1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
tigiih

Oltiin vuosi sitten just elokuun alussa liikenteessä sielläpäin. Porukkaa oli siellä pienen karhunkierroksen ja rukan maisemissa suht paljon. Muuten sai melko rauhassa kulkea. Muita vaeltajia näki pääosin taukopaikoilla ja yöpymisalueilla.

Anonyymi

[quote author=Noha link=topic=17521.msg115705#msg115705 date=1172945679]Olisiko kellään tietoa tuon ison karhunkierroksen ruuhka-ajoista? Olisimme kierrokselle lähdössä ja loma ajoittuisi tuohon juhannusta edeltävälle viikolle niin mitä luulette onko juuri ruuhkaisimpia aikoja?

Tähän on vastattu jo varmaan monta kertaa mutta mainittakoon nyt kuitenkin että olin viime kesänä Karhunkierroksella (käppäilin kahteen kertaan eli Hautajärvi - Ruka - Ristikallio) juhannuksen aikaan ja täytyy sanoa että hiljaista oli. Ainoa poikkeus juuri juhannusaatto jolloin Luontokeskukselta käppäili Ansakämpälle joku äänekäs paskasakki ryyppäämään mutta muuten sai olla suhteellisen rauhassa. Itse vietin Jussiaaton Joutsenenpesäsuon nuotiopaikalla ylhäisessä yksinäisyydessä itikkaystävieni kanssa. Muutama päivä Jussin jälkeen alkoi vastaantulijoita olla enemmän mutta ainakin hetket ennen juhannusta olivat rauhallisia. Johtui tosin todennäköisesti samanaikaisesti pelatuista futiksen MM-kisoista... Siispä meikäläisen kokemuksella ei liene juurikaan painoarvoa.  :lol:

Väittäisin kuitenkin että nimenomaan Juhannusta ennen on hiljaista, ja sen jälkeen vilkastuu.

zamboni

[quote author=Tsäippä link=topic=17521.msg119249#msg119249 date=1179263577]
Ehtoota! Suunnitelmissa on Karhunkierros elokuun alussa kahden lapsen kanssa. Tämä on meidän eka 'ihan oikea' vaellus vaikka muuten olemme jo paljon retkeilleet (kaiketikin amatööripuuhastelua leirintäalueilla ja mummolan lähimaastossa...). Tenavat ovat jo intoa piukassaan ja hyvä ettei reput ole jo pakattuna! Miltä kierroksella näyttää tuohon aikaan vuodesta? Onko paljon väkeä?

On ollut tosi mukava lukea matkakertomuksia ja kuvia. Niistä on paljon hyötyä, kiitos!

Siellä on varmasti paljon itikoita, ihmisiä vähän vähemmän. Olen käynyt tuolla aika monta 1-3 päivän reissua ja aina on ollut vastaantulijoita vuodenajasta riippumatta. Semmoiset 10 000 käy sen kuitenkin vuosittain kiertämässä. Ruuhka-ajat saat selville paljon paremmin Oulangan luontokeskuksesta kuin täältä.

Anonyymi

Uskaltaisin väittää, että ruuhka-ajat ajoittuvat niin Karhunkierroksella kuin muuallakin yleisimpiin kesälomaviikkoihin eli juhannuksen jälkeen vilkastuu ja siitä pitkälle elokuun loppupuolelle kuhisee. Tuona aikana kannattaa varautua siihen ettei tuvissa ole välttämättä tilaa vaikkakin vanha kunnon sääntö sanoo että ensimmäisenä tulleet antavat viimeisenä tulleelle tilaa... Nykyajan kyynerpäätaktiikkasukupolvet eivät kylläkään moista noudata. Jonkinlainen telttaratkaisu on siis hyvä olla mukana varmuuden vuoksi.

Anonyymi

Teltta vaan mukaan, kyllä sinne reitille mahtuu. Se, että törmää muihin retkeilijöihin ei pitäisi olla ylitsepääsemätön ongelma jos asennoituu reippaalla mielellä. Maisemat ovat kuitenkin vaivan väärtti.

[quote author=TRB link=topic=17521.msg119325#msg119325 date=1179340793]
sääntö sanoo että ensimmäisenä tulleet antavat viimeisenä tulleelle tilaa...

Tämä on ehkä eniten (tahallaan?) väärin tulkittu autiotupasääntö. Tupiin mahtuu kuitenkin vain tietty määrä ihmisiä ja siihen pitää varautua. Se, että tulee illalla kahdeksalta paikalle, ei tarkoita, että voi häätää paikalta kuudelta tulleet. Säännöllä on tarkoitus jakaa käyttöä tasaisesti mahdollisimman monelle ja välttää tuvassa lorviminen päivätolkulla.

[quote author=TRB link=topic=17521.msg119325#msg119325 date=1179340793]
Nykyajan kyynerpäätaktiikkasukupolvet eivät kylläkään moista noudata.

Pikkaisen negatiivinen yleistys. Itse olen tavannut tuvilla lähinnä mukavia ja ystävällisiä ihmisiä, ainakin noin keskimäärin.

Vagabond

Taitaa olla lähinnä noi ulkomaalaiset ryhmät, jotka aiheuttaa suurimmat ongelmat tuvilla.
Viime syksynäkin oli Haltilla jotain keskieurooppalaisia ollut tukkimassa koko kämpän kaksi yötä. Ei niissä ryhmäläisissä sinänsä kai vikaa oo aan oppaissa, jotka ei viitsi varata varaustuvan puolta.

Anonyymi

[quote author=Nuts link=topic=17521.msg119328#msg119328 date=1179342339]Pikkaisen negatiivinen yleistys. Itse olen tavannut tuvilla lähinnä mukavia ja ystävällisiä ihmisiä, ainakin noin keskimäärin.

Taisin olla hiukka turhan negatiivinen... tai siis ainakin kuulostin siltä.  :oops:

[quote author=Vagabond link=topic=17521.msg119332#msg119332 date=1179344660]Viime syksynäkin oli Haltilla jotain keskieurooppalaisia ollut tukkimassa koko kämpän kaksi yötä.

Juu, juttelin kyseisestä porukasta Kilpisjärven luontotalolla, olivat sielläkin varsin suivaantuneita. Kyseessä oli jokin ulkomainen matkatoimisto joka rahasti kalliit matkat turisteilta ja hyödynsivät meikäläisten ilmaisia palveluita. Moisten isojen köörien pitäisi ilman muuta käyttää varaustupia, ja matkatoimistojen maksaa jopa ekstraa.  :x