1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Anonyymi
Niksipirkka

Tämä on retkeilyn niksipirkka. Kerätään tähän threadiin niksejä, vinkkejä ja erätaitoja joista on iloa tai hyötyä, jotka olet itse keksinyt, oppinut gurulta tai kuullut jostain. Laidasta laitaan siis, sukkahousujen käytöstä helikopterin rakentamiseen kolmesta oksasta -50 asteen pakkasessa.

Aiheen aloittajana tarjoan käyttöönne tällaisen hyväksi todetun, pienen, yksinkertaisen ja kaikkien luultavasti tietämän vinkin:

Olen lukenut että kaikkien yleisimpien suomessa pesivien lintujen munat ovat syötäviä kypsennettyinä

Mygg

Hyvä aihe!

Päivän vinkkini:

Säästät puuta ja nuotiosi palaa hitaammin kun laitat halot rinnakkain.

Anonyymi

Olen syönyt sorsan munia, hyviä olivat ja isoja. Munat ovat hyvää kevätkesän ruokaa, mutta älkää kuitenkaan ottako rauhoitettujen lintujen pesistä! Linnunmunaa pannulle rikottaessa voi samalla tarkastaa onko alkio alkanut jo kehittyä. Kuka sitä nyt sikiöitä söisi.

Anonyymi

Monet muuten rauhoittamattomatkin linnut ovat rauhoitettuja pesimäaikana. Jättäkääpä siis ne toisten munat rauhaan ihan vapaaehtoisesti, ettei tartte tästäkin säätää tiukempaa lakia. Kieltäminen ei ole kivaa. Paljon mukavampaa olis, jos porukka osais elää ihmisiksi ihan itse.

Anonyymi

Joo täytynee vähän oikaista, ei ollut tarkoitus kehoittaa tekemään munakkaita Joutsenenmunista. Mutta voihan sitä joskus joutua tilanteeseen jossa linnunmunat toimii hätäsafkana.

- alkuperäinen

Anonyymi

Kerropas Raivoisa Realisti meille kaikille miten sinä olet onnistunut jäämään eloon tähän saakka (lue myös 'eläminen luonnossa').

an55

Ahkerana Pirkan lukijana ja vuositilaajana olen itsekin kehitellyt sukkahousuniksejä, tässä yksi sellainen. Kun käydään joessa/purossa pesulla, on saippuan hallinta vaativaa, varsinkin silloin kun käsillä suoritetaan pesuliikkeitä. Mutta ei hätää: otetaan sukkahousut (vaimon, tyttöystävän tai jopa omat) ja pujotetaan Sunlight-pala toiseen sukkaosaan varmistaen yksinkertaisella solmulla sen siellä pysyminen. Toinen sukkaosa kiedotaan vyötäisten ympäri, tai jos on syvää, kaulan ympäri ja muistetaan taas varmistaa sukkahousujen paikallaan pysyminen sopivalla solmulla. Tämän jälkeen sinulla onkin sitten molemmat kädet käytettävissä erilaisten puhdistusliikkeiden suorittamiseen, saippuan ollessa varmassa tallessa.

En ole vielä koskaan sitä kokeillut, mutta jos joku kokeilee, niin palaute niksin toimivuudesta olisi arvokasta tietoa niksien jatkokehittelyn kannalta. Kenties tästä alkaa sukkahousuniksien todellinen invaasio eräretkeilyyn, johtaen siihen että tulevaisuudessa ne ovat niin jalostuneita, että viikon patikkaretken varustuksiin riittää sukkahousut, niksikirja, tulitikut ja kilo merisuolaa.

Anonyymi

Kaikki lintulajit ja siten kaikki linnut ovat Suomessa rauhoitettuja pesimäaikaan ja suurin osa sen ulkopuolellakin.

Rauhoitus koskee myös munia, eli irti niistä senkin Niksi-Pellet!

SRV

Naudan sisäpaistista hyvää kuivalihaa, leikkaa n5mm siivuiksi, marinoi soijasssa ja suolassa, kuivumaan uuniin 50 asteeseen ritilästä roikkuen puisilla varraskepeillä, uuniin luukku hiukan auki.

Alkuperäinen ohje T.T:n uunikikan olen joutunut itse soveltamaan kun ei ole kuivuria. Vieläkin toistakuukautta 'vanhaa' lihaa kaapissa priimana, säilyy hyvin sisätiloissa ja kuivassa.

SRV

Mygg

Annin pestyt ja huolella purossa huuhdelleet sukkahousut voi käyttää myös kahvifiltterinä/teepussina. (En ole kyllä kokeillut tätä, kun en tunne Ann55:ä henkilökohtaisesti.)

an55

Mygg wrote:
Annin pestyt ja huolella purossa huuhdelleet sukkahousut voi käyttää myös kahvifiltterinä/teepussina. (En ole kyllä kokeillut tätä, kun en tunne Ann55:ä henkilökohtaisesti.)

Joo, pieni täsmennys Myggille: en tarkoittanut minun omia sukkahousujani, minä olen nimittäin (erä)mies, enkä käytä sukkahousuja.

Ihan hyvä idea tuo sinunkin niksisi, toisen sukan voi pitää kahvin ja toisen teen suodatukseen.

Mygg

an55 wrote:
Joo, pieni täsmennys Myggille: en tarkoittanut minun omia sukkahousujani, minä olen nimittäin (erä)mies, enkä käytä sukkahousuja.

Sorry tämä väärinkäsitys, an55! En mäkään niitä käytä, mutta kysyn tyttöystävältäni lisää niksejä kun lähdetään ensi kerta retkelle.

Anonyymi

mitään sukkahousuja, kun suoraan vaan käytetyt tennissukat kehiin. ei tarvita teepussiakaan, semmoset aromit lähtee kyllä veteen, kun hieman liottaa.

Anonyymi

lintu wrote:
Kaikki lintulajit ja siten kaikki linnut ovat Suomessa rauhoitettuja pesimäaikaan ja suurin osa sen ulkopuolellakin.

Rauhoitus koskee myös munia, eli irti niistä senkin Niksi-Pellet!

Sehän on hienoa kun nämä työmiehesuojelijat ovat työmisten kiittämättömyydestä suivaantuneina vaihtaneet eläimensuojeluun telkät tietty tykkää minkeistä :wink:yli kaiken.

Anonyymi

Höh, ja kattia kans! :roll:

Anonyymi

Anonymous wrote:
Höh, ja kattia kans! :roll:

Katit kanssa telkänmunille - heti kevällä - kyllä Höhilläkin leikkaa :lol:

SRV

Tämä niksin kyllä keksi mr Bean. Laita vastapesty salaatin lehti sukkahousun kärkeen (sinne missä varpaat on) ja pyöritä pääsi päällä (Bean käytti tosin sukkaa).

Kuivuu erittäin nopeesti.

Rabatissa Gaselli sukkahousut 5 pakkausta 10:llä Biggrin

SRV

Anonyymi

Jos joutsenen munia löydät, niin niitä saa syödä. Mielellään jos mahdollista niin sen emonkin siitä samalla jos ei nyt syö, niin ainekin tappaa.

Joutsen - Suomen vittumaisin lintu.

Anonyymi

Tästä threadistä tulikin munakas Wink Yritetääs saada takaisin raiteilleen, miten kuivaatte vaatteenne teltassa? Hieman kosteat ei-päällysvaatteet kuivuvat mukavasti makuupussissa, mutta entäs ne päällysvaatteet?

Gary

Anonymous wrote:
Tästä threadistä tulikin munakas Wink ei-päällysvaatteet kuivuvat mukavasti makuupussissa, mutta entäs ne päällysvaatteet?
Se nyt on kaikkein tuhoisinta viedä telttaan - saati pussiin kosteita kamoja. No - miksei jos pääsee varmuudella seuraavaksi yöksi hotelliin .

Minä teen räntäsateisen päivän jälkeen näin: Kaiken kostean jätän ulos jäätymään - severran voin oikoa että pääsen niihin sisälle pakkasaamuna.

Pussiin meen kuivassa HHn kerrastossa ja kokkaan pussista käsin apsidissa. Aamulla pieniin pulloihin kuumaa vettä jotta saan kengät jalkaan. Jäiset kamppeet ei tunnu edes märiltä ja kun vikkelästi lähtee liikenteeseen. Rauhallisella vauhdilla kun ei hikoa niin kamppeet on tasan kuivia parissa (kahdessa) (2)(kaksi) tunnissa. Vaikka sataiskin on illaksi taas kuiva pussi. Kerrastoja mulla on mukana useita.

Vain "jaakkola"n irvittäväksi ;)

Anonyymi

Pakastekuivatut vaatteet, mielenkiinnostavaa.

Anonyymi

tämä toimii myös jos sulla on kirppuja vaatteissa.

Anonyymi

Niitä päällysvaatteita voi ravistaa ja jos ne on kunnollista materiaalia, eivät ole imeneet pahemmin vettä... Jotain puuvillaista maastopukua ei varmaan saakaan kuivaksi ilman rakovalkeaa tai auringonpaistetta.

Anonyymi

Anonymous wrote:
Jotain puuvillaista maastopukua ei varmaan saakaan kuivaksi ilman rakovalkeaa tai auringonpaistetta.

VÄÄRIN!

Oikeaoppinen tapa kuivata puuvillainen paksu maastopuku on seuraava:

Tullaan autiotupaan. Vedetään kosanderipullo repusta esille. Otetaan kunnon kulaus. Röyhtäistään kovaa. Lyödään pullo tuvan pöytään. Sanotaan kovaan ääneen: "JA SIT PERKELE KUIVATAAN KAMAT".

Tämän jälkeen kaminaa lämmitetään niin, että paikat hehkuu punaisena. Kaikki tuvan röörit pidetään tietty kiinni, jotta lämpö nousisi mahdollisimman paljon. Se ei haittaa, että kostea ilma ei pääse pois tuvasta. Lisää lämpöä vaan.

Tässä ohessa jatketaan kosanderin naukkailua ja kaminan tykittämistä voidaan hillitä siinä vaiheessa, kun ensimmäinen pullo on loppu. Kuivumista edistää se, että tasaisin väliajoin huudetaan helvetin kovaa "PERKELE".

Kun toinen kosanderi on lopuillaan, niin kuivaaja yleensä sammahtaa pöydän ääreen. Tässä vaiheessa kamina alkaa hiipumaan ja maastopukin on sitten ilmeisesti kuiva.

Niin ja tämä ei ollut vitsi. Näin tapahtuu aina silloin tällöin. "Tää o kato sitä PERKELEEN retkeilyä parhaimmillaan."

Gary

Anonymous wrote:
Pakastekuivatut vaatteet, mielenkiinnostavaa.
No eine mihinkään kuivanu ahkiossa. Vaikka se eka kerralla tuntuikin hurjata (kuten nyt täällä!) niin ei se tosiaankaan ole mikään ihmehomma. Saatiinhan nukkua kunnolla. PALJON mieluummin näin - kuin jossain perkeleen saunassa - MÄRÄT kamppeet niskaan kuitenkin. Yöllisen mekkalan, kuumuudessa keiriskelyn ja valvomisen jälkeen :cry:

Niin ja ekakerroilla mun mekko OLI puuvillaa. Kaverilla gorea - olihan siinä pieni ero - ei tosiaankaan suuri. Vaikka siirryin goreen myöhemmin..

Gary

Viesti poistettu ; Gary

Mites sen vois poistaa kokonaan???

Mygg

Päivän niksi: jos Trangiasi ei syty tuulen tai kylmyyden takia, dippaa narunpätkä spriissä ja laita tulipesään siten, että toinen pää roikkuu reunan yli. Joko syttyy?

Jos ei ole lankaa, käytä vaikka pientä oksaa tai tulitikkua 'lankana'. Vältä muovilankaa, käytä esim puuvillaa tai peräti lasivillaa jos löytyy.

Anonyymi

Seuraavan niksin olen omakohtaisesti kokeillut ja se on varmasti monelle konkarille tuttu. Kuulun siihen varttuneempaan retkeilijäsukupolveen joka aloitti vaellusharrastuksensa Nokian kumisaappailla kun muutakaan ei ollut. Ne ovat tulleet varsin tutuiksi niin hyvine kuin huonoine puolineenkin. Kuumisaapas on muuten edelleenkin lyömätön jalkine vetisissä vaellusmaastoissa.

No, ongelmana on se, että se kostuu ajan myötä myös sisäpuolelta jalan hikoilun vuoksi. Jos joku on epämiellyttävää, niin märän saappaan jalkaan vetäminen aamulla - siksi ne pitää saada kuivaksi. Olen muutamat saappaat pilannut nuotiolla pitäessäni niitä liian lähellä tulta - on maltettava pitää ne riittävän kaukana. Sellaisissa olosuhteissa, joissa ei ole mahdollista tehdä nuotiota, olen lämmittänyt priimuksella kattilassa kiviä (vedessä) ja laittanut näin lämmitetyt kivet saappaisiin. Saappaat tulee asettaa suuaukko ylöspäin ja kivien tulee olla sen kokoisia, että ilma pääsee niiden välissä liikkumaan. Lisäksi on apua siitä, jos peittää saappaiden ulkopinnat jollakin vaatteella eristysmielessä.

Anonyymi

Sukkahousuista: käytä vaellussukkien alla linereina naisten nilkkasukkia, toimii hyvin, ei paina, ei hierrä eikä maksa mitään. Alkujaan niksi oli Retki-lehdessä Timo Polarin grammanviilausjutussa. Tämä on kokeiltu monta kertaa ja toimii tosi hyvin.

Gary

Puhtaus on (hmm) ruokaa: Sahasin tiskiharjasta varren lyhemmäksi jotta se sopii tangian pakettiin. En käytä tiskiainetta kun sen huuhteluun tarvii hitosti vodaa joka joskus voi olla saannissaan. Tiskoaine taasen maustaa/hajustaa kaiken pienilläkin pitoisuuksilla :?

Harjalla tiskaaminen käy tipalla kuumaa vettä tai vaikka lumella :!:

Kiisla

Sinituote myy tiskiharjoja joissa on vaihtopää. Itse olen ostanut vain vaihtopään - kuka nyt tiskiharjassa vartta tarvii laisinkaan - ja takuulla mahtuu trangiaan Smile Pari päätä maksaa euron.

Suomalainen Elokuu myy täysin hajoavaa ja hajusteetonta tiskiainetta jota olen ottanut reissuun. Tää nyt on aika viilausta mutta ei tule niin paha mieli kun huuhtoo tiskivaahtojaan suoraan järveen.. Tätä saa treen seudulla ainakin Punnitse&Säästä -kaupoista ja maailmankaupasta. Eko eko.

Sivut