1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Tamppo

Kyllä valokuvauskalustoon kertyy äkkiä painoa. Kunnon teleputki jo yksinään painaa muutaman kilon, mutta vaikka en sellaista edes omista (kunnollista siis), niin täysi kamerareppu painaa toistakymmentä kiloa. Kolmijalka on se pahin, sen jos pystyy jättämään pois niin voi kameravarustus jäädä jopa alle kolmen kilon, jos ei kaikkia putkia ota mukaan.

Gotta be a skoogie

Anonyymi

Apua! Multa puuttuu 10 kiloa!!!
Muuten tuon sun laskuopin mukaan jalustan painoksi tulee n. 7 kiloa, jos ei kaikkia putkia ota mukaan.

Vagabond

10kg!! Mä kun oon miettinyt, että reilun 1kg kameraa settiäni tarvis kevittää. Oon harkinnut kiinteä polttovälistä 50mm (mulla on filmi runko) zoomin sijaan ainoaksi objektiiviksi. Ei sillä mitään lintukuvia oteta, mutta olenkin lähinnä maisemiin keskittynyt. 

Anonyymi

Miten sattukin mulla olemaan 18-55 millinen canoni jouten, osta se et halvemmalla saa mistään! Ei paina ollenkaan.

rance

[quote author=TREKKING link=topic=18720.msg123668#msg123668 date=1184442432]
Miten sattukin mulla olemaan 18-55 millinen canoni jouten, osta se et halvemmalla saa mistään! Ei paina ollenkaan.

Älä ihmeessä sitä EF-S:ää filmirunkoon, eikös se ole törmäyslinjalla peilin kanssa :shock:

Anonyymi

No ei sitä sitte......olis kyllä ollu niin halpa, että kannattais ehkä ostaa kuitenkin varalta.

Timoa

Eipä näytä löytyvän kovinkaan paljoa grammanviilaajia relaasta. Onneksi ei tarvitse ens reissulle miettiä mitä varusteet painaa sillä lähden huomenna melomaan Inkoo-Tammisaari-Hanko alueelle viikoksi. Saas nähdä koska seuraava todellinen grammarireissu tulee, luultavasti taas piakkoin koska alkaa olla ikävä 10 kilon reppua. Keveällä kantamuksella on ollut ilo tehdä reissua kun voi keskittyä juuri siihen mikä minut luontoon ajaa eli maisemat, eläimet, kasvit tai ainoastaan suoritus.

Profiili

Ne jotka eivät viilaa tai varsinkaan suvaitse viilausta, ovat itseppäisiä jöröjä.
Aina oikeassa, myös silloin kun ovat väärässä. Nousee se PERKELE! huuto kuuluu kauas kun rinkka heitetään pykälään. Mukavia miehiä muuten.

Tamppo

[quote author=TREKKING link=topic=18720.msg123658#msg123658 date=1184436997]
Apua! Multa puuttuu 10 kiloa!!!
Muuten tuon sun laskuopin mukaan jalustan painoksi tulee n. 7 kiloa, jos ei kaikkia putkia ota mukaan.

Suosittelen laskuopin kurssin kertausta. Tällä kertaa yhtälön ymmärtäminen meni sinulta lujasti pieleen. Vihje: valokuvauskalustoon kuuluu muutakin kuin jalusta, runko ja yksi objektiivi. Kolmijalkani painaa 2.5 kg. Putket (4 kpl) ovat puolen kilon ja kilon välillä kappale, runko vajaan kilon, salama puolisen kiloa, sitten on erilaisia suodattimia, kiinnitysosia, vara-akkuja, laturit ja puhdistustarvikkeet. Vaellussauvassa on jalustakierteet päässä joten se toimii monopodina, mutta sitä en laske kuvausvarusteeksi. Ja sitten tietenkin itse kamerareppu. Yhteensä n. 10.5 kg. Mulle kevyt varustus voi olla vaikka runko, 2 putkea ja salama, jolloin ollaan 2.5-3 kg hujakoissa.

Gotta be a skoogie

Vagabond

Kyllä täällä niitä kantamuksen keventäjiä on! Näitä juttuja lukevat kaverit ei vaan oo ehkä niin fanaattisia kuin jotkut täällä joskus käyneet.  Biggrin Kyllä mullakin menee joka vuosia erinäisiä satas lappusia varusteiden paranteluun. Useimmiten nimenomaan keventämisen takia. Taas on noin kilon kevennykset varuste puolelta mielessä seuraavalle reissulle viime vuoteen verrattuna. Ruoka puolta aattelin keventää myös jonkin verran. Ite olen tosin huomannut, että repun painon ollessa pikkusen reilu 20kg menee reissu sen puoleen ihan mukavasti.
Jos nyt ihan rehellisiä ollaan niin en mikään grammari kyllä ole...  Smile
Enenmmän kotitarve sellainen.

jupe78

meikäläinen tuli juuri viikon reissusta kaldoaivin erämaa-alueelta ja lähtöpaino oli noin 10 kg repulla. Ei olla vielä menty äärimäisyyksiin. Esim. telttana hillen vanha nallo 2 (meitä oli 2 kaveria).  mukana minulla ei tosin ollut valokuvaus eikä kalastuskalustoa.

Ja mitä kaluston hintaa tulee olen sitä mieltä että ei kevyt kama ole sen kalliimpaa kuin muukaan. Tosin jos jo on painavaa niin silloin tulee kaksinkertaista kustannusta. Mutta esim. oma reppu salomon rd 300 maksoi 50 eur. ei sillä vielä mitään kunnon rinkkaa saa. itselläkin on kaapissa 906 odottamassa talvea ja nahdollisia pitempiä reissuja. yli 2 viikkoa ei tuolla minun salomonilla pärjää.

jupe

vaeltaja

Jees rules  8)
Ottaa puukon, pakin, onkivehkeet, tulitikut, pikiöljyä, kuivalihaa, suolaa, sokeria, kahvia, korppuja, varrasleipää, voita,  kuumakuppeja, lihalientä ja ruottalaistan 40 litran repun ja sadeviitan, niin pärjää viikon. Eikä maksa paljon  8)

Hamsteri

[quote author=Vagabond link=topic=18720.msg123744#msg123744 date=1184566154]Kyllä täällä niitä kantamuksen keventäjiä on! Näitä juttuja lukevat kaverit ei vaan oo ehkä niin fanaattisia kuin jotkut täällä joskus käyneet.

Omassa varustautumisessani on kärjistäen kolme muuttujaa:

1. Raha.
2. Keveys.
3. Mukavuus.

Rahaa olen pistänyt varusteisiin jonkin verran. Tulevaisuudessa pistän vielä lisää, mutta tämänhetkinen varustetasoni on ihan tyydyttävä. Mielenkiintoista on ollut huomata, että suuntaus on takaisin sinne, mistä aloitin eli puuvillasekoitteisiin. Majoitteista taas kallis tai oikeastaan kalliit teltat näyttävät väistyvän avomajoitteiden tieltä.

Keveydessä pyrin siihen, että terveys ei mene ja että jonkin verran pystyn maastossa liikkumaan, mutta kymmenien kilometrien päivämatkoja en kaipaa, vaan 15 kilometriä riittää hyvin. Rasitus kuuluu vaeltamiseen, mutta ei kohtuuttomuuksiin saakka. Joskus, erityisesti talvella ahkion kanssa, on kiva vetää jokin rankempi päivä, mutta pääsääntöisesti pyrin välttämään raakaa rasitusta.

Mukavuus on tärkeää. Sitä kulkee mukana sen verran, että sekä rinkan kantaminen että leiri-, ruoka- ja harraste-elämä ovat mielekästä. En lähde reissuun kävelemään tai suorittamaan vaan katsomaan, kuuntelemaan ja harrastamaan. Jos kantokyky joskus laskee, niin varustus saattaa kevetä vähän, mutta todennäköisesti mukavuudet säilyvät ja päivämatkat lyhenevät.

Tällä filosofialla 20-25 kiloa selässä reissun alkaessa on hyvä määrä minulle.

Sarekretkeilijä

Jostain lienee kevennettävä, kun tuntui pumppu takovan ja happi loppuvan viime vuonna eka päivänä. Olenkin keventänyt laihduttamalla lähes 10 kiloa. Jotain hienosäätöä ehkä muutenkin joutuu tekemään. Josko jätän pois astianpesuaineen, saippuan ja pyyhkeen sekä pari reikäleipää.

Aatti

[quote author=Hamsteri link=topic=18720.msg123830#msg123830 date=1184624470]
Mukavuus on tärkeää. Sitä kulkee mukana sen verran, että sekä rinkan kantaminen että leiri-, ruoka- ja harraste-elämä ovat mielekästä. En lähde reissuun kävelemään tai suorittamaan vaan katsomaan, kuuntelemaan ja harrastamaan. Jos kantokyky joskus laskee, niin varustus saattaa kevetä vähän, mutta todennäköisesti mukavuudet säilyvät ja päivämatkat lyhenevät.

Tällä filosofialla 20-25 kiloa selässä reissun alkaessa on hyvä määrä minulle.

Aamen. Tämä kuvaa hyvin minunkin nykyistä suhtautumista..

" If your going to make a mistake, make a big one "

Vagabond

Olis kiva nähdä Jupen varustelista! En epäile kokonaispainoa vaan ihan mielenkiinnosta/opiksi.

Anonyymi

Vagabondin toiveeseen yhdyn. Minkä verran sapuskaa? Vähintään viisi kiloa? Itse ainakin lienen syöppö ja tarvitsen 800-900 g ravintoa minimissään vuorokautta kohden: tästä tulee minulle 5.6-6.3 kg.

Anonyymi

[quote author=karskinen link=topic=18720.msg123891#msg123891 date=1184686530]
Vagabondin toiveeseen yhdyn. Minkä verran sapuskaa? Vähintään viisi kiloa? Itse ainakin lienen syöppö ja tarvitsen 800-900 g ravintoa minimissään vuorokautta kohden: tästä tulee minulle 5.6-6.3 kg.

huh mitä ruokamääriä.160g kuivaruokaa+ kaakao+kahvi+tee eli noin 200g/päivä paino ruualle.Itsessä 20kg ylipainoa alussa ei muuten lopussa:=)