1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Tekstiiliurheilija
Helikopterikyydillä Nuuksiosta: uusavuttomuuden huippu

Helikopteri löysi yöllä Nuuksiossa eksyneet

Rajavartiolaitoksen helikopteri etsi ja nouti kansallispuistoon eksyneet miehen ja naisen Espoon Nuuksiosta tiistain vastaisena yönä. Pariskunta oli eksynyt illan aikana rankassa vesisateessa, mutta hälytti kännykällä apua. Poliisi pyysi etsintöihin virka-apua Rajavartiolaitokselta.

Helikopteri löysi eksyneet kohta puolen yön jälkeen viiden minuutin etsinnän tuloksena. Heidät vinssattiin helikopteriin ja kuljetettiin muutaman kilometrin päähän parkkipaikalle poliisin hoiviin.

"Käytimme etsinnöissä apuna pimeännäkölaitteita. Eksyneisiin oli puhelinyhteys, ja heitä pyydettiin helikopterin äänen kuultuaan käyttämään tupakansytytintä. Yksin sen antama valo näkyi helikopterin pimeännäkölaitteilla noin puolentoista kilometrin päähän", kertoi yliluutnantti Jarmo Häkkinen.

http://www.hs.fi/keskustelu/thread.jspa?threadID=77327&messageID=1394309&

Olipa varsinaista yhteiskunnan varojen tuhlaamista (kyydin hinta on kai 1000-1500 euroa tunnilta)! Parin kilometrin helikopterikyyti parkkipaikalle, eikä kukaan ei ollut edes loukkaantunut. Karttoja ja kompasseja saa muutamalla eurolla, eikä Nuuksiossa tarvitse kuin kävellä yhteen suuntaan jonkin aikaa, niin kyllä joku polku tai tie tulee vastaan.

teesaa

Ei oo totta...olivat varmaan hengenvaarassa...

Mutta vakavammin, hätä on aika henkilökohtainen juttu. Toisen hätä on toisen arkipäivää. Siellä missä joku on kauhuissaan, toinen vasta alkaa nauttimaan.

Tai sitten oli sovittu yhteisestä treenistä, ja tämä tuli sopivaan saumaan.

Wannabe mies monessa lajissa!

niittäjä

toi saa kyllä koomisia piirteitä. :lol:
Kauankohan olivat olleet.  :lol: Nuuksiossa kuitenkin teitä joka suunnalla.
Ihmiset alkaa olemaan avuttomia nykypäivänä jos menään kotipihaa kauemmaksi metsään.
Liiaksi kaupunkilaistuttu ja tälläiset tapaukset yleistyvät kun käydään lähimetsässä haistelemassa muutakin kuin pakokaasuja.

Anonyymi

Outo juttu tosiaan. Harmi, että ei ole enempää taustatietoa mitä on tapahtunut ja minkä maalaisista ihmisistä on edes kyse. Joka viikonloppu siellä talsii kohtuullisen kansainvälistä porukkaa, joten jollekin kalifornialaiselle jenkille voi hätä vieraassa maassa olla toista kuin tavalliselle suomalaiselle punaniskalle.

Mutta, mitä siitä. Nyt on kaikilla mahdollisuus heitellä pariskuntaa kivillä..

Mä voin aloittaa: "Hemmetin urpot! Ostakaa kompassi senkin uusavuttomat! Kopterin käyttö maksaa maltaita ja se kaikki on pois köyhiltä sairaanhoitajilta!"

Yudi

Järkyttävää!!!

Tähänkö on tultu? Lähdetään hortoilemaan (ilmeisesti) ilman mitään varusteita ja tietoa jonnekin. Kun alkaa satamaan eikä löydetä heti kotiin niin soitetaan kopteri hakemaan. Kyllähän se yhteiskunta/joku muu hoitaa kyydin kotiin.

Kyllä tuollaisilta pitäisi laskuttaa kotimatka niin ei alkaisi tuollainen trendi yleistymään. Yhteiskunnan varoille kun toistaiseksi tarkeämpääkin käyttöä. Jos Nuuksioon eksyy niin ehkä "luonnollinen poistumakaan" ei haittaisi.

En kyllä itse soittelisi apua ennen kuin olen pari päivää kulkenut löytämättä mihinkään. Loukkaantuminen on tietysti toinen asia.

Art

[quote author=teesaa link=topic=19521.msg129583#msg129583 date=1191350324]

Toisen hätä on toisen arkipäivää. Siellä missä joku on kauhuissaan, toinen vasta alkaa nauttimaan.

Hienosti, tyhjentävästi, kauniisti sanottu, pentele. Tuossa olisi ainesta vähintäänkin Viikon mietelauseeksi relaa.comissa, hehe.

japi2

[quote author=teesaa link=topic=19521.msg129583#msg129583 date=1191350324]
Mutta vakavammin, hätä on aika henkilökohtainen juttu. Toisen hätä on toisen arkipäivää. Siellä missä joku on kauhuissaan, toinen vasta alkaa nauttimaan.

Tuo on kyllä totta. Siinä on saattanut toinen joutua paniikkiin yms. jolloin toinen on katsonut paremmaksi soittaa apua. Toinen pointti on kanssa tuo kansalaisuus. En jaksa uskoa, suomalainen (vaikka kuinka urbanisoitunut) tekisi tuollaista tosissaan. Kieltämättä aika heppoisin perustein on lähdetty isolla rahalla etsimään. Mutta hyvä että tekniikka teki lyhyen etsinnän mahdolliseksi. Eikö puhelua pystytä paikantamaan nykypäivänä? Olis mun mielestä voinu pariskunnan pistää kulkemaan yhteen suuntaan ja soittaan uudestaan ja voitu tuoda eksyneet puhelimessa opastaen ainakin jonnekin ihmisten ilmoille kun se ei tuolla Nuuksiossa ole kaukana. Kyllä taas kartan merkitys korostuu entisestään vaikka mennään pienelle pyrähdykselle tohon lähimettään. Toisaalta vähän naurattaa mut toisaalta pistää vihaks!!!

born to be wild paitsi himassa

Vagabond

Oliskohan tuon moottoriteiden välisen neliön sivun mitta 10km tai jotain.
Ottaa kompassisuunnan ihan mihin ilmansuuntaan vaan niin löytää tien 2-3 tunnissa.

Toki hätäkeskuksessakin voitais käyttää järkeä. Kännykän sijainnin saa suht hyvin selville ja vois ehkä neuvoa
mihin suuntaan lähteä. Tietty jos toiset panikoi niin vaikeeta sekin voi olla.
Mä en kehtais soittaa apua ennenkuin olisin hengenvaarassa. Voi toki olla, että ihmiset kokee vaaralliset tilanteet hieman eri tavalla.

Mutta tuo on varsin totta, että joku toinen voi kokea eksymisen varsin ahdistavaksi. Eksyilemään tottunut (Esim minä  Smile ) näkee asian lähinnä haasteena. Tämä ihan ilman sarvia ja hampaita siis...  Jos paljon liikkuu mettässä niin kaikille tulee joskus eteen tilanteita, jossa sijainti ei ole tarkkaan selvillä. Kokemus sitten opettaa miten niistä selvitään.
Nuo retkeily alueiden reittimerkinnät ehkä tuudittaa väärään turvallisuuden tunteeseen. Unohdetaan kartta ja kompassi kokonaan. Ohjeissa olis ehkä syytä korostaa enemmän suunnistusvälineiden tärkeyttä. GPS ölis tainnu tossakin pelastaa, vaikkka mä sitä täällä usein haukunkin.

Vääräjalka2

Kartasta kattelin, että huonoimmalla tuurilla voi kävellä peräti 6km (tien vierestä kauimmalle tielle/merkatulle polulle) samaan suuntaan törmäämättä jonkin näköiseen tiehen. Eli kahdessa tunnissa pääsee pois arpomalla kulkusuunnan.

Ilmeisesti mukana ei ollut kompassia, eikä mitään mielikuvaa alueen kartasta.

sherpa
Käyttäjän sherpa kuva

Asia on kaiken kaikkiaan koominen, mutta sisältää hyvän perusopetuksen luonnossaliikkumisesta. Ilman asianmukaista varusta  (kartta, kompassi, tulentekovälinnet ja TERVE MAALAISJÄRKI) ei kannata lähteä kokemaan "ekstremeä".

Mutta siis kyllähän tuo jotain kertoo mihin tässä yhteiskunnassa ollaan menossa. Kyllä on kaukopartio jäärät kääntynyt haudassa monta kertaa..

www.naturamagister.com<br />&quot;Good judgement comes from experience, and experience comes from bad judgement&quot; -Barry lePartner

ranger
Käyttäjän ranger kuva

Lievästi offia mutta ei o pakko lukea..

Olen itse pohtinut tätä uusavuttomuutta nykyisessä työssäni matkailun kehittäjänä. Tulevaisuudessa Lapissakin tarvitaan entistä enemmän alusta loppuun selkeästi merkittyjä reittejä, jotka alkavat ja päättyvät samaan pisteeseen. Ihmisten kyky, taito ja uskallus liikkua luonnossa heikkenee koko ajan.

Kiitos tämän palstan lukijoille, jotka osallistuivat johtamani hankkeen järjestämään ideakilpailuun. Kilpailun voittanut idea oli hyödyntää nykyaikaista paikkatietotekniikkaa matkailun kehittämisessä, siis samoja asioita, jotka ovat tässäkin keskustelussa tulleet esille.

"Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk, agh burzum-ishi krimpatul"

Heh heh, kaikkia sitä

"Kumparelasku on [kuin] elämä pienoiskoossa"

niittäjä

Ne merkityt reitit on hyviä, niille keilllä uskallus ei riitä kiertämään omia polkujaan mutta reittejä ei tarvitse olla kuitenkaan ihan joka kolkassa. Hyvä olisi säästää alueita niillekin ketkä kiertävät omia polkujaan merkittyjen reittien ulkopuolella. Omasta mielestä nykyinen määrä on suht hyvä kun vielä on mahdollisuus olla törmäämättä muihin patikoijiin matkan varrella.

zorro

[quote author=sherpa link=topic=19521.msg129623#msg129623 date=1191394603]Ilman asianmukaista varusta  (kartta, kompassi, tulentekovälinnet ja TERVE MAALAISJÄRKI) ei kannata lähteä kokemaan "ekstremeä".

Mä en ymmärrä, miten tulentekovarustus auttaa eksymistapauksessa*? Tärkein taito on se, että tajuaa lähteä kävelemään määrätietoisesti johonkin (mieluiten todennäköisimpään) suuntaan. Ruuhkasuomessa ei ole paikkaa, mistä ei päivän kävelyllä pääsisi tien varteen.

Käsi pystyyn: Kuka on joskus retkeillyt Nuuksiossa ilman karttaa, kompassia ja tulentekovälineitä? \o/

* Tässä tapauksessa auttoi, kun haettiin lämpökameroilla.

Anonyymi

Käsi pystyyn: Kuka on joskus retkeillyt Nuuksiossa ilman karttaa, kompassia ja tulentekovälineitä? \o/

MINÄ!..ja moni muukin kaveri!

M L

[quote author=zorro link=topic=19521.msg129631#msg129631 date=1191398350]
Mä en ymmärrä, miten tulentekovarustus auttaa eksymistapauksessa*?

Super Puman lämpökamera löytää ihmisen metsästä kyllä ilman sitä sytkäriäkin. (Toki äkillinen lämmönlähteen ilmestyminen metsään helpottaa havainnointia.)
Aika mielenkiintoista tuo uutisointi sytkärin "avusta", oliskohan tarkoituksena piiloviestittää porukoille tulentekovälineiden mukana kuljettamisen tärkeydestä.

Antsu

[quote author=M L link=topic=19521.msg129634#msg129634 date=1191400952]
[quote author=zorro link=topic=19521.msg129631#msg129631 date=1191398350]
Mä en ymmärrä, miten tulentekovarustus auttaa eksymistapauksessa*?

Super Puman lämpökamera löytää ihmisen metsästä kyllä ilman sitä sytkäriäkin. (Toki äkillinen lämmönlähteen ilmestyminen metsään helpottaa havainnointia.)
Aika mielenkiintoista tuo uutisointi sytkärin "avusta", oliskohan tarkoituksena piiloviestittää porukoille tulentekovälineiden mukana kuljettamisen tärkeydestä.

Auttaa vissiin valikoimaan uhrit kamerakuvasta. Onhan tuolla retkeilypuistossa yöaikaan liikkeellä kaikenlaista pöllönkuuntelijaa, partiolaista ja muuta hörhöä jotka eivät välttämättä halua tulla pelastetuiksi ja vinssatuksi yläilmoihin. Sytkärit, sikarit ja napanderit vaan mukaan ja eksymään - voittaa Tosi-TV:n 6-0.