1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Anonyymi
Paluu vartijakeskusteluun

Palaan nyt tähän koska luin vanhan foorumin juttua enkä pysty sinne enää vastaamaan.

http://www.klak.com/zalk/rakka/zalk06/11032.php

jossa Hape kysyi näin:

"Stevari, numero35, voisitko kertoa että miten vartijoiden ylilyönnit voidaan estää?"

johon joku humoristi vastasi näin käyttämälläni nimimerkillä:

"Tähdätään alemmaksi."

Tuota en kirjoittanut siis minä, joka olin aiemmin yrittänyt asiallisesti keskustella erittäin omaperäisellä nimimerkillä "Stevari". Palatakseni aiheeseen, vastaan että ylilyöntejä ei pysty estämään koska firma ei voi tietää että työntekijällä on taipumusta ylilyönteihin mutta firma pystyy erottamaan työntekijän jos saa häröilyt tietoonsa. Ei kaikki sovi alalle ja siinä ei nimilaput auta.

Hape:

"Jos 'kaikenmaailman örveltäjät' käyttäytyvät vartijaa kohtaan niinkuin kerrot vastauksessa numero 35, niin mitenköhän vartijat ovat ensin käyttäytyneet yleisöään kohtaan."

Valitettavasti kaikkia ei tarvitse provosoida ollenkaan, provosoinniksi riittää se että olet vartija ja jos vielä yrität tehdä tunnollisesti työsi niin sehän se vasta on provosointia. Monella on sen verran paljon huonoja kokemuksia vartijoihin liittyen että heittäytyvät hankaliksi ihan tuntemattomille vartijoille ilman mitään syytä.

Peter Tosh

mitenkähän nyt noihin sun esittämiin epäkohtiin se nimilappu rinnassa ei näissä tapauksissa toimis? Sen takia että sä sanot niin??

Anonyymi

Peter Tosh wrote:
mitenkähän nyt noihin sun esittämiin epäkohtiin se nimilappu rinnassa ei näissä tapauksissa toimis? Sen takia että sä sanot niin??

Sen takia että nimilappu ei poista kusta päästä.

Anonyymi

Myös pultsari on ihminen ja hänellläkin on tarve päästä talvella lämmitettyyn tilaan. Mutta miine hän voi mennä? Kaikkialta kun hänet ajetaan pois Valtaosa heistä on herkkiä ja tuntevia ihmisiä, joten miksi osa vartijoista tiuskii ja huutaa heille? :?:

Peter Tosh

Niin tuli vaan mieleen että ehkä firma pystyis saamaan häröilevät vartijat paremmin tietoonsa jos he olisivat tunnistettavissa esim nimilapun ansiosta. Afrikan nälänhätään ei nimilaput auta.

Anonyymi

Nimilappujahan on tässä keskustelussa jo ehdotettu ja ideaa perusteltu....

Toisena vaihtoehtona on jokin muu näkyvä tunnistetieto, jonka avulla työnantaja saa selville mahdollisissa valitustapauksissa ketä työntekijää tarkoitetaan.

Anonyymi

Ei muuta ku tatuoidaan vartijalle numero niskaan - siihen Suomen vaakunan viereen!

Anonyymi

Hape wrote:
Nimilappujahan on tässä keskustelussa jo ehdotettu ja ideaa perusteltu....

Toisena vaihtoehtona on jokin muu näkyvä tunnistetieto, jonka avulla työnantaja saa selville mahdollisissa valitustapauksissa ketä työntekijää tarkoitetaan.

Luulisi nyt että ymmärtäisit(te) jo että kun ilmoittaa firmalle ajankohdan ja tapahtumapaikan niin firma tietää kenestä on kyse. Miten firma voi pyörittää toimintaansa jos se ei tiedä missä sen äijät pyörii? Missään kohteessa ei ole niin montaa vartijaa ettei syyllistä saataisi selville.

Se että lämmittelemään tulleelle pultsarille joku huutaa on ajattelematonta. Jos pultsaria komennetaan jo ties kuinka monetta kertaa ulos, on aika luonnollista että hermot voi joltakulta mennä. Kyllä siitä lähdetään että ihmisiä ne pultsaritkin ovat. Asunnottomuus on kuitenkin suuri yhteiskunnallinen epäkohta ja asunnottomuuden syyt ovat erittäin monimutkaisia. Kuitenkin on ymmärrettävä se että aulassa lämmittelevän pultsarin haju saattaa pahimmillaan karkottaa asiakkaita pois. Veikkaanpa että se haju myös provosoi monia vartijoita ja saa aikaan ylimääräistä agressiota.

Kyllä se on valtio ja asunnottomat itse jotka ovat vastuussa asunnottomuudesta. Se vaan on valitettavasti näin että vaikka asunnoton asunnon saisi niin pystyisikö hän siitä pitämään kiinni? Toivottavasti, mutta pelkään että moni heistä ajautuisi taas kadulle.

Anonyymi

Stevari, hyvä että sanoit että pultsarille huutaminen on ihan tyhmää.

Alkoholismi on luokiteltu sairaudeksi, johon sairas itse on syytön. Läheskään kaikki alkoholistit eivät ole asunnottomia ja vain osa asunnottomista on alkoholisteja. Osalla asunnottomista on tilanteeseen syynä riippumattomuuden tarve joka puhkeaa vain tällä tavalla. Toisilla sama tarve johtaa seikkailu-urheilun harrastamiseen elämäntapana. Osa heistä ei edes suostu asumaan sisällä.

Valitettavasti osa heistä ei huolehdi henkilökohtaisesta hygieniastaan, pahimmillaan alkoholi on turmellut hermoston. Moni metsien mies on selvänä ja peseytyneenä mitä sympaattisin ja miellyttävin ihminen.

Meitä on moneksi, jokainen ihminen on yksilö.

Oikein hyvää ja rauhallista joulua kaikille tämän palstan lukijoille

Anonyymi

en nyt sanoisi että alkoholisti täysin vastuuton on juomisestaan tai asunnottomuudestaan. olen ollut monen kanssa tekemisissä työnikin puolesta, monia on perhe/yhteiskunta yrittänyt saada jaloilleen mutta kun omaa halua ei ole niin ei se onnistu. ja siinä tapauksessa on parempi pelata valtion säännöillä ja loisia muualla kuin yleisillä paikoilla örisemässä.

Anonyymi

Vaikea uskoa että sama Hape puolustaa pultsarin oikeuksia yhtä innokkaasti kuin vastustaa mietojen huumeiden laillistamista / olemassaoloa... no, onhan se hyvä, että on edes vähän avoimet silmät. Kaikki kotiin päin.

Anonyymi

Olen todellakin se sama. Molemmat mielipiteet ovat omiani.

Kun olen nähnyt kunka upeita ihmisiä monet pultsarit ovat selvinä ja peseytyneinä, niin en voi ajatella heistä muuta. Itse olen raitis, mutta en vaadi sitä muilta, suosittelen kyllä elämäntapaa kaikille. En välttämättä ymmärrä miksi joidenkin pitää saada pää sekaisin joillakin huumeilla, itse nautin elämästäni.

Anonyymi

Joo. Kuulosta ihan loogiselta jutulta toi sun mielipiteesi.

Samaa voin sanoa kyllä kaiken maailman muidenkin aineiden käyttäjistä. Upeita ihmisiä kaikki tyynni. Itse ihmettelen miksi nautintoaineiden kanssa addiktiokierteeseen joutunut ihminen on menettänyt ikään kuin ihmisarvonsa sen sijaan, että hänet ohjattaisiin suoraan hoitoon.

Mistähän se johtuu, että osa populasta osaa nauttia vähän ilman, että joutuvat koukkuun ja osalle ihmisistä yksi kerta on liikaa. Tai no. Selvä keissi: aivokemiat/reseptorit on erilaisia.

Ole siinä nyt sitten jumala ja kiellä toinen mutta et toista. Ei ihan niin selvää kuin nykyaikana annetaan ymmärtää IMO.

Martialisti

Sain sellaisen kuvan että nimimerkillä Stevari kirjoittava henkilö on ammatiltaan vartija.

Joten tahtoisinkin kysyä häneltä ja kaikilta muilta (turvallisuus alalla)

työskentelevitä henkilöiltä: Mitä mieltä olette turvallisuus alan perustutkinnosta joka on kolmi vuotinen (sisältyy 6kk:n työssäoppimis jakso) ja jonka jälkeen kyseisestä tutkinnon suorittanut henkilö on suorittanut samalla järjestyksenvalvojan perustutkinnon, vartian ammattitutkinnon ja voimanhallinan, OC sumutin, teleskooppipamppu, käsiase sekä monta muuta koulutusta?

Martialisti
<br />
<br />-------------------------------------------------------
<br />Ne jotka tietävät eivät puhu;
<br />Ne jotka puhuvat eivät tiedä.
<br />
<br />Warrior has to know only one thing;
<br />Only this last one -
<br />To face death withou