1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
MAZCU
laavunrakennus

Olisi tossa ensi kesän aikana tarkoitus rakentaa yhden puron varteen laavu ympärivuotiseen käyttöön.
Joten laittakaapas ihmiset tänne vinkkejä rakennustavasta yms. ja kuvia mieluiten mittatietoineen.
Esim. Kuinka suuri ilmarako lattian ja maan väliin on syytä jättää ettei lattia mätäne mutta että ei sieltä alta taasen sit kylmä puhalla???
Ja kuinka pitkä pitää etupuolen lippa olla että nuotion lämmöstä saisi enempi hyötyä????
Ja tietysti jos jollain sattuu olemaan vanhoja hirsiä turhanpanttina jossainpäin Päijäthämettä niin tulen kyllä mieluusti hakemaan poisvientiä vastaan.

Jukkis

Onko sulla siis omaa maata, missä se puronvarsi sijatsee? Oikeaan jykevään laavuun menee yllättävän paljon järeää puuta, ja niiden malleja ja mittoja voi vapaasti hyödyntää vaikka metsähallituksen laavupaikoilta.
Köyhäilijän laavun voi taas rakentaa laudoista, ja käyttää talonpoikaisjärkeä, eikä silti tarvitse viihtyvyydestä tinkiä.  Hätäapulaavuhan syntyy sitten jätepuusta ja halpapressusta, mutta senkin saa mielikuvitusta ja taiteellista silmää käyttäen varsin viihtyisäksi!
Mutta siis oikeaan kestävään jykevään laavuun.. olen muistaakseni nähnyt netissäkin piirustuksia, guugleta!

sesta

kurkkaapas sivujani :lol:

METSÄN ASUKKI TAHDON OLLA MÄ !

kaMo

[quote author=sesta link=topic=17074.msg113559#msg113559 date=1170263295]

heräs suuri kiinnostus!!!
laita sesta linkkiä

Linda

[quote author=kaMo link=topic=17074.msg113577#msg113577 date=1170309591]
[quote author=sesta link=topic=17074.msg113559#msg113559 date=1170263295]

heräs suuri kiinnostus!!!
laita sesta linkkiä

Klikkaa maapalloa joka on mustikkatäytteisen kuksan alla! Wink

sesta

METSÄN ASUKKI TAHDON OLLA MÄ !

an55

Hyvältä näyttää, tuolla kelpaa tunnelmoida!

kaMo

todella komee laavu, ei taida olla ensimmäistä kertaa liitokset työn alla, senverran siistiä työtä!!!
(lindalle kiitti vinkistä :roll:)

ihmeseikkailija

Poikasena tuli itsekin laavu väännettyä metsään(isin maille) parin kaverin kaa... Piilossa on, mutta silti "vieraskirjaan" on ilmestynyt nimiä.. Pyöräretkeilijöitäkin? Miten hemmetissä ne on sinne eksynyt...  Biggrin

Tein itse peruslaavun pääosin losoista, toki sahatavaraakin tuli käytettyä (toki hirsistä parempi)... Jätin noin 20cm maahan rakoa ja laavu makaa kivien päällä, eipähän laho niin helposti... Ulkoreunoihin pistin pääosin jäkälää ja hieman sammalta, että hillitsee ilman kiertoa laavun alla...

Itse olen viltin pistänyt aukon eteen roikkumaan nukkuessa, niin ompi hieman lämpimämpi.

Mittoja en tarkkaan muista, aika pieni kuitenkin (kuviakaan ei satu olemaan)... Mutta:
Leveyttä laavullani about kolme nukkujaa, korkeutta etureinasta reilu selkä suorana istumiseen, korkeutta takareunasta riittävästi, pituutta reilu nukkuja... Smile Lopputulokseen olin varsin tyytyväinen ja laavu palvellut hyvin itseäni ja käsitääkseni muitakin... Palvelee hyvin kahta yöpyjää...

Kohti pohjoista...

akktu stakki

Eihän sen laavun tarvitse olla tämän monimutkaisempi. Rankoja pystyyn ja pressulla peittää. Kokemuksella voin sanoa että ihanan lämmintä kun pitää nuotiota. Pientä savuhaittaa voi olla. Veto paranee jos rankojen sisäpuolenkin vuoraa pressulla niin että ulkopressun ja sisäpressun väliin jää ilmapalsta. Näin ne intiaanit aikoinaan.

Eikös tällainen lapinlaavu ole lämpimämpi kuin sellainen jossa yksi seinä on auki?

kaMo

moro akktu stakki!
onk toi kota vihe? näyttää ainaki siltä...

akktu stakki

:oops: Sori, olisi pitänyt sanoa ettei tuo ole minun eikä minulla ole laavua. Olen vain yöpynyt muutama yö kuvan tapaisessa laavussa ja mukavaa oli.

Anonyymi

Kyllä toi kota on ei mikään laavu.Laavu käsite on katto ja seinät sekä edestä auki oleva majoite.

J_Susiraja

Kyllä se niin taitaa olla, että etelän miehen edestä avoimen majoituksen nimi on lainattu saamelaisten kodalta. Lavvu (kirjoitusasu saattaa olla väärä) tarkoittaa umpinaista kotaa. Tämä tieto on tarttunut kirjallisuudesta. Oikaiskaa paremmin tietävät, jos on tarpeen.

Anonyymi

Lavvu ainakin norjaksi on kota :lol:Gapahuk on vastaava kuin suomessa laavu.

Alibaba

...Niin. Se laavu (lavvu) on vanha yleisnimi pistekodalle tai sen peitteille, elikkä laavuvaatteelle, joka voidaan tietysti tarvittaessa nykäistä
erilaiseenkin asentoon.

Nilla

Näillä termeillä on eri paikoissa eri merkitys. Pohjoisimmassa Lapissa laavuksi nimitetään sitä mikä etelässä tunnetaan nimellä kota. Termin käyttö on pohjoissaamelaisen mallin mukainen. Saamessa lavvu on se kankainen umpilaavu eli kota. Etelän kota eli saameksi goahti on taas turvekota tai loudekota.

Sitä mikä taas etelän laavu on pohjoissaameksi, en nyt muista. Ja jotta kaikki olisi mahdollisimman sekavaa, niin kielitieteellisesti voidaan olettaa, että pohjoissaamen lavvu kodan nimityksenä on ilmeisesti aika myöhäinen innovaatio, koska muissa saamen kielissä laavun vastineet tarkoittavat sitä mitä etelämpänäkin. Näin esimerkiksi inarinsaamessa.

MAZCU

On se kumma kun joka aiheesta pitää ruveta kinaamaan.
Pyysin ihmisiltä vinkkejä ja neuvoja ja mahdollisesti kuvia.
Niille harvoille jotka vaivautuivat vastaamaan asiallisesti suuri kiitos.
Mutta eikö tällä palstalla ole muka tämän enempää henkilöitä jolta löytyy omakohtaista kokemusta rakentamisesta?????
Enkä tarkoita nyt mitään rättivirityksiä.
Kielioppiaisoista kinastelijat haistakaa .......

reelland

[quote author=MAZCU link=topic=17074.msg114911#msg114911 date=1171956882]
Pyysin ihmisiltä vinkkejä ja neuvoja ja mahdollisesti kuvia.
Mutta eikö tällä palstalla ole muka tämän enempää henkilöitä jolta löytyy omakohtaista kokemusta rakentamisesta?????

Vähän on kokemusta hirsien kanssa pelaamisesta ja siitä viisastuneena olen ollut mukana rakentamassa yhtä laavua laudasta. Eli jos ei ole aiempaa kokemusta, niin kannattaa pysyä ns. mittatavarassa. Sopiva läjä kakkosnelosta runkoon, ympäripontattua lautaa (ei tule juurikaan hukkaa) kattoon ja lattiaan sekä raakalautaa seiniksi. Ja tietty huopaa kattoon ja vähän Pinoteksiä pintaan. Motivoitunut parivaljakko kasailee noista hienon laavun viikonlopussa.
Kysymäsi korkeus maanpinnasta asettuu riittävän suureksi jo melko pitkälti istumakorkeuden perusteella. Eli laaverin etureunalla tulee varmasti yhden jos toisenkin istuskeltua ja se istuma-asento saisi tietysti olla mahdollisimman passeli....

St. Pat

[quote author=MAZCU link=topic=17074.msg114911#msg114911 date=1171956882]

Yhden hirsikehikkoisen laavun olen pystyttänyt, kyseessä siis oli ihan valmiiksi salvettu kehikko, joka vaan sitten kasattiin paikoilleen. Katto ja lattia tehtiin sitten itse.

Life Is Too Short To Drink Cheap Beer