla on ruuan kuluttamisen jälkeen kaksi (2) tyhjää pussia; Alkuperäispussi JA Minigrip.

Ja hei, kannetaan ne roskat mielellään tien varressa tai muussa helposti huollettavassa paikassa sijaitsevaan roskikseen. Sen lisäksi, että ne on tällaisesta paikasta helpompi ja halvempi tyhjentää, on huoltoajojen tarve retkeilyalueilla pienempi.

http://www.luontoon.fi/binary.aspx?Section=1667&Item=6081

No minigrippiä käytän uudestaan aina ei se kerrasta hajoa kyllä ne koko kesän 4kk kestää reissussa.Muut roskat jää jo melkein kaupan roskikseen.Eipä juurikaan ole tarvinnut roskia retkiltä tuoda pois muuta kuin tyhjät kaasupullot ja suurin roska eli minä itse.

Lefa
Käyttäjän Lefa kuva

[quote author=Tepsu link=topic=14127.msg93483#msg93483 date=1146578900]
Joten ollaampa tänä vuonna, ja seuraavina, siistejä, eikä jätetä mitään roskia jälkeemme muuhun kuin roskikseen!

Voi Tepsu. Etkö sinäkään ymmärrä?

Anterinmukassa oli pari ihan fiksunoloista partiolaistyttöä. Toinen niistä rupesi tyhjentämään rinkkansa roskia kämpän roskikseen. Menin siihen kysymään, että tietääköhän se nyt ihan varmaan mitä se on tekemässä.

Se vaan katsoi hitaasti suurilla kauniilla silmillänsä, että onpa siinä kahjo äijä.

dabomba
Käyttäjän dabomba kuva

Siinä on sentään jotain yritystä, jos yrittää polttaa roskansa kaminassa. Olkoonkin, ettei tulessa ihan kaikki pala. Viime elokuussa törmäsimme välillä Kilpisjärvi-Halti tähän...

Ei mahdu päähän mitä liikkui tämän jälkeensä jättäneen ihmisen päässä... Huomatkaa alumiinipakkaus päällimmäisenä...

-Tommi

dabomba
Käyttäjän dabomba kuva

Ja ennen kuin joku huomauttaa, että jättipähän edes kiehiset, niin ei jättänyt. Ne on omia.

Anonyymi

Nythän olisi mukava julistaa kilpailu kuka löytää ensikesänä roskaisimman autiotuvan ja kuvat tänne.Tulisi toisenllaisia (luonto)kuvia Biggrin Biggrin Biggrin Biggrin

zorro

[quote author=Varg43 link=topic=14127.msg93488#msg93488 date=1146580896]
[quote author=zorro link=topic=14127.msg93486#msg93486 date=1146580273]

No minigrippiä käytän uudestaan aina ei se kerrasta hajoa kyllä ne koko kesän 4kk kestää reissussa.Muut roskat jää jo melkein kaupan roskikseen.Eipä juurikaan ole tarvinnut roskia retkiltä tuoda pois muuta kuin tyhjät kaasupullot ja suurin roska eli minä itse.

Hienoa, että kiinnität huomion roskien määrään, mutta silti; mikä vika niissä valmisruokien alkuperäispakkauksissa on? Miksi sisältö ylipäätään tarvitsee siirtää toiseen, öljyn johdannaisesta valmistettuun, enempi tai vähempi kertakäyttöiseen pakkaukseen (eli tässä tapauksessa Minigrip-pussiin)? Ns. "ekologiseen jalanjälkeesi" kun kuuluu myös sen minigrip-pussin valmistamiseen ja kuljettamiseen (siis valmistuspaikasta kaupan hyllylle) kulutettu energia ja raaka-aineen tarve. Voisiko ruuan säilyttää siinä alkuperäispakkauksessa (pois tietenkin pahvit ja kaksinkertaiset kääreet) ja jättää Minigrip-pussin kaupan hyllylle? Ja taas maailma pelastuu edes pikkiriikkisen!

Aina on parantamisen varaa. Ei sillä, jokainen meistä jättää jälkiä ja kuluttaa energiaa.