1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Tuorala
Tee-se-itse-tavarat

Käyttäjien pyynnöstä:

Aloitus: tee-se-itse-tavarat

--------------------------------------------------------------------------------

Lähettäjä: iines - 03.08.2000 - 14:37

--------------------------------------------------------------------------------

Heissan ihmiset. Köyhänä mutta näppäränä ulkoilijana halusin kuulla mitä toimivia varusteita ootte tehneet itse.

Jos nakuttelisin jääraudat tai ompelisin kuoritakin, huomaisin tod.näk. ekan reissun jälkeen että olis niin paljon parantamisen varaa että pitää mennä ostamaan kaupasta ennen seuraavaa käyttöä, mutta jotain muuta varmaankin voisi tehdä. Ahkiota en halua rakentaa enkä ommella telttaa. Antakaa vinkkejä pikkutavaroista.

Itse oon lähinnä tehnyt kevyitä varustepusseja ja fleecestä rukkasen sisähanskoja ja muuta pientä.

Koska saadaan rakkaan tee-se-itse palsta koska ei kaikki oo tuossa nousukausihuumassa mukana.

RE: tee-se-itse-tavarat

Lähettäjä: ks - 03.08.2000 - 15:33 - No: 1

olen sekä köyhä että kömpelö, joten pyrín turvautumaan alennusmyynteihin ja ystäviin, mutta kuullut olen, että esim. kojootin eli lumivarmistusvälineen rakentaminen metritavarasta on suunnitteilla ja tietty näppärämmät meistä ompelevat erilaisista fleeceistä housuja ja paitoja, pistä vaan puoti pystyyn, varmaan esim vesikassin tee se itse mallista sais ihan toimivan ja varustesadesuojista.

Lähettäjä: kuoret - 03.08.2000 - 15:58 - No: 2

kyllä kuoretkin voi duunata itse. mulla on ollu finlaysonin jostain kalvo jutskasta duunattuja housuja vaikka kuinka monet. lökäpöksy snoukkabyysia mut myös kiipeilyyn soveltuvia bibsejä sivuvetskareilla ja kaikilla herkuilla.

kavereilla on ollu gore-tex kledjuja mitä ne teki ite ja hyvin toimi, vieläpä sama vaate kovassa käytössä useita vuosia.

fleece jutut on peruskamaa, eläissäni en ole esim fleece housuja ostanu, aina tehny ne itse.

yks kaveri joka on seppä ihmisiä duunas varmistusvälineen, sellasen atc:n näkösen vehkeen. kuin myös vasaran teknoa varten (tosi hieno, visakoivu kahva) rurppeja ja vaikka mitä kopperheadeja.

Lähettäjä: Netin metsuri - 03.08.2000 - 17:00 - No: 3

Kaupan varusteitakin joutuu usein paikkaamaan ja virittelemään jotta niistä saa mieleisensä. Näitä vinkkejä ja kokemuksia voisi kirjoitella enemmänkin.

Heitän oman Pirkka-tason niksini haasteeksi: Kuorihousujen repeämät kannattaa paikata ompelemalla ratkennut kohta muutamalla pistolla suurinpiirtein kasaan ja liimata päälle vedenpitävä nylon-paikka joita saa kangaskaupoista edullisesti. Tällä keinoin korjaus kestää paljon kauemmin kuin hopeateippiviritykset mutta ei valitettavasti tuo x-meininkiä samalla tavoin. Aikaa tuohon kuluu saman verran kuin teipin kanssa pelaamiseen vaikkei ompelua olisi juuri harrastanutkaan.

Toinen vinkki olisi tehdä niitä käteviä verkkokankaisia pakkauspusseja ihan myyntiin saakka - EagleCreek tai TNF-merkkiset on järjettömän kalliita.

Lähettäjä: Arto - 03.08.2000 - 17:10 - No: 4

Yx kaveri teki jääraudatkin itse ja on ollut niihin tyytyväinen - ovat kai tosin vaan vaelluskäytössä...

Lähettäjä: CNC - 03.08.2000 - 17:30 - No: 5

Jos sattuu olemaan ammatiltaan cnc-työstäjä, niin mahdollisuudet on ihan rajattomat.. Mun tuttu on värkänny itse ainakin jäähakut, raudat, varmistusvehkeitä, kiiloja ym sälää ja täysjoustomaastopyörän!

Lähettäjä: Jukka R - 03.08.2000 - 17:40 - No: 6

Netin metsuri kirjoitti: "Kuorihousujen repeämät kannattaa paikata ompelemalla ratkennut kohta muutamalla pistolla suurinpiirtein kasaan ja liimata päälle vedenpitävä nylon-paikka joita saa kangaskaupoista edullisesti. "

Kiitoksia hyvästä vinkistä. Itse tässä juuri pähkäilin miten korjaisin kuorihousujeni toisen polven. Vielä niillä housuilla yhden reissun tekee...

Mitenkä tuo nylon-paikka liimataan kiinni? Liimalla? Silitysraudalla? Pysyykö hyvin vai kannataako vetää vielä teippiä päälle. Niin tai, tottakai sitä teippiä on vedettävä siihen, että näyttää sairaan kovalta jätkältä Wink

Lähettäjä: Teuwo - 03.08.2000 - 23:14 - No: 7

No tota semmoinen "teltan paikkausliima" ja kahluuhousujen fixaamiseen tarkoitettu pelaavat hyvin.

Jälkimmäistä taisi olla aquasuren nimellä myynnissä.

Teuwo =;)

Lähettäjä: jarkko-juhani | 04.08.2000 - 10:54 | No: 8

mun housujen ongelma on noin kahden kämmenen kokoinen reikä. miten se paikataan?

Lähettäjä: Netin metsuri | 04.08.2000 - 11:28 | No: 9

Mun käyttämissä nylonpaikoissa on tarra toisella puolella, suojapaperi pois ja liimataan paikalleen. Värejä löytyy useita ja tarrat on valmistanut 3M eli pitäisi olla kohtuudella laadukkaat. Viimeisin paikkaus kestänyt 2 vuoden harrastelukäytöt ja muutaman pesunkin.

Vaativat paikkaukset niinkuin tuossa Dzei-Dzeillä tarvitaan kannattanee lähettää sinne Gore-korjaamolle, missä se sitten olikaan.

Lähettäjä: Tero Teelahti | 04.08.2000 - 11:31 | No: 10

Gore-tex Service Center

Vehmassuontie 9

69950 Perho

puh. 06-8631900

Lähettäjä: iines | 04.08.2000 - 11:46 | No: 11

Heh. Haluiskohan se CNC:n tuttu laittaa ne täysjoustomaastopyörän ohjeet tänne näkyville... Smile

Onko noi itsetehnyt metalliromppeet olleet toimivia? Kestäviä ja yhtä kevyitä kantaa kuin kaupalliset?

Fleece: oon kyllä tehnyt fleecehousut,

mutta ne on ihan törkeen paksut ja vie puoli rinkka tilaa. Kysymys kuuluukin että mistähän kannattaa hommata hyvää fleece-kangasta, mielellään hiukan ohuempaa mutta laadukasta,

vielä jos saisi joustavaa niin hyvä. Ei ainakaan eurokankaasta eikä halpalasta, ainakaan

tampereelta.

------------------------------------------------

JJ:

Ekana tarkasta onko siinä reiässä sellaisia kohtia joka repeää lisää, jos on niin kursi kiinni tai liimaa tuolla aquasealilla tms liimalla.

Sit hommaa sopivaa kangasta sellainen pala, joka on joka reunalta sen paikan yli ainakin muutaman sentin. Sit joko ompelet palan kiinni tai et, riippuen kuinka vedenpitävät haluat niitten olevan myöhemmin ja joka tapauksessa sitä samaa liimaa väliin. Laita liimaa tasaisesti, ettei sinne jää sellaisia nyppyjä, ne hankaa kun ovat kuivuneet teräviksi. Samalla liimalla voi yrittää tilkitä saumojakin. Sitä liimapötköä voi kuumassa vedessä lämmittää niin se leviää tasaisemmin.

Joo, jos ne on tärkeät housut niin vie korjaamolle...

Lähettäjä: Nimetön | 04.08.2000 - 14:23 | No: 12

Verkkokankaisia pakkauspusseja ei kannata tehdä itse. Nimittäin vetoketjun hinnalla voit (tai lähetä mamma asialle) ostaa naisten alusvaateosastolta rintaliivien pesupussin. Sokoksen 3+1 päivillä maksoi 10 mk, norm muistaakseni 15 mk. Käytössä mainioita, pitää kamat järjestyksessä. Ja reissun ulkopuolella niitä voi käyttää alkuperäisessä tarkoituksessa, myös oivat neuleiden pesuun, ei enää venyneitä hihoja.

Eva

Lähettäjä: Weli Kallio ® | 04.08.2000 - 16:26 | No: 13

Oma tee-se-itse -listani sisältää mm:

Fleecehousuja, -takkeja, -liivejä, -pipoja, toppapuku, säärystimet (tosi hyvät, kestänyt vuosia), kiipeilytrikoita (rumia, kaapissa), varustepusseja, tekniseen narutikkaita (naru- ja putkimallit), kymmeniä erilaisia hakoja, sormisuojat jääkiipeilyyn, mankkapussi, kiipeilyseinä, kiipeilyotteita hartsista/sementistä, fingerboard, jne.

Älkää kysykö miksi...

Mikäli nikkaroinnin tarpeessa oleva haluaa lisätietoja, kerron mielelläni.

Lähettäjä: morfeus | 06.08.2000 - 14:33 | No: 14

siitä seinän väsäämisestä voisit laittaa juttua ja niistä itte tehdyistä otteista

Lähettäjä: antti | 06.08.2000 - 15:18 | No: 15

Eurokankaan fleece on ollu ihan OK. Oon löytäny myös semmosta ohuempaa strech-versiota, josta oon saanu kerraston.

D.I.Y. -keskustelu, tätä oon oottanu!!!

Lähettäjä: jarkko | 06.08.2000 - 17:20 | No: 16

voisko siihen cnc taituriin saada jotenkin yhteyttä? haluisin duunata jääraudat jotka sopii pehmeisiin lautailukenkiin. tavalliset remeliraudat on suht ok, mut vois olla paremmatkin.

Lähettäjä: Weli Kallio ® | 07.08.2000 - 10:03 | No: 17

Fleeceissä on eroja kuten viineissä. Olen kokeillut ohutta ja paksua, takkia ja liiviä, mutta hengittävää kangasta on ollut vaikea löytää. Tosin fleecehän ei olekaan erityisen hengittävää materiaalia koskaan. Toimivin on ollut Polar-fleece ja erityisesti liivinä goren alla. Olen jopa löytänyt vetskarin, joka sopii suoraan Nortin Mountain light-jacket:iin. Itsetehdyt ovat kuitenkin aika kaukana hyvistä (ja kalliista) kaupan tuotteista.

Lähettäjä: Weli Kallio ® | 07.08.2000 - 10:15 | No: 18

Morfeukselle: Tein oman treeniseinän yksiööni muutama vuosi sitten vanerista. Mitat olivat n. 3m x 3m, josta yläosa oli negatiivista. Rungon tein kahdesta rautaputkesta ja pulttasin koko komeuden neljällä pultilla seinään - hyvin pysyi.

Otteiden ohjeet tilasin netistä suomalaiselta kaverilta, mutta en tiedä saako niitä enää. Perusidea oli kuitenkin seuraava: savesta tehdään "negatiivi"-muotti, johon kaadetaan Revultex-nimistä lateksia. Kun lateksi on kuivunut, on varsinainen kumimuotti valmis. Muottiin kaadetaan hartsin ja sementin sekoitusta (vähän sahanpurua mukaan), laitetaan muovikeppi keskelle sojottamaan (pulttia varten)ja annetaan kuivua. Alkuvalmistelut vievät hieman aikaa, mutta itse otteiden teko on aika yksinkertaista.

Jos haluat tarkkoja ohjeita, ota yhteyttä. Ohjeet pitäisi löytyä jostakin laatikosta vanhempieni varastosta...ehkä.

Lähettäjä: Miikka ® | 07.08.2000 - 10:21 | No: 19

Mites ne säärystimet syntyy?

Lähettäjä: Weli Kallio ® | 07.08.2000 - 10:39 | No: 20

Ostin Partioaitasta vihreää muovitettua kangasta, johon ommeltiin vetoketju eteen sekä tarranauhaläppä ketjun suojaksi. Suutari napautti vetskarin kärkeen pienen lenkin, jolla etuosa saadaan pysymään kengännauhoissa kiinni. Nilkan kohdalle tehtiin kuminauhasta kiristys sekä yläreunaan kanava nyöriä varten. Nappikaupasta saa nyöriä ja pikalukkoja. Kantapään alle menevän lenkin ostin myös Partioaitasta - samoja irtoremmejä joita käytettään repuissa. Hintaa säärystimille tuli suunnilleen 50-70 markkaa. Kannattaa käydä tutkimassa "oikeita" säärystimiä ensin, jotta osaa leikata kankaan oikein. Ompelukonetta on syytä osata käyttää aika hyvin...Lopputulos oli ainakin itselläni tosi hyvä. Viisi vuotta ovat kestäneet hyvin, tosin hengittävyys ei ole goren veroista.

Lähettäjä: jarkko | 07.08.2000 - 12:39 | No: 21

sen cnc -mestarin koodi? haluan kunnon raudat!!!

Lähettäjä: Arto | 07.08.2000 - 16:14 | No: 22

Boulderointiseinän rakentajille vielä sellainen niksi, jonka havaitsin hyväksi omassa (entisessä) seinässäni, joka jäi muuton takia: Jos seinän tukirakenne on riittävän vahva ja tiheä, on turhaa käyttää 18-24-miillistä vaneria. 12-millinen (7-viiluinen) on muuten tarpeeksi jäykkää, mutta otteiden kiinnityskohdista liian haurasta. Tämä ongelma voidaan kiertää liimaamalla varsinaisen 12-millisen seinälevyn toiselle puolelle niin ikään 12-millisestä vanerista leikattuja 10 * 10 -centin palasia, joiden keskelle porataan reikä pulttia ja vastakappaletta varten.

Lähettäjä: antti | 07.08.2000 - 21:28 | No: 23

weli Kallio: "Itsetehdyt ovat kuitenkin aika kaukana hyvistä (ja kalliista) kaupan tuotteista."

Vitsikö? Työn vai materiaalin laadun puolesta?

Lähettäjä: Weli Kallio ® | 08.08.2000 - 09:15 | No: 24

Vaimoni on käsityöalan ammattilainen, joten tuskin työn laatu on kaupan tuotteita huonompi - päinvastoin. Sen sijaan materiaalit ovat mielestäni huonompia, lähinnä hiostavuus koituu ongelmaksi. Saattaa olla, etten ole löytänyt parhaita kankaita, mutta vertailukohtana oleva Nortin Denali-fleece toimii paremmin. Kainalovetskareita emme ole omiin tekeleisin laittanut, joten se antaa hiukan tasoitusta. Housut aiheuttavat aika paljon "muhista" ja "pehistä"

En kuitenkaan sano, etteikö kannattaisi tehdä fleece-vaatteita itse - säästää paljon rahaa, saa väkertää ja vaatteet ovat ihan toimivia. Ei kuitenkaan samaa tasoa kuin nykyaikaiset wind-stopperit ja aqua-fleecet. Itse käytän kotitekoisia jatkuvasti, varsinkin liiviä goren alla (ehdoton!).

Lähettäjä: iines | 08.08.2000 - 10:22 | No: 25

Joo, samaa mieltä. Jostain kun löytäisi kaupan josta saa kunnon materiaaleja, vaikka nyt tuota fleeceä tai jotain hiukan hengittävää kuorikangasta. En sitten tiedä onko laatu = merkki. Ei kai noita merkkifleecejä metritavarana saa mistään ostaa.

Jos ihmisillä on siis vinkkejä laadukkaista materiaaleista niin tänne vaan antaa tulla.

Lähettäjä: Kari | 08.08.2000 - 10:30 | No: 26

Moro

Kuinka hullu olen jollakin kiipeilyasteikolla, jos teen jääkiipeilyhakut itse?

Ajattelin ostaa kaksi Charlet Moserin terää ja duunata niihin varret itse (luultavasti Axar-malllia jäljitellen). Rannelenkitkin voisi ostaa C&M:ltä.

Mitä kannattaa huomioida? Onko mielipiteitä hyvästä hakkumallista. Itse ole käyttänyt C&M:n paria mallia, mutta vain jäätiköllä. Onko väline-ero suuri jääputouksissa?

8c vai AD ;-)?

Lähettäjä: vastaus ed. ? | 08.08.2000 - 11:17 | No: 27

on

Lähettäjä: Weli Kallio ® | 08.08.2000 - 14:39 | No: 28

Onpas hauska kirjoitella...älkää kyllästykö.

Olen sitä mieltä, että hakkuja ei kannata tehdä itse, ainakaan putouksia varten. Tiedän, että ihan toimivia on saatu aikaan, mutta todennäköisyys mokata on aika suuri. Olen kokeillut muutamia eri hakkuja ja sen perusteella pienikin eroavuus rakenteessa vaatii aivan uuden lyöntitekniikan. Toisaalta, jos rakentelu on verissä ja "ihan pienistä ei oteta", niin ei muuta kuin hitsipilli palamaan. Älä kuitenkaan luota liikaa kestävyyteen...

Ps. Jääkiipeilyn alkuinvestointi on aika iso, mutta samoilla vehkeillä pärjääkin sitten pitkään - Think about it.

Lähettäjä: antti | 08.08.2000 - 21:59 | No: 29

Eurokankaan fleece oli myyjän mukaan polar-fleeceä, tiedä sitten...omasta mielestä ei pahemmin eronnut esim. TNF:n käyttämästä fleecestä. Oon myös löytäny ns. kerrosfleeceä, jossa toinen puoli nukkamaista ja toinen tiukempaa kudosta.

Kunnon matskuja saisi varmaan jos ostais kerralla paljon. Tosi paljon. Pitäis vaan löytää tarvetta moiselle määrälle. Käsityökerho pystyyn ja tilaus tukkumyyjälle...X3M-handgrafts!

Lähettäjä: Tero Teelahti | 09.08.2000 - 10:28 | No: 30

Joskus selvittelin noiden kunnon kankaiden hankkimista (mm. kunnon Cordura). Minimitilausmäärät ulkomailta tilattaessa olivat useinkin luokkaa 300 m. Mitäköhän sitä tekisi 450 neliöllä Corduraa...

Lähettäjä: finlayson | 09.08.2000 - 12:23 | No: 31

ainakin joitain vuosia sitten corduraa sai finlaysonin tehtaanmyymälästä tampereelta. tiedä sitten saako enää kun lankatehdaskin lakkautetaan.

Hakuista

Lähettäjä: Netin metsuri | 09.08.2000 - 12:56 | No: 32

Kaikki jotka ovat testanneet legendaarisia "Kitkajärvi IronWorksin" hakkuja ja kaupan tekeleitä esim. Korouoman jäillä ovat ostaneet oikeat hakut heti kun ovat saaneet fyrkat kasaan.

Lähettäjä: corduran-duran | 11.08.2000 - 12:22 | No: 33

T T-lahdelle ja muillekin T se itse ihmisille:

corduraa kauppataan ainakin globetrotterin

esitteessä (saa tilattua osoitteesta

www.globetrotter.de

Lähettäjä: Jarkko ® | 11.08.2000 - 13:33 | No: 34

Keväällä oli Kiipeilylehdessä jonkin pohjoisen pojan juttu, jossa kerrottiin hakunväsäysprojektista, kirjoittaja oli ilmeisesti tyytyväinen aikaansaannoksiinsa. Jos ei muuta niin hinta oli alhainen, noin 350mk/hakku, työtuntejahan ei lasketa... mutta kaupan tavara tulee yllättävän halvaksi, jos alkaa laskea itselleen palkkaa tehdystä työstä, ja jälki on varmasti parempi. Saahan tuota yrittää jos ylimääräistä aikaa löytyy.

Lähettäjä: Teuwo | 12.08.2000 - 14:14 | No: 35

Kysymys "itsetehdystä" vs. kaupankama on vähän häälyvä. Missä vaiheessa tavara lakkaa olemasta "itsetehtyä" ja alkaa olemaan ei teollisesti tuotettu yksittäiskappale ("one of" job) ??

Kaverit "teki itse" titaaniset kiertokanget minin koneeseen.

Toiset hempat vittuuntui Nissanin E15T turbokoneen veivien alapäänlaakerien hajahtelemisiin ja väänti em. jannuja korvasta (tm ;).

"Pieni" aika itse tekemistä, koneistusta, tutkiskelua ja nitrausta. Ja kas kummaa taotusta mökkylästä MCO-320 nuorrutusterästä olikin tullut satsi veivejä joissa oli 2 m/m leveämmät laakeripesät ja kampurassa oli vastaavat kaulat.

No kun tämmöiset kone-elimet ottavat vastaan kymmenien tuhansien m/s^2 tällejä ja laakeroinnit joitten välykset ovat sadasosamillejä kestävät sallitun muotopoikkeaman sisällä täydellä kuormalla.

Tästä voidaan helposti päätellä että on mahdollista "valmistaa itse" hakkuja tms. kappaleita, joihin ei kohdistu voimia kuin kiipeäjän uupuvasta takaolkapäästä ja satunnaisesta putoamisesta, aivan samalla ja luultavasti suuremmallakin laadulla kuin euroopan venäläiset - fransut tai makaronit niitä taoskelevat myyntiin Wink

Ongelma lähinnä on se että valmistustaitojen tarjonta ja kysyntä ei välttämättä aina kohtaa lainkaan.

Toisin sanoen jos joku "syvästi tiedostava" cityvihreä kiipeilijäPasanen nimittelee esim. kaikkia moottoriurheilijoita ensin otsooniporaajiksi ja luonnonmyrkyttäjiksi tms. niin on aika epätodennäköistä että näitä saa enää omalla ajallaan nikertelemään yhtään mitään, paitsi ehkä sen yhden cramponen jonka koeponnistus suoritetaan potkaisemalla kurkot hippipaskat pajasta kankaalle Wink

No tulipahan taas julistettua ...

Teuwo =;)

Lähettäjä: jarkko-juhani ® | 14.08.2000 - 12:55 | No: 36

no mites näihin tyyppeihin saa yhteyttä että pääsee potkittavaksi.

minähän tunnen vain joukon kädentaidottomia nörttejä, jotain ad juntteja sekä pari pienviljelijää kantahämeestä.

haluaisin edelleenkin ne raudat, vaikka en hippi olekaan, lähinnä kai punkari.

Lähettäjä: Vesa ® | 14.08.2000 - 13:05 | No: 37

Pelastus iinekselle !

Mä oon suunnitellut semmosta t-s-i-palstaa jo jonkun aikaa. Ei oo kyllä vielä tieoo koska se ilmestyy.

Lähettäjä: Vesa ® | 14.08.2000 - 13:06 | No: 38

Toivotaan, että palstan oikeinkirjoitus on parempaa...

Lähettäjä: Markus from jns | 14.08.2000 - 16:14 | No: 39

APUA JARKKO-JUHANILLE!

Täällä ois yks toinen "cnc-tuttu", joka on innokas ja kykenevä (näyttöä löytyy)valmistamaan jäärautoja kenkämallin ja käyttötarkoituksen mukaan.

Lähettäjä: jarkko-juhani ® | 15.08.2000 - 12:25 | No: 40

kenkä on sellanen semipehmeä stepperi lumilautamono.

rautoja käytettäisiin etupäässä lumella mutta myös ajoittain jäälläkin sekä tietty myös kiveliöillä. pitäis olla 14 piikkiä. kärkipiikit vaakatasossa ja "runko" joustavahko. kiinnitys remmeillä, yhteensä 6 kohtaa joista remelit olis kiinni.

paljonkos tollasista joutuis maksamaan?

Lähettäjä: Petri | 15.08.2000 - 14:18 | No: 41

Itse tän keskustelun aiheeseen liittyen ohjeet legendaarisen buff-huivin self-madeen. Painu kangashalliin (tai vastaavaan) ja osta 50 kertaa 45 senttinen pala ohutta resoria (itse valitsin maskuliinisen vaalenpunasen muumi-kuvion). Viritä karhunlankaa singeriin ja ajele palanen putkeksi edestakas (ei siks-sakilla). Leikkaa sauman ylimääränen osa pois niin läheltä ommelta kun uskallat niin ei sauma hankaa päätä juuri laisinkaan. Toimii hyvin, itellän jo toista vuotta käytössä. Niin siis putken pituudeksi 45 senttii ja kehän ympärysmittana toi 50 senttii.

Lähettäjä: Markus from jns | 15.08.2000 - 15:41 | No: 42

Jarkko-Juhanille

Tarkemmat neuvottelut vois käydä puhelimessa. Soittele 050-5732536

Lähettäjä: Miikka ® | 16.08.2000 - 15:09 | No: 43

Onko kenelläkään kokemuksia itsetehdyistä deadmaneista? Minkälaista vahvuutta kannattaa käyttää levyssä ja mites se painoero kaupan tuotteisiin? Jos on väsäilty ni minkä kokoisia???

Ku ei ny oo käsillä yhtään tehdastekoista versiota ni paljonko niillä on painoa noin suunnilleen? Entä paljonko paksuutta?

Nimim. Asian ajais tuumainen lankkukin

Lähettäjä: Markus from jns | 16.08.2000 - 18:52 | No: 44

Kerrankin vähän enemmän aikaa kirjotella tästä varsin mielenkiintoisesta aiheesta. Asiasta voi tietysti olla montaa oikeaa mieltä, joten uskallan tarjota omaa kantaani lopullisena totuutena hakku/jäärauta keskusteluun. Vehkeet joita sarjatuotantolinjat painavat katkeamattomasti yötä päivää ovat hinnaltaan sitä luokkaa, että kisoille ei kannata lähteä. Itse tavallisena metallimiehenä teen mieluummin päivän päätteeksi muutaman tunnin ylitöitä, ja käyn tilipäivänä ostamassa kaupasta tarvitsemani vermeet.Silloin kun markkinoilta ei löydy mieluisia vehkeitä on aika tarttua sorvin kampiin ja tehdä näpsäytää virabelinä mieluisat vehkeet.Esimerkkinä voisin mainita omat vaelluskenkiin käypäset vaellus/putousraudat.Vaellus-ja kapuamistuntuma on käytännössä testattu ja hyväksi havaittu viime talvena. Putouksien puuttuessa näin kesäaikaan on petäjänkylkitesti antanut lupaavia odotuksia tulevaa talvea varten.Mainittakoon vielä se, että jos vermeiden rakentelu on harrastus yhtälailla kun niiden käyttö, kuten itselläni,ja käytössä on kaikki koneet ja laiteet mitä metalliteollisuus tuntee niin onhan se selvä että KYLLÄ KANNATTAA.

Lähettäjä: jarkko-juhani ® | 16.08.2000 - 20:25 | No: 45

jep. ja käsityöhän on kunniakas ja hieno asia. tästä hyvä esimerkki on Samu Ampuja, joka tekee lumilautoja ja suksiakin nykyjään. itse olen kokeillut ja hyväksi todennut.

Markus, soittelen lähipäivinä.

Lähettäjä: Weli Kallio ® | 17.08.2000 - 14:49 | No: 46 |

Omistin itsetehdyn Deadmanin, joka oli lähes kuin kaupasta ostettu. Jopa niin hyvä, että se kelpasi eräille kiipeileville pitkäkyntisille. Itse en tosin ollut sitä tehnyt, vaan kaverini, joten teko-ohjeita en osaa antaa. Oma yritykseni muutama vuosi sitten päätyi roskakoriin, sillä tein levystä liian suuren, siitä tuli liian painava ja muutenkin se oli aivan per...marssin siis kauppaan ja olen päätökseeni tyytyväinen.

Summa summarum: tee, jos olet metallimies. Jos et ole, osta. Muuten tulee paha mieli...

Lähettäjä: Teuwo | 17.08.2000 - 21:52 | No: 47 |

No huh, pääsihän sitä vihdoin koneelle Smile

J.J.: Juu, tota homma on niin että niitä mun kaiffoja kiinnostaa kiipeily kuin kilo multaa joten niille pitäisi olla kunnollinen kuva siitä mimmoiset niitten rautojen tulisi olla.

Pahasti pelkään että teidän jengistä sen kuvan piirtäminen putoaisi wanhan KoTe-pirun, Ilefun, harteille ellei siltä nyt ole se pilvestä päähän loikannut "pieni" kipinä formatoinut kovalevyä kokonaan Wink

Elikkäs helpointa lienee että sovitte tuon Markuksen kanssa, ellette ole jo niin tehneetkin, rautojen duunaamisesta riippuen varsinkin siitä kuinka kiire niitten synsteemien valmistumisella on.

Olettaen että olisi semmoista katoavaa luonnonvaraa kuin vapaa-aika saattaisi rautojen kehitteleminen noin teknisessä mielessä voisi olla sangen kiintoisaa. Malliksi tarvitsi kaupan raudat joista sitten voisi tutkiskella kaikenlaisia pinnan- ja muita kovuuksia sun muita juttuja.

Lähinnä tulisi mieleen että homemade raudoissa voisi tesmailla esim. stelliittimetallisia kulutuspaloja kärkipiikeissä taikka koko paskan kovakramaamista tai mustanitrausta tms. kovaa pinnoitusta.

Jesh, anna kuulua saitko jo diilin aikaiseksi, ihmisen tekemiä ne on kaupankin raudat joten eiköhän vastaavat saada JeeJee'llekin tavalla tai toisella alle Wink

Teuwo =;)

RE: tee-se-itse-otteet

Lähettäjä: Bags | 28.08.2000 - 12:26 | No: 48 |

Ardurapid nimistä lattiatasoitetta voi muovailla noin 15 minuutia sen jälkeen kuin se on sekoitettu. Laitat vain haluamaasi kohtaan paakkua prikan jakamaan painoa isommalle alalle. Muotoilet haluamaasi muotoon, odotat että kuivuu hiukan n.20min sekoituksen jälkeen. Poraat reijän mieluusti 90 astetta pohjasta. Annat kuivua pari päivää. Koeponnistat seinällä, etkä kiristä ruuvia hampaat irvessä. Ja siinä on ote omalle seinälle. Meillä on noita useampi sata seinällä ja toimii hyvin. Tosi snadit ja tosi isot ollaan ostettu mutta keskikokoisia on sitten TOSI paljon.

Ja Gorepöksyt saa paikattua spinnuteipillä. (Purjeteippi)

Lähettäjä: que | 07.09.2000 - 19:18 | No: 49 |

Pelastakaa tää keskustelu!!! Melkein ainoa jossa puhutaan välillä asiaa!!

Lähettäjä: Weli Kallio ® | 11.09.2000 - 09:42 | No: 50 |

Okay, yritetään.

Olettekos immeiset huomaneet, kuinka verraton retkeilyväline on vihreä, muovinen suojapeite - sellainen, joita saa muutamalla kympillä huoltoasemilta tai esim. Etolasta. Viikonlloppuretkeilyssä ei muuta tarvitakaan, sillä siitä voi helposti tehdä:

- laavun (valmiit narut metallirenkain varustetuissa rei'issä nopeuttavat pystytystä)

- katoksen (vetää kaksi vastakkaista kulmaa puihin kiinni, kaksi maahan kiiloilla. Sitten vain säätää maahan kiinnitetyt kulmat oikealle korkeudelle esim. säädettävillä sauvoilla - voilá!)

- lautan (reput pressun keskelle, sauvoista runko, reunat kiinni ja ei kun vesille)

- sadesuojan repulle (ei tarvinne selitystä)

- telttasaunan (koko pitää olla melko iso, valinnan varaa on - korvat palaa!!)

Pressu ei paina, kuivuu nopeasti, on halpa, on vahva, sulautuu metsän väreihin...

"Vaihdetaan uuden veroinen VE25 vähän käytettyyn vihreään suojapressuun"

Lähettäjä: gro | 11.09.2000 - 10:48 | No: 51 |

jos vielä ei tullut mainittua, niin makuupussin sisäpussit ovat erittäin hyvä je helppo tehdä itse. Puuvillasta tai fleecestä. Sivuun puolipitkä vetoketju ja päähän nauhakuja ja kiristettävä kummilanka. Helppo homma puuvillainen on kuumalla kiva, voi nukkua ilman pussia.

Lähettäjä: Pasi | 11.09.2000 - 13:33 | No: 52 |

gro, onko kokemusta fleece sisäpussin käytöstä? Olisi aika kevyt verrattuna kahden makuupussin systeemiin, jos vain voisi hyödyntää esim. tilava -15 pussi + fleece sisäpussi= -25 pussi?

Lähettäjä: iines | 11.09.2000 - 15:21 | No: 53 |

Makuupussin sisäpussia oon mietiskellyt, pysyisi pussi puhtaampana, lämmittäisi hiukan, voisi pitää lämpöisellä kelillä pelkästään

ja olisi kivempi poskea vasten. Muutama kysymys niille joilla on kokemusta:

Pitääkö sisäpussin olla kiinni makkarissa ettei se pyöri ympyrää

ja jos niin mistä kohtaa, pohjasta vai vetskarin vierestä vai kuinka? Esim. muutamalla napillahan tuon hoitaa helposti jos se on

tarpeen.

Materiaali? Käyttö siis olis talvella talvipussin sisällä viikon mittaisilla ei-suihkua-vaelluksilla ja kesällä kesäpussin kanssa tuomassa lisälämpöä tai yksinään viileyttä. Siis olisi hyvä olla kevyt, pieneen tilaan menevä, nopeesti kuivuva jos kostuu, pestävä,

hyvän tuntuinen ja hiukan lämmittäväkin.

Edellä mainittiin puuvilla, joka on aika painavaa, vai onko ja kostuu eikä kuivu ikinä?

Jos mun d-i-y fleecehousut täyttää puoli rinkkaa, niin voisin kuvitella että fleece-makkarinsisäpussi täyttäisi isolla koollaan sen toisen puoliskon aika tehokkaasti. Joten fleece ei käy.

Siksi mietin että ostaiskohan silkkiä tai jotain silkkisekoitetta, sehän täyttäisi nuo ehdot. Onko kellään kommenttia lämpimyydestä, painosta ja muista asioista? Tai ideoita noista sekoitteista?

Tai kokemusta kaupan silkkisestä/sekoitteisesta sisäpussista?

Entäs hinnat, kannattaako?

Lähettäjä: Raine | 11.09.2000 - 19:57 | No: 54 |

Kankaista kiinnostuneille www. finnrappel.fi osoitteesta löytyy erilaisia kankaita, tosin sivut ovat mielestäni hieman sekavia, mutta etsivä löytää ennemmin tai myöhemmin.

Enkä tarkoita kankailla mitään pitsejä.

Raine

Lähettäjä: jarkko-juhani ® | 12.09.2000 - 13:24 | No: 55 |

miten tehdään itse kädessä pidettävä kevyt rakenteinen matkapuhelin. kovalainen hukkas mun luurin rollossa...

senpä tähden, markus, en ole vielä niistä raudoista sinulle soitellukkaan. mutta kunhan saan uuden (tehdtyä itse) niin otan koodia.

Lähettäjä: jebu jee | 12.09.2000 - 17:09 | No: 56 |

Jos haluat tehdä GSM tai UMTS-verkoissa toimivan puhelimen niin

lue ohjeet täältä: http://www.3GPP.org

Lähettäjä: TK ® | 12.09.2000 - 19:36 | No: 57 |

Juomapussi/tyokalureppu syntyy katevasti ensteksista ja nylonhihnasta, joita molempia saa jokseenkin kaikista kangaskaupoista. Saa mieleisen varisen, kokoisen ja jopa hintaisen, oma syntyi alta viidenkympin. Kangas, vetoketjut, nylonnauhaa ja tarvikelenkit seka hieman heijastinnauhaa antamaan turvallisuuden tuntua. Vesipussin toki ostin, mutta ihan kaikkea ei ompelemallakaan synny.

Aikaa menee muutama tunti, joten viela ehtii syksyn lenkeille.

Lähettäjä: TK ® | 12.09.2000 - 19:37 | No: 58 |

Siis koski lahinna pyorailya tuo edellinen...

Lähettäjä: hip hei | 04.04.2001 - 09:42 | Nro 59

Kuuluuko tälle rintamalla mitään uutta? Onko joku onnistunut tekemään jotain toimivaa?

Lähettäjä: Tech-YES | 04.04.2001 - 10:22 | Nro 60

Ompelin kerran tikkaat ja lehmänhännän tekniseen kiipeilyyn. Kaveri työsti fiffit.

Toimivat edelleen.

Lähettäjä: RÖH~ | 04.04.2001 - 11:30 | Nro 61

Jonkun pitäisi keksiä pyörrevirtaukseen perustuva

kevytkeitin, jossa palaisi mikä vaan sen sytytyksen

jälkeen. Jollain saitilla näin proton, joka oli

kyhätty hernetölkistä ja prosessorin tulettimesta.

Hommasta tulisi kait talvikäyttöönkin toimiva, jos

energiapuoli hoidettaisiin vedettävällä kierrejousella.

Lähettäjä: joo | 04.04.2001 - 11:48 | Nro 62

tuosta oli joskus muinoin paljon juttua sfnet.harrastus.retkeilyssä,

Dejalla vois siis löytyä. Oliko se se sama "trangian pizzauunimies" Kiravuo?

Lähettäjä: Juppe | 04.04.2001 - 21:34 | Nro 63

Mä tästä kirjoittelinkin oman aloituksen, mutta aika vähän vastailtiin. Elikkä oisko kellään ylimääräisiä mäkihyppysuksia? Oon näet suunnitellut lyhyiden ja leveiden lähestymissuksien väsäämistä. Siteet ajattelin tehdä ylimääräisten Burtonin step-in siteiden pohjalevyistä. Kantakorotuksen ja integroitujen nousurautojen kostruktio ei ole vielä täysin hahmottunut. Mikäköhän ois hyvä siteen ja suksen 'saranointi'?

Lähettäjä: ovi | 10.04.2001 - 16:41 | Nro 64

siinähän voisi toimia jopa aivan normaalit saranat

Lähettäjä: iines ankka | 06.06.2001 - 10:02 | Nro 65

Täällä näitä säästövinkkejä Roope Ankalle.

Terkut Akulle ja pojille.

Lähettäjä: Roope A. | 06.06.2001 - 13:50 | Nro 66

kiitti iines! olisko jollain vielä lisättävää tähän jo aika vanhaankin aiheeseen?

Roopehan se

Lähettäjä: kesäinen | 06.06.2001 - 14:16 | Nro 67

Aurinkolaseihin kiinnitettävä komea itsetehty nenäläppä estää nosen palamisen....

Lähettäjä: talkoohenkinen | 06.06.2001 - 14:30 | Nro 68

Ohut kolmion tai neliönmallinen huivihan on maailman kätevin esine mukana. Kesällä käy päähineeksi ettei aurinko porota. Kylmällä kaulahuiviksi. Piknikille pöytäliinaksi. Uinnin jälkeen pyyhkeeksi. Käden kantositeeksi tai kiristyssiteeksi jos kävi huonosti. Kaupastakin saa mutta itsekin voi tehdä niin saa sopivan kokoisen. Senkun ostaa mieleistään kangasta, kääntää reunat ja ompelee käänteet.

Muita itsetehtäviä kesätavaroita olisi makuupussiin sisäpussi ohuesta puuvillasta tai silkistä jos on varaa. Kuumalla ja sisällä riittää pelkästäänkin. Samasta kankaasta voisi myös ommella itselleen kesäisen yöpuvun (shortsit ja paita). Kiipeilykalliolle saa helposti tehtyä trikoot tai muut housut. Köysipussi ja kiipeilyraudalle säilytyspussit on selvää kauraa. Vedenkatokassi

on kiva kun leireilee.

Kavereiden kanssa DIY-talkoot pystyyn.

Lähettäjä: HT | 07.06.2001 - 12:11 | Nro 69

Kaasukeittimen saa kätevästi roikkumaan teltan katosta kun ostaa

palan vaijeria, pianolankaa ja hieman sähkömiehen(abico) liittimiä ja kyhää niistä toimivan värkin. On turvallinen ja kätevä jos joutuu kokkaa teltan sisällä. jos haluat tarkemmat ohjeet nii anele, saat nekin. taatusti parempi kuin kaupasta ja hinnaks tulee n. 30mk

Lähettäjä: PHa | 07.06.2001 - 12:42 | Nro 70

RÖH: Hernerokkatölkkikeitin ja muita maailmalla testattuja virityksiä (mm. koottava kanootti) löytyy:

http://www.kolumbus.fi/timo.noko

Lähettäjä: roskisdyykkari | 10.10.2001 - 20:01 | Nro 71

minä olen köyhä dyykkari. Me joudutaan aina keräämään pulloja ja kaikkea muuta elääksemme. Olen kirjastossa, minulla ei ole mitään omaisuutta paitsi yöpöytä ja lamppu myös pari kirjaa. Nimeni on Mike Qvist

Lähettäjä: homppeli | 10.10.2001 - 20:03 | Nro 72

oon taas täällä. Lähetelkää mulle e-mailia pliis ok?!

Lähettäjä: | 12.02.2002 - 15:54 | 73 | |

oliko täällä jollain säärystin-ohjeet?

Lähettäjä: Muumio | 12.02.2002 - 16:52 | 74 | |

Säärystinkaavat tein itselleni kietomalla vermeiden ( monot + pögät ) päälle käsipyyherullakuitua ja teippaamalla pinnan umpeen.

Yläosaan reilusti täytettä, ettei tuu liian istuva.

Sitten piirsin ala- ja yläreunan, alaremmin ja kärkikoukun paikan.

Sitten vaan leikkasin takaa ja etusivuista auki.

Lähettäjä: Ranger | 12.02.2002 - 17:09 | 75 | |

Kaivoin tossa esiin vahan itsetehdyn varsijousenrunkoni. Siinä olikin vielä paikalla kaksinkertainen Japanin marjajuusesta tehty jousi. Päätin vähän upgreidata vehjettä. Siirsin jousta eteenpäin 5cm jolloin venytysmatka pitenee ja lisäsin vanhoista Järvisen jätelaudoita tehdyn lisäjousen vahvistukseksi. Jänteeksi kumipäällystetty teräsvaijeri jossa alumiiniputken pala keskellä pienentämässä kitkaa vaneri-runkoon. Liipasimen vaihdoin puisesta alumiiniseen ja paljon isompaan,jotta kestää. Kyllä tuli hiki taistellessa jännettä paikoilleen, piti ottaa kaveri avuksi. laitoin Savotan irtoremmin jalkalenkiksi, ei sitä muuten vireeseen saa... Sahasin alumiinisen kaupallisen käsijousen nuolen poikki jotta saisin sopivan mittaisen. Testasin vehjettä pihalla: Tavallisesta pahvilaatikosta läpi metri hankeen ja 3cm routaiseen maahan... HUHHUH! Vielä ku kerkiän sulittaa nuolet ja asentaa laserkynän punapistetähtäimeksi kohdistettuna 20m:iin nii kyllä lähtee!

Lähettäjä: teltta | 14.02.2002 - 22:07 | 76 | |

tunturikerho kavtsin sivuilta löytyy talviteltan teko-ohjeet

Lähettäjä: Asiasta tietävä | 15.02.2002 - 14:02 | 77 | |

Eipä se Kavtsin sivuilla oleva telttajuttu mikään teko-ohje ole vaan aika tarkka kuvaus Kavtsilaisten suunnittelemasta Kösäkkö-teltasta. Ko telttaa sai ainakin aikaisemmin suoraan valmistaja Laatuteltta Oy:ltä, hintaa tänäpänä en tiedä. Kösäkkö on nykystandardien mukaan painava (~6kg) eli soveltuu parhaiten ahkiovaellukselle. "Savupiippunsa" ansiosta se soveltuu kostumatta pitkillekin vaelluksille; sitä voi lämmittää ja kamoja kuivatella petroolikeittimellä, kunhan ottaa tarpeeksi polttoainetta pulkkaan.

(Bensakeitintä en teltassa sisällä käyttäisi...)

Lähettäjä: | 15.02.2002 - 14:49 | 78 | |

Sondi alumiinisesta telttakepistä? Ohjeita!

Lähettäjä: kala ® | 15.02.2002 - 17:24 | 79 | |

Sondi alumiinisesta telttakepistä -viritys on täysi paska seuraavista syistä:

1) Vehjettä pitää virittää ihan homona ettei "sondi" irtoa liitoksistaan sitä ylös hangesta vedettäessä. Siihen pitää rakentaa jokin kiristyssysteemi, millainen oikeissa sondeissa tietenkin on.

2) Kunnon alu-telttakeppi on käytännössä saman hintainen kuin valmis sondi joten virittämisessä ei juuri ole järkeä.

Sondin rakentelu on silloin (hinnaltaan) järkevää jos on metallimiestaidot omaava persoona ja sorvailee kepin metritavarana ostettavasta alumiiniputkesta.

Lähettäjä: Janme | 15.02.2002 - 17:39 | 80 | |

Mites tehdä otelauta? Onnistusko tehä vastakappale kaupasta hankitusta ja sitä käyttää sitte mallina? Ja mites mössö? Mitä siihen kannattaa sekotella, että tulee hyvä pito.

Lähettäjä: jep jep | 20.02.2002 - 16:04 | 81 | |

hei ranger

laitappas jouseesi teräksestä kaari niin saa oikeesti forsee

oon meinaan testannut semmosta ite väsättyä systeemiä jossa oli jotain ruotsalaista jousiterästä se kaariosa (autonlehtijousi. yhden selliasen latan voima riitti lennättämään alumiinisen nuolen muutaman metrin päästä kakkosnelosen läpi lautaseinään kiinni.

Lähettäjä: Ranger | 21.02.2002 - 13:23 | 82 | |

Joopajoo...

Testasin tossa varsijousta pellolla... pituutta lensi noin 140m... ihan kohtalaisesti, mutta ei sillä vielä karhujahtiin uskalla...

Lähettäjä: Kotivalo | 21.02.2002 - 16:07 | 83 | |

Näin tehdään kokovartaloklooni: vartalo voidellaan perusvoiteella,

päälle kietaistaan 110 metriä leveää maalarinteippiä, joka päältä

käsitellään n 2,4 litralla lateksia. Kun olo alkaa olemaan jähmeä,

kaveria pyydetään avaamaa kuori selkäpuolelta. Fine. Kuori umpeen

maalarinteipillä, uusi lateksikerros pintaan. Sisäpuolelle jätetään

käsivarsiin ja jalkaosiin pirkiä ilmapalloja tai muita paikallaan-

puhallettuja kumisia hyödykkeitä. Voila' : 2 keitetyistä kanamunasta

silmät torsolle, kirpparilta löydetty peruukki parturoidaan samaan

kampaustyyliin ja kiinnitetään lateksilla, josta muotoillaan myös

korvat. Kynnet voi muotoilla vaikkapa lakatuista muovinpaloista.

Hiukan puuteria ja poskipunaa, alusvaatteet päälle ja kloonikaima

jemmaan Suurta Operaatiota varten. Viimein koittaa päivä, jolloin

varovasti heräten pukeudut, korvaat itsesi vuoteeseen sijoitetulla

kloonilla ja karkaat kotoa valmiiksitäytetyn rosnan kanssa metsään.

Vasta iltakuudelta, kun kloonaus paljastuu, soi kännykkä vihaisesti,

mutta olet jo päässyt karkuun. Vaihtoehtoisesti ei, mikä tällöin

tarkoittaa sitä, että kloonisi osoittautuu korvaavaksi vaihtoehdoksi

vaukoontuneelle vaimollesi. Kokeilemalla saavutat ennenpitkää suuren

taidon kloonauksessa ja voit käyttää taitojasi vapauskonsultointiin,

missä menestyen tulet saamaan kuuluisuutta kloonattujen henkilöiden

patsaiden vilkastuneena vaihtokauppana, sisäsiistin Suomen luojana

ja menohenkisten metsäsissien kruunamattomana keinokuninkaana.

Amos Andersonin taidemuseo kilpailee klooninayttelyllään mainosti

Lontoon vahakabinetin kanssa, maamme saa mainetta ja kunniaa, aito

Sauna-Sisu-Sibelius saa jatkumokseen Sissikloonin.

Lähettäjä: Anti-ranger | 29.04.2002 - 17:04 | 84 | |

Jousien teko on joo hauskaa puuhaa... ollaan kaverin kanssa tehty itekin käsijousia joilla leiskauttaa yli 100 metriä. Nyt uudessa käsijousessa on tavoitteena saada yli 150 metriä. Sen lisäksi oon tehny sellaisen pienen leluvarsijousen jolla ampuu 50 metriä, että sopii pihamaastoon ja räksiä sillä mehtästelly Biggrin

Lähettäjä: eikkka | 30.04.2002 - 12:18 | 85 | |

Hei Ranger! Silloin yläasteen aikoina, kun me dusattiin se jousi siitä kuorkin lehtijousesta ( ja virittämiseen tarvittiin vajaa 200 kg edestä forzaa - miksöhän sepi ei antanut virittää jousta koulussa???) Niin silloinhan se tykki pelitti reilu sata metrii pelkällä puunuolella, joka oli liian kevyt. Nyttemmin on jäänyt harmittaan, kun ei kokeiltu sillä tikankärjellä, kun meitin hökkelin seinään... Villi arvaus: oisko päästy yli 300 metriin riittävän painavalla nuolella? Sillähän ois silloin kaatanut vaikka biisoneita korson takametsissä, tosin jousen virittäminen oli muistaakseni pieni ongelma...

Lähettäjä: maco ® | 28.06.2002 - 11:13 | 86 | |

nostetaanpas tämä takas, kun vastaavaa kysellään.

Mikä tavara?

Lähettäjä: PieniIhminen | 28.06.2002 - 12:10 | 87 | |

Mitäs jos muutettais aina aihetekstiä sen mukaan, mistä tavarasta on kyse, niin löytäis helposti ne viestit, jotka kiinnostavat.

Lähettäjä: pussikarhu | 29.06.2002 - 17:25 | 88 | |

kertokaa kokemuksia mistä se makuupussin suojapussi kannattaa rakennella, paljonko se vie tilaa(fleece?)ja mitenkä lämpimämpi talvella??!

Lähettäjä: Humaanimania | 30.06.2002 - 11:24 | 89 | |

Muakin kiinnostaa tuo fleecepussi. Paljonko se painaa ja paljonko se lisää makuupussin kylmänkestoa?

Suojapussi

Lähettäjä: PieniIhminen | 01.07.2002 - 12:11 | 90 | |

Kannattaako tosiaan tehdä suojapussi fleecestä? Eikö ennemmin kannata ottaa fleecevaatetta mukaan ja pistää päällensä ku menee makuupussiin ja tällä tavalla vähentää tavaramäärää rinkassa?

Lähettäjä: supermatti | 01.07.2002 - 13:21 | 91 | |

Olen valmistanut lumikengät itse. Toimii paremmin kuin ostetut ominaisuuksiensa puolesta. Suunniteltu mäkiseen maastoon. Hinta 20e/pari. Voin lähetellä ohjeita ja kuvia, jos joku kyhää kunnon palstan tai sivuston tee-se-itse aiheen tiimoilta.

Lähettäjä: Hmm... | 01.07.2002 - 15:58 | 92 | |

Pistä ohjeet tonne emailiin. Mua ainakin kiinnostaa itse valmistaa ja ehkä jopa sivun kyhäämiseen saakka.

En tosin lupaa tehdä asialle mitään vielä ensi kuukauden puolella, kun joutuu olemaan reissussa, eikä ole Internettiä.

Lähettäjä: Henry ® | 02.07.2002 - 14:46 | 93 | |

siistii... tulin juuri viikon fillarointireissulta himaan ja matkalla

tuli mietittyä mitä kaikkea pitäisi ostaa tai askarrella seuraavaa

reissua varten.

makuupussin sisäpussin tekemistä harkitsin mutta tosiaan

fleecevaatteet on monikäyttöisempiä ja järkevämpiä ainakin

grammoja ja pakkauskokoa ajatellen.

Lähettäjä: silkkiä | 03.07.2002 - 13:53 | 94 | |

Ei kai makuupussin sisäpussiksi fleeceä kannata laittaa, ennemmin vaikka silkkiä, ei paina juuri mitään mutta lämmittää ja pitää pussin puhtaana. Tosi että ennemmin hommaa fleecekuteet joita voi sitten pitää päällä muutenkin kuin pussissa.

Lähettäjä: mintsi | 03.07.2002 - 20:58 | 95 | |

Hyvät teko-ohjeet säärystimiin löytyy Olli Aulion Suuresta retkeilykirjasta. Tein itse ohjeen mukaan soveltaen, ja tosi hyvät tuli. Hinnaksi varmaan n. 30-40 mk.

Myös vesikassin voi tehdä itse. Katsoo vain mallia jostain kaupan hyllyltä, eio oo vaikeaa. Laskoksia vaan tarpeeksi ja kunnollinen, ainakin kaksinkertainen kaulus, ettei vesi pääse karkuun.

Lähettäjä: tarvii padin | 01.08.2002 - 13:00 | 96 | |

Olisko itse tehdylle crash padille ohjetta?

Lähettäjä: v | 01.08.2002 - 13:54 | 97 | |

Kirjoitin joskus tähän threadiin ja kysyin sondin teosta. No, jokuhan tyrmäs sen heti. Tein kuitenkin sondin ylimääräisestä alum. telttakepistä ja tuli talvella testailtua sitä (ei onneks tositoimissa). Toimihan se. Sondin teossa pahin ongelma on kuinka saada kepin sisällä kulkeva naru/vaijeri tarpeeksi kireäksi, ettei kepin osat irtoa toisistaan.

Seuraavaksi on sama projekti kun 96:lla.

Lähettäjä: makuupussilakana-asiaa | 01.08.2002 - 14:20 | 98 | |

Kaupan seinässä oli taulukossa makuupussilakanoiden tuomia lisälämpöjä makuupussin ilmoitettu

Anonyymi

Kun joku kehoiti menemään kaupan hyllyjä katsomaan, niin katsokaapa samalla karttalaukkuja. Niiden teko on myös helppoa- tein itselleni läpällisen vesion ja olen ollut tyytyväinen. saumoihin laitoin vielä sään kestävää joustavaa liimaa, niin ei tule vesi pohjaompeleista sisälle. Samalla istumalla tein veden kantopussin ja se on kyl mahtava kapine! Hintaa etotavaroille tuli vain muutama euro! Tohon karttalaukkuun löytyy läpinäkyvääkalvoa esim. kangasliikkeistä tai venetarvikeliikkeistä...on ohutta ja paksumpaa tarjolla. Kangasliikkeissä tietty halvempaa.

Laavun teko kiehtoisi - minulla on jo hyvät teko-ohjeet paperilla - ja kehittelen itse lisää mm. tuuletusta ko kapineeseen, mutta tietääkö kukaan löytyisikö mistää leveämpää kangasta kuin 150 cm? Mitä ähemmän olis saumoja mm. katossa - sen parempi!

Anonyymi

Ite duunasin säärystimet risoista lasten kurahousuista. Ei muuta ku lahje sopivasta kohdasta poikki ja ompelukoneella nauhakuja kumpparia varten. Lisäksi vielä alumiininen taulukoukku pitämään säärystin nauhoissa kiinni.

Olen myös suunnitellut ompelevani urheilukalsareihin strategisiin kohtiin, kuten polviin ja nivusiin fleecestä lämpökerroksen. Meinaa nimittäin pyöräillessä kylmätä nää -28C kelit.

Voin suositella erityisesti silkkistä sisäpussia. Se mahtuu vaikka taskuun ja lämmittää ihan mukavasti. Sitä voi myös käyttää kesäkuumalla pelkästään.

Kitka

KUULEMANI MUKAAN AINAKIN ITIKSEN EUROKANKAASTA SAISI PALATAVARANA SELLAISTA MICRO FLEECEÄ JOKA SOVELTUU JUURI PUSEROIHIN JA ALUSPUKUIHIN TODELLA HYVIN, SE ON PAKSUUDELTAAN HIUKAN OHUEMPAA, KEVYEMPÄÄ JA NEULOSMAISEMPAA KUIN ESIM: POLAR FLEECE, ONGELMANA ON VAIN SE, ETTÄ TÄTÄ NIMENOMAISTA KANGASTA TULEE VAIN SATUNNAIS ERIÄ JOTEN KAUPOILLE ON SYYTÄ OSUA OIKEANA PÄIVÄNÄ JOS MIELII SAADA JOTAKIN. OLEN MYÖSKIN OSTANUT JOKIN AIKA SITTEN SUPPLEX TRIKOOTA JOKA ON TODELLA LÄMMINTÄ JA HENGITTÄVÄÄ, JOTA KÄYTTÄÄ MYÖS MONET URHEILUVAATE VALMISTAJATKIN, EN TOSIN TIEDÄ MIKÄ TILANNE ON TÄLLÄHETKELLÄ!

SUOSIN ITSE AINAKIN HYVIN PITKÄLLE TEE SE ITSE VAATTEITA JA JOS VAIN KIINOSTUSTA RIITTÄÄ MATERIAALIEN HANKINTAAN NIIN VARMASTI LÖYTYY... KOKEMUKSENI MUKAAN TÄYTYY VAIN PITÄÄ SILMÄT AVOINNA JA KYSELLÄ MYYMÄLÖISTA HYVISSÄ AJOIN NIMENOMAISIA KANKAITA. MUKAVIA TEE SE ITSE KOKEMUKSIA KAIKILLE... Smile