1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Anonyymi

[quote author=Lefa link=topic=15594.msg106456#msg106456 date=1163064101]
[quote author=kaamos link=topic=15594.msg106454#msg106454 date=1163063499]
Itse olin joskus Muotkatuntureille talvella ja sinne piti ostaa lupa, että sai puita käyttää.

Vai vielä lupa puiden polttoon. :shock: Onko kukaan koskaan milloinkaan tullut joltakin tulilla istujalta kyselemään lupia puun polttoon? Ei minulta ainakaan. Ikinä ei ole minulla ollut minkäänlaisia lupia. Ei kala- eikä puulupia. Eikä tule.

Hmmm. Olenkohan minä käsittänyt jotakin väärin?
Jos Lefa sattuisit minun metsääni nuotion tekoon niin olisi kyllä ystävällistä kun olisit luvan kysynyt. 

[quote author=Karoliini link=topic=15594.msg106470#msg106470 date=1163067961]
Retkeilyalueilla on tulentekopaikat ja puut valmiina. Metsähallituksen mailla saa tehdä tulet maapuista ja sitten tulipaikolla valmiista puista.
Lisäksi kun tulee ns. pakottava tarve, niin tulethan leimahtaa oli maat ja metsän kenenkä nimissä tahansa...
vert. ns. oman käden oikeus 8)

http://www.luontoon.fi/page.asp?Section=1119
Sieltä kun lueskelee niin löytyy esim:
Valtion mailla Ylä-Lapissa on Metsähallitus sallinut tulen teon risuja ja oksia käyttäen ilman erillistä lupaa. Maapuiden eli maahan kaatuneiden vähäarvoisten puiden ottoon ja käyttöön tarvitaan maapuulupa, joka maksaa 8,50 euroa/m³.

Niin, tiesin kyllä, että retkeilyalueilla on tulentekopaikat ja puut valmiina. Ajattelin kuitenkin "vaativampaa" retkeilyä, ilman valmiita nuotiopaikkoja ja polttopuita.

Lefa
Käyttäjän Lefa kuva

[quote author=kaamos link=topic=15594.msg106473#msg106473 date=1163069409]
Jos Lefa sattuisit minun metsääni nuotion tekoon niin olisi kyllä ystävällistä kun olisit luvan kysynyt. 

Olisi aika työlästä ottaa etukäteen selvää kaikista maanomistajista matkan varrella, kun ei itsekään etukäteen tiedä, missä sitä tulee hortoilleeksi. Enkä minä edes aina tee tulia. Keitin on kätevämpi.

Quote:

Valtion mailla Ylä-Lapissa on Metsähallitus sallinut tulen teon risuja ja oksia käyttäen ilman erillistä lupaa. Maapuiden eli maahan kaatuneiden vähäarvoisten puiden ottoon ja käyttöön tarvitaan maapuulupa, joka maksaa 8,50 euroa/m³.

Joo, hommatkaa luvat ja maksakaa ihmeessä, jos näette sen aiheelliseksi. Kuinkahan moni nuita lupia kyselee ja puumaksuja maksaa? Olisi ihan hyvä, jos tätäkin alettaisiin valvomaan. Tulisi valvotuksi siinä samalla vähän muutakin.

Anonyymi

Heitän nyt ihan lonkalta ilmoille olettamuksen, korjatkaa jos olen väärässä. Maanomistajan lupa tulentekoon on, luulisin, lieventävä asianhaara esim. jos onnistuu sytyttämään metsäpalon (ja jää kiinni). Voisi siis kuvitella että tulenteko ilman maanomistajan lupaa + metsäpalo on oikeuden silmissä pahempi juttu. Korjatkaa tosiaan jos olen väärässä (vaikka harvemmin olen  :lol: ).

väärti

Juu ei ole,huomenna lähdetään kaverin kanssa viettämään pikkujoulua laavulle luvatusta vesisateesta huolimatta.Mukaan tarvitaan hyvät eväät

-härän file
-uuniperunoita
-edellisiin savuporo täyte
-jälkkäriksi suklaa banaaneja
-maggaraa
-temppu lientä
-tonttulakki

Toivottavasti kuullaan susien ulvontaa, makuualustana tietty uskollinen ja puhkeamaton karimat.

Eräseikkailija

Kyllähän nuotio leimahtaa minne tahansa jos pakko on. Jos on valinnanvaraa, voi  nuotion tekoa siirtää tai järkeistää omanmielensä mukaan..EN HALUA tehdä nuotiota liian lähelle asutusta tai jos on vaara esim. metsäpaloon tms.
  Yleisesti ottaen erämies tekee nuotion minne vaan ja koska vaan, kunhan erityistä haittaa kenellekkään ei koidu. Monta kertaa vaellusreissuilla on nuoti jäänyt tekemättä kun ei ole ollut järkevää tehdä sitä; Liian kova tuuli, ei ole puita ( :shock:), on suoranainen metsäpalovaara jne.

väärti

[quote author=Eräseikkailija link=topic=15594.msg107857#msg107857 date=1164310213]
Kyllähän nuotio leimahtaa minne tahansa jos pakko on. 

Leimahtaa kyllä jos on taito räpylässä ja kuivat tulitikut matkassa eikö juu.