1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Anonyymi

Mika K

Kävin viime kesänä yhden "seikkailukisan" ja koko päivän oli juomareppu selässä. Ei pahaa sanottavaa eli kylllähän se siellä hälskyy ilman sen kummempia ongelmia.

Ostaessa katsoo samoja kriteerejä kuin normirepunkin kohdalla eli hyvä malli ja säädöt niin siinäpäs se..

Läskikymppi Freeride Team

erp

Aiheesta oli muistaaksen vanhassa rakassa pidempikin threadi, joka päättyi väittelyyn tarvitaanko juomalenkeillä juotavaa ollenkaan vai nou. Kannattanee tsekata se läpi ja suhtautua kommentteihin maalaisjärjellä.

Camelbakia en itse kuitenkaan ihan tavalliselle juoksulenkeille ole ottanut, vaan olen käyttänyt dexalin juomavyötä, jossa on 5kpl pieniä, noin desin vetoisia pulloja (ei hölsky, tukevasti kiinni). Varsin kätevä, joskin melko hintava systeemi. Pullojen tilalle sopivat mainiosti esim. pienet saippuapurkit, jotka voi sitten kovemmassa kiiressä heittää menemään. Pyöräillessä ja pidemmissä kisoissa (ei juoksu vaan "seikkailu") taas camelbak on mielestäni parempi vaihtoehto.

Hiihtäessä olen havainnut alaselän päälle vinottain asetettavan (esim. salomonin) juomapullosysteemin varsin toimivaksi. Pienet pullot menevät pakkasella nimittäin helposti jäähän (ellei pidä takin alla) ja korkkien ruuvaaminen sauvat kädessä on hankalaa. Salomonin viritykseen taas saa kätevästi esim. pienen termarin jossa mehut pysyy lämpimänä. Camelbaki tietysti mahdollistaisi "lennossa" juomisen, mutta harvoimpa sitä ainakaan itsellä on hiihtolenkeillä ollut niin kova kiire ettei olisi ennättänyt välillä pysähtymään hetkeksi.

Anonyymi

Itselläni kanssa hyviä kokemuksi. kannattaa vaan säätää/viilata kunnolla. yhdessä kisassa olan yli tuleva letku hankkasi kaulan sivulta ihon rikki, kun huolimattomasti laitettu....

Anonyymi

Miten pitkiä juoksulenkkejä te vedätte, kun pitää juomista kantaa mukana?

Minä juoksen kerran viikossa yhden pidemmän lenkin, jonka kesto on noin 120 - 150 min, eikä noilla lenkeillä vielä juotavaa kaipaa.

Anonyymi

jos muistan oikein niin yli 90 minuutin lenkeille kannattaa varata juotavaa mukaan.

Riina

Hyviä kokemuksia kamelin selistä. Juoksuun paras selkäreppumalli isolla täyttö-aukolla, vyölaukkutsydeemi ei oikein pelaa itselläni kuin hiihdossa ja fillarilla. Nestepussi lähtee mukaan kun lenkille tulee mittaa yli2h kesällä ja talvella >3h. Tarve toki riippuu kuluttajasta ja muusta nestetankauksesta.

Anonyymi

Anonymous wrote:
Miten pitkiä juoksulenkkejä te vedätte, kun pitää juomista kantaa mukana?

Minä juoksen kerran viikossa yhden pidemmän lenkin, jonka kesto on noin 120 - 150 min, eikä noilla lenkeillä vielä juotavaa kaipaa.

No juomisella on muutakin merkitystä kuin se, että kaipaako parin tunnin lenkillä juotavaa. Ensinnäkin jos lenkkeilyn viikkomäärät nousevat 8-10 tuntiin, pitäisin joka lenkillä juotavaa. Se nopeuttaa palautumista ja vähentää vammatumisen sekä kramppien riskiä.

Toiseksi on mukavampi juosta kun saa juotavaa välillä. Jo pieni nestevajaus vähentää suorituskykyä. Kuumalla ilmalla keskikokoinen mies hikoilee litran tunnissa.

Kolmanneksi juomista on harjoiteltava- jos harjoittelee maratonia varten niin juotava on joka lenkillä, jotta maha ottaa sitten juomaa vastaan suorituksessa.

karhurj

Itse olen pitänyt niinkin trendikästä tuotetta, kuin vesipulloa mukanani. Tuollainen 0,5 L pullo mukana ja täytetään tarpeen mukaan; eipä ole menoa haitannut kesällä taikka talvella. Talvella yleensä jäässä jo loppumatkasta, mutta kun täyttää kuumalla vedellä, niin ei jäädy niin nopsasti. Nykyään etenkään kesällä en tykkäisi ilman vettä juosta. Tottunut siis tuohon tapaan.

Saakos nykyään käyttää hikinauhoja Biggrin , ikävää kun menee näkökyky hien valuessa silmille. Toinen vahtoehto olisi ottaa hikirätti mukaan. Siis noin niinkun hyppiikö joku trenditietoinen silmille jos hikinauha päässä viilettää menemään. :shock:

Aeria gloris.

Anonyymi

tarviiko juoksulenkillä muka juomaleiliä mukana???

taitaa olla taas tärkeintä, et mellevä camelbakki näkyy....

Anonyymi

Anonymous wrote:
tarviiko juoksulenkillä muka juomaleiliä mukana???

taitaa olla taas tärkeintä, et mellevä camelbakki näkyy....

Kuten sanottu normaaleilla (alle 15km) lenkeillä ei välttämättä, mutta pidemmillä (20-35km+) lenkeillä tarvitaan. Varsinkin kesällä (!)

Anonyymi

Vaan kappas..tuollahan se onkin mukava hötkyytellä haltille ja takaisin vuorokaudessa. Isotonikkia ja muuta ryytiä kun muistaa tankata tarpeeksi niin jo vain matka joutuu. Suottapa sitä kivikkoa siellä ihmettelisi, kun etelässä pellot niitä joka kevät pinnalle puskee.

No joo...leikki leikkinä, maratoonareille tai muille pitkän matkan malttamattomillehan tuommoinen kenties on joutujaan.

Anonyymi

Varovaisella yli 20v:n 150-250km/vko juoksukokemuksella voin kenties olla sitä mieltä, että tämä aihe on hieman sama kuin "Onko kellään kokemuksia henkilöauton peräkärryistä, vedänkö aina perässäni, esim. mennessäni ruokakauppaan?"

Päättele siitä :shock:

Anonyymi

Peräkärryä voi jotkut ruokakauppareissullakin tarvita.

Minähän tästä keskustelun vanhassa rakassa aloitin. Puolet kommenteista oli ihan asian pohdintaa ja toinen puoli syyllisti minua siitä että halusin juoda lenkilläni :lol:

Nyt olen käyttänyt pitkillä lenkeilläni (joka minulla on 15(+/-pari) km ja sen yli) samaa vyölaukku-pullosysteemiä kuin hiihtäessä tai sitten juossut ihan pullo kädessä. Pullon kyllä pitää olla tiivistä tekoa ettei vedet ole päällä ja polulla. Mun mielestä sillä ON väliä juoko (pitkällä) lenkillä vai ei. Tosin minä kyllä hikoilen kuin sika, eli kyllä sitä nestettä poistuukin...

Edelleen kyllä ihmetyttää että jotkut jaksaa murehtia muitten lenkkeilyistä! Oikeastiko ehditte/jaksatte/viitsitte arvostella toisten treenitapoja? Kun joku juoksee minua vastaan (tai aika usein ohikin Wink ) ei ole koskaan tainnut tulla arvostelumielessä katsottua tyypin vaatteita, varusteita, tekemisiä, vauhtia, läskejä tai lihaksia. Musta on vaan hienoa että ihmiset liikkuu, tekee ne sen miten vain!

sebastian

kädet edelliselle.

erp osoittaa poikkeuksellista älykkyyttä "luontoihmiseksi" ?!?

ole hyvä juokse jossain jossa mammas korjaa jälkesi.. jos et jaksa juosta tyhjän saippuapullon kanssa vaan se pitää heittää luontoon niin punttikselta varmaan matto njonka viereen voit tuoda vaikka oman roskiksen ja opetella sen käyttöä :evil:

taistelu itsessään on elämäsi arvoinen..<br />jos se on omasi

Anonyymi

Ennen kuin tämäkin aihe nostattaa verenpaineet lyhentämään ennenaikaisesti elämää, niin meidän tulee ottaa huomioon puuroilevat lenkkeilijät, jotka ulkoilevat mielenvirkistykseksi ymmärtämättä suoritukyvyn kehittämisestä tuon taivaallista.

Eli antaa itsensäulkoiluttajien kantaa vaikka asuntovaunua mukanaan, evvk, mutta mikäli pyrit juoksutehojen osalta monipuoliseen ohjelmoituun harjoitteluun, jätä hilavitkuttimet kotiin ja keskity tasollesi sopiviin, kynnyksiä ja hapenottoa kehittäviin vauhteihin. Voit miettiä jospa se juoman voisi jättää lenkin varrelle, jotta mielekkyys, teknisyys ja rentous juoksussa säilyisi. On totta, että jo 1½ tunnin lenkillä erittäin kuumissa olosuhteissa, on nestetasapainon eli jaksamisen ja palautumisen kannalta edullista nauttia pari desiä nestettä, mutta näitä 3h lenkkien hiipiöitä tuskin näillä palstoilla paljon luurailee. Normaalin lottokansan ½-1h lenkeillä ei juomia tarvitse kuin vasta saunan lauteilla. ...tätä mieltä, ja sillai.

Anonyymi

JohnnyKool wrote:
näitä 3h lenkkien hiipiöitä tuskin näillä palstoilla paljon luurailee. Normaalin lottokansan ½-1h lenkeillä ei juomia tarvitse kuin vasta saunan lauteilla. ...tätä mieltä, ja sillai.

Jees, pitäisi kai erottaa "lenkkeily" ja "maratoniin tähtäävä treeni". Itse siis tähtään maratoniin ja pitkät lenkit kestävät yli 2 tuntia -> tarvitsee nestettä.

Saa olla melkoinen helle ennen kuin alle tunnin lenkkiin tarvitsee nestettä. Mutta tämänhän kaikki tiesivätkin. Silti, parempi se vesi on olla mukana..vaikka sitten vain painona jos ei muuten tule käyttöä.

Anonyymi

Juu... täysin harrastelija olen. Ensimmäinen maratontreeni menossa. Viime viikonlopun pitkällä lenkillä oli ensimmäistä kertaa vettä mukana suurehkossa repussa. Repun "hölskymistä" estävänä tekijänä täytteenä tyyny. Painoa yhdistelmällä arviolta 3-5 kiloa. Kuitenkin... 105 minuutin lenkki sujui vauhdikkaammin kuin koskaan ennen. Paljon paremmin jaksoi pitää juksurytmiä ja tyyliä yllä. Sykekin pysyi selkeästi alempana kuin aiemmin!

Minulle ainakin vesi sopii. Täälä mun olosuhteissa (etelä-Saksa) lämmintä on 30, eli tarpeen tosiaan onkin. Pitää suunnistaa kauppaan ja hommia oikea juomareppu... ei tarvitse muiden niin pitkään katsoa kun 30 litran reppu selässä juoksee ja TOSI hiljaa. Niin minä teen kun aloittelija olen:-) Onko muuten täälä ketään muita "vauhtihirmuja", eli 4,5 tunnin aikaan tähtääviä Helsinkicitymaratonille menijöitä?

Vaikuttaapi mielenkiintoiselta paikalta tämä rakka.net. Ihan vahingossa tänne eksyin juomareppua etsiessäni:-)

-samuli-

Anonyymi

Juoman kuskaaminen mukana kuuluu lähinnä pyöräilyyn.

Tai jos kuskaat, niin ota samalla koko korillinen olutta harteille lenkille mukaan

J

Anonymous wrote:
Juu... täysin harrastelija olen. Ensimmäinen maratontreeni menossa. Viime viikonlopun pitkällä lenkillä oli ensimmäistä kertaa vettä mukana suurehkossa repussa. Repun "hölskymistä" estävänä tekijänä täytteenä tyyny. Painoa yhdistelmällä arviolta 3-5 kiloa. Kuitenkin... 105 minuutin lenkki sujui vauhdikkaammin kuin koskaan ennen. Paljon paremmin jaksoi pitää juksurytmiä ja tyyliä yllä. Sykekin pysyi selkeästi alempana kuin aiemmin!

Nonnih, hyvä homma!

Anonymous wrote:

Minulle ainakin vesi sopii. Täälä mun olosuhteissa (etelä-Saksa) lämmintä on 30, eli tarpeen tosiaan onkin. Pitää suunnistaa kauppaan ja hommia oikea juomareppu... ei tarvitse muiden niin pitkään katsoa kun 30 litran reppu selässä juoksee ja TOSI hiljaa. Niin minä teen kun aloittelija olen:-) Onko muuten täälä ketään muita "vauhtihirmuja", eli 4,5 tunnin aikaan tähtääviä Helsinkicitymaratonille menijöitä?

Vai että alle 4,5h vauhtihirmuja..juu-u, tuommoinen olisi tähtäimessä. Lipun ostan vasta parin viikon päästä kun tietää paremmin kunnon. Jäänyt valmistautuminen aika huonoksi kun on vasta pari pitkää lenkkiä takana. Tuommoinen 26km ollut pitkänä lenkkinä, kai sitäkin pitäisi vielä pidentää. Ihan aloittelija olen.

Anonyymi

Nyt sain juomarepun sitten hommattua. Camelback-merkkiset oli arvokkaampia, mutta sitten löytyi merkistä Salewa opiskelijalle soveltuva roikotin. 1,5 litraa on juomatilan koko ja hintaa oli 49,90 Ernestin rahaa. Kiinnitys systeemit ja säädöt ihan hyvät. Ei tosin paljon ylimääräistä tilaa, mutta nestettä vartenhan se on.

Ei munkaan HCM:ään osallistuminen vielä varmaa ole. Pitää odotella viimehetkille, että on kunto tiedossa tarkemmin. Pitkiä lenkkejä ei mullakaan ole takana vasta kun kolme kun on tullut siinä tilalla tehtyä välillä rasittavuudeltaan vastaavia pikku vaelluksia tuola vuorilla.

Eikö se muuten onnistu netin kautta HCM:lle ilmoittautuminen vielä 10.7?

Pitkästä lenkistä sen verran, että minä en ainakaan yli 26 km:ä pidempään tule ennen maratonia juoksemaan. Voi olla, että ne viimeiset pitkät on jossain niillä paikkeilla. Toivotaan parasta ja pelätään hyytymistä. Nyt kyllä tuntuu ihan hyvältä meno noilla pitkillä. Tosin 2 tuntia on ihan eri juttu kun 4-5 tuntia.

Pitkät lenkit olen kyllä tehnyt tosi hissukseen. Itse maratonilla pidettävä vauhti on vielä vähän arvoitus.... Kai se on vaan ihan hissukseen sekin köpöteltävä varmuuden vuoksi. Ei huvittaisi 60:ä Eeroa pulittaa siitä että puolessa välissä lähtee saunomaan Smile

-samuli-

J

Anonymous wrote:
Ei munkaan HCM:ään osallistuminen vielä varmaa ole. Pitää odotella viimehetkille, että on kunto tiedossa tarkemmin. Pitkiä lenkkejä ei mullakaan ole takana vasta kun kolme kun on tullut siinä tilalla tehtyä välillä rasittavuudeltaan vastaavia pikku vaelluksia tuola vuorilla.

Niinpä, tuon treenin kun on jättänyt viime tinkaan tuo kunto vähän epäilyttää. Viime sunnuntaina 26km taittui 2h30min mikä taitaa olla jotain 4h30min maratoniaikaa..ei kovin kummoista. Tietysti sattuu pirun kuuma päivä vielä.

Anonymous wrote:
Eikö se muuten onnistu netin kautta HCM:lle ilmoittautuminen vielä 10.7?

Jep, niin käsitin.

Anonymous wrote:
Pitkästä lenkistä sen verran, että minä en ainakaan yli 26 km:ä pidempään tule ennen maratonia juoksemaan. Voi olla, että ne viimeiset pitkät on jossain niillä paikkeilla. Toivotaan parasta ja pelätään hyytymistä. Nyt kyllä tuntuu ihan hyvältä meno noilla pitkillä. Tosin 2 tuntia on ihan eri juttu kun 4-5 tuntia.

Eikös ne jossain juoksija-lehdessä suositellut 32km lenkkiä ennen maratonia. Noilla pitkillä lenkeillä vettä vaan pitäisi olla niin älyttömästi..1 litra kannossa ja silti vetää nestevajauksen puolelle 1-2 litraa treenin jälkeen.

Anonymous wrote:
Pitkät lenkit olen kyllä tehnyt tosi hissukseen. Itse maratonilla pidettävä vauhti on vielä vähän arvoitus.... Kai se on vaan ihan hissukseen sekin köpöteltävä varmuuden vuoksi. Ei huvittaisi 60:ä Eeroa pulittaa siitä että puolessa välissä lähtee saunomaan Smile

Vielä kerkeäisit vetämään yhden pitkän lenkin vaikka 85% tehoilla..näet sitten vähän tulevaa aikaa? Kyllä se 60e:llä pitää maaliin päästä, kutales.

Tietääkös joku muuten HCM:n vessapolitiikasta? Joka stopilla vai? Olisi kiva ylläri tietää että kuselle pääsee vasta maalissa! Kyllä tulisi vauhtia jalkoihin puolessa välissä matkaa..

Anonyymi

Sellainen käsitys mullakin on, että ois hyvä ne viimeiset pisimmät tehdä siinä reilun 30 km. Viime lauantain lenkki oli 2h 6 min, eli ehkä tässä sinne 30 km:n tuntumiin päästään vielä. Ei vaan uskalla kerralla pidentää kauheesti. Pitäisi joskus tehdä lenkki sellaisessa paikassa, josta voisi mitata sen matkan.

Viime viikolla tuli kokeiltua viiden kilometrin vauhtia... eli vitonen täysillä. Niitähän on erilaisia laskutapoja, joilla voi alimatkan ajasta laskea mahdollisen maratonajan. Kahdella eri tavalla laskin ja toinen antoi ajan 4 h 2 min ja toinen 4h 45 min. Aika teoreettista tuo laskeskelu on, mutta voisi suunnilleen paikkansa pitääkin.... jos siis on pitkiäkin lenkkejä hölkkäillyt. tuntuu tuo 4,5 h realistiselta mulle.

Oli muuten se juomareppu viimeksi pitkällä mukana ja melkein se puolitoista litraa meni. Lämpötilakin tosin armahti, eikä ollut paljoa päälle 25:n.

Ei ole mullakaan noista vessoista tietoa... pakkohan niitä sielä on olla. Siinä alkumatkasta sitä kai tarvii jos on tullut viime hetkillä juotua niin paljon.

Kai se on vaan sykemittariin luotettava etenkin siinä taipaleen alussa, ettei vaan tule lähdettyä liian kovaa.

Paljonkos sielä muuten on juoksijoita?

-samuli-

J

Anonymous wrote:

Kai se on vaan sykemittariin luotettava etenkin siinä taipaleen alussa, ettei vaan tule lähdettyä liian kovaa.

Paljonkos sielä muuten on juoksijoita?

Eikös se ole Suomen suurin maraton, eli ihan hiivatisti poppoota. Jos mittarilla juokset, niin millä sykkeellä ajattelit juosta? Itse ajattelin ottaa hillitysti ja juosta keskimäärin 85% vauhtia (käytännössä siellä 167 maksimissaan..luultavasti välillä 160-170).

Kiva kun ei tiedä yhtään kuinka pas*ana on jonkun 35km jälkeen. Ei mitään tietoa onko järkeä juosta tuolle sykkeellä koko matka vai pitäisikö ottaa ensin hillitysti vai miten. No, tänään lippu tilaukseen.

Anonyymi

Kyllä mä meinasin lähteä ihan köpöttelemään, eli alkuun max 150 sykkeellä ja jos sillä vaikka sinne vähintään kahteenkymppiin. Sit voisi koittaa 160:n sykkeellä ja kattoo sit miten rikki on siinä 30+ jälkeen ja kovempaa ehkä sitten.

Silleen siinä kuitenkin varmasti käy, että vaikka sykkeen yrittäisi pitää tasaisena, niin se loppua kohden nousee. Pitää nyt tuota "mittarin mukaan" lönköttelyä vielä katsoa viimeisten pitkien lenkkien perusteella. Jos siis se n. 30 km menee ok tasaisella sykkeellä 140, niin ehkä sitten voisi koittaa Helsingissä lähteä yli 150 vauhdinkin.

Tahtoisi kuitenkin pelata varman päälle ja kun aiempaa kokemusta juoksutapahtumista ei ole... eikä todellakaan tuollaiselle matkalle. Nää viimeiset viikot kertoo kyllä aika paljon siitä millä vauhdilla matkaan lähdetään...

-samuli-

-samuli-

-+MM+-

Jees, HCMlla enkkarit jossain 6000 juoksian paikkeilla, jos en ihan väärin muista. Vessoja on siellä täällä muutaman ryhmissä ja niistä on ennakkokyltit n.kilometriä ennen. Alkumatkasta on aika tunkua kuseksii ja kaikki äijät vetääkin pusikkoihin sopivan paikan tullen.

Sykkeellä lähtö on ainakin itseltäni epäonnistunu suhteella 3/3. Eli mittari lyö aivan liikaa, mutta "tunteella" kun lähtee pistelemään, niin kyllä se siitä.

Kannattaa tehdä tavoitevauhtisia pidempiäkin lenkkejä, kuin jotain vitosta ja silleen. Jossain vaiheessa on jaksettava juosta tavoitevauhdilla yli 20km, jos mielii juosta samalla vauhdilla 42. Vauhti tuntuu aivan varmasti liian kovalta, mutta harjoituksen kautta siihen tottuu..

jykabox

Käy samuli testaamassa omat sykerajasi, niin voit laskeskella sitten miten kannattaa juosta. Esim. Vierumäellä voi juosta ns. 'valojänis' testin, joka kertoo melko luotettavasti juoksukuntosi. Testaajalta voit kysellä kommentteja mahdolliseksi juoksuvauhdiksi / taktiikaksi.

Pitkillä lenkeillä > 30 km voi ainakin Helsingissä käyttää yleisölle avoimia liikuntapisteitä (esim. Maunula, Pirkkola, Paloheinä) nestetankkaukseen, niin ei tarvitse juosta juomareppu selässä. Voit samalla testata erilaisten energiageelien imeytymistä ja niiden vaikutusta vatsan toimintaan.

Itse yhdyn -+MM+- kommenttin fiiliksistä. Älä tuijota mittaria liikaa!!

Anonyymi

Kiitosta vinkeistä!

Kyllähän se ihan totta on, että ei se mittarin kyttääminen ehkä ole hyväksi.... parempi keskittyä siihen juoksemiseen(lue hölkkäämiseen). Fiilispohjalta tietty paras olisi vetää, kunhan ei fiilistele liian reippahasti alkumatkasta. Monasti kyllä on, että pitkäkin lenkki rullaa lopussa paremmin kun nostaa sykkeen 140:stä 150:een puoleksi tunniksi. Suunnitellaan... ja lenkkeillään.

En nyt ihan asu pääkaupunkiseudulla... tällä hetkellä osoite löytyy Saksan mailta. Siksi nuo kuumat olosuhteetkin ja korkea nesteen tarve. Viikkoa ennen HCM:ää pitäisi sitten kotiutua Suomeen ja silloinkin keskisuomeen lähes keskelle metsää Smile Ei siis pupujussijuoksut onnistu ennen koitosta...

Tarvii koittaa tehdä täsä joku viikonloppu se pitkä lenkki sillä 4,5 h vauhdilla. Sittenhän sen näkee miltä näyttää. Tavoitehan mulla kuitenkin pohjimmiltaan on vaan se kunnialla läpi. Eipä liene suurta merkitystä onko aika lähempänä nejää vai viittä. Sitten voisi olla merkitystä jos se olisi lähempänä kahta kun kolmea"hehiö"!

Ei vaan.. Kun siirrytään siitä viiden tunnin vauhdista neljään, niin lönköttely muuttuu hölkäksi... kai ne nopeammat sitten juoksee Wink

Miten muuten -+MM+- on sulla se sykkeillä lähtö epäonnistunut? Heitä pienimuotoinen opettavainen tarina Smile

-samuli-

-samuli-

erp

sebastian wrote:
kädet edelliselle.

erp osoittaa poikkeuksellista älykkyyttä "luontoihmiseksi" ?!?

ole hyvä juokse jossain jossa mammas korjaa jälkesi.. jos et jaksa juosta tyhjän saippuapullon kanssa vaan se pitää heittää luontoon niin punttikselta varmaan matto njonka viereen voit tuoda vaikka oman roskiksen ja opetella sen käyttöä :evil:

Pöh, voi kyynel. Käyppä joskus katsomassa järjestelyjä hiihtokilpailujen/maratonien/suunnistuskilpailujen juomapaikoilla.

Anonymous wrote:

Kyllähän se ihan totta on, että ei se mittarin kyttääminen ehkä ole hyväksi.... parempi keskittyä siihen juoksemiseen(lue hölkkäämiseen). Fiilispohjalta tietty paras olisi vetää, kunhan ei fiilistele liian reippahasti alkumatkasta.

Nimenomaan, etenkin jos ei ole tarkkaa tietoa omista rajoista ja kropan käyttäytymisestä 3h juoksun jälkeen. Maratonien lähdössä, varsinkin sellaisissa tapahtumissa missä on myös puolikkaan juoksijoita, saattaa oikean vauhdin hakeminen olla alussa hankalaa.

Muita kohtia, joissa omaa vauhtia kannattaa erityisesti tarkkailla, ovat paikat joissa on paljon yleisöä. Esim. tukholmassa huomasin ottavani melkoisia spurtteja kaikkien sambapändien yms. kohdalla. Hesassa vastaava kohta oli mm. bulevardilla, missä juoksureitti oli kapea ja ihmisiä paljon. Pienet sykkeen nousut eivät tietysti haittaa, mutta hapottamista kannattaa varoa ainakin ensimmäisen puolikkaan aikana, sillä siitä saa mitä todennäköisimmin loppumatkasta maksaa kovan hinnan.

Anonyymi

jykabox wrote:
juosta ns. 'valojänis' testin, joka kertoo melko luotettavasti juoksukuntosi

Valojänistesti ei kerro kovinkaan luotettavasti kuntosalilla treenenneen ja mailapelejä pelanneen kestävyystasoa elikäs anakynnystä. Maratonille pidempään treeneneelle kylläkin.

-+MM+-

Anonymous wrote:
Kiitosta vinkeistä!

Miten muuten -+MM+- on sulla se sykkeillä lähtö epäonnistunut? Heitä pienimuotoinen opettavainen tarina Smile

quote]

Kolmesti tosiaan ollu HCM:lla ja yleensä käynyt ´sillee, että tankkaus yli. Johtuu ihan siitä ettei n. kolmen tunnin uurastukseen tarvii kovin paljon tankkailla ja pääpaino tarvis olla torstailla ja pe aamulla, mutta sen jälkeen normaalia kevytta ruokaa + nestettä vaan. No eihän tamä mennyt silloin perille koskaan ja elimistö oikein pursuili energiaa, kun vielä harjoittelu aivan minimissä pari päivää ennen koitosta. No sitten kun pääsi juoksemaan oli ekat 5km aivan hapoilla ja syke pomppi missä sattuu vaikka vauhti oli todella huono ym. seikoista johtuen. Piti vaan väkisin tunkee silleen pikku hapotusta ja ootella et kone lähtee käyntiin. Lähtihan se aina, mut tympeetä mennä, kun niin vaikeaa. Sykkeet on ollut aina suht korkeat matkaan nähden (ka syke n.185 ja a-kynnys 175) joka kerta oon joutunu käveee, kun harjoittelussa vain vähän asfaltilla juoksua. Kolmen tunnin rajakin jäänyt sitten aina rikkomatta.

Sivut