1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
zamboni

Karrimat on legendaarinen umpisolumuovialusta. Aikoinaan oli niitä kalleimpia alustoja vaan eipä se hinta ole mitään nykyisten untuva-alustojen rinnalla.

Downmatia en ole itse täyttänyt mutta sitä äherrystä samassa teltassa seuranneena voin sanoa ettei se kovin helpolta minusta näyttänyt. Ja taatusti meni enemmän kuin se minuutti siinä heilumisessa. Totesin että pitäydyn itsetäyttyvissä alustoissa mielummin kuin uhraan täyttömukavuuden pariin ylimääräiseen pehmustesenttiin. Jos kuitualusta täyttyy helposti niin sitten voisin harkita tuota vaihtokauppaa.

Anonyymi

Taitaa olla tekniikkalaji se Downmatin täyttäminen kun sitä jotkut moittivat... hetki meni minullakin tekniikan optimoimiseen mutta yli minuuttia ei taatusti toimenpiteeseen enää mene ja säästyy turhalta puhaltelulta. Päätä kannattaa käyttää yksinkertaisissakin hommissa.

jokimies

Minulla on nyt ollut downmat dlx yli puoli vuotta (alkoi luita kolottaa omat halpaviritykset) ja muuta miinusta en ole löytänyt, kuin että on sisätiloissa turhan lämmin esim. varavuodekäytössä. Pumppaustekniikka on helppo oppia - ei sentään aivan ilman harjoittelua - ja ratkaisu on mainio, mielestäni.
Teltassa en ole viime aikoina äheltänyt ( Wink ), mutta nukkunut tuon päällä pälvellä, kevättaivaan alla, ja laavussa, tarkemmin louteen ja erätoverin alla. Ei ongelmia, paitsi mättäältä kierähtelin keväthöperöiden lintujen häiritsemänä muutaman kerran patjan reunan tuntumaan ja valuin kääntyillessä jalkopäähän, joten rakensin downmatille a) laatikkomaisen pohjan vedenpitävästä kankaasta (suojaa samalla kallista värkkiä) ja b) ompelin päälle rankisen kaarien varaan, vetoketju pääpuoleen. Prototyypistä tuli vähän ahdas, mutta toimii. Ei vyörähtele äijä kostumaan ja kastumaan. Parantelen vielä: korjaan mittoja, teen väljemmän sisätilan, ehkä pitemmälti vetoketjuakin. 

Tuota säkkipumppua ajattelen kokeilla myös kanoottikäytössä. Ei vaikuta kovin vaikealta tehdä.

Anonyymi

[quote author=jokimies link=topic=10676.msg99263#msg99263 date=1156073993]Tuota säkkipumppua ajattelen kokeilla myös kanoottikäytössä. Ei vaikuta kovin vaikealta tehdä.

Totta. Yksinkertaisimmat ratkaisut ovat usein parhaita.

Karoliini

[quote author=abumatic link=topic=10676.msg99235#msg99235 date=1156008871]
Insulmat ilmoittaa max-thermon käyttölämpötilaksi 15 F eli noin -9 selssiusta. Expedillä on kaksi lämpötilarajaa, mutta miten ne tuohon insulmatin arvoon suhtautuvat en tiedä. Insulmat sen kummemin kuin Expedin synmat eivät riitä talvella ainoana alustana. Toisaalta talvella pitää aina olla karrimaatti mukana oli se muu alusta mikä hyvänsä. Ja karrimaatin kanssa noilla ei-untuvaisilla pärjää satavarmasti talvella. Insulmatin laadusta ehkä kertoo jotakin se, että WM käyttää insulmatin patjoja niissä pusseissaan, joihin patja on itegroitu. Expedin laadusta on täällä oltu montaa mieltä, ei ole hlökohtaista kokemusta.

10 mm solumuovialustoilla ( 2 kertasena selän alla ) ja havuilla olen tähän asti pärjännyt. Jos nyt noille ilmatäytteislle pitää se solumuovi mukana kuitenkin kantaa / vetää, niin eihän sellaisen hankinnassa ole mitään järkeä?
Jos tuolla untuvatäytteisillä yksin pärjää, niin sitten ok. Muuten saa näreet luovuttaa alaoksiaan meikäläisen selän alle, niinkuin tähänkin asti 8)
On mulla ilmatäytteinen kesäkäyttöön, sellainen 3 senttiä paksu. Nyt jo tuntuu viileeltä ainoana selän alla näissä n. 10 asteen yökeleissä.

zamboni

Tuolta ketjun kymmenennestä viestistä löytyy vastaus solu- ja ilma-alustojen eroihin.

Säkillä täyttämisestä en mieltä muuta ennenkuin henk.koht tapaan ihmisen joka väittää sitä helpommaksi tai pääsen asian itse toteamaan Smile
Downmatissa jonka näin oli venttiili siellä päässä joten täyttö vaatii melkein kolme metriä pituustilaa ja teltasta sitä löytyy se pari metriä. Toisekseen täyttö on aika vaikeata makuultaan joten korkeuttakin pitäis olla metrin verran eikä sitäkään löydy teltasta. Ulkona täyttö taas ei kannata koska alusta lähtee kuin ohjus pienessäkin tuulessa heti kun otteen siihen irroittaa (kahdesti olen osallistunut makuualustan takaa-ajoon). Se alustan täyttö teltassa on aina semmoinen pienimuotoinen operaatio missä muut väistelee abisidiin/sivuille kun yksi täyttää alustaansa. Eihän se nyt paljoa vaadi mutta mielummin jätän senkin väliin koska nykyisessä setissäni (thermarestin solumuovi+ilma-alusta) ei ole mitään vikaa. Kaikki ylimääräinen säätäminen on sitäpaitsi pahasta:) Mielenkiinnolla katselin noita kuitutäytteisiä jotka olisivat varmaan aika helppokäyttöisiä ja pehmeämpiä. Kunhan vaan kuulis niistäkin kommentteja. Kaupassa kävin jo synmatia pikaisesti kopeloimassa vaan jäi vielä testaamatta se täyttäminen. Päällepäin vaikutti ihan ok:lta. Tosin ehkä turhan painava. Insulmatin vastaava olisi passelimman kokoinen vaan se pitäisi ostaa näkemättä.

Anonyymi

[quote author=Karoliini link=topic=10676.msg99312#msg99312 date=1156150218]10 mm solumuovialustoilla ( 2 kertasena selän alla ) ja havuilla olen tähän asti pärjännyt. Jos nyt noille ilmatäytteislle pitää se solumuovi mukana kuitenkin kantaa / vetää, niin eihän sellaisen hankinnassa ole mitään järkeä?

Eipä niin. Itse uskon että Downmat 7 riittää hieman kovemmassakin pakkasessa, solumuovit jää kyllä roudaamatta. Jos sattuu joku -40 paukkupakkanen niin havuja ja vaatteita vaan lisää, ja jos ei riitä niin haara-perus-hyppelyä läpi yön!  :lol:

zorro

[quote author=Karoliini link=topic=10676.msg99312#msg99312 date=1156150218]
Jos nyt noille ilmatäytteislle pitää se solumuovi mukana kuitenkin kantaa / vetää, niin eihän sellaisen hankinnassa ole mitään järkeä?

Itse käytän ThermaRestin Prolite4:sta, enkä ole käyttänyt alla toista alustaa muuten, kuin pitkillä keskitalven retkillä hätävarana.

Jos tuolla untuvatäytteisillä yksin pärjää, niin sitten ok. Muuten saa näreet luovuttaa alaoksiaan meikäläisen selän alle, niinkuin tähänkin asti 8)

Muistathan, että "hyvästä retkeilijästä ei jää jälkeäkään" ja että metsurinhommiin tarvitaan maanomistajan lupa.

On mulla ilmatäytteinen kesäkäyttöön, sellainen 3 senttiä paksu. Nyt jo tuntuu viileeltä ainoana selän alla näissä n. 10 asteen yökeleissä.

Sepä erikoista. Mikä alusta Sinulla on? Olen itse nukkunut ThermaRest Proliten päällä sikeästi esim. -13 asteen pakkasessa lumihangella 850 grammaisessa makuupussissa. Tuhdimman makuupussin ja Proliten kanssa olen nukkunut lukuisia öitä päälle -20 asteen pakkasessa ja kylmimmillään -35 - -37 asteen pakkasessa.