1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Anonyymi
"Hopeisten" kankaiden hyöty

Onko hopeanvärisistä kankaista mitään käytännön hyötyä? Esimerkiksi Pena-laavu hopeoituna painaa enemmän ja maksaa enemmän, mutta sama kangas ilman hopeointia on halvempi ja kevyempi. Nyt insinöörit esiin. Kuinka paljon enemmän nuotio lämmittää hopeoidun kankaan kanssa? Tultahan ei uskalla kovin lähelle tuollaista kangasta tuoda.  :shock:

Anonyymi

Esim. pelastuslakanoiden sanotaan heijastavan 90% lämmöstä takaisin. Ensiapulaukkuni pelastuslakanaan en ole joutunut kajoamaan, mutta esim. New Yorkin maratonin maalissa sellainen kietaistiin jokaisen maaliin tulleen niskaan ja täytyy sanoa että hyvin lämmitti!

Onko siitä sitten laavussa vastaavaa hyötyä? Sitä en tiedä kun ei ole kokemusta. Viisaammat kertokoon...

M L

[quote author=Hamsteri link=topic=15930.msg106146#msg106146 date=1162836076]
Onko hopeanvärisistä kankaista mitään käytännön hyötyä?
Kuinka paljon enemmän nuotio lämmittää hopeoidun kankaan kanssa? Tultahan ei uskalla kovin lähelle tuollaista kangasta tuoda.

Penasta puhuttaessa...
Hopeoitu on parempi. Jo siksi, että se kestää ehkä jonkun verran enemmän kuin hopeoimaton. Lämmönheijastumisesta jäi sellainen näppituntuma, että eroja on (Tietenkin hopeoidun eduksi). Paha sanoa kuinka paljon, koska ei satuttu mittaamaan. Yksi juttu muuten on vielä, eli se hopeoitu heijastaa aavistuksen sitä nuotion "valoa" sisälle paremmin kuin hopeoimaton. Selkeästi suosittelen hopeoidun valintaa, jos olet Penaa hankkimassa. Niin... jos ei pidä tulta laavun suulla kuin harvoin, se on toinen juttu. Painosta ei voi jäädä kiinni, hopeoitunakin painaa alle kilon.

Anonyymi

Muutenkin saa Penasta kertoa. Penan vaihtoehtona on ainakin Vihen loue. Tuntuu vain siltä, että Pena tarjoaisi enemmän suojaa ja kestäisi kenties paremmin tuulta. Mitenkäs pystytys talvella?

http://www.elisanet.fi/olli.kanerva/kuvat/isot/img_6487_1.jpg
http://www.kotiposti.net/viherto/kuvat/taittoloue.jpg

rane62

Kyllä hopeitu kagas heijastaa paremmin lämpöä. Vihe Loue on minullakin käytössä ja hyvin tyytyväinen olen ollut. Keväällä tein sen kanssa Muotkalle reissun minä ja 1 koira (toi istuva). Nuotiota poltelessa lämpö heijastu selkäpuolelle mukavasti. Ei minullakaan tietty ole juuri vertailukohdetta ilman hopeintia.

Yudi

Ainakin alan Englannin kielisessä kirjallisuudessa hopeointi mainitaan enemmänkin mieltä lämmittävänä asiana, kuin lämmön heijastajana. Pelastuslakanoiden myyjät tietysti kertovat mielellään myyntiä edistävää tarinaa, mutta suojaahan se tuulelta ja lämmön siirtymiseltä joten lämmittäähän se. Jos pelkkää lämmön heijastus hyötyä pitäisi hyödyntää pelastuslakana ei saa koskea ollenkaan kehoon.

Valoisuus asia onkin jo toinen juttu ja jo sen takia voikin olla syytä miettiä hopeoitua versiota. Ei tarvitse koko ajan olla lampun kanssa hääräämässä. Yölläkin näkee helpommin miten nuotio jakselee.

Hopeoidun laavun lämpöhyöty olisi mielenkiintoista testata sokkotestinä, kun ihmiskeho mielellään tuntee sitä mitä mieli haluaakin sen tuntevan.

Anonyymi

Eikös tuo "hopeointi" ole jokseenkin virheellinen käsite? Tietääkseni kyseessä on kuitenkin alumiinikalvo... korjatkaa jos olen väärässä, en jaksa tarkastaa asiaa. Ainakin ensiapupakkausten pelastuslakanat ovat alumiinia.

Lefa
Käyttäjän Lefa kuva

[quote author=TRB link=topic=15930.msg106233#msg106233 date=1162891502]
Eikös tuo "hopeointi" ole jokseenkin virheellinen käsite? Tietääkseni kyseessä on kuitenkin alumiinikalvo... korjatkaa jos olen väärässä, en jaksa tarkastaa asiaa. Ainakin ensiapupakkausten pelastuslakanat ovat alumiinia.

Nailonkankaan "hopea" on aluminointi, joka hapettuu ja kuluu pian harmaaksi ja menettää sen vähäisenkin heijastusominaisuutensa, mitä sillä uutena on joskus ollutkaan.

Ohuen, kalvomaisen pelastuslakanan alumiinikalvo on polyesterifilmin suojaama ja sen pinta säilyy paremmin kirkkaana ja haijastavana. Koko kalvo on vain niin heikkoa, että sitä ei voi ajatella mihinkään laavukäyttöön.

M L

[quote author=Hamsteri link=topic=15930.msg106174#msg106174 date=1162842113]
Muutenkin saa Penasta kertoa. Penan vaihtoehtona on ainakin Vihen loue. Tuntuu vain siltä, että Pena tarjoaisi enemmän suojaa ja kestäisi kenties paremmin tuulta. Mitenkäs pystytys talvella?

Mulla on noita kamppeita useampia, sekä perinteisiä laavuja & louteita ja sitten Pena. Jostain syystä olen tykästynyt juuri Penaan. Siinä on monta pientä juttua, jotka tekevät elämästä mukavampaa leirissä.

Pystytys onnistuu usealla tavalla, eniten käytän metsästä napattuja suoria "koivunpätkiä". Keskisalkoon kannattaa jättää oksia katkaisematta, ne toimivat oivallisina kuivaustelineinä! Joskus myös vaellussauvoista tulee tehtyä ne pysty/vaakatuet, tarvii vain modifioida vähän sauvoja (Tämä on esim vaelluskisoissa nähty toimivaksi tavaksi, ei tarvi luonnosta materiaaleja). Kiinnityslenkit ovat riittävän suuria, ei tarvi aina ankkuroida maahan, voi myös laittaa kepin läpi lenkeistä ja ne maahan lappeelleen ja vaikka kiviä päälle. Lenkkejä on riittävästi! Tarvittaessa saa maahan kiinni niin lujasti, että kangas soi. Kiinnityslenkkejä on muistaakseni 16 kpl, joista pystyssä pysymiseen tarvitaan ehkä minimissään 5.

Pystytys talvellakaan ei ole sen kummallisempaa kuin kesällä. Sen voi tehdä vaikka tuolla keppimenetelmällä. Itse käytän silti muutamaa rautanaulaa, jotka on helppo lyödä routaiseenkin maahan pystyyn.

Suoja siinä on vähän muita malleja parempi. Vesi ei tule sisään tuulellakaan. Yksi loistava juttu on erikseen saatava oviaukon eteen tarralla kiinnitettävä hyttysverkko. Se on aivan must-hankinta kaikille Penan käyttäjille. Hyttysverkon voi laittaa myös estämään sen veden sisälle pölisemistä, jos keli alkaa äityä kovin pahaksi.

Louetta käytän itse pääsääntöisesti vain talvella. Silloin ei ole itikoista haittaa. Louteella ollessa hommassa on joku kumma "ikiaikainen" erämiesmeininki.  8)

Anonyymi

[quote author=TRB link=topic=15930.msg106233#msg106233 date=1162891502]Eikös tuo "hopeointi" ole jokseenkin virheellinen käsite?

Varmasti. Yritin viitata sillä väriin.

Anonyymi

Juu, ei hätää, niin oletinkin. Tarkoitukseni ei ollut "kettuilla" tai osoitella sormella, en vain ollut asiasta täysin perillä itse ja siksi otin asian esille.  Wink

jokimies

Jostain mulla on semmoinen käsitys, että se "hopeointi" on ennen kaikkea UV-suoja, lisäämään nailonkankaan ikää, ja oikeastaan se pitäisi olla siis ulospäin. Käytännössä laavukankaat kuluvat muuten aika nopeasti, ja heijastava pinta sisäpuolella puolustanee paikkaansa. En kuitenkaan ole koskaan huomannut käytössä todellista eroa pinnoittamattoman ja pinnallisen välillä. Sen sijaan paksumpi materiaali pitää paremmin tuulta /vetoa. Jokin järkevä juttu olisi tehdä helmat suojaavammiksi.

Kipinöiltä alumiinikäsittely *saattaa* kangasta suojata, en tiedä. Kätevää kangasta, joka tapauksessa.

Karoliini

[quote author=Yudi link=topic=15930.msg106196#msg106196 date=1162879750]
Ainakin alan Englannin kielisessä kirjallisuudessa hopeointi mainitaan enemmänkin mieltä lämmittävänä asiana, kuin lämmön heijastajana. Pelastuslakanoiden myyjät tietysti kertovat mielellään myyntiä edistävää tarinaa, mutta suojaahan se tuulelta ja lämmön siirtymiseltä joten lämmittäähän se. Jos pelkkää lämmön heijastus hyötyä pitäisi hyödyntää pelastuslakana ei saa koskea ollenkaan kehoon.

Valoisuus asia onkin jo toinen juttu ja jo sen takia voikin olla syytä miettiä hopeoitua versiota. Ei tarvitse koko ajan olla lampun kanssa hääräämässä. Yölläkin näkee helpommin miten nuotio jakselee.

Hopeoidun laavun lämpöhyöty olisi mielenkiintoista testata sokkotestinä, kun ihmiskeho mielellään tuntee sitä mitä mieli haluaakin sen tuntevan.

Joo, sano. Tässä muutama viikko sitten lainasin kesken yötä sairaalle ja palelevalle laavukaverille omaa pelastuslakanaani, ( aluminoitu nailonkangas, siis paksumpi versio ). Aamulla kommenti oli, että paremmin tarkeni ja oli lämpimämpi loppuyö.
Oliko kyse todellisesta lämmön noususta, vai minun suomastani empatiasta?
Uskoisin itse, että kyllä se lakana enemmän lämmitti, kuin minun empatiani...