24. marraskuu 2006 - 1:41
[quote author=vaeltaja link=topic=15594.msg107890#msg107890 date=1164319389]
Tuosta tulien teosta ihmettelen, onko nämä keitinmiehet/lupien tinkaajat nuorta sukupolvea ?
Meikäläinenkin on hevosella ajanut puuta metästä ja kaatanut sitä myös.
Hmmm. Luultavasti sinuun verrattuna olen nuorta sukupolvea sillä minä ajoin puita metsästä traktorilla. Hevosia ei ollut.
[quote author=vaeltaja link=topic=15594.msg107890#msg107890 date=1164319389]
Avotunturissa ja muissakin paikoissa on keitin hyvinkin tarpeellinen ja ainut mahdollisuus, mutta hiton usein myös tulet on tarpeen metsässä.
Ennen kun metässä oltiin töissä niin ei siinä hittolainen mittään keittimiä alettu rustaamaan...kunnon kantotulet et sai vaatteet kuivaksi ja ettei jäätynyt paikolleen.
En ole ikinä maapuu lupaa kysellyt retkeillessäni, noudatan tervettä järkeä sen suhteen missä ja milloin on tarpeellista ja suotavaa tulet tehdä.
Kyllä ne maapuut tai muutenkin polttopuut suomessa riittävät nuotioihin.
Kelot pittää jättää pystyyn ja nuotioon ei tarvii liiteristä kantaa metrisiä halkoja juhannuksena kokko varten 8)
En koe olevani mikään äärimmäinen fanaatikko tässä tulenteko asiassa, kunhan kyselin. Joskus pienenä poikana minulle vaan opetettiin, että tulentekoon tarttee maanomistajan lupa.
Se onko tulenteko mitenkään järkeväsi perusteltavissa onkin sitten toinen asia.
Jotenkin vaan tuntuu siltä, että monet perustelevat omaa tulentekoaan sillä, että kyllä minä tiedän ja osaan ja saan. Onko kaikki retkeilijät noin ajattelevia? Ajatellaan vain ja ainoastaan omaa mukavuutta ja sitä omaa retkeä. Ei niitä muita retkeilijöitä jotka paikalle myöhemmin tulevat.
Kuten Hamsteri sanoi: Kelo tuosta ja toinen siitä...
[quote author=Lefa link=topic=15594.msg106456#msg106456 date=1163064101]
[quote author=kaamos link=topic=15594.msg106454#msg106454 date=1163063499]
Itse olin joskus Muotkatuntureille talvella ja sinne piti ostaa lupa, että sai puita käyttää.
Vai vielä lupa puiden polttoon. :shock: Onko kukaan koskaan milloinkaan tullut joltakin tulilla istujalta kyselemään lupia puun polttoon? Ei minulta ainakaan. Ikinä ei ole minulla ollut minkäänlaisia lupia. Ei kala- eikä puulupia. Eikä tule.
Hmmm. Olenkohan minä käsittänyt jotakin väärin?
Jos Lefa sattuisit minun metsääni nuotion tekoon niin olisi kyllä ystävällistä kun olisit luvan kysynyt.
[quote author=Karoliini link=topic=15594.msg106470#msg106470 date=1163067961]
Retkeilyalueilla on tulentekopaikat ja puut valmiina. Metsähallituksen mailla saa tehdä tulet maapuista ja sitten tulipaikolla valmiista puista.
Lisäksi kun tulee ns. pakottava tarve, niin tulethan leimahtaa oli maat ja metsän kenenkä nimissä tahansa...
vert. ns. oman käden oikeus 8)
http://www.luontoon.fi/page.asp?Section=1119
Sieltä kun lueskelee niin löytyy esim:
Valtion mailla Ylä-Lapissa on Metsähallitus sallinut tulen teon risuja ja oksia käyttäen ilman erillistä lupaa. Maapuiden eli maahan kaatuneiden vähäarvoisten puiden ottoon ja käyttöön tarvitaan maapuulupa, joka maksaa 8,50 euroa/m³.
Niin, tiesin kyllä, että retkeilyalueilla on tulentekopaikat ja puut valmiina. Ajattelin kuitenkin "vaativampaa" retkeilyä, ilman valmiita nuotiopaikkoja ja polttopuita.