1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Gary

pussit wrote:
Kyllä se makkari kandee sulloo ja änkee siihen kuljetuspussiinsa, on kuiduille hyväksi kun vähän saavat uutta järjestystä ts. ilmavuus paranee ja tätä myöten lämmöneristävyys -eikö?

eikun sullomisiin :roll:

Voihan se olla että lämmöneristyskin hiukan kärsii jos rullaat pussin tiukalle ja sitten joku - vaikka sinäite - istahtaa sen paketin päälle jolloin kuuluu tietty pieni pamaus. Se jos kuului väärästä paikasta löydät pussillisen untuvia nätisti pakattuna - lämmittele niillä sitten... Wink

Vain "jaakkola"n irvittäväksi ;)

Anonyymi

Tähänkin löytyy niksi:

kun ostat kohta joulukuusen, pyydä myyjältä pätkää sitä verkkoa, siitä saat kätevän komerossasäilytyspussin.

Anonyymi

.. jos et viitti kuivatella jauhelihaa, tms... reissumuonaksi, niin ota sen tilalle mukaa soijarouhetta. Toimii samoilla ehdoilla. Testasin viimeeks viikonloppuna ja kyllä toimii.

Anonyymi

Ompele sadeviitan etupuolle kumpparinuhat polven-nilkan korkeudelle. Sadeviitan ollessa päällä sujahvitshe jalat niihin(tajusitko). Viitta on mukavempi ja esim. ylämäessä ei astu viitan päällitshe.

Jos persittä rupee kirpoittamaan pahastikkin(tajusitko), niin muotoile wc-paprusta noin golfpallon kokoinen möhkylä ja asenna se persiiseen juuri siihen kohtaan mistä tulistelee. Näin matka voi taas jatkuvitshe.

Anonyymi

Anonymous wrote:
Tähänkin löytyy niksi:

kun ostat kohta joulukuusen, pyydä myyjältä pätkää sitä verkkoa, siitä saat kätevän komerossasäilytyspussin.

... mutta varo pihkaa!

Anonyymi

Nousukarvat:

silloin kun eivät ole suksissa kiinni, käärii vatsasi ympäri, niin ne eivät jäädy ja on helpompi laittaa kiinni seuraavassa nousussa ja pysyvät paremmin kiinni/liima pitää paremmin.

Anonyymi

Lumijäätelö:

Sekoita kermaa, sokeria ja/tai vaahterasiirappia, vaniljasokeria, kenties hilloa tai kaakaota kulhossa. Sokeri sulaa paremmin jos sekoitus on lämmin. Lisää tuoretta lunta ja hämmennä kunnolla. Määrät en muista, fiiliksen mukaan.

Anonyymi

Anonymous wrote:
Seuraavan niksin olen omakohtaisesti kokeillut ja se on varmasti monelle konkarille tuttu. Kuulun siihen varttuneempaan retkeilijäsukupolveen joka aloitti vaellusharrastuksensa Nokian kumisaappailla kun muutakaan ei ollut. Ne ovat tulleet varsin tutuiksi niin hyvine kuin huonoine puolineenkin. Kuumisaapas on muuten edelleenkin lyömätön jalkine vetisissä vaellusmaastoissa.

No, ongelmana on se, että se kostuu ajan myötä myös sisäpuolelta jalan hikoilun vuoksi. Jos joku on epämiellyttävää, niin märän saappaan jalkaan vetäminen aamulla - siksi ne pitää saada kuivaksi. Olen muutamat saappaat pilannut nuotiolla pitäessäni niitä liian lähellä tulta - on maltettava pitää ne riittävän kaukana. Sellaisissa olosuhteissa, joissa ei ole mahdollista tehdä nuotiota, olen lämmittänyt priimuksella kattilassa kiviä (vedessä) ja laittanut näin lämmitetyt kivet saappaisiin. Saappaat tulee asettaa suuaukko ylöspäin ja kivien tulee olla sen kokoisia, että ilma pääsee niiden välissä liikkumaan. Lisäksi on apua siitä, jos peittää saappaiden ulkopinnat jollakin vaatteella eristysmielessä.

Kumisaappaat kuivuvat paljon nopeammin, kun kääntää kuivatuksen ajaksi varret alas. Samoin ne myös pysyvät kuivina, jos niitä käyttää varret alastaitettuna.

Anonyymi

Saappaita kannattaa tosiaankin tuulettaa ja pitää kuivilla mailla kuljettaessa varret alaspäin käännettynä. Ei kuitenkaan jatkuvasti, sillä saapas haurastuu taivekohdastaan. Itse olen käyttänyt tätä menetelmää vuosikausia hyvällä tuloksella. Lisäksi olen kääntänyt saappaitteni varret kaksinkerroin niin ettei taitekohta aina ole samassa paikassa.

Hyvä keino saappaiden kuivattamiseen on ripustaa ne kämpän katosta hyvin lähelle kamiinan liesitasoa. Tällöin lämpö kohdistuu saappaiden pohjaan ja lämmennyt ilma saappaiden sisällä sitoo itseensä kosteutta nousten ylös saappaiden suusta, kun korvaavaa ja kuivempaa ilmaa samalla työntyy tilalle. Näin saappaiden sisälle syntyy niitä kuivattava ilmankierto. Menetelmä on turvallinen, mutta saappaiden varsia ei kannata pitää lämmittämisen aikana alaspäin käännettynä, jottei niiden taivekohtaan synny kuumaa ilmataskua. Sappaiden pohja-antura on paksua kumia eikä ole kovin arka palovauriolle.

Sivut