1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Anonyymi

:shock: Jösses! Siinähän se Kekkonen möllöttää! Enpä muuten olis heti huomannut jos et olis maininnu... saattaa tosin johtua nauttimistani olusistakin!  :lol:

Eräseikkailija

Joo, siinähän Urkki jököttää...Itse en ole kylläkään moista huomannut, vaikka Saivaaran ole joka ilmansuunnasta kyllä nähnyt - Ehkä tuosta kulmasta liian kaukaa. TRB:lle senverran, että jokareissulta aina pätkän editoin ja ainakin tähän saakka sukulaiset ovat niitä nikottelematta katsoneet, mutta haaveena olisi tehdä jotain kunnon luontodokkaria, mistä esim. TV2 olisi (saattaisi olla kiinostunut) No, ne on niitä haihatteluita... :shock:
  TiMoKo, oletko käynyt Annjalounjin päällä ja tai sen ja Toskaljärven välisessä laaksossa. Siellä minut on vahvimmin vallannut Yliperällä tunne; Olen keskellä ei mitään. Myös ylängöt Valtijoen pohjoisosan länsipuolella ovat upeita.
Yksityiskohdista puheenollen, oletko käynyt Kovddoskaisin itärinteellä ? Siellä on melkoinen kivigalleria, ei uskoisi ellei olisi käynyt. Luontoäiti on käyttänyt mielikuvitusta sitä rinnettä muovaillessa...

seppoilmari

TiMoKolle yksi vinkki: Veäjehjavrrik, varsinkin Veäjehoaivin lounaispuolella olevat järvet. Lähes jokapuolella on korkeat rinteet, erittäin upea paikka.

Anonyymi

[quote author=Eräseikkailija link=topic=14924.msg103803#msg103803 date=1160901972]...haaveena olisi tehdä jotain kunnon luontodokkaria, mistä esim. TV2 olisi (saattaisi olla kiinostunut)

Aina kannattaa yrittää! Kuvanlaadun pitäisi kyllä tuolloin olla hyvä. Itse panostin nimenomaan siihen: kolmen megapikselin laajakuvaa hyvällä Sonyn kameralla. Olen tosin kuvannut vain ns. "videopäiväkirjaa" höpinöineen mikä ei kyllä taatusti TV:lle kelpaisi!  :lol:

Eräseikkailija

Kolme ccd-kenno vielä parempi...vaan maksaa. Halvemmalla saa kun ostaa muun kuin Sonyn - mainostamatta -
mutta kyllä Sony on paras. Kuvan laatu, varibalanssi, käytettävyys, luotettavuus, koneiston äänettömyys jne. ovat parempia kuin kilpailijoilla. Panasonic pääsee lähelle, muut ovat valovuoden päässä.
  Itsellä 3-v. vanha mini-dv Sony, 1 kenno, yksi megapikseli...kuvan laatu aurinkoisella  säällä ulkona ja miksei sisälläkin kun ulkovalo vaan pääsee sisään, on loistava, mutta ilman ulkovaloa, siis keinovaloa käyttäen tulee ongelmia. Tietysti tiedostan eron, olen verrannut kuvaa 3:n ccd-kennon ammattilaisvehkeen kuvaan ja onhan ero valtava. Kuva on paitsi terävämpi myös värisävyt syvempiä ja aidompia, eikä valon kanssa olen kolmen kennon kanssa ongelmia.
   Taisi mennä turinat taas väärälle osastolle... Smile

Eräseikkailija

Pitimäni sanoa vielä, tarina on tärkein, ei kuvan laatu..(Tietenkin joku raja siinäkin menee)

Anonyymi

Totta. TV:stä tulee niin paljon skeidaa että jos vaan mahdollista niin parempaa sisältöä kaipailisin vaikka sitten kuvanlaadun kustannuksella. Kunnon dokumenttia vaan kehiin ja ajatusta mukaan niin homma onnistuu ilman ammattilaiskameraakin.

Eräseikkailija

Eiköhän aleta tekemään... Smile

Anonyymi

No mikä ettei! Mä olen sen verran onnellisessa asemassa että materiaalia on aivan liian vähän! Korpeen siis...  :lol:

Vagabond

Olishan toi oikeiden vaeltajien tekemä dokumetti jotain toista kuin noi Erätulilla sarjan 'nostakaa tarzan puuhun' jutut...
:lol:

Vagabond

PS. Tuntuu että noihin luonto-, sisustus- & puutarhadokumentteihin otetaan joku julkkisten serkun kummin kaima juontajaksi. Usein ne ei oo ees experttejä alalla.
:idea: Pitäisköhän ruveta tekeen tosielämän extreme duudsonit sarjaa. Sarjan alkuun todettais heti, ettei tarvi oottaa ambulanssia paikalle ja kännykään ei kuulu. Ekana temppuna vois olla vaikka bensakeittimen esilämmitys ja sytytys matalassa teltan absidissa.  :shock:  :?  Biggrin
Pitäisköhän tälle aloittaa oma ketju?! Menee totaaliseen off-topicciin.....

Anonyymi

Kyllähän tollaselle "oikealle" luontovaellussarjalle olis varmaan kysyntää, en muista moista koskaan nähneeni...

Vagabond

Ruvetaanko kuvaan tota tosi elämän duudsonit juttua? Mulla olis ihan pirusti hyviä ideoita....
Mä kuvaan ja te kohellatte?  8)
Vakavissaan: Tuollainen oikeasta retkeilystä kertova sarja olis ihan poikaa. Esiteltäis kunnon maastoja karhunkierrosten ja muiden turisti rysien sijaan. Yle on joskus näyttänyt joitain luontodokumentteja jotka on kuvattu kanadassa. Niissä kaverit on joutunu oleen kuvaamassa viikkoja erämaassa. Niissäkin tosin pääasia on ollut eläimet ja kasvit eikä itse eräily.

Anonyymi

Totta, sponsorit vaan riviin rahoineen ja korpeen kuvaamaan! Itse taidan tosin olla hieman turhan kiireinen moiseen...  Wink mutta tsemppiä vaan yrittäjille!  8)

Vagabond

Multa taitaa taas Tamperelaisena insinöörinä puuttua taiteellinen silmä...  Sad

kalppinokka

Reittiehdotuksia käsivarren erämaa-alueelle (2 vk)
??????????????????????????????????????????????

Eräseikkailija

Siispä tiimi pystyyn...yksi hoitaa rahoituksen, yksi tekniikan...meikäläinen voi tehdä käsiksen ja kuvata..tietysti apua tarvittaisiin molemmissa...Tarvittaisiin uusi näkökulma/lähestymistapa, millä saadaan katsojat/tuottajat koukkuun..vähän draamaa; Lätäsenon ylittämistä... upeita maisemia; auringon laskuja, käsivarren kauniita kissan kelloja, kenties vähän historiaa...kenties minä-muodossa kerrottu yhden ihmisen reissu. (Miksei kahden tai useamman..) Jännitystä, tunnelmaa, sanoma... :shock:
 Olen nähnyt yhden puhtaan Suomalaisen vaellustarinan, missä muutama huru-ukko seikkaili Näätömöjoella ja sitten ne tulikin jo saunaan ja sano, että hieno reissu. Eräässä ruotsinkielisessä ohjelmassa jotkut yrittivät poneilla Kebnen päälle, ei tullut mitään. Mutta noin yleisestiottaen 99% luonto-ohjelmista on kalastusjuttuja.
  Jos jollain on ideoita/yhteistyöajatuksia aiheesta, yksityisviestiä saa laittaa..

Eräseikkailija

Erämaan duudsonitkin-idea käy...Samoin kuin Vagabond, osallistun vain kuvaamiseen... Smile

Anonyymi

[quote author=kalppinokka link=topic=14924.msg103844#msg103844 date=1160935153]
Reittiehdotuksia käsivarren erämaa-alueelle (2 vk)
??????????????????????????????????????????????

Löytyy tuolta pari sivua taaksepäin... Tälle dokumenttijutulle vois aloittaa oman keskustelun, kuten Vagabond jo aiemmin mainitsi.

TiMoKo

Tampereen naapurikunnassa asuvana insinöörinä :lol: ehdottaisin tosiaankin että pysytään otsikon mukaisessa aiheessa. Sainkin jo muutaman hyvän lisävinkin kevään reissua varten, Anjalonjin päällä en ole vielä käynyt ja ajatellulla reitillä se nyt keväällä tosiaankin on. Veäjehjärvillä olen käynyt pari kertaa, viisivuotta sitten Toskaljärveltä nousun jälkeen lasku järvien laskujoen suulle ja viime keväänä Pitsukselta järvien vieritse Toskalille katselemaan Toskaljärveä täältä päin. Edelleenkin lisää hyviä vinkkejä mieleen jääneistä paikoista toivotaan. Anjalonjin ja Toskalin välinen laakso? kerrotko lisää, Jogakselta olen noussut Toskalille ja Pitsukselta päin laskenut Toskalille, mutta tämä laakso ei minulle heti selvinnyt.

Anonyymi

Insinööri täälläkin...  :lol: Aiheessa pysyäkseni: Lähes kaikki jotka Haltin reissulla tapasin olivat jonkin sortin insinöörejä... taidetaan edustaa aika isoa osaa vaeltajakunnasta?

kalppinokka

[quote author=TRB link=topic=14924.msg103855#msg103855 date=1160939016]
jonkin sortin insinöörejä... taidetaan edustaa aika isoa osaa vaeltajakunnasta?

APUUVA! ei hyvältä näytä sitten tän harrastuksen tulevaisuus!! eikö asialle voisi tehdä jotakin???

Anonyymi

[quote author=kalppinokka link=topic=14924.msg103955#msg103955 date=1161071987]APUUVA! ei hyvältä näytä sitten tän harrastuksen tulevaisuus!! eikö asialle voisi tehdä jotakin???

Kyllä vaan: Tervetuloa kaikki hoitsu- ja sihteeriopiskelijattaret (ym. vastaavat) korpeen eksymään, TRB kyllä pelastaa!  :lol:

Väsy

Jep ja Väsy lupaa autaa "lepäämisessä". Biggrin

Kipu aamulla herätessä tarkoittaa että olet hengissä!

Vagabond

Ainoo ongelma on herrat se että ne harvat naiset jotka mettiä kiertelee pelastaa enemmin teidät kuin toisinpäin...  Smile
TRB ainakin tietää yhden samoojan pitsukselta, joka olis luultavasti piessyt meidät kaikki miespuoliset.

Anonyymi

:lol: Totta... oli sen tason eränainen että ei taida ihan helpolla pulaan joutua!  8)

TiMoKo

On se hyvä että pysytään otsikon mukaisessa aiheessa. Vielä jäin ihmettelemään miten ne kaikki insinöörit paljastuvat siellä tunturissa. Itse tältä osin yritän keskittyä enempi nauttimaan ympäristöstä kuin koulutuksista  :).
Oliko se Eräseikkailija vielä "kuulolla", kun se laakso Annjalounjin  ja  Toskaljärven välisessä laaksossa jäi vähän vaivaamaan. Ohessa myös linkki nopeasti muutamilta vuosilta koottujen ja vielä kesken järjestelyn oleviin kuviin otsikon mukaiselta alueelta. Jos niistä ei muuta näe niin, ainakin sen miten sama paikka eri suunnilta ja korkeuksilta katsottuna näyttää monesti erilaisilta. http://TiMoKo.kuvablogi.com/
Tosiaankin edelleen toivomuksena saada hyviä vinkkejä mieleenne jääneistä mielenkiintoisista paikoista tai yksityiskohdista otsikon mukaiselta alueelta

Vagabond

Hienoja kuvia!
Kutturakurun lasku näytti mukavan tasaiselta noin talvisessa maisemassa. (Rinteen jyrkkyys toki sama, mutta kivet ei haitaa) Kuvia ei ollut kesäreissulta. Olishan ne maisemat kesäaikaankin aika eri näköisiä! Mun tarvis käydä kattoon noi talvi maisemat paikanpäältä!

Anonyymi

[quote author=TiMoKo link=topic=14924.msg104218#msg104218 date=1161277910]Vielä jäin ihmettelemään miten ne kaikki insinöörit paljastuvat siellä tunturissa.

Puheet kyllä paljastaa insinöörin, sitä "luonnevikaa" kun ei yksinkertaisesti vaan pysty pitämään salassa!  :lol: