1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
lintsi

Anonymous wrote:
lintsi wrote:

Yhde"se makuupussiosastolla hengaileva vanhempi herrasmies, jolla toinen silmä hieman harottaa" oli todella töykeä ja kysyessäni onko erästä pussia kokoa 'M', hän vain vastasi: "Ne pussit on siellä takana". Seuraavaksi kysyessäni erittäin triviaalin kysymyksen Haglöfsin pussien lämpötilarajoista, hän vastasi jotain ylimielistä olettaen, että "ethän sinä näistä kuitenkaan ymmärrä, kun et ole koko ikääsi metsässä viettänyt". Ei tietenkään näin, mutta riittää että minulle tuli tällainen olo.

Jospa se Lassin myyjä epäili vahvasti, ettet sä kuitenkaan siihen *Ämmän* pussiin mahdu, ja aatteli tehdä palveluksen, kun käyt ite hakee, niin laihdut vähän ? Blum 3

Tai no, "Tavallaan minunkin viestini on osa ikuista muiden tyhmyyden osoittamisen kierrettä, jonka alkuperäinen motiivi on oman tyhmyyden peittäminen."

Jätä vaan reilusti *tavallaan* pois, kun nyt oman tyhmyytesi tunnustamisen pääsit aloittamaan. Siitä se alkaa.

Onneks mä tiedän paremmin, sunki puolesta. Biggrin

Parhain terveisin,

Jorma

Olipas taas fiksu viesti.

Anonyymi

lintsi wrote:

Arvon besserwisser, tätä me *vähemmän fiksut* kutsumme ironiaksi, joskus jopa itseironiaksi.

(valitus)

Omat kokemuksesi mainitsemissasi putiikeissa voidaan tulkita aina haluamallasi tavalla, tai tavalla, jota et haluaisi. Sinänsä kokemuksesi liikkeissä olivat havainnollisia, mutta eivät tuoneet millään tavalla perään kuuluttamaasi rakentavuutta keskusteluun. Otoskin vaikuttu hieman vaatimattomalta. Subjektiivisuuteesi en ota kantaa, mutta jottei sinulle jäisi paha maku, ja että saisit yöllä nukutuksi, kuulun itsekin hyvää palvelua Leksalta saaneisiin.

(/valitus)

(Ehdotus)

Järjestetään äänestys, SUCKSko Partioaitta, vai SUCKSko Lassi, jne., saadan tämäkin pois päiväjärjestyksestä, ja päästään pönkittämään oman tyhmyytemme heikentämää egoa.

(/ehdotus)

Parhain terveisin,

Jorma

lintsi

Anonymous wrote:
lintsi wrote:

Arvon besserwisser, tätä me *vähemmän fiksut* kutsumme ironiaksi, joskus jopa itseironiaksi.

(valitus)

Omat kokemuksesi mainitsemissasi putiikeissa voidaan tulkita aina haluamallasi tavalla, tai tavalla, jota et haluaisi. Sinänsä kokemuksesi liikkeissä olivat havainnollisia, mutta eivät tuoneet millään tavalla perään kuuluttamaasi rakentavuutta keskusteluun. Otoskin vaikuttu hieman vaatimattomalta. Subjektiivisuuteesi en ota kantaa, mutta jottei sinulle jäisi paha maku, ja että saisit yöllä nukutuksi, kuulun itsekin hyvää palvelua Leksalta saaneisiin.

(/valitus)

(Ehdotus)

Järjestetään äänestys, SUCKSko Partioaitta, vai SUCKSko Lassi, jne., saadan tämäkin pois päiväjärjestyksestä, ja päästään pönkittämään oman tyhmyytemme heikentämää egoa.

(/ehdotus)

Parhain terveisin,

Jorma

Myönnän, että esimerkkini eivät olleet mitään uutta ja mullistavaa.

Ehdotuksesi oli mainio. Olen samaa mieltä ->eteenpäin

Anonyymi

Tampereen partiokaupassa on ihan ok henkilökunta. Varsinkin kun niitä nuoria kimuleita sielllä on Biggrin niiden kanssa on kiva asioida..

Anonyymi

Anonymous wrote:
Tampereen partiokaupassa on ihan ok henkilökunta. Varsinkin kun niitä nuoria kimuleita sielllä on Biggrin niiden kanssa on kiva asioida..

Saiks kans ?

Anonyymi

Ei negatiivista kommenttia Tapiolan aitasta. Siellä setelit vaihtuu kuitteihin ja hymy säilyy oven ulkopuolellakin. Kumma on arvomaailma jos reissun päällä keskittyy hymistelemään kuinka ison säästön missäkin hankinnassa teki.

Lucifer

pmit wrote:
Ei negatiivista kommenttia Tapiolan aitasta. Siellä setelit vaihtuu kuitteihin ja hymy säilyy oven ulkopuolellakin. Kumma on arvomaailma jos reissun päällä keskittyy hymistelemään kuinka ison säästön missäkin hankinnassa teki.

Samoin, oikeestaan todella ystävällistä ne kerrat kun olen käynyt. Tilaavat ja soittelevat sitten kun tavara on tullut, jättävät viestejä jne. Aina on palvelu pelannut.

Lux F.

Anonyymi

Ei sieltä kannata ostaa tavaraa kuin alennuksella koska silloin ne ovat muitten kauppojen tasolla!!

Anonyymi

joo kallishan tuo on jopa muihin retkeilyn erikoisliikkeisiin verrattuna, mutta partioaitan eduksi voi kyllä sanoa, että tavaraa on aika runsaasti, niin valikoimaa, kuin lajitelmaakin katsoen. nimensä mukaisesti toki partioaitta, eli partioon liittymällä (vuosimaksu ei kovinkaan hirveä ole) säästää ahkera retkeilijä pitkän penniin ko. kaupassa. itse köyhänä opiskelijana joudun kyllä käymään intersportit ym. megaduuret urheiluliikkeet läpi ja toivomaan, että joku niistä myisi aina tarvitsemaani tuotetta. alennusmyynnin aikaan sitten uskaltautuu tuonne partioaittaan aina tutkailemaan Smile

SRV

Lucifer wrote:
pmit wrote:

Samoin, oikeestaan todella ystävällistä ne kerrat kun olen käynyt. Tilaavat ja soittelevat sitten kun tavara on tullut, jättävät viestejä jne. Aina on palvelu pelannut.

Samanlaisia kokemuksia mulla tapiolasta, hinnat on ihan perseestä, mutta henkilökunna kanssa on tullut juttuun hyvin ja mitään paskaa ei ole koskaan tarjottu. Tämä siis ainoastaan Tapiolassa.

Stadin liikkeessä kävin kysäsemässä 'teknistä' fleeceä, niin viitattiin kintaalla fleece osaston suuntaan!?

Osittain varmaan henkilökunta leipiintyy niihin cityihmisiin jotka käy zöbaa vaatetta teknisillä ominaisuuksilla kaupunkikäyttöön???

Ostetaan kerros gorella olevaa kuoriasua kävelylle lenkkipolulle etc. En tiedä, mutta mulla on ainakin sellainen fiilis. Kun itse keskustelen henkilökunnan kanssa vaatteista/kamoista ja niiden ominaisuuksista niin saadaan yleensä ihan asiallinen keskustelusuhde joka ei aina edes päädy kauppaan (juuri silloin).

Mutta nämä positiiviset kommentit koskevat ainoastaan Tapiolan liikettä.

SRV

Anonyymi

Myyjän tehtävänä on myydä, enkä itse ainakaan myyntimiehiin luota, en omalla alallani enkä muillakaan. Alasta riippumatta, minulla on ainakin tunne, että myyjät helposti kaunistelevat asioita kaupan saadakseen.

Tuntematta Partioaitan myyjien provisioita tai henkilöstöpolitiikkaa, uskon ja toivon Partioaittaan periytyneen jotain partiolaisten ihanteista. Kuten rehellisyys.

Joskus kymmenenvuotta sitten, nuorena ja köyhänä, oli yhdessä vaiheessa aika, jolloin tuntui ettei partioaitan myyjät todellakaan tietäneet retkeilystä mitään. Silloin tuli käytyä pätemässä myyjille, ja ostot jäi tekemättä kun hinnat oli kamalan korkeat.

Nykypäivänä retkeilyvaruste ja -vaate puolella kehitys on mennyt niin julmasti eteenpäin, että tuotteen arviointi perusteet ovat muuttuneet täysin. Enää ei ratkaiseva tekijä ehkä olekaan leikkaus, ompeleet, jne vaan käsittämätön määrä teknistä dataa materiaalin ominaisuuksista.

Teknisiä vempeleitä ostaessani suunnittelen omat käyttövaatimukseni laitteelle, tutustun tarjontaan, päätän hintaluokan, tutkin kandidaattien spesifikaatiot tarkasti ja sitten katson mistä saan tuotteen halvimmalla.

Retkeilyvarusteissa tätä työtä en oikeasti jaksa tehdä, enkä edes halua. Retkeily on kuitenkin minulle vastapainoa. Nykypäivänä mielelläni jopa maksan siitä, että myyjä tuntee tuotteen tuotetiedot kuin omat taskunsa vaikkei olisi koskaan tuotetta käyttänyt. Silloin hänellä on tieto valmiina, joka minun tulisi omalla ajallani vapaa-ajallani hankkia.

Ongelma on mielestäni se, luottaakko myyjään. Naivia on mielestäni kuvitella, että kukaan myyjä tuntisi omakohtaisten käyttökokemuksien perusteella koko tuotevalikoimaa esim. partioaitassa. Kaippa myyjätkin asuvat kaupungeissa, eikä keskellä metsää. Kuitenkin asiantunteva retkeilijä, joka tuotetiedot tuntee osaa arvioida jollakin tasolla tuntemattomankin tuotteen. Reklamaatiomääristä kuitenkin saa kuvan tuotteen laadusta.

Kun noin 5 vuotta sitten siirryin retkeilyssäni välineurheilijaksi, sain myyjältä partioaitassa todella asiantuntevaa ja hyvää palvelua. Kerroin, että haen wannabe-gore (en halunnut maksaa goresta) asua Kebnekaisen vaellukselle ja syksyn metsästysreissuille. Muutaman tarkentavan kysymyksen jälkeen myyjä suositteli pukua ja korkeavartisia vaelluskenkiä, joihin olen ollut ja olen edelleen erittäin tyytyväinen. Vartavasten kävinkin syksyisillä jahtiterveisillä myyjää kiittelemässä kun asukokonaisuuteen vaelluksen ja metsästyksen jälkeen olin ollut todella tyytyväinen.

Joistakin partioaitan myyjistä tiedän heidän vapaa-ajan harrastuksistaan ja kokemuksistaan retkeilyssä, ja silloin on helppo luottaa myyjään kun voi itsekin myyjää arvostaa ammattitaitonsa puolesta.

Onko hienompaa kaupankäyntiä kuin "Moi Ari! Tarvitsen tälläisen tuotteen, tälläiseen käyttötarkoitukseen, tässä hinta luokassa. Minkä ostan?" "Osta tämä!" "Kiitos!".. Ja jos se nyt sitten vähän enemmän maksaa kuin puolenpäivän nettisurffailun ja/tai kaupparavailun jälkeen löydetty halvin hinta, niin itse ainakin maksan sen mielelläni. Ja meneehän partioaitassa firman tuotto mielestäni erittäin tukemisen arvoiseen toimintaan; nuorten kasvatustyöhön, jota partio tekee.

Anonyymi

No partiosta nyt tulee mieleen lähinnä Hitler jugend. Kohtuullisen kuppikuntaista sakkia mihin itse olen tutustunut... Wink

Anonyymi

Hups, olipa rumasti sanottu. Anteeksi. :oops:

Anonyymi

Partioaitta on sikakallis ja minusta tuntuu, että alennuksissa monet liikkeet nostavat alkuperäsitä hintaa jolloin saa muka alennuksen näyttämään suurelta. Palvelusta en tiedä mutta ostajia ja käyttötarkoituksia on monia, joten asiallista infoa voi olla vaikea saada.

Kannattaa ottaa kamoista selvää, käydä tsekkaamassa/kokeilemassa liikkeessä ja sen jälkeen tilata muualta.

Anonyymi

Partioaitasta voin sanoa hyvää ja pahaa.

Hyvää: TNF:n hanskat otettiin kiltisti korjattavaksi (siis tottakai TNF ne korjas) ilman, että piti näyttää kuitteja tai muuta tositetta ostosta. OK

Huonoa: Myyjäkaveri kerto, että hän ainakin pesee Gore XCR kuteet ihan normaalissa pesussa; pesukoneessa, kylmäpesu ja tavallinen pesujauhe.

P-kele menin tekemään saman jutun ja nyt pelkään, että olen tuhonnut mun takkini. Kokeilin vielä kaatamalla hihan päälle vettä ja viiden minuutin jälkeen kangas oli imenyt hitusen vettä itseensä. Näin ei tapahdu esim. uusien housujen vastaavan matskun kanssa.

Se myyjä varmaan vaihtaa takkia vähän useammin kuin meikä...

Hatuttaa kun uskoin asiantuntijaa.

Pemker

Anonyymi

pemkeri wrote:

Huonoa: Myyjäkaveri kerto, että hän ainakin pesee Gore XCR kuteet ihan normaalissa pesussa; pesukoneessa, kylmäpesu ja tavallinen pesujauhe.

P-kele menin tekemään saman jutun ja nyt pelkään, että olen tuhonnut mun takkini. Kokeilin vielä kaatamalla hihan päälle vettä ja viiden minuutin jälkeen kangas oli imenyt hitusen vettä itseensä. Näin ei tapahdu esim. uusien housujen vastaavan matskun kanssa.

Uudet Gore-vaatteet on usein käsitelty (kyllästetty) jollain vettä hylkivällä aineella. Tämä aine lähtee helposti pesussa pois ja vaate pitää käsitellä uudestaan. Gore-Tex tarkoittaa sellaista kalvoa siellä päälikankaan alla, eikä sillä niinkään ole tekemistä sen pinnan ominaisuuksien kanssa. Toki siis veden hylkiminen on must, mutta siihen saat sprayta jolla voit käsitellä takkisi uudestaan. Huuteluaineella voit vaattesi tuhota kyllä!

Lux F.

Lucifer

Unohdin kirjautua, no seison edellisen tekstin takana Smile

Lux F.

Lux F.

Pemker
Käyttäjän Pemker kuva

Danks Lucifer

Annoit toivoa. Goren käsittelyaineet ovat ainakin halvempi ratkaisu kuin uuden takin hankkiminen. Onkos Gorelle olemassa joku spray?

Luulin, että käsittelyaine vaatii jonkinlaista "lämpöhoitoa". Vai onko spray vain pintaa varten, eikä vaikuta allaolevaan GoreTex-kalvoon?

Sori, nyt mä en ollenkaan haukkunut Partioaittaa. Ehkä menen jopa ostamaan siltä "Myyjäkaverilta" uudet pesuaineet...

-More speed to U-

Lucifer

Pemker wrote:
Danks Lucifer

Annoit toivoa. Goren käsittelyaineet ovat ainakin halvempi ratkaisu kuin uuden takin hankkiminen. Onkos Gorelle olemassa joku spray?

Luulin, että käsittelyaine vaatii jonkinlaista "lämpöhoitoa". Vai onko spray vain pintaa varten, eikä vaikuta allaolevaan GoreTex-kalvoon?

Sori, nyt mä en ollenkaan haukkunut Partioaittaa. Ehkä menen jopa ostamaan siltä "Myyjäkaverilta" uudet pesuaineet...

Hengittävyys vedenpitävässä vaatteessa siis juontuu kahdesta asiasta, kerros (tässä tapauksessa kalvo), joka päästää höyryä läpi ja päälikangas joka ei kostu jotta se höyry pääsee ulkoilmaan. Kalvo on ja pysyy, kunhan ei kulu puhki tai mene tukkoon esim. huuhteluaineesta. Toi viisi minuuttia ei vielä mikään ihan hirveä tulos ole, koska liikkuessa vesi vierähtää helpommin pois kuitenkin. Vaate on ennemmin tai myöhemmin käsiteltävä uudestaan joka tapauksessa.

Käsittelyaineita on erilaisia:

-Pesukäsittelyaineita, eli ensin vaate pestään pesuaineella ja sitten uusi ohjelma pelkästään käsittelyaineella. Annetaan kuivua normaalisti

-Spray + lämpökäsittely, eli käsitellään spraylla sen jälkeen sauna, kuivausrumpu tai silitys. Melko kestävä käsittely.

-Pelkkä spray ja annetaan kuivua. Nopea ja helppo, ei ehkä niin kestävä.

Esim partioaitan sivuilta löytyy erilaisia aineita.

Mulla ei siis kuitenkaan ole mitään muuta kuin satunnainen asiakassuhde kyseiseen kauppaan Smile

Lux F.

Lux F.

Alppipässi

--

Ole mies, toteuta haaveesi.

Anonyymi

Eikö se tehtaalla laitettu pintakäsittely saa boostia lämpökäsittelyllä... eli ei tarvita siinä vaiheessa mitään uutta käsittelyainetta. Tietenkin pintakäsittely kuluu pois nopeammin kuin takki hajoaa, eli jossain vaiheessa elämää sitä pitää alkaa uudelleen pintakäsittelemään ja niiden mömmöjen kanssa ei taas tarvita lämpökäsittelyä. Onko näin?

Kanattaa huolellisesti puhdistaa se pesukoneen huuhteluaikalokero ennen gorevaatteiden pesua jos on edellisessä koneellisessa käyttänyt ko. ainetta.

Partio- yms gorevaatekaupasta löytyy pintakäsittelyaineita ja pesuainettakin ja myyjää kannattaa tentata epäselvyyksistä käytön suhteen.

Anonyymi

Huuhteluaineen käyttö pilaa kaikenlaiset vaatteet.

Huuhteluaineen ainoa tarkoitus on turvottaa kuituja,

että vaatteet tuntuisivat kuohkeimmilta pesun jälkeen.

Ja siksi huuhteluaineita markkinoidaan

'isossa pyyhekasassa temmeltävä pikkuvesseli' -mielikuvan avulla.

Vai onko joku havainnut jotain perusteltua argumenttia?

Huuhteluaineen käytölle ei ole mitään syytä.

Ittehän pilaat vaattees.

Anonyymi

Anonymous wrote:
Partioaitta on sikakallis ja minusta tuntuu, että alennuksissa monet liikkeet nostavat alkuperäsitä hintaa jolloin saa muka alennuksen näyttämään suurelta.

Näin varmasti tapahtuu.

Valitettavasti laillinen keino on laittaa lähtöhinnat Partiokauppojen tavoin valmiiksi jo niin koviksi että kate jää niukasti plussalle vaikka kama myytäisiin -60% lähtöhinnasta, kauppiaalla kun on hinnoitteluvapaus.

Laitonta sen sijaan on se että tuotteissa on kokoajan jokin pieni tarjous eikä niitä ole ikinä myyty sillä lähtöhinnalla. Valistunut ja hintatarkkailua harrastava kuluttaja kyllä tietää kaupat joissa tällaista tapahtuu, minä en nimiä halua mainita.

Se että Partiokaupassa retkeilykäyttöön tarkoitettu Fiskars Handy 600 kirves maksaa 38€ ja Citymarketissa 22€ johtunee Partiokaupan erikoiskauppaluonteesta (=pitäisi saada asiantuntevaa palvelua ja alan valikoiman monipuolisuutta) CM:n (kokonais)myynnin perustuessa volyymiin.

Anonyymi

Alppipässi wrote:
pemkeri wrote:
Lisäksi sekalaisen pyykin jauheissa on aina mukana valkaisuainetta. En usko, että se tekee hyvää kuoritakeille.

Itse käytän pesuaineena nestemäistä Coralin Black Velvettiä. Se on hyvää kamaa myös normaalien mustien vaatteiden pesuun. Annostelussa käytän yleensä puolta ohjeesta. Pesuohjelmaksi hienopesu ja meidän koneessa voi vielä valita ylimääräisen huuhtelun.

Ainoastaan valkopyykille tarkoitetussa pesuaineessa on mukana valkaisuainetta. Peruspesuaine color-nimikkeellä ei sisällä valkaisuainetta, olipa se sitten nestemäistä ja jauhetta. Toi Coral Black Velvet on samaa tavaraa kuin muutkin kirjopyykille tarkoitetut nestemäiset pesuaineet. Se ei siis sisällä mitään mustaa väripigmenttiä tms. joka edesauttaisi mustien vaatteiden värin pysymistä. Kaikki värjätyt vaatteet haalistuvat käytön ja pesun myötä.

Alppipässi

[--

Ole mies, toteuta haaveesi.

Anonyymi

Anonymous wrote:
Anonymous wrote:
Partioaitta on sikakallis ja minusta tuntuu, että alennuksissa monet liikkeet nostavat alkuperäsitä hintaa jolloin saa muka alennuksen näyttämään suurelta.

Näin varmasti tapahtuu.

Valitettavasti laillinen keino on laittaa lähtöhinnat Partiokauppojen tavoin valmiiksi jo niin koviksi että kate jää niukasti plussalle vaikka kama myytäisiin -60% lähtöhinnasta, kauppiaalla kun on hinnoitteluvapaus.

Laitonta sen sijaan on se että tuotteissa on kokoajan jokin pieni tarjous eikä niitä ole ikinä myyty sillä lähtöhinnalla. Valistunut ja hintatarkkailua harrastava kuluttaja kyllä tietää kaupat joissa tällaista tapahtuu, minä en nimiä halua mainita.

Se että Partiokaupassa retkeilykäyttöön tarkoitettu Fiskars Handy 600 kirves maksaa 38€ ja Citymarketissa 22€ johtunee Partiokaupan erikoiskauppaluonteesta (=pitäisi saada asiantuntevaa palvelua ja alan valikoiman monipuolisuutta) CM:n (kokonais)myynnin perustuessa volyymiin.

Ainakin haglöfsin kuvastosta löyty ihan samat hinnat kun Partioaitastakin. Myös tnf:t oli intersportissa ja sporttiassa samoja lähtöhinnaltaan. Yleensä olen myös saanut hieman isommissa ostoksissa neuvoteltua hinnasta kyseisessä puljussa. Kai noita esimerkkejä on molempiin suuntiin. Toisaalta noin suurta valikoimaa Paremman luokan esim. gore vaatetta harvemmin löytää muista liikkeistä pääkaupunkiseudulta.

Anonyymi

Anonymous wrote:

Ainakin haglöfsin kuvastosta löyty ihan samat hinnat kun Partioaitastakin. Myös tnf:t oli intersportissa ja sporttiassa samoja lähtöhinnaltaan. Yleensä olen myös saanut hieman isommissa ostoksissa neuvoteltua hinnasta kyseisessä puljussa. Kai noita esimerkkejä on molempiin suuntiin. Toisaalta noin suurta valikoimaa Paremman luokan esim. gore vaatetta harvemmin löytää muista liikkeistä pääkaupunkiseudulta.

Mainitsemasi Haglöfs ja TNF ovat kauppiaan kannalta ikäviä koska kuvastoissa on maahantuojan suositushinnat mainittuna. Kuka kehtaisi laittaa lähtöhinnaksi jotain muuta?

Eniten hinnoittelueroja näkyykin juuri niissä tuotteissa joiden maahantuoja/valmistaja ei ole julkaissut suositushintoja kataloogissaan (vertaile vaikka kenkiä, puukkoja, retkimuonia, kaasuja yms.). Kauppias kyllä saa lähes poikkeuksetta kaikista tuotteista maahantuojan/valmistajan suosituksen hinnaksi. Suurimmalla osalla tämä onkin myyntihinta, toisilla se on vain tarjoushinta lähtöhinnan ollessa kalliimpi. Tietysti tavaraa myydään myös halvemmalla.

Yleensäkin ottaen niissä -50% tarjouksissa myydään harvemmin sellaista kamaa minkä suositushinnan voi kuluttaja tarkistaa kuvastosta kuin muuta. Näissä Haglöfsin ja TNF:n kaltaisissa tuotteissa on alennusprosentti yleensä verraten pienempi. Tämä väite ei perustu tieteellisiin tutkimuksiin vaan omiin havaintoihini. Tietysti alennusprosenttiin vaikuttaa myös tuotteen kate (ostohinnan ja myyntihinnan erotus).

Anonyymi

niin!

Anonyymi

Itse ainakin sain Partioaitan nuorelta (ja kauniilta) naismyyjältä erittäin hyvää ja asiantuntevaa palveluja etsiessäni kaljamahaiselle ja paksujalkaiselle sopivia laskuhousuja. Mulle esiteltiin monta erihintaista ja -tyyppistä vaihtoehtoa. Tosin vähän ihmetytti, että velton näköstä laskettelijaa/telemarkkaajaa pidettiin heti lumilautailijana.

Anonyymi

Eiköhän se partioaitan perusasiakas juuri olekin persjalkainen keski-ikäinen paksukainen, joka ostaa vuosittaisen reissunsa koko varustesetin yhdellä kertaa...

Sivut