1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Anonyymi

Rinkka kannattaa tosiaan testata sopiiko omalle selälle vai ei. Deuterin kantolaitteen muotoiluun olin enemmän kuin tyytyväinen, vyötäröhihnaa kiristämällä saa painon pois hartioilta ristiselälle ja päin vastoin, sen mukaan mikä paikka väsyy. Aircontact-matsku tuntui myös toimivalta, ei hiostanut älyttömästi kesähelteilläkään.

Nykyisessä Ospreyssä meni hiukka pitempään ennenkuin sain sen selälle sopivaksi, mutta se johtui vain ja ainoastaan uskomattoman monipuolisesti säädettävästä kantolaitteesta! Vehkeessä on kaksi metallilistaa joita taivuttelemalla saa selkäosan oman selän muotoon, ja leveän vyötäröhihnan saa lämmittämällä muotoiltua oman vyötärön mukaiseksi.

Rinkan tärkein ominaisuus on siis ehdottomasti kantolaite, nimittäin jos sitä ei saa säädettyä omalle kropalle sopivaksi ei raskaan taakan kantaminen ole mitään mukavaa hommaa. Suosittelen siis syvällistä testaamista liikkeessä ennen ostopäätöstä.

KithraK

Tietääkö joku mistä löytäis netistä Fjellun Råstu 90, se kiinnostais, mutta en löytäny sitä mistää :?

Anonyymi

[quote author=KithraK link=topic=15993.msg106864#msg106864 date=1163439480]
Tietääkö joku mistä löytäis netistä Fjellun Råstu 90, se kiinnostais, mutta en löytäny sitä mistää :?

http://kauppa.lassinretkiaitta.fi/PublishedService?pageID=9&itemcode=27016

KithraK

Kiitos, tuo on kyllä liian kallis, taidan päätyä tuohon Häglöfs sec 85, vaikuttaa ainaskin laadukkaalta.

Jnere

Itselläni on Karrimor Independence 60-100. Vaikka rinkka painaakin pirusti, olen ollut todella tyytyväinen. Nykyään saa varmasti tuohon 250 euroon kun vähän tinkii (https://www.ulkoilukauppa.com/index.php?sijainti_id=1587).

Anonyymi

[quote author=Jnere link=topic=15993.msg106872#msg106872 date=1163443770]
Itselläni on Karrimor Independence 60-100. Vaikka rinkka painaakin pirusti, olen ollut todella tyytyväinen. Nykyään saa varmasti tuohon 250 euroon kun vähän tinkii (https://www.ulkoilukauppa.com/index.php?sijainti_id=1587).

Minulla on sama ja olen myös ollut pirun tyytyväinen. Tuohan on kai käytännössä sama kuin Sabre.

Ainoa negatiivinen ominaisuus on paino.

kgb

Itse en mitään Haltia oikein suostu enää hommaan. ehkä jotain rättejä, mutten ainakaan rinkkaa. Ittelläni on Jack Wolfskin Trailerhead III ja olen ollut erittäin tyytyväinen.

oboy

[quote author=KithraK link=topic=15993.msg106864#msg106864 date=1163439480]

Onkohan tuo se mitä haet.

http://www.erakontio.fi/kauppa/product_info.php?cPath=63_101&products_id=572

Hinta ainakin kohtuullinen..

Anonyymi

Oho, näköjään on Råstusta kaksi eri versiota markkinoilla. Tekstistä päätellen ero on kantolaitteessa.

rane62

[quote author=TRB link=topic=15993.msg106887#msg106887 date=1163448836]
Oho, näköjään on Råstusta kaksi eri versiota markkinoilla. Tekstistä päätellen ero on kantolaitteessa.

Kokeilin Riihimäen messuilla Råstua selkään. Istui oikein hyvin selkääni. Tarkoittamasi ero on Rosna ja putkirunko. Putkirunko malli oli retkilehden testissä joku aika sitten. Sama testi missä Osprey voitti.
Aika pulan takia jäi vähän keskeneräiseksi tutkiminen ( tai mielenkiinto loppu palvelun puutuessa).

japi2

Eroja fjellun Råstussa on eli toinen on täysin anatominen, joka mulla on ja se kalliimpi on se puoliksi putkirinkka/anatominen. Olen ittekkin kantanut deuterin air contactia, jota pidän edelleen loistavana rinkkana. Liikaa vain taskuja???!!! Fjellu on kätevä siitä että on loistava selässä(lue: vileä parempi kuin deuter) (vaikka lantiovyö on ohut, mutta sitäkin tukevampi), minusta se hikoaa vähemmän selässä kuin deuter(mutua ja monta muuttujaa). Fjellussa on mahdollisuus päästä tavaroihin käsiksi keskeltä rinkkaa ja ulos pakkauksen mahdollisuudet on hyvät. Immeiset suhtautukaa varauksella tuohon ylipakkauksen mahdollisuuteen ja lukuun (+10). Lienee melko viitteellinen ja ainakin itse oon saanu rinkan huonommaksi tasapainoltaan (taas monta muuttujaa). Minusta tässä tapauksessa oisin maksanut rinkastani vaikka sen 300 egee jos olisin tiennyt etukäteen kuinka hyvin se mua palveli yli viikon reissulla!! Rinkka on musta miltei yhtä tärkeä kuin kengät eli valmis panostaan. Minusta Haglöfsissä menee monit hukkaan ja hinta eroa ei paljoa tuu.

born to be wild paitsi himassa

Kiiski

Varuste.net (http://www.varuste.net/) listasi vielä alkusyksystä Råstu 90:n molemmat versiot, mutta nyt listoilla näkyy olevan vain putkirungollista.

Luulisi kuitenkin että tilaavat myös tavallisella rungolla varustetun version jos vain otat yhteyttä. Hinta lienisi vähän alle 250e (koska 75-litrainen maksaa nyt 211e).

Itselläni on tuo 75-litrainen ja olen ollut siihen oikein tyytyväinen - toisaalta muista "kunnollisista" rinkoista minulla ei ole kokemusta joten mielipide jää väkisin omaan arvoonsa. Joka tapauksessa se, että rinkka aukeaa vetoketjun avulla ammolleen helpottaa lounastoimia ja rinkan sisällön ronkkimista matalassa teltassa. Eli jo tuon ominaisuuden vuoksi suosittelisin tsekkaamaan tämänkin vaihtoehdon.

KithraK

Taidan hankkia tämän:

http://www.erakontio.fi/kauppa/product_info.php?cPath=63_101&products_id=572

Eikös sen pitäisi soveltua jonkunlaiseslle vaellukselle, ja sitten kumminkin retki/leiri ja kaupunki matkailuun?

Anonyymi

Råstu vaikuttaisi ihan järkevältä ratkaisulta, nimittäin huppuosuuden irroittaminen vyötärölaukuksi ja pääsy rinkan sisään myös etuosan kautta olivat myös meikäläisellä kriteereinä hankkiessani nykyistä Ospreyn sikakallista rinkkaa (Osprey Crescent 110). Suosittelisin silti testaamaan rinkan jossain liikkeessä ennen ostopäätöstä, rinkka kun on mielestäni ehkä teltan ja vaelluskenkien jälkeen seuraavaksi tärkein hankinta yhdessä makuupussin ja -alustan kanssa. Sitä ei hankita vain vuodeksi tai pariksi, joten ihan muutaman kympin säästön takia ei kannata halpaa hankkia pitkän käyttöiän takia. Mieluummin sopiva kuin halpa.

Tura

Minusta reppu/rinkka ja jalkineet pitää aina olla huippulaatua. Oli kysymyksessä päiväretkeily tai pitkä vaellus.
Muut vehkeet: teltta, makuupussi, vaatteet ja niin edelleen hankitaan sen mukaan, miten vaativa reissu on olosuhteiltaan. Esimerkiksi sikakallista Mountain Hardwearin telttaa ei tarvitse ostaa Saariselän kesäreissuille.

Anonyymi

No juu. Kyllä ne kamat saa kannettua paskalla rinkallakin. Kunhan kantolaite reissun kestää. Ei näitä huippuhienoja kantolaitteita niin kauan ole ollut myynnissä ja ennen niitten tuloa on tehty rankkoja reissuja huonommillakin rinkoilla. Taitaa olla kantajasta kiinni eikä kantolaitteesta.  8)

Tura

[quote author=kaamos link=topic=15993.msg107043#msg107043 date=1163577893]
No juu. Kyllä ne kamat saa kannettua paskalla rinkallakin. Kunhan kantolaite reissun kestää. Ei näitä huippuhienoja kantolaitteita niin kauan ole ollut myynnissä ja ennen niitten tuloa on tehty rankkoja reissuja huonommillakin rinkoilla. Taitaa olla kantajasta kiinni eikä kantolaitteesta.  8)

Savotta 906 on tietääkseni ollut myynnissä yli 25 vuotta. Moni pitää sitä edelleen huippuhienona kantolaitteena.
Itsekin olen 906:lla kantanut wanhoina huonoina aikoina 30kg:n kuormia kahden viikon telttaretkilläni Lapissa. Vasta tänä vuonna hankin Osprey Aetherin.
Tuskinpa 906 oli ensimmäinen upea rinkka markkinoilla, vai oliko?