1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Epulis
Vaellus ja villieläimet

Hei vaan kaikille tasapuolisesti, harrastuksen innokas aloitteilja esittäytyy! Smile Haluaisin tiedustella teiltä, kuinka paljon ihmisparan pitäisi jännittää villieläimiin törmäämistä? Olisin lähdössä ensimmäiselle vaellukselleni, kunhan tästä kesäflunssasta paranen, kaksin koirani kanssa. Tarkoitus olisi tarpoa 50 kilometriä yhdellä yöpymisellä. Puoli sukua tuntuu vain olevan sitä mieltä, että kimppuun hyökkää heti koko kulmakunnan karhut ja sudet... Itse en haluaisi tällaiseen uskoa, kyllähän ne ihmisen haistaa ja välttelee, vaikka olisikin kyseessä vain yksi viaton!  Smile Mitä on kokeneemmat mieltä ja onko kaameita kokemuksia?

Vagabond

Kerran oon karhuun törmännyt ja se pelästy enemmän kuin minä.

Anonyymi

Jos koiran kanssa liikut et ehkä ikinä näe YHTÄÄN eläintä. Smile

vesa

Eiköhän se auto- tms- matka vaelluksen lähtöön ole 10000 kertaa vaarallisempi.

Kannas

Retkeilyvuosia takana tanakka pino, lähinnä Lapissa, ja kohta puoli vuosikymmentä myös Itä-Suomen kuuluisilla petotihentymäalueilla. Kertaakaan en ole päässyt edes näkemään karhua, saati sutta. Patvinsuolla nähtiin sentään jäljet.

Epulis

KIIITOS!! ja iso sellainen! Voin tällaiset terveiset laittaa eteenpäin näille kapuloiden heittäjille.. ei se mullakaan mitenkään järkeen käy, että esim. sudet haluaa henkensä uhalla hyökätä ison ihmisen ja ison koiran kimppuun! No, oli miten oli, metsään mennään! Jos musta ei foorumilla kuukauteen kuulu, ni kehnosti kävi!  :lol:

Yudi

[quote author=Epulis link=topic=22239.msg143632#msg143632 date=1216195581]
Hei vaan kaikille tasapuolisesti, harrastuksen innokas aloitteilja esittäytyy! Smile Haluaisin tiedustella teiltä, kuinka paljon ihmisparan pitäisi jännittää villieläimiin törmäämistä?

Puoli sukua tuntuu vain olevan sitä mieltä, että kimppuun hyökkää heti koko kulmakunnan karhut ja sudet... Itse en haluaisi tällaiseen uskoa, kyllähän ne ihmisen haistaa ja välttelee, vaikka olisikin kyseessä vain yksi viaton!  Smile Mitä on kokeneemmat mieltä ja onko kaameita kokemuksia?

Heh heh hee  :lol: :lol: :lol:

Tässä taas näitä median luomia hysterioita oikein käytännössä.

Ainakin hirvet, jänikset, porot, ketut, linnut, kauriit ovat lähteneet karkuun ennen kuin olen edes lähelle päässyt.

Sutta tai karhua en ole nähnyt, mutta varmaan ne ovat kuulleet/haistaneet tuloni jo kaukaa ja vaihtaneet maisemaa ennen kuin olen päässyt edes näkemään niitä.

Kysyppä niiltä hysteerikoilta montako ihmista susi, karhun tai muu metsän eläin on todistettavasti syönyt/surmannut Suomessa viimeisen sadan vuoden aikana. Lottovoittajiakin löytyy paljon enemmän  :lol:.

Epulis

Smile Eikös vaan? ja vielä surullisempaa mielestäni, että tällainen asenne estää ihmisiä menemästä luontoon... Onneksi minun päätä ei noin vaan käännellä! Smile

TRB

Karhusta olen nähnyt vain tassunjälkiä, kaivettuja muurahais- ja ampiaispesiä sekä kerran nähnyt kun puskat heiluu karhun paettua paikalta. Viimeiseksi mainittu siksi että vaellan lähes aina yksin, kamera valmiina ja mahdollisimman äänettömästi. Moni pitää moista hulluutena mutta... oma valokuva vaikkapa juuri karhusta on kyllä riskin arvoinen. Sen lisäksi en ole lähtenyt sille linjalle että uskoisin kaikki  kauhutarinat iltapäivälehdistä... karhu ja susi väistää nimittäin ihmistä kuin ruttoa. Harvinaisia ovat yhteenotot ihmisten ja petojen välillä.

Ja, luonnossa liikkuessa kannattaa muistaa että sielä ollaan vierailemassa eläinten mailla joten käytös olkoon sen mukaista. Ihminen vauhkoontuu heti jos ihmisasutuksen lähellä hiippailee peto, ja reaktio on sama eläinten keskuudessa silloin kun ihminen ilmestyy erämaahan. Ensimmäisessä tapauksessa peto tapetaan, toisessa ihminen jätetään rauhaan. Luonnon kiertokulku on selkeästi ihmisen itsekkyyttä reilumpaa peliä.

möykky

[quote author=TRB link=topic=22239.msg143669#msg143669 date=1216231030]Ihminen vauhkoontuu heti jos ihmisasutuksen lähellä hiippailee peto, ja reaktio on sama eläinten keskuudessa silloin kun ihminen ilmestyy erämaahan. Ensimmäisessä tapauksessa peto tapetaan, toisessa ihminen jätetään rauhaan.

Mie olen koittanu kovasti tuota kääntää toisinpäin, mutta harvoin ne petoelukat kairassa hollille jää Wink
Eli kysyjälle vastaan, että mene rauhassa erämaahan. Toiset hakemalla hakee koiran kans syksystä toiseen niitä petoja, mutta ei vain vilausta enempää näe.

Yudi

[quote author=TRB link=topic=22239.msg143669#msg143669 date=1216231030]
Karhusta olen nähnyt vain tassunjälkiä, kaivettuja muurahais- ja ampiaispesiä sekä kerran nähnyt kun puskat heiluu karhun paettua paikalta. Viimeiseksi mainittu siksi että vaellan lähes aina yksin, kamera valmiina ja mahdollisimman äänettömästi. Moni pitää moista hulluutena mutta... oma valokuva vaikkapa juuri karhusta on kyllä riskin arvoinen.

Totta tosiaan. Monella ei ole näyttää sattumalta otettua kuvaa karhusta tai sudesta. Haaskalta ja kopista kyttäämällä kuvia on pilvin pimein, mutta harvemmin oikeasta ympäristöstä sattumalta otettua kuvaa.

[quote author=TRB link=topic=22239.msg143669#msg143669 date=1216231030]
Ja, luonnossa liikkuessa kannattaa muistaa että sielä ollaan vierailemassa eläinten mailla joten käytös olkoon sen mukaista. Ihminen vauhkoontuu heti jos ihmisasutuksen lähellä hiippailee peto, ja reaktio on sama eläinten keskuudessa silloin kun ihminen ilmestyy erämaahan. Ensimmäisessä tapauksessa peto tapetaan, toisessa ihminen jätetään rauhaan. Luonnon kiertokulku on selkeästi ihmisen itsekkyyttä reilumpaa peliä.

Yleensähän ihminen on tunkenut "eläinten maille" joten pitäisikö välillä lopettaa niitä häirikkö ihmisiä niin ikuinen petoviha laantuisi edes joiltakin osin?

Ainakin itse eläimen maastossa tavatessani pysähdyn ja jähmetyn paikalleni niin eläimen ei tarvitse lähteä paniikissa karkuun. Joskus on pitkään katseltu toinen toisiamme välimatkan päästä ja lähdetty sitten kumpikin rauhallisesti omille teilleen. 

Vagabond

No mäkin päätin sen karhun tapaamisen jälkeen, ettei enää kameraa rinkassa kanneta vaan tarvii olla nopeemmin saatavilla. KELE.....  :x

Jade

En ole karhuun reissuillani törmännyt (siis nähnyt). Melontaa ja vaellusta nyt pari vuotta harrastaneena. Viime kesänä nähtiin kyllä kahdesti jäljet. Toisella kerralla yöllä heräsin siihen "mukavaan" tuhinaan jota teltan ulkopuolelta kuului ja eikös sieltä aamulla löytynyt kivat tassun jäljet teltan lähistöltä  :shock:
Viimeimmäksi viikonloppuna kun kävimme ajamassa uusia vaelluskenkiä sisään retkeilyreitillä karhu urahteli meille tiheästä pusikosta. Olin tosi iloinen että koirani ei ollut mukana. Se luultavasti kävisi haukkumaan ja oon kovasti sitä mieltä että siitähän se karhu vasta ärsyyntyis...
Niin on se karhu aina näköjään väistänyt  Smile kun ei ole nähty...vielä.

Epulis

[quote author=Jade link=topic=22239.msg143692#msg143692 date=1216278693]
Viimeimmäksi viikonloppuna kun kävimme ajamassa uusia vaelluskenkiä sisään retkeilyreitillä karhu urahteli meille tiheästä pusikosta. Olin tosi iloinen että koirani ei ollut mukana. Se luultavasti kävisi haukkumaan ja oon kovasti sitä mieltä että siitähän se karhu vasta ärsyyntyis...

Meinaatko tosiaan, että sit vois ärsyyntyä? Eikö lähtis paremminkin pois? Kai siinä on sit se kaks vaihtoehtoa...