1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Timoa
Grammanviilaus rules!

Löytyykö täältä enää kunnon grammanviilaajia joille putkirinkka ja trangia on kirosanoja?

Tällä foorumilla on näkynyt aika vähän keskustelua erittäin keveistä varusteista. En yritä aiheuttaa mitään kinastelua siitä mitä reppu "saa" painaa tai mitä mukanaan raahaa vaan kokemuksia ja keskustelua grammanviilauksesta. Itse pyrin jokaiselle reissulle jossa tavarat kulkee selässä ottamaan mahdollisimman kevyet varusteet. Grammanviilaus on minulle harrastus samalla lailla kuin joillekkin kalastus, kalastaja etsii tietoa uusista paremmista välineistä ja testaa niitä reissussa samalla lailla kuin minäkin kevyempiä varusteita.

Ihan täydellinen grammari en ole. Reppu painaa 720 grammaa, kuoritakki 270g, teltta 860g ja vähintää tölkki olutta mukana. Kevyemminkin voisi päästä, mutta silloin varusteita ei voisi oikein käyttää mihinkään muuhun paitsi retkeilyyn.

Luulisi täältä löytyvän edes muutama joka suojaa itsensä 55g/m2 katoksen alle ja popsii reiterin mahaansa titaanilusikalla?

Anonyymi

Gramma ja gramma.Minulla ollut aina 18 vuotta jo 35-40 kiloa rinkan aloitus paino ja hyvin on mennyt vaikka kuljen vain 4kk kesäisin :lol: :lol: :lol:Nyt tilapäisesti off alkukesän kun lonkka neljästä kohdasta murtunut,mutta parin viikon päästä korpeen taas ja lokakuussa alas.

Yudi

[quote author=Taikuri link=topic=18720.msg123168#msg123168 date=1184178808]
Löytyykö täältä enää kunnon grammanviilaajia joille putkirinkka ja trangia on kirosanoja?

Luulisi täältä löytyvän edes muutama joka suojaa itsensä 55g/m2 katoksen alle ja popsii reiterin mahaansa titaanilusikalla?

Putkirinkan ja pari Trangiaakin omistan. Joillekin reissuille nekin ovat tarpeen, vaikka käyttö on viime aikoina ollut vähäisempää. Viime aikoina kevyemmät rojut ovat olleet enemmän käytössä.

Mitä järkeä on rahdata järkyttävän painavaa titaani lusikkaa? Muovinen on 60 % kevyempi :lol: Kertakäyttölusikka on vieläkin kevyempi.

Timoa

[quote author=Yudi link=topic=18720.msg123195#msg123195 date=1184180916]
[quote author=Taikuri link=topic=18720.msg123168#msg123168 date=1184178808]

Putkirinkan ja pari Trangiaakin omistan. Joillekin reissuille nekin ovat tarpeen, vaikka käyttö on viime aikoina ollut vähäisempää. Viime aikoina kevyemmät rojut ovat olleet enemmän käytössä.

Mitä järkeä on rahdata järkyttävän painavaa titaani lusikkaa? Muovinen on 60 % kevyempi :lol: Kertakäyttölusikka on vieläkin kevyempi.

Titaanilusikka kestää kuumuutta ja taivutusta johon muovilusikka ei kelpaa.

Vagabond

Gramman viilaus on ihan fiksua kunhan se ei pää tarkoitus vaan mukavuuden maksimointia.
Gramman viilauksessa pitää mun mielestä muistaa käytettävyys/paino suhde.
Esim titaani kattilaa en tästä syystä ees harkitse, kun tykkään keitellä muutakin kuin pelkkää vettä.
Jos taas saa samat edut mutta kevyemmän painon kannattaa maksaa hieman enemmän. 

Anonyymi

[quote author=Vagabond link=topic=18720.msg123272#msg123272 date=1184226787]
Gramman viilaus on ihan fiksua kunhan se ei pää tarkoitus vaan mukavuuden maksimointia.
Gramman viilauksessa pitää mun mielestä muistaa käytettävyys/paino suhde.
Esim titaani kattilaa en tästä syystä ees harkitse, kun tykkään keitellä muutakin kuin pelkkää vettä.
Jos taas saa samat edut mutta kevyemmän painon kannattaa maksaa hieman enemmän. 

Yhdyn kyllä edelläkirjoitettuun kommenttiin. Itse kyllä pidän melko maximi painona rinkalla noin 20 kiloa! Pitää tässä kuussa mielenkiinnosta koepakata rinkka ja punnita - paljonko tulee olemaan lähtöpaino seuraavalle kiipeilyreissulle, Blancille.

Andy Mugen
Käyttäjän Andy Mugen kuva

Omasta mielestäni grammanviilauksen tarpeen määrittää jokaisen oma mukavuusraja; kuinka vähällä rojulla pn halukas asioita tekemään. Mun mielestä 800g makari ja 400g untsikka riittää -15 asteen öihin jäätiköllä oikein mainiosti. Aamulla on hieman kylmä mutta oma on valintani. Käytettävyys näyttelee toista osapuolta; toimivaa kompromissiä ei ole olemassa. Mieluummin ostan kaksi eri tavaraa kuin yritän pärjätä yhdellä 'vähän sinne päin'-jutulla

Itse hankin kevyitä, kestäviä ja omaan toimintaani sopivia rojuja. Jollekin toiselle merkkaa eri arvot.

"Free Your Mind And You Ass Will Follow..."

Tamppo

Miksipä sitä ei saisi grammanviiilausta harjoittaa ihan omana lajinaankin. Harrastushan se on siinä kuin pitsin nypläyskin. Jos saa kiksit siitä, että reppu kevenee muutaman gramman tai oppii halkaisemaan tulitikut kuuteen osaan, niin mikäs siinä. Joitain viehättävät lajit, joissa voi tehdä selvästi numeroina mitattavia ennätyksiä. Kunhan ei ala saarnata omaa harrastustaan ainoana oikeana tapana liikkua luonnossa. Ja kunhan keventämiseen ei kuulu jätteiden jättäminen maastoon.

Gotta be a skoogie

Anonyymi

PM... Ihan mielenkiinnosta kysyn että paljonkohantuollainen blancin keikan budjetti on? Olisi kiva joskus lähteä joku pikku nyppy valloittamaan. En ole siis koskaan mainittavan arvoisilla vuorilla käynyt. Ja onpa tässä iso projekti eessä ennenkuin edes voi yrittää. tupakoinnin lopettaminen...

niittäjä

sama juttu, ei ole tullut merkittävillä vuorilla käytyä. Tommosella reisulla grammanviilauksen ymmärtääkin.

Vagabond

Mun puolesta saa grammoja viilata ihan itse tarkoituksanakin, jos tykkää....
Yllä oli siis vaan mun henk. koht mielipide.

Karoliini

Meikäläisen grammanviilaus lähtee enemmän asketismin kautta kuin nykyteknologian. Mitä ei tarvitse, sitä ei tarvi kantakaan.
Niinpä kahvipannun kaveri kattila saa jäädä kotiin, keitän kaiken kahvipannussa, koska se on kevyempi.
Keitin jää kotiin jos voin tehdä tulet. Kirves jää pois jos tiedän polttavani vain risuja, kaislaa, muuta roskaa.
Vettä en kanna jos tiedän vesipaikat, talvella se järjestyy lumesta.
Teltassa ei tarvita kahta kerrosta. Välillä ei koko teltaa, jne.

Mikko Piironen

[quote author=JKO78 link=topic=18720.msg123285#msg123285 date=1184230951]
PM... Ihan mielenkiinnosta kysyn että paljonkohantuollainen blancin keikan budjetti on? Olisi kiva joskus lähteä joku pikku nyppy valloittamaan. En ole siis koskaan mainittavan arvoisilla vuorilla käynyt. Ja onpa tässä iso projekti eessä ennenkuin edes voi yrittää. tupakoinnin lopettaminen...

Sulle se maksaa sit realistisesti lennot + lentokenttäkuljetukset + majoitus Nixissä + opas + vuokravehkeet elikä yhteensä varmaankin reilun tonnin verran jos et oo yksin liikenteessä. Enemmänkin voi maksaa.

Tässä pari vaihtoehtoa.

http://www.elamysmatkat.com/uusi/?cid=27&br_mid=21&lang=1
http://www.arktisiaelamyksia.com/vuoristoretket/3d_montblanc.htm