1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Anonyymi
(Yksin)vaelluskohteita ensi kesäksi

Ajatuksissa siintää jo kesäloma, ja siitä pitäis ottaa kaikki ilo irti. Olen huomannut nauttivani vaeltamisesta yksin, ja mahdollisesti (?) kesän piiiitkä vaellus suoritetaan samaan tyyliin. Otan siis vastaan kaikki ehdotukset, ulkomaita myöten (ja ehkä juuri sinne). Kuntoa riittää pahempaankin maastoon ja asennetta vielä sitäkin enemmän. Ne ei pelaa jotka pelkää!  Wink

Tahtoo nähdä jylhää maisemaa ja kokea ihmeitä. Suunnittelu ja valmistelut erityisesti pitkää ulkomaan vaellusta ajatellen olis aloitettava jo nyt, joten "hankalampiakin järjestelyitä" vaativat kohteet kelpaa, mulla on kontaktit olemassa joten jelppiä löytyy oli kohde periaatteessa mikä tahansa. Veikkaan että maksimissaan noin viisi viikkoa olis käytettävissä mutta jos nyt siihen kolmeen vaikka tähdätään niin ei välttämättä tarvii järjestellä eväspudotuksia lentokoneista tai vastaavaa tai budjetti kusee pahemman kerran...

Ehdotuksia, kiitoksia.  :mrgreen: Ei tarvii vain meikäläistä varten ehdotella vaan antaa tulla toinen toistaan upeampia ideoita ja kokemuksia niin voidaan kaikki poimia niistä parhaat.

Kiitoksia jo etukäteen!  8)

Anonyymi

[quote author=TRB link=topic=16244.msg108060#msg108060 date=1164407552]Ehdotuksia, kiitoksia.

Mitenkäs olisi niinkin tuttu vaihtoehto kuin Kalottireitti sovellettuna. Onnistuisi tuo huoltopuoli. Tai ota vene/kanootti täynnä ruokaa, lipsuttele Inarinjärven erämaisimpaan osaan ja tee reissuja tukikohdasta ties minne. Jos et kalasta, niin tämä jälkimmäinen ehdotus ei ole hyvä.

Anonyymi

Kalastan kyllä, mutta allergian takia pitäis löytää joku syömään mun mahtavat saaliit tai hommassa ei oo pointtia.

Kävin viime keväänä allergiatestissä ja sain seuraavat tulokset (asteikolla 0-5): Tonnikala 5, Kala(turska) 0! Kyselin lekurilta että mitä kalaa meikäläinen pystyy syömään ja mitä ei, ja mies ehdotti varovaisesti kokeilemaan laji kerrallaan. Olis vissiin aiheellista testata toi ennen reissua!  :lol:

Mystinen tulos... joillekin kaloille olen siis kuolettavan allerginen ja toisia voisi syödä kilokaupalla. Mitähän tosta tonnikala-turska -akselilta olis pääteltävissä? Jos en oo väärin käsittäny niin tonnikala on ns. rasvainen laji ja turska sieltä kuivemmasta päästä?

Anonyymi

Ootko käynyt Islannissa? Suosittelen lämpimästi.

Vuokraa vaikka kunnon maasturi ja lähde kiertämään saarta ristiin ja rastiin. Välillä hylkäät auton ja heität rinkan selkään. Teet matkaa kävellen, käyt Heklan huipulla tsekkaamassa "Helvettiä", kiertelet maita ja mantuja, kokeilet kanoottia, kalastat isoja lohia jos kiinnostaa (tosin pirun kallista) ja jatkat taas autolla seuraavaan paikkaan. Jossain vaiheessa suuntaat jäätikölle ja vaihdat shortsit housuihin. Tällöin myös vaativuustaso nousee reilusti, yksin en ehkä Islannin jäätiköille lähtis, oppaan kanssa voisi olla mielenkiintoistakin. Ihan mistä tykkää, maasto antaa siellä mahdollisuudet vaikka mihin.

Löytyy varmasti muutamalle viikolle tekemistä. Kunnon vaellusta joko teltalla ja/tai majataloilla, ainutlaatuista luontoa kuumista lähteistä jäätikköön ja tulivuoriin. Näet jylhää maisemaa ja koet varmasti ihmeitä. Kohtuullisen lähellä kuitenkin ja lentoliputkin nykyisin inhimillisissä hinnoissa jos sillä on suurempaa merkitystä. Lisää tietoa niistä normaaleista paikoista, netistä, Lonely Planetista ym.

Tää nyt tuli ekana mieleen..

P.S. Sellainen vinkki vielä yksin matkustavalle, että pohjois-rannikolla sijaitsevassa Akureyrin kaupungissa on maailman eniten strippiluolia suhteutettuna väkilukuun (5). Tosin, keskiviikkoisin muistaakseni suurin osa kiinni.. :roll:

Anonyymi

Islanti on kyllä meikäläisen top kympissä mahdollisista kohteista ehdottomasti! Tunnen tyypin joka on ollu siellä peräti search and rescue -toiminnassa joten tietoa on varmasti saatavissa riittävästi. Erittäin hyvä idea, kiitoksia.  8)

Anonyymi

Islanti on kuulemma hieno pyöräilykohdekin. Siitä olen joskus haaveillut. Laukut pyörään ja rinkka kärryyn ja hidasta etenemistä välillä pieniä retkiä tehden. Minulta saa hyvin edullisesti sen kärryn lainaksi.  :lol:. Hakusanoilla cycling around iceland löytää ainakin juttuja.

http://www.cyclingaroundtheworld.nl/iceland/re_iceland.htm
http://home.wanadoo.nl/erens/icecycle.htm
http://www.creatingclouds.nl/iceland/

Sarekretkeilijä

Sarekiin vain. On suhteellisen lähellä ja komeaa seutua. Puutonta puuttomasta pitävälle. Jos haluaa rehkiä puuston seassa, voi vaeltaa rämpien Rapadaleniin, jossa on myös villieläimiä suurpedoista hirviin ja kaikkea muuta. Suosittelen Sarekin läpikävelyä välillä tuntureita huiputellen. Pari viikkoa on melkein minimi, mitä aikaa kannattaa varata. Padjelantan ja Suljitelman suunnat ovat toinen vaihtoehto. Siellä on tupia, joista käsittääkseni voi ostaa ruokaakin lisää. Jos Saltoluoktasta ottaa venekyydin erään joen ohi, voi tulla Virihauren länsipuolta pois ja käydä vaikka Blåmannsiseniä ja Trolldalenia katsomassa.

Anonyymi

Juu, Sarek on myöskin listalla todennäköisenä vaihtoehtona, olen kuullut paikasta paljon hyvää.

Kiitoksia kaikille vinkeistä, ja antaa tulla lisää vain!  :mrgreen:

Anonyymi

Tee "oikea" vaellus ja lähde kotoasi reissuun. Eli rinkka selkään, ovi auki ja kävellen kohti vaikka sitä lappia? Eteläänpäinkin voit tietysti kävellä, maailmalla riittää nähtävää! Minnekähän asti sitä kolmessa viikossa kerkiäisit kävellä?

Anonyymi

[quote author=Usko link=topic=16244.msg108458#msg108458 date=1164732259]Minua pyöräilyssä Islannin ympäri arveluttaa sää ja erityisesti kova tuuli.

Se on varmasti ongelma etenkin, jos tavoittelee kovia keskinopeuksia. Minä en tiedä asiasta muuta kuin lukemani, jonka perusteella Islanti on suosittu pyöräilykohde esimerkiksi keskieurooppalaisten parissa. Linkittämässäni jutussakin todetaan, että reissaajat tapasivat joka päivä vähintään yhden pyöräilijän tien päällä ja usein useampia leirintäalueilla: Iceland is a very popular biking destination. Most cyclists seem to originate from Germany or Italy. Most of them are males, seeking the ultimate mountain bike challenge on Iceland’s worst roads. Every day we met at least one cyclist on the road and often several on the campsite. Tästä voisi aavistella, että olosuhteet eivät ole aivan äärimmäiset, mutta en todellakaan tiedä.

Quote:
Sisämaan reisulle ottaisin mielummin laukut(edit: pelkät laukut) kuin kärryn, kärry(helkama) hidastaa kokemuksieni mukaan matkantekoa hiekkatiellä huomattavasti enemmän kuin laukut, asfaltilla kärry on taas monesti parempi.

Minulla on Bob Yak, jonka kanssa keskinopeus laskee noin 2-3 kilometriä tunnissa asfaltilla. Hiekkatiellä ehkä vähän enemmän. Noiden pitäisi olla toimivia vähän röykkyisemmälläkin tiellä.

Anonyymi

[quote author=Usko link=topic=16244.msg108474#msg108474 date=1164737115]Ajan tässä takaa sitä että mulle henk. koht. on vielä käymättä paljon pyöräilykohteita missä ajamisesta nautin oletusarvoisesti enemmän

Ajattelin asiaa niin, että jos haluaa ympärilleen "vaellusmaaston", niin Islannissa sen voi tavoittaa pyörälläkin. Tämäkin on kuitenkin pelkkä oletus, joka perustuu kuvien katseluun. Niissä saari näyttää sangen autiolta ja puuttomalta, avotunturimaiselta. Jos sen sijaan odottaa pyöräretkeltään kulttuurinähtävyyksiä, enemmän ihmisiä ja sen sellaista, niin siihen on varmasti parempiakin kohteita.

Quote:
Helkaman kanssa(kaksipyöräinen konstruktio) ongelma hiekkatiellä on hyppiminen ja siitä aiheutuva kaatuminen toisinaan. Toi yksi pyöräinen on varmasti parempi siinä.

En ole Bobilla vielä kovin suurissa röykyissä ajellut, mutta ei se kyllä tunnu hyppivän. Ja vaikka hyppisikin, niin siitä tuskin olisi mitään haittaa. Tuostahan myydään jousitettuakin mallia, mutta mitä olen lukenut, niin jousesta ei kai hirveästi hyötyä ole.

Quote:
Toinen onkelma Helkaman kanssa hiekkatiellä sateella oli kapeahkoiden renkaiden painuminen hiekkaan.

Jaa-a, tuostakaan en tiedä, koska en ole pehmeillä teillä ajanut. Rengas on maantiekäyttöön turhankin leveä, mutta kohdistuuhan siihen jonkin verran painetta lastin kanssa eli ongelmia saattaa senkin kanssa olla pehmeällä. Toisaalta jos pyörällä pääsee, niin miksei kärry tulisi samaa jälkeä perässä? En tiedä. Huonoin puolli minusta on kärryn koko. Se saisi olla vähän suurempi.

mql

Kyllä islannissa pyöräilijöitä riittää..

Kelien suhteen tilanne on ihan sama kuin muissakin pohjoismaissa, tilanteet vaihtelee. Ei islannin kelit sen pahemmat/paremmat ole kuin pohjois-norjassakaan. Kelit ei ole jokapäiväisen ahdistuksen lähde, vaan nelivedon vuokranneet wanna-be-äijät  :evil:
2003 ajoin eteläislannissa viikon lyhyissä trikoissa.. No satoihan sitten se sen viikon jälkeen..

Tuuli on tietenkin ongelma, sitä ei voi välttää. Toiseen suuntaan se on myötäinen. Yak voi olla muuten hyvä mutta islannissa joutuu taluttelemaan kohtuudella, jyrkkiä mäkiä riittää. Itse olen ollut tyytyväinen laukkuihin ja melko joustaviin kenkiin..

Tura

Jotunheimen, Norja.
Uskoisin, että kolmeksi viikoksi riittää kulkemista ja ihmettelemistä.
On toki kansanpaljoutta (viime kesänä juttelin norjalaisten, ruotsalaisten, amerikkalaisten, ranskalaisten, espanjalaisten ja belgialaisten kulkijoiden kanssa, joo ja juttelin myös lampaiden kanssa), mutta on myös, jos vaan tohtii astua merkityiltä poluilta syrjään, täydellistä yksinoloa ja luonnon hiljaisuutta.
Oletan, että Jostedalsbreen-jäätikön ansiosta Jotunheimenin sääolosuhteet ovat poikkeuksellisen miellyttävät. Elikkä norjalaisittain vähäsateinen alue.

Anonyymi

Lähinnä juuri omaa rauhaa ja hiljaisuutta olen hakemassa. Kuulin juttua että Sarek saattaisi olla hiljaisempi, vai riippuuko asia täysin ajankohdasta/reitistä?

Linda

[quote author=TRB link=topic=16244.msg108553#msg108553 date=1164803744]
Lähinnä juuri omaa rauhaa ja hiljaisuutta olen hakemassa. Kuulin juttua että Sarek saattaisi olla hiljaisempi, vai riippuuko asia täysin ajankohdasta/reitistä?

Kun oltiin Sarekissa kesäkuun loppupuolella tänä vuonna nähtiin yksi ainoa ihminen kymmenen päivän aikana, eli ei voi valittaa! Ilmeisesti Sarekin sesonki alkaa vasta heinäkuussa, jolloin itikatkin ilmestyvät. Suosittelisin lämpimästi kesäkuun loppupuolta, mutta kannattaa pitää mielessä että kuljetus voi tuolloin olla ongelma. Veneet (ja helikopterit) eivät nimittäin yleensä kulje ennen heinäkuun alkua. Yksi vaihtoehto olisi lähteä vaeltamaan sellaisesta paikasta mistä ei tarvitse venekuljetusta.

Joku muu saa sitten kertoa miten paljon porukkaa Sarekissa liikkuu heinä-elokuussa, kun itselläni ei ole siitä kokemusta.

Anonyymi

Missä mielessä veneet ja helikopterit on Sarekissa tarpeellisia? Tarkoitan... onko alueelle vaikea päästä ilman niitä?

Linda

Eihän se ole vaikeaa, mutta rajoittaa tietyssä määrin reittivaihtoehtoja. Tämä on kai lähinnä ongelma jos aikaa on vähän, mutta jos ajattelit mennä Sarekiin moneksi viikoksi niin se tuskin haittaa.

zamboni

[quote author=TRB link=topic=16244.msg108562#msg108562 date=1164806734]
Missä mielessä veneet ja helikopterit on Sarekissa tarpeellisia? Tarkoitan... onko alueelle vaikea päästä ilman niitä?

Kartta auttaa aika paljon suunnittelussa. Vaikka nettikartta jos ei paperisia omista millään mittakaavalla.
Ritsemin tieltä (pohjoisesta) pääsee Sarekkiin tasan yhtä reittiä (eli Suorvan patoa) ilman venettä tai helikopteria. Etelästä on helpompaa.