1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
kaamos

[quote author=kauheamies link=topic=22241.msg145744#msg145744 date=1221220714]
Itselleni McKinley Moonlite on lähes ideaalikokoinen. Tilaa on 140cm leveälti, mutta jalkopäässä enää 120, mikä on jo ahdas. Haluaisin 160 ja jalkopäähänkin melkein saman, joten ilmeisesti täytyy ostaa 3 hengen teltta. Akka Skule olisi alle 3 kg. Ihmeellistä, kuinka pieniä 2 hengen teltat ovat. Akallakin aina 120 cm leveimmillään. Ihan perseestä.

Mulla on käytössä Helsportin Rondane, kolmen hengen teltta joka on just hyvä yhdelle hengelle jos haluaa "luxusta" eli  paljon tilaa, mutta on siinä kolme "raavasta" miestäkin yöpynyt.
http://www.helsport.com/helsport/EntryPage.aspx?objectid=10150

Nyt kuivaa kyyneleet ja ryystä räät<br />Et kuollut vielä tänäänkään

Sarekretkeilijä

Olen truotakin kuvaa katsellut. Kaikki muuten taisi olla kunnossa (ainakin joku Helsport), mutta hinta pakottanee tyytymään hiukan painavampaan skuleen.

Avatail
Käyttäjän Avatail kuva

Eikös skulessa ole suht pieni absidi? Ainakin r/s 2:een verrattuna? Itse raahaan tuota akkan perusversiota mukanani yksinvaelluksillakin, koska pidän sen tilavuudesta. En ole grammanviilari joten minua ei sen reilu kolmen kilon paino haittaa.

Sarekretkeilijä

Eikös R/S-2:n sisäteltta ole vain 120 cm leveä? Mielestäni liian kapea. Absidi taitaa olla jo liian iso eli turhaa painoa. Eiköhän Skulenkin absidiin mahdu rinkka ja trangia? Vai tekeekö tiukkaa jo tavallisessa kakkosessa? Skulessa absidi kapenee kyllä huolestuttavasti ja pitäisikin nähdä pystyssä.

Avatail
Käyttäjän Avatail kuva

Ei tee kakkosessa tiukkaa rinkan ja trangian kanssa. Tilaa on aivan helkatisti yhden hengen tavaroille Biggrin Eri juttu tarvitsisiko sitä välttämättä niin paljon. Skulehan taitaa olla kooltaan akkan perusversio miinus yksi kaari, joten kyllä siihenkin varmaan kamat just sopii sisälle ja mahtunee vielä keittelemään.

Niin se sisäteltta on 120cm leveä. Itelleni se on taas kyllä riittäny...

Korpijaakko

[quote author=kauheamies link=topic=22241.msg145750#msg145750 date=1221229288]
Eikös R/S-2:n sisäteltta ole vain 120 cm leveä? Mielestäni liian kapea. Absidi taitaa olla jo liian iso eli turhaa painoa. Eiköhän Skulenkin absidiin mahdu rinkka ja trangia? Vai tekeekö tiukkaa jo tavallisessa kakkosessa? Skulessa absidi kapenee kyllä huolestuttavasti ja pitäisikin nähdä pystyssä.

Akka 2 ja Skule 2 ovat sisältä n. 120cm leveitä. Itse kävin LPR:n Wildsportissa (Hyvin palveleva liike!) alakerrassa koepystyttämässä Skule 3 -mallia kahden hengen käyttöä ajatellen. Ihan kireälle ei telttaa saanut, mutta hieman hahmotti todelista tilaa.

Leveyttä olisi ollut kahdelle mukavasti ja kolmelle tarpeen vaatiessa. Eteinen laskeutui hieman loivemmassa kulmassa kuin Akkan telttakangas päätykaaren jälkeen. Eteisen kokoa on kuitenkin mielestäni liioiteltu Fjellun sivuilla. Tai voihan se pitääkin paikkansa, mutta loppu laskee niin jyrkästi, että tilaa on vaikka käyttää. Keittämään mahtuu ja muutenkin eteisen tila riittää hyvin jos kamat ovat sisällä. Kahdelle hengelle ja kahden kamoille eteinen olisi ollut ahdas kun olisi pitänyt keitt'määnkin mahtua.

Sarekretkeilijä

Taitaa olla skule 3:n osto lähellä, ellei mieli ennen kevättä muutu. Kevyemmät isot (Hille/Helsport) ovat liian kalliita.

Vagabond

Taitaa mustakin tulla yksinvaeltaja tällä menolla....

Kalsarikännit pakko vetää, kun syysreissun lähtö lykkääntyi hamaan tulevaisuuteen kaverin flunssan takia.

Jaw

Olen viikon yksinvaelluksella keitellyt Akton absidissa niin, että myös rinkka (Fjällräven Råstu 90 Island) oli absidissa. Mitään tavaraa en joutunut jättämään teltan&absidin ulkopuolelle. Vaatiihan se tavaroiden tarkkaa asettelua, että sen riittävän keittotilan saa aikaiseksi mutta suhteellisen pienellä vaivalla se onnistuu. Olen tuolloin järjestellyt eteisen niin, että rinkka on eteisen tilavammassa päädyssä,keittotila keskellä ja kengät toisessa sivussa. Toki jotain tavaroita täytyy ottaa myös telttaan sisälle mutta ei niin paljon, että ahdasta tulee.

wahyà

Helpottuiko Vagabondin olo eilisestä sijaistoiminnosta  :)?

TRB

[quote author=kauheamies link=topic=22241.msg145712#msg145712 date=1221193952]Aktossa ei ilmeisesti mahdu keittelemään absidissa.

Mahtuu aivan loistavasti! Sisäteltan "väliseinä" aukeaa 3/4 matkalta jolloin koko absidi on käden ulottuvilla. Akto voitti aikanaan soolotelttatestin Retki-lehdessä ja yksi sen ylivoimaisimmista ominaisuuksista oli kosteuden poistuminen. Pystyttämällä teltan (luonnollisesti) pääty tuulta vasten ja avaamalla päätyjen tuuletusaukot on teltta kuin tuulitunneli sisä- ja ulkoteltan välistä ja kosteus poistuu välittömästi. Tämä ei toki toimi tyynellä säällä mutta tuolloin voi toki avata ulkoteltankin.

[quote author=kauheamies link=topic=22241.msg145744#msg145744 date=1221220714]Jos Akton absidissa mahtuu keittämään, niin rinkkaa ei ainakaan enää mahdu.

Kyllä mahtuu. Absidi on koko teltan pituinen ja rinkka vie siitä vain puolet. Olen keitellyt ihan kunnon mätöt kovassa tuulessa ja rinkka absidissa, no problem. Järjestelykysymys.

[quote author=Orposusi link=topic=22241.msg145716#msg145716 date=1221199044]Olen nukkunut Aktossa useita öitä. Se houkutti minuakin ennen kuin kokeilin sitä, mutta kokeilu sai sen tuntumaan ruumisarkulta. Lisäksi Aktoa on moitittu huonosta tuulensiedosta. Se koskee kai yleisemminkin yksikaarisia telttoja.

Ahtaus toki vaivaa joitakin ja tuolloin kannattaa hankkia tilavampi teltta, mutta jotkut asustavat jopa bivipusseissa ja niihin verrattuna Akto on kuin kartano... Tuulenkesto on toki heikompi kuin useampikaarisissa teltoissa mutta toisaalta Akto on varsin matala mikä osaltaan kompensoi asiaa. Itselläni on teltta pysynyt kuosissaan kovissakin tuulissa avotunturilla mutta ongelmaksi on muodostunut suuntaa vaihteleva tuuli jolloin telttaa on mahdotonta pystyttää pitkittäin tuulta vasten. Tämän ongelman ratkaisin lisäämällä sivuille ylimääräiset kiinnitysnarut jolloin teltan saa tuettua useammalle suunnalle.

Kun teltasta tehdään mahdollisimman pieni ja kevyt, joudutaan tietyistä asioista luonnollisesti tinkimään. Itse koen kuitenkin Akton ihan täydelliseksi ainakin omaan tarpeeseeni mutta onhan niitä toki muitakin vaihtoehtoja.