1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
dabomba
Käyttäjän dabomba kuva
Ylläs-Pallas-Hetta, talvireitit?

Olisi tarkoitus olla viikko 16 Ylläksellä laskemassa mäkeä. Ajattelin lyödä kaksi kärpästä yhdellä iskulla ja hiihdellä seuraavalla viikolla Ylläkseltä Pallakselle, tai miksei vaikka Hettaan asti jos hyvää uraa löytyy ja eteneminen on nopeaa. Bussilla sitten kotiin.

Kysymys: Minkälaisia ovat reitit ja urat mitä kansallispuistossa risteilee kevättalvella? Ajattelin lähteä Luontokeskus Kellokkaasta, Ylläkseltä. Luontoon.fi kartasta katsoen näyttäisi hämäävästi siltä, että ainakin alkupätkä saattaisi olla jopa hiihtolatua. Vai onko reissu lähinnä moottorikelkkauraa?

Muitakin hyviä vinkkejä tuolta pätkältä otetaan ilolla vastaan! Kiitos.

akokammi

Käsittääkseni pääset latua pitkin koko matkan. Korjatkaa jos olen väärässä.

Ylläkseltä lähdettäessä ainakin Äkäsmyllylle asti kulkee latukoneella vedetty baana tai moottorikelkalla vedetty baana. Tuolta näet miten nuo ladut Ylläksen alueella kulkee.

http://www.yllas.fi/?DeptID=24153

Äkäsmyllyltäkin pääset sitten ainakin tuon kartan mukaan Olokselle päin. Joskus olen jonku pätkän hiihtänyt Äkäsmyllyn ja Oloksen välillä ja kyllä sielläkin on ihan kunnon latu kulkenut.

Tästä kartasta näet Olos-Pallas alueen ladut. Edellisessä kartassa näkynyt Äkäsmylly jää juuri kartan alareunasta pois eli ei näy tässä. Latu sinne on kuitenkin merkattu.

http://www.lappiin.fi/olos/latukartta.htm

Pallaksen hotellilta pohjoiseen on ainakin joskus mennyt ihan kunnon baana Palkaskeron laitaa, Sarvijärvelle, Saivojärvelle ja Vuontisjärvelle. Tuohon karttaan on tosin merkattu erämaaladuksi.

Erämaalatu on hieman häilyvä käsite, itse ymmärtäisin, että se on pelkästään perinteisen latu joka on vedetty moottorikelkalla tai sitten pelkkä moottorikelkan jälki. Usein tuolla seudulla se on kuitenkin tarkoittanut baanaa, jossa on myös luistelu-ura ja perinteisen latu vähintään toisella puolella. Erämaalatu nimitys voi myös kuvata reitin hoitotiheyttä eli erämaalatu hoidetaan tyyliin kerran viikossa.

Lisäys: Huomasin nyt vasta tuon reissun ajankohdan. Kannattaa varmistaa latujen kunto. Monesti vapun aikaan jo alkaa olemaan vain keskusten lähiladut auki. Vaikka lunta olisikin alkaa vesistöpaikat sulaamaan ja purot virtaa latujen poikki. Jos latusuksilla on liikkeellä, saattaa monot kastua.

niilo

Viikko 16 on viimeinen varsinainen hiihtoviikko, ladut vielä kunnostetaan ja niitä löytyy koko välille Ylläs-Hetta, no problemos ellei äkillinen ilmastonmuutos yllätä.

Avatail
Käyttäjän Avatail kuva

Muistaakseni noihin aikoihin tuolla hiihdetään lapponia-hiihto tai jokin vastaava. Silloin latu vedetään kulkemaan pallakselta hettaan ainakin osittain kesäreittiä tuntureiden yli. Maisemallisesti reitti on luonnollisesti parempi kuin alhaalla kulkevat talvireitit.

Näköjään 9.4 on tuo hiihto. Ainakin jonkin aikaa lienee hyvä latu tunturissakin pallas-hetta välillä.
http://www.lapponiahiihto.fi/?Kolme_tunturihiihtoa

dabomba
Käyttäjän dabomba kuva

Ok, paljon kiitoksia tähän mennessä tulleesta tiedosta. Näistäkin on jo paljon apua. Lähinnä sillä kyselin, kun mietin että kannattaako tuolle välille lähteä vaellussuksilla vai latusuksilla. Ja ottaako ahkion vai rinkan.

Vaellussuksilla pärjää aina, vaikka latu häviäisikin. Toisaalta tuntuisi tyhmältä hiihdellä menemään 260-senttisillä Lapponioilla, jotka ei edes mahdu tavalliseen latu-uraan, jos koko pätkä on hoidettua baanaa.

Suosituksia tähän teiltä jotka tuollapäin olette liikkuneet?

Katselin noita alueen bussiaikatauluja. Poispääsy ei taidakaan olla kesäsesongin ulkopuolella ihan itsestään selvää. No, kai jostain aina taksin saa johonkin noista alueen isommista kylistä, jos reissu syystä tai toisesta päättyy ennen Hettaa.

Avatail
Käyttäjän Avatail kuva

No itse olen hiihdellyt tuolla latusuksilla muutama vuosi sitten, hiukan aikaisemmin talvella. Ei ollut latua, mutta hankikantohan on yleensä hyvä avotunturissa kuten oli tuolloinkin kun olin itse liikkeellä. Alamäissä voi tietysti tulla teräskantteja ikävä jos on kovin jäistä, mutta kyllä ilmankin pärjää. Minulla oli silloin(kin) mukana myös lumikengät, joilla vedin ahkion ylös pahimmista ylämäistä ja käytin upottavissa kuruissa.

Pallas on sinänsä mukava alue kulkea, että jos avotunturissa on huono mennä, niin voi melko helposti laskeutua alas tunturien juurelle, missä kulkee latuja tai ainakin kelkkauria.

pajulainen

Olokselta Hettaan luistelubaana kahtapuolta Pallastuntureita, Nammalasa voi vaihtaa puoltakin. Äkäsmyllyltä Oloksen Kuusikonmaan ladulle erämaareitti, ei ollut ainakaan viimekeväänä enää avattu huhtikuun lopulla. Kannattaa kysyä Ylläkseltä.
Useana keväänä huhtikuun puolenvälin jälkeen olen hiihdellyt tuolla edestakaisin, tilaa on autiotuvissa ja onnistuu aivan päivärepullakin, hotelleja on sopivien matkojen välein.

Reittivaihtoehtoja on useita Pallaksen maastoissa luistelusuksellakin ja hankisuksella rajattomasti.