16. tammikuu 2007 - 18:58
Jonkinlainen tyynyliina voisi olla pätevä päänalusta rakentaessa: ei hajaantuisi mytty yhtenään.
16. tammikuu 2007 - 19:08
Pyrin tyynyliinan osalta monikäyttöisyyteen eli survon muuta vaatetavaraa esim urheilukerraston paidan sisään. Ei tuo tietysti aivan normaali tyynyä vastaa, mutta on toimunut mulla ok. Ilman päänalusta nukkumisestani ei tule mitään ja jos tulee, selkä ja niskat jumissa.
16. tammikuu 2007 - 19:12
Makuupussin säilytyspussi toimii myös tyynyliinana, eikä painoa tule lisää...
Ehkä pitäisi ehdottaa Therm-a-restille että kehittäisivät pullotelineen tuohon tuoliin! 
16. tammikuu 2007 - 20:31
[quote author=Linda link=topic=16821.msg112184#msg112184 date=1168967558]
Makuupussin säilytyspussi toimii myös tyynyliinana, eikä painoa tule lisää...
Ehkä pitäisi ehdottaa Therm-a-restille että kehittäisivät pullotelineen tuohon tuoliin! 
Joo, kokeilin tuota alussa. Ideana oli aluksi hyvä varsinkin kun puhalsi kuivapussin täyteen ilmaa ja sulki sen ilmatiiviisti mutta aamuun mennessä se oli lähes tyhjä. Korvasin ilman fleecelllä mutta pussin nylon-pinta ei koskaan tuntunut hyvältä. Siksi ostin tuon tyynyliinan (8 euroa ei ole minusta ylihinta); eipähän hajua tyynyn sisältö kesken yön.
16. tammikuu 2007 - 21:08
[quote author=5480 link=topic=16821.msg112097#msg112097 date=1168929141]
Retkityynyn (ehdotettu hölmöksi varusteeksi) voi korvata tyynyliinalla, jonka sisään voi survoa fleeceä ja muuta. Esim. Therm-A-Restin oma tyynyliina painaa 65 grammaa.
No säästäähän tuossa ruhtinaalliset 45 g verrattuna tyynyyn. Punnitsin tuon Joutsenen untuvapielukseni ja se painaa 110 g kuljetuspusseineen (valmistajan sivuilla tosin vain 95 g). Minulla on niska joskus semmoisessa kunnossa, jotta on oltava tyynyasiat kunnossa. Tuon lisäksi joudun vielä korottamaan sitä fleesepuserolla, mutta tuo viimeistelee systeemin.
16. tammikuu 2007 - 22:20
[quote author=5480 link=topic=16821.msg112202#msg112202 date=1168975801]
No säästäähän tuossa ruhtinaalliset 45 g verrattuna tyynyyn. Punnitsin tuon Joutsenen untuvapielukseni ja se painaa 110 g kuljetuspusseineen (valmistajan sivuilla tosin vain 95 g). Minulla on niska joskus semmoisessa kunnossa, jotta on oltava tyynyasiat kunnossa. Tuon lisäksi joudun vielä korottamaan sitä fleesepuserolla, mutta tuo viimeistelee systeemin.
Tuo Joutsenen tyyny on varmasti mukavampi, myönnän ja tuo 45 gramman painoero on aika mitäton. Mutta tyynyliina menee pienempään tilaan. Tyynyliinan koko on pikkasen isompi mutta käytännön merkitystä sillä ei varmaan ole. Arvoitukseksi jää kumpi menee enemmän kasaan kun tyynylle laskee pään, hanhi vai fleece.
Mutta taidan
ostaa tuon Joutsenen tyynyn joka tapauksessa. Olin alunperin harkinnut tuota:
http://www.rei.com/product/47610911.htm?vcat=REI_SEARCH
Painaa enempi koska siinä on 550- täytettä kun taas Joutsenessa pitäisi olla 700.
Päätit sitten liityä turhien varusteiden kantajaksi. Hyvä alku seuraavaksi voisit otaa trangian ja sitten 906 :lol:
16. tammikuu 2007 - 22:22
Sain jostakin aikoinaan vinkin hyvästä retkityynystä: fleecetakki survottuna oman hihansa sisään (ja voihan sinne muutakin tarvittaessa laittaa). Ensimmäisen kokeilun jälkeen jäi pysyväksi käytännöksi. Ei ollenkaan hölmö varuste.
16. tammikuu 2007 - 22:26
Täytyy tutkia oma vaatekasa ja todella tutkia, miten syntyisi hyvä tyyny. Tähän asti olen vain nukkumaan mennessä kietaissut esim. takista mytyn: ei hyvä.
Miten ei ole tullut mieleen tuo hihaan sullominen?
16. tammikuu 2007 - 23:46
Eikö untuvatyyny mene ihan lyttyyn kun painaa pään siihen? Mitä hyötyä untuvatyynystä sitten on? Anteeksi tyhmä kysymykseni, itselläni kun ei noista ole kokemusta...
17. tammikuu 2007 - 14:23
Juu... untuvatyyny painuu kasaan... paitsijos tyyny on tiivis ja iso duvetti tyyny, mutta se jo painaakin (ja maksaa!).
Mä olen kotosallakin tottunut paksuun ja kovaan tyynyyn, joten sellaisen tarvitsen myös reissuun. Mä otan repusta vettähylkivän pussin, jossa on varavaatteet ja makuupussi. Makuupussi pois ja päällä olleet vaatteet tilalle. Sitten suusta rullaten pussi tiiviiksi ja kireäksi (ei haittaa vaikka jäisi ilmaa vähän sisään). Makuupussin suojapussi ajaa saman asian, tosin ne kompressiohihnat ja soljet ovat epämiellyttävät (ja kääntyillessä narut ehkä saattaa kiertyä kaulan ympäri).
Omista turhista varusteista: Viime kesänä saaristoretkellä painonsa ansainnut kaasulyhty osoittautuikin turhaksi heinäkuussa lapissa. Helmikuun hiihtoretkellä turhaksi osittautui trangian toinen kattila (vaikka lumiakin sulattelin) sekä turhia olivat myös ruokalautanen ja metalliaterimet. Turhaan vielä toistaiseksi olen huolto/korjaussäkkiäkin kanniskellut.
Tosta pakista vielä: Pakkiin saa alumiiinisen sisäosan, joka voidaan kiinnittää kannen varren toiseen päähän. Yksi hieno military innovaatio on kenttäpullon ympärille sopiva kenttäkeittoastia (muki). Alhaalla tämä jenkkiläinen muki/pullo oli todella suosittu. Pystyi tetsarista heivaamaan takalaukut pois, kun pakkasi sadevehkeet kaasunaamarilaukkuun (ja laukku omista hihnoitaan tst-vyön sivuun kiinni) ja sekatavaralaukkussa säilytti jenkkikaupasta haettua pullo/mukia ja lapiota.
17. tammikuu 2007 - 18:33
Toinen pakki oli varalla, jos toinen särkyy...
Toinen pakki oli alapesuun, jossa myös keitti kahvit peeloille.
17. tammikuu 2007 - 19:06
Mulla on yhden reissun kohtuuhyvät kokemukset sellaisen perinteisen puhallettavan niskatukityynyn käytöstä vaelluksella. Pehmeätkin vaatteet pakkautuu yön aikana ärsyttävän kovaksi makuupussin pussissa yön aikana. Tavallisen tapaan käytettäessä tuo niskatukityyny ihan hanurista, mutta huomattavasti parempi kun käärii sen fleeceen tms. ja käyttää perinteisenä tyynynä. Varsinkin kyljellä nukkuessa, mitä suosin. Seuraavalle reissulle hommaan kuitenkin ns. auringonottotyynyn (Helsinki-Vantalla oli jossain vaiheessa myynnissä), joka on puhallettava ja on tarkoitettukin pään eikä niskan alle laitettavaksi. Kaverilla on tuollainen Joutsen-tyyny, mutta menee kuullemma pään alla ihan littanaksi.
Ei enempää voi mies elämältään pyytää, kuin sielunkumppanin.
Que?
Tylsä elämä?
www.patagonia.fi - Helmikuu 2007
[quote author=karskinen link=topic=16821.msg112059#msg112059 date=1168883602]
Ei enempää voi mies elämältään pyytää, kuin sielunkumppanin.
Totta. Nuorena haaveilin tytöstä, joka kulkisi kanssani retkillä. Kävikin niin, että luulin sellaisen löytäneeni. Mutta hänpä sanoikin, "meillä on aina miehet lähteneet kairaan ja palanneet, jos on palanneet." ( suomennettu teksti)
Joten yksin olen saanut enimmäksen lähteä. Mut' enivei: Ihmisen koti ei ole siellä, minne hän kaipaa, vaan siellä missä häntä kaivataan...