1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Lefa
Käyttäjän Lefa kuva

HuiHaille:

Kyllä ne nyt vaan ovat lisävarusteita, joilla Nallon sisäteltta saadaan pystyyn ilman ulkotelttaa. Usko pois. Ja Expedissä vakiona, kiinni ommeltuina. Taidatkin itse koko ajan puhua ULKOTELTAN kaarikupeista?

Suora lainaus Hillebergin nettisivulta http://www.hilleberg.se/:

Att resa innertältet

Hos samtliga Hillebergs tältmodeller kan man ta isär inner- och yttertälten och sätta upp vart och ett separat. Att använda enbart innertältet är idealiskt i varma, torra förhållanden där man kanske mest behöver ett skydd mot insekter. Innertälten till våra kupoltält är helt självstagande, medan övriga innertält behöver spännas upp med linor. För att sätta upp innertältet behövs extra stånghållare som finns som tillbehör.

Nallo GT:n kohdalta:

Uppsättning av innertält kräver extra stånghållare. Finns som tillbehör.

Tillbehör

Skyddsunderlag (ca 500 - 800 gr)

Stånghållare för uppsättning av enbart innertält. Till Nallo GT behövs fyra st.

Alleviivaukset: Lefa

Hinnastostakin näille Stånghållareille löytyy hinta.

rance

Kyllä se on tosi huonoa pystyttää Nallon sisätelttaa yksistään. Se tietää, joka on yrittänyt (ja yritykseksi on usein jäänytkin), kaaren kuppeja tarvitaan lisää, vähintäin yksi (jos käyttää hyväkseen ulkoteltan kuppeja), eikä telttaa tahdo saada hyvin pystyyn sittenkään. Ovipuolen kaari tahtoo lässähtää ilman kunnon vetonarua kaaren keskeltä johonkin ylös, puuhun tms. Tosi sähläämistä...

Ulkoteltan voi sen sijaan pystyttää loistavasti yksistäänkin ilman ongelmia ja lisävarusteita.

Rauno

Karvapirulainen wrote:
Raunon sananvalinta edustaa juuri nettikäyttäytymistä tyypillisimmillään.

On helppo sieltä koneen takaa ruimaista viisaasti.

En mä mielestäni mitenkään koneen takaa ruimassut.

Mä vain pyrin ilmaisemaan mielipiteeni, ettei nalloon kannata ottaa absidia. Saatoin kyllä kiireessä asetella sanani huonosti.

Eli yritän uudestaan. Nallossa on tingitty ominaisuuksista, jotta siitä on saatu kevyt. Miksi sitten taas siitä pitäisi tehdä raskas lisäämällä siihen absidi. Eli jos kevyen teltan haluaa niin Nallo ilman GT:tä. Myös mainitsemasi Akto on hyvä valinta kevyeksi teltaksi.

Ja jos paino ei ole tärkein kriteeri, niin Nammatj on Nalloa toimivampi. Eli absidillinen Nallo on mielestäni vähän kummajainen, joka ei ole kevyt eikä ilmanvaihtokaan oikein pelaa.

Mainitsemasi Akto (kevyt) ja Nammatj 3 GT (toimiva) ovat minunkin mielestäni hyviä valintoja.

Karvapirulainen

Taisinkin olla minä joka täällä koneen takana lymyilen.

Se on niin helppoa.

HuiHai

Lefa

Jossakin fiksummassa teltassa (esim Expedin Sirius) sisäteltan pystytys ilman ulkotelttaa on ilmainen vakio-ominaisuus.

Lefa, mikään ei ole ilmaista. Maksat sen ostaessasi teltan. Hille rahastaa ja mielestäni reilusti ja kertoo sen suoraan saitillaan.

Kukaan ei käske juuri sitä telttaa ostamaan. It's up to YOU.

Hillessä ko. kupit ovat vakiovaruste. Jos ne onnistuu saamaan rikki voi a) katsoa peiliin b) ostaa uuden. Siberia opettaa.

Lefa on oikeassa, tarkoitin nimenomaan ulkokuppeja.

Markkinoilla on paljon hyviä telttoja. Esimerkiksi Lefa’n mainitsema Expedin Sirius. Mielelläni siinä yöpyisin, tietäen että olen laadukkaassa majoitteessa. Mutta, Hilleäni en jätä, siinä vaelletaan.

kärsä

hille on hille, muut on vaan telttoja.

Rauno

kärsä wrote:

Kumisaapas on kumisaapas, muut on vaan vaelluskenkiä.

Senni

Rauno wrote:
kärsä wrote:

Kumisaapas on kumisaapas, muut on vaan vaelluskenkiä.

Luullut aina, että saapastelijat koisaavat laavussa :?

Rauno

Senni wrote:

Joo. Niinhän kunnon GST tekee. Mutta tuossa Kärsän kommentissa oli vähän samaa henkeä:

"Mä olen aika kantanut kamani Savotta 906:ssa, ja olen sillä hyvin pärjännyt. Kyllä se on maailman paras rinkka, muut on vain lasten koulureppuja."

Vaikka Hillebergit sijoittuvatkin GST - Gorepelle -akselilla ehkä enemmän sinne Gorepelle-puolelle (etenkin jos ovat punaisia), niin silti mielestäni Kärsän kommentissa paistoi pieni näköalan rajoittuneisuus.

Kiva Heppu

Lähdössä juuri viikoksi Koilliskairaan. Mihin kastiin sijoitun: punainen Nallo ja keittovälineenä pakki (siis ei keitintä)?

Hille ei ole maailman ainoa telttamerkki, mutta meikäläisiin oloihin ne sopivat (siis tunnelit) kuin nenä päähän. Ekan Hillen ostin 21 vuotta sitten ja Nallo on neljäs Hilleberggi taloudessa. Muitakin on.

Valitattavasti Hilletkään eivät kestä mitä vain. Ja "Laatu"teltta Konalassa tekee aivain surkeaa korjausjälkeä. Ilmeisesti pitää vanhat teltat lähettää tehtaalle vetoketjunvaihtoon, laatuteltassa vain ompelivat ulko-oven toisen laidan umpeen!!!

kärsä

Rauno wrote:
Senni wrote:

Joo. Niinhän kunnon GST tekee. Mutta tuossa Kärsän kommentissa oli vähän samaa henkeä:

"Mä olen aika kantanut kamani Savotta 906:ssa, ja olen sillä hyvin pärjännyt. Kyllä se on maailman paras rinkka, muut on vain lasten koulureppuja."

Vaikka Hillebergit sijoittuvatkin GST - Gorepelle -akselilla ehkä enemmän sinne Gorepelle-puolelle (etenkin jos ovat punaisia), niin silti mielestäni Kärsän kommentissa paistoi pieni näköalan rajoittuneisuus.

kyllä se savotta mullakin on aina mukana.. reissu kun reissu. ainakun on ollu hille mukana on kyllä huomannut sen olevan omaa luokkaansa, ei sillä etteikö muutkin tekisi hyviä telttoja.

Anonyymi

Toi Gorepelle sana oli se jota olen jo vuosia etsinyt  :lol: kiitos siitä siis... en koskaan luopunut uskosta. Tästä lähtien pystyn ilmaisemaan itseäni ymmärrettävämmin.

Erätoverissa on kans hyvä ilman vaihto ja taitosta riippuen paljon tilaa. Suosittelen.

Anonyymi

No minäkin ostin erhdyksessä Haglöfsin Genius 12:sen kun kuljen yksin,mutta vaikka siinä ei absidia ole niin olin iloisesti yllättynyt myrskyn kestosta norjassa käydessä.Ei Hillet eikä muutkaan pysyneet paikoilla,mutta Geniuksessa on niin sanotut myrsky tai lumi liepeet ja kantikas joka suunnalta ei tarvinnut muuta kuin käydä tarkistamassa kiilat.Minulla pelastautumis pressu vai mikä nimeltä punainen toiselta ja toiselta hopea jota käytän lisäabsiidina oman virityksen ansiosta se ja teleskooppi sauvat ovat mainioyhdistelmä ja kuumalla voi laittaa hopea sivun ulos teltan päälle niin ei tarvitse herätä kun aurinko alkaa paahtaan liikaa.

ihmeseikkailija

Yksi mielipide lisää...  Biggrin

Itse ostin erämessujen huutokaupasta Oulusta Nammatj 2:sen. Harkitsin myös Nalloa. Mutta päädyin Nammatj:hin, koska vahvempi kangas ja tuuletukset paremmat. Etenkin talvisin. Tyytyväinen olen hankintaani ollut!

Tosin jos rahaa olisi ylimääräistä ostaisin kesäkeleille Nallo 2:sen ja talvi keleille Nammatj Gt:n.

Tein kuitenkin kompromissin. Ja ostin siltä väliltä. Pikkusen kesällä ja hiihtovaelluksilla joutuu ylimääristä kantamaan (jos yöpyy tuvissa talvella). Mutta ei haittaa, kun optimointi muuten on hanskassa!

Nallo menisi talvireissuilla hyvin hätävarana. Jos perustaa vaelluksen autiotupien ja laavujen varaan.
Mutta jos tupia ja laavuja ei ole niin tuo Nammatj gt olisi hiihtovaelluksilla kyllä aika pro, varsinkin jos joutuu teltassa pitempää aikaa viettämään.

Lopuksi: Montako yötä oot hillen hinnalla hotellissa? Niille jotka hinnasta purnaa... Mielestäni Hille varma ja luotettava valinta ja takuuta löytyy!  Biggrin

Siinä vielä kuvakin silmän iloksi..  Biggrin

Kohti pohjoista...

Anonyymi

No hotllin ei voi verrata sillä minua ei saa hotelliin edes thaimaassa.Ja valmis matkat perseestä.Olen sen verran liikkunut että katteeksi käy sun kuvas hillestä,mutta silti pysyn haglöfssissä ja rinkka pitää olla ehta norski  :lol:

zorro

Eiköhän jatketa tätä keskustelua asialinjalla ja jätetään tarpeettomat kuppikuntahaukut/-kehut omaan arvoonsa. Eiköhän me kaikki olla samaa luonnossa liikkumisesta pitävää porukkaa.

T: Mode

ihmeseikkailija

Kuvan voi lisätä:

Viestin kirjoitus sivulla vasen alareuna Lisätoiminnot ja sieltä Liite, selaa jne...

Kohti pohjoista...

nilakka

Hyvähän teidän on puhua,kun on vissiin rahaa!
Meikän on PAKKO tyytyä niihin Halteihin ja mckingleyihin vain siksi että yhden kuukauden tuloillani en saisi edes puolikasta hillen tunnelista!!!

Onko tämä porukka niin friikkiä,ettei muu kelpaa kuin hille?????

Minä mieluumin otan pykälään sen haltin vanhan laavun ja erätoverin....

Ja tungen ne kirkkain silmin siihen savotta 1200,jonka joskus vuonna 1-2 tarjouksesta ostin.
On katkeraa katsella tällaista,kun nimenomaan veri vetää Lapin maisemiin,mutta sinne ei kertakaikkiaan pääse!!!!!!!

Oikein hävettää nämä kuppikunnat :twisted:

Tamppo

Ehkäpä tuo high-end vaan korostuu keskusteluissa. Tietenkin silloin, kun henki on varusteista kiinni, ei kannata paljon laadusta tinkiä, mutta onhan meitä sunnuntairetkeilijöitäkin, joille vallan mainiosti riittää ne "halvemmatkin" vaihtoehdot. Lainausmerkit siksi, että kyllähän 100 euron housut ovat sikakalliit, vaikka ovatkin halvemmat kuin 300 euron housut.

Gotta be a skoogie

Anonyymi

Köyhän ei kannata halpaa ostaa...

rane62

Minullakin on hille jonka olisin polttanut aikoja sitten jos vaan olis rahaa ostaa parempi. Minun teltta on hankittu kaiketi väärään aikaan.
Kaaret on syvältä ja tökkivät tunneliin pujottaessa. Tunnelin loppupäässä kaari tökkää vahvikekankaaseen jossa sen saa sitten käydä asettelemassa oikeellle paikalle. Yksinkertaisesti kaarta ei saa pujotettua kerralla paikaleen. Tunnen itseni pitsin nyplääjäksi kaarta pujotellessa. Hilleen mielestä se ei ole vika vaan ominaisuus.
Halvemmissakin teltoissa olen kaaren pujottanut kerralla paikaleen. Tosin ei sitä voikaan oletaa saavansa 800e vaatimattomalla summalla toimivaa teltaa. Tässä on sitä hillen ylivoimaa. Minun ei eläissäni tarvi ostaa toista hillen teltaa. Tarvii etsiä seuraavaksi jonkun muun valmistajan toimiva teltta. 

Sarekretkeilijä

Olen ajatellut ehkä vuodeksi 2007 ostaa uuden teltan. Hilleä on haukuttu paljon kuumuuden tähden, mutta ennen kaikkea pelottaa se, että Hillen on kerrottu myrskyssä painuvan kasaan. Jos ostan teltan, haluaisin, että se kestää varmasti myrskyn puurajan yläpuolella, mieluiten vaikka 1300 metrissä. Tarviiko ostaa jotain vielä kalliimpaa myrskyliepeillä?

Anonyymi

[quote author=kauheamies link=topic=7788.msg88666#msg88666 date=1139600940]
Olen ajatellut ehkä vuodeksi 2007 ostaa uuden teltan. Hilleä on haukuttu paljon kuumuuden tähden, mutta ennen kaikkea pelottaa se, että Hillen on kerrottu myrskyssä painuvan kasaan. Jos ostan teltan, haluaisin, että se kestää varmasti myrskyn puurajan yläpuolella, mieluiten vaikka 1300 metrissä. Tarviiko ostaa jotain vielä kalliimpaa myrskyliepeillä?

Yhtä kuumia kaikki ovat ulkoteltan kanssa. Hilleistä ainakin Kaitum on kaksiovinen. Siinä kaiketi saa tuuletuksen pelaamaan.

Kasaan painumisesta en tiedä, mutta mieti nyt kuitenkin sitä, miten paljon olet valmis kantamaan ylimääräistä painoa sen yhden myrskyn vuoksi. Niitä on kuitenkin sangen harvoin.

Anonyymi

Mulla on itelläni JW:n chinook, semmonen kaksiovinen kupoli. Mittapuuni mukaan kallis teltta, ostin alennuksesta jotakuinkin 180€ hintaan. Oon ollu tosi tyytyväinen. Kestänyt on helvetinmoisen ukkosmyrskyn avoimessa maastossa (viljapellolla saksassa) kunniakkaasti. Olin kyllä melko saletti et kaaret pragaa mut ihme kyllä kesti, ei ees vääntyny. En oikeen osaa parempaa toivoa. itse kun lisäsin lumiliepeet ni on voinu talvellakin ihan hyvin yöpyillä. Painaahan toi vähän enemmän ku noi hillet, mutta niin painaa mun muutkin romppeet. Onnekseni olen kuitenkin hiton sitkee juhta, joten painakoon! Wink
Kyllä siis mielestäni löytyy ihan huippukamaa edullisemminkin kun superextreme luokasta. Pitää tietysti olla valmis roudaamaan hiukka enempi kiloja. Myönnän kyllä et jos ei ois valuutasta minkäänlaista pulaa saattaisin joustaa GST mieltymykseni osalta ehkä1/4 gorepelleksi.

Anonyymi

No mikähän tää GST sitten on? :?

Anonyymi

Hilleberg on laatu teltta tottakai ja niin Haglöfs koska made in ruotsi.Ainoa joka kilpailee samassa luokassa laadusta on Helsport jonka talvimallit voittaneet kaikki muut mennen tullen ja niitä käyttää napatutkijat ja testien paras retkilehdessäkin.Suomen Halti jää kauas laadusta mutta riittää viikon reissuille hyvin.Tietysti paino tekee minulla ratkaisut koska aina liikun yksin ja kuukauden muonat joudun kantamaan tavaroiden lisäksi.On tossa geniuksessa vikaakin minun mielestä joskus harmittava lämpölaajeneminen tai kutistuminen ulkoteltan kanssa kuumassa helteessä pystyyn niin on ryppyinen aamulla koleassa,mutta keksin ratkaisun kun virittelin telttanaruihin jäykät kumit jotka vetää pinkeälle koko ajan.Minun mielestä ei kannata telttaan pistää 600-800€ jos tekee vain viikon vaelluksen pari kertaa vuodessa sillä ei Hillet eikä Haglöfssit ole ikuisia,mutta onneksi varaosia saatavilla niihin toisin kuin halpatelttoihin. :x :lol:

Persikka

[quote author=rane62 link=topic=7788.msg88654#msg88654 date=1139591080]
Kaaret on syvältä ja tökkivät tunneliin pujottaessa. Tunnelin loppupäässä kaari tökkää vahvikekankaaseen jossa sen saa sitten käydä asettelemassa oikeellle paikalle. Yksinkertaisesti kaarta ei saa pujotettua kerralla paikaleen. Tunnen itseni pitsin nyplääjäksi kaarta pujotellessa. Hilleen mielestä se ei ole vika vaan ominaisuus.

Näin on mulla joskus käynyt,kun ekoja kertoja pystyttelin.Mulla ei ole tätä ongelmaa Hillen kanssa ilmennyt enää pitkään aikaan kun on tottunut siihen pystytykseen. Kokemusta löytyy Nammatj 3 gt:stä ja Keron 3 gt:stä.

rane62

[quote author=Persikka link=topic=7788.msg88718#msg88718 date=1139691611]
[quote author=rane62 link=topic=7788.msg88654#msg88654 date=1139591080]

Näin on mulla joskus käynyt,kun ekoja kertoja pystyttelin.Mulla ei ole tätä ongelmaa Hillen kanssa ilmennyt enää pitkään aikaan kun on tottunut siihen pystytykseen. Kokemusta löytyy Nammatj 3 gt:stä ja Keron 3 gt:stä.

No minä olen harjoitellut hillen pystytystä vasta n200 kertaa. Tarvii varmaan vielä harjoitella josko valmistusvika häviäisi johonkin.

Persikka

Itse olen kanssa pystytellyt ihan tarpeeksi monta kertaa ja olen myös seissyt vieressä kun muut pystyttävät telttaa huomatakseni sen, että mainitsemaasi ongelmaa ei ole syntynyt. Yleensä "vika" on kuitenkin käyttäjässä eikä tuotteessa. Sitä ei ainakaan valmistusvian piikkiin voi laittaa.

rane62

Toki joka teltamallilla on  oma tekniikka millä sen saa pystytettyä. Aikaisemmin mulla oli Häglöfsin Twin peek tunneli teltta. Tämä teltta ei pärjännyt Retkilehden testissä ahtaiden kaaritunnelien takia. Nyt meillä oleva hille nammatj voitti testin. Minun hille on seuraavalta vuodelta. DAC kaaret on supistettu liitoskohdasta. Littettäessä sitä seuraavaan palaan ei saumasta tule tasainen vaan siihen jää pykälä. Pykälä tökkii joko sisään laittessa tai pois ottaessa. Kaaritunnelin loppupääsä olevaan vahviketaskuun kaaren pää ei luista vaan se pitää erikseen nyplätä paikaleen. Emäänän kaksin telttoja pystytellessä meillä on Twin peekissä jo makuupussit sisällä enne kuin hille saadaan pystyyn. Hillessä on yksi kaari enemmän mikä pikkusen hidastaa, mutta Fjällrävenin Akka ja Haltin Alfa tunneli mallit olemme pystyttäneet lähes samaan Twin peekin kanssa. Ihminen minäkin olen ja hyvin erehtyväinen välillä kerro ihmeessä jos saan noi asiat korjattua tekniikaa muuttamalla.

Sivut