1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
murkki

Kolahti postiluukusta Retki-lehti ja siellä oli perustelut helikopterikyydille Nuuksiossa.

Eksyneet olivat kuulemma ensin soittaeet kavereilleen, mutta "...lopulta poliisi sai tehtäväkseen eksyneiden pelastamisen."

"Retkeilijät olivat päätyneet maastossa lammen rannalle, mutta kuvaukseen sopivia vesistöjä oli merkitty kartalle reilu tusina. Sijainnin epävarmuuden takia poliisi päätti maastopartioiden lähettämisen sijasta pyytää virka-apua Rajavartiolaitokselta."

Jne... Lukekaa itse.

Mygg

[quote author=murkki link=topic=19521.msg131150#msg131150 date=1193385657]
Kolahti postiluukusta Retki-lehti ja siellä oli perustelut helikopterikyydille Nuuksiossa.
...
Jne... Lukekaa itse.

Tämä hieman off-topic: Tänään meinasin ostaa Retki-lehden kioskilla, mutta valitettavasti se oli pakattu muovikalvoon. En viitsinyt repiä sitä auki, mutten myöskään halunut osta 7,10 euron (!) sika säkissä. Jätin lehden hyllyyn lojumaan. Ihmettelin lieneekö muovikalvon tarkoituskena varmistaa, että ostaja pettyy sisältöön vasta ostotapahtuman jälkeen?

Anonyymi

niin vai kitkeä pois ilmais lukijat? Sinullahan ei sellainen mielessä käynyt? eihän?

Mygg

Niin kai, halusin vilkaista sitä murkin mainitsevaa juttua, muttei ollut aikaa lukea lehti kioskilla. Jos olisi aikaa, kävisin lukemassa sitä ilmaiseksi kirjastossa. Olisin sen lehden kyllä ostanut, koska oli tunnin kotimaan lento edessä, mutta muovikäärön takia muutin mieleni ja päätin olla ostamatta.

Anonyymi

[quote author=Mygg link=topic=19521.msg131344#msg131344 date=1193593821]
.....
kyllä ostanut, koska oli tunnin kotimaan lento edessä, mutta muovikäärön takia muutin mieleni ja päätin olla ostamatta.

Samoin täällä. Meinasin ostaa lehden, kun irtonumeroa olen ostanut jo melko pitkään. Tapanani on ennen ostoa plärätä lehteä kuin varmistaakseni oston järkevyyden. Harmittava kalvo esti aikeeni, enkä siis lehteä ostanut. Nyt on hyvä mieli säästyneistä varoista.

Yudi

[quote author=Mygg link=topic=19521.msg131333#msg131333 date=1193589985]
Ihmettelin lieneekö muovikalvon tarkoituskena varmistaa, että ostaja pettyy sisältöön vasta ostotapahtuman jälkeen?

Tarkoituksena lienee ollut pitää lehden mukana tulleet esitteet samassa paketissa.

Mygg

Sepä juuri ihmetytti miksi tarvitaan muovikalvoa kun ei näyttänyt olevan mitään mainoksia paketissa.

Ehkä joku joka on ostanut sitä voisi kertoa oliko mainoksia ja samalla miten tuo hekojuttu meni.
Nojo, ei ole niin tärkeä, kiinnosti vain tietää halusivatko he oikeasti että helikopteri tulee hakemaan.

kalppinokka

Olihan siellä retkilehden välissä 3-4 irrallista varuste-esitettä tai muuta mainosta (FreeHeels, J.Wolfskin ym talvikampe-esitteitä, Lundhagsin skiexpo-mainos jne). Että silleen.

Eikä pelastettava "asiakas" ylipäätään itse sitä valitse, millä ja miten hänet haetaan, kyllä sen päätöksen tekee varmaankin hätäkeskus ym pelastusviranomaiset. Jos haluaa tulla metsästä nimenomaan helikopterilla, silloin saa kyllä tilata ko. palvelun joltakin heko-yritykseltä ja sen saa maksaakin ihan itse. Jutun mukaan pelastusviranomaiset  käyttivät hekoa kai lähinnä harjoitusmielessä, "koska organisaatio ja laitteet on olem,assa, niitä pitää myös käyttää".

Kartta, kompassi ja tulentekovälineet -aiheesta olen sitä mieltä, että yleensä ne kenellä ei ole maastossa mukana karttaa ja kompassia eivät myöskään osaa niitä käyttää. Ne jotka osaavat käyttää, ymmärtävät myös ottaa ne mukaan. Vai kuinka? Ja tuon tulentekovälinejutun kanssa vähän sama. Mielestäni perusvarusteohjeissa voisi nykyään olla otsalamppu - helpompi saada syttymään vähilläkin retkeilytaidoilla ja sateessakin. Nuuskion tilanteen tapaisesta paikasta voisi otsalampulla selvitä pois, oli mukana sytkäri tai ei.

zorro

Ja pitäydytäänpä, hyvä herrasväki helikopterikeskustelussa. Retki-lehden pakkaaminen/mainoslehtiset eivät koske tätä threadiä.

T: Moderaattori

möykky

Lehtijutustahan ilmeni että pelastuskopterin ylläpito jo maksaa niin paljon, ettei tällaiset keikat isoa lovea budjettiin tee. Ja jos esim. merelle olis tullut samaan aikaan hälytys, kopteri olis ollut puoli tuntia aikaisemmin liikkeellä. Eli jos kerran pelit ja vehkeet on niin miksei niitä käytettäis.
Päätöksen kopterin lähettämisestä tekee minun kokemuksen mukaan hätäkeskus.
Ainakin mulle sanottiin heti aslakin tulevan, kun kerroin mettässä olevani ja puukko on ranteessa.

blueberry

[quote author=Tekstiiliurheilija link=topic=19521.msg129582#msg129582 date=1191349944]
Helikopteri löysi yöllä Nuuksiossa eksyneet

Rajavartiolaitoksen helikopteri etsi ja nouti kansallispuistoon eksyneet miehen ja naisen Espoon Nuuksiosta tiistain vastaisena yönä. Pariskunta oli eksynyt illan aikana rankassa vesisateessa, mutta hälytti kännykällä apua. Poliisi pyysi etsintöihin virka-apua Rajavartiolaitokselta.

Helikopteri löysi eksyneet kohta puolen yön jälkeen viiden minuutin etsinnän tuloksena. Heidät vinssattiin helikopteriin ja kuljetettiin muutaman kilometrin päähän parkkipaikalle poliisin hoiviin.

"Käytimme etsinnöissä apuna pimeännäkölaitteita. Eksyneisiin oli puhelinyhteys, ja heitä pyydettiin helikopterin äänen kuultuaan käyttämään tupakansytytintä. Yksin sen antama valo näkyi helikopterin pimeännäkölaitteilla noin puolentoista kilometrin päähän", kertoi yliluutnantti Jarmo Häkkinen.

http://www.hs.fi/keskustelu/thread.jspa?threadID=77327&messageID=1394309&

Olipa varsinaista yhteiskunnan varojen tuhlaamista (kyydin hinta on kai 1000-1500 euroa tunnilta)! Parin kilometrin helikopterikyyti parkkipaikalle, eikä kukaan ei ollut edes loukkaantunut. Karttoja ja kompasseja saa muutamalla eurolla, eikä Nuuksiossa tarvitse kuin kävellä yhteen suuntaan jonkin aikaa, niin kyllä joku polku tai tie tulee vastaan.

Joo no eihän nyt kaupunkilaisista sillon tällöin retkeileviltä voi odottaa sellaisia saavutuksia kuin elämäntäpäeräilijöiltä.

Sivut