1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Joutenkulkija j...
Vaelluskenkien rasvaus

Tätäkin asiaa on jeuhettu useampaan kertaan.

Miten nupukkinahkaisen vaelluskengän saa rasvattua vedenpitäväksi? Olen kohta kymmenen vuotta rasvaillut useampaakin kenkäparia mielestäni oikeaoppisesti, mutta nahka se vaan imee vettä sateen kestäessä pitempään. Varsinkin märkä aluskasvillisuus kastelee nahan nopeasti.

Gore-kalvot ovat aina hajonneet kaikista kengistä 200-300 kilometrin käytön jälkeen.

Miten Nikwax vahan saa imeytettyä nahkaan? Ei riitä, että se vain hierotaan kengän pintaan.

Yksityiskohtaisia ohjeita, kiitos!

zorro

En osaa sanoa, teenkö jotain toisin, mutta mun tuhatkunta kilometriä kävellyt Scarpa Ladakhit on vedenpitävyyden ja muunkin suhteen oikein hyvässä kunnossa edelleen. Rasvaan kengät runsaalla Nikwax:llä aina muutama päivä ennen reissua ja reissun jälkeen harjaamisen ja huolellisen kuivaamisen jälkeen. Joskus rasvailen kenkiä näiden rutiinitoimenpiteiden välissäkin. Oon aika rasvainen jätkä siis!

Rasvaa ja vielä enempi rasvaa, en keksi muuta.

tiki

Mullon kans vähän parempia kokemuksia nuista kalvoista. Ostin v.2000 meindelin tunturisudet ja tietysti vähän liian pienet. Nuukana miehenä ajattelin sitten etten osta uusia ennenku ne hajoo ja kävelen sinnillä ne loppuun. Olen nyt siis viitisen vuotta niillä köpötelly, mut ei ne perkele hajoo millään! Kalvotkin pitää ku tauti. Rasvannu en oo enkä pessy enkä harjannu. Kengät näyttää säälittävän huonokuntoisilta ja repaleisilta mutta vettä niitä ei saa vuotamaan millään. Oon jo pitkään haaveillu uusista kengistä, mutta ku ei anna luonto periks ostaa täysin toimivien kenkien tilalle uusia. Ihmettelen siis tuota parinsadan kilometrin kestoikää, kun ittellä on kestäny jo moninkertaisia määriä

Tietty tipuuhan noita avaruussukkuloitakin joskus jo lähdössä...

En usko ennenku nään ja kun nään ni en usko silimiäni...

rane62

[quote author=Joutenkulkija jostakin link=topic=11110.msg79886#msg79886 date=1125904848]
Tätäkin asiaa on jeuhettu useampaan kertaan.
Gore-kalvot ovat aina hajonneet kaikista kengistä 200-300 kilometrin käytön jälkeen.

Miten saat Goret rikki noin lyhyellä reissulla?  Minulla alkoi vuotaa n 2000km jälkeen. Vielä käy koirankusetukseen hyvin.

Meillä rasvataan joka vaelluksen jälkeen ja vaellukselle lähtiessä. Käytämme meindelin rasvaa joka hierotaan sormella nahan pintaan. Hieronnasta syntyy lämpöä mikä notkistaa rasvan.

Kas kummaa

[quote author=tiki link=topic=11110.msg79922#msg79922 date=1125927696]
Ostin v.2000 meindelin tunturisudet ja tietysti vähän liian pienet. Nuukana miehenä ajattelin sitten etten osta uusia ennenku ne hajoo ja kävelen sinnillä ne loppuun.

Onnea vaan yritykselle  Biggrin

Mun tunturisudet on vuodelta 1994 ja olleet kohtuukovassa käytössä ja pitävät vettä edelleen. 200km on ollut rikki varmaan jo vuonna 1995. Mä olen kanssa miettinyt uusien ostoa jo monta vuotta - kunhan nämä ensin hajoavat.

Rasvauksesta olen samaa mieltä - mahdollisimman usein ja ainakin muutamaa päivää ennen reissuun lähtöä.

Yudi

[quote author=tiki link=topic=11110.msg79922#msg79922 date=1125927696]
Ostin v.2000 meindelin tunturisudet ja tietysti vähän liian pienet. Nuukana miehenä ajattelin sitten etten osta uusia ennenku ne hajoo ja kävelen sinnillä ne loppuun.

Joo onnea vaan yritykseen!

Meikällä on 1991 ostetut Meindelin nykyistä Island Pro:ta vastaava malli. Ei kulu kuluttamallakaan loppuun. Nauhat ja pohjallisetkin on vielä alkuperäiset. Reunaa kiertävä kumi on halkeillut, muuta ei vielä ole irtoillut kengän reunasta. Vettä eivät ole tosin pitäneet muutamaan vuoteen. Kengät eivät ole tosin ole olleet käytössä aivan pahimmassa rakassa/kivikossa, mutta vaelluskäytössä ympäri vuoden ja talvella työmatkapöyräilyssä. Pari vuotta sitten Karhunkierroskin meni ilman ongelmia noilla kengillä lukuun ottamatta veden sisääntuloa kovalla sateella.

Vedenpito ongelmien vuoksi ostin uudet Island Pro:t vuosi siten kesällä. Vanhat menee vielä työmatkoilla talvella varmaan pari-kolme vuotta.

Tuo kenkien rasvaus ihmetyttää minuakin. Meindel:n omasta vahasta menee vesi läpi vaikka kengat olisi rasvattu juuri ennen käyttöä? Olen myös rasvaillut kenkiä useammin muutenkin, mutta kyllä ne imee vettä helposti itseensä. En tiedä pitäisikö kokeilla vanhanajan kenkärasvaa, joka on paksumpaa kuin noi mehiläisvaharasvat. Se tosin saattaa heikentää kengän hengittävyyttä kuivalla ilmalla, kun kosteus ei pääse nahkasta läpi niin helposti ulos päin.

Joutenkulkija j...

Mukavaa kun on kohtalotovereita ja harmillista kun kaikilla ei ole kenkäongelmia.

En vain jaksa uskoa, että kenkien runsas rasvailu auttaa. Kun kerran hieroo rasvakerroksen nahan pintaan, niin siinä on rasvainen kerros niin kauan kunnes kuluu käytössä pois. Tästä kerroksesta ei toinen rasvaus enää mene läpi ?

15 vuoden aikana minulla on ollut useampikin Meindlin kenkä kunnes siirryin samanlaisiin HanWageihin. Niissä kun on vähemmän saumoja. Kenkäparit ovat olleet käytössä keskimäärin kolme vuotta. Hylkäämissyy on aina ollut koron kuluminen toispuoliseksi, josta voi aiheutua jalkavaivoja. Nauhoja en ole milloinkaan vaihdellut. Meindlit ovat hieman ratkeilleet saumoistaan. Kaikki kengät ovat vuotaneet noin 300 kilometrin kulkemisen jälkeen.

Tämän kesän vaelluksella tuli tuo vuotaminen taas esille. Vaikka olin rasvannut kengät mielestäni hyvin sormella hieromalla ja uudestaan parin päivän päästä, niin parin tunnin sateessa vaelluksen jälkeen tunsi, kun kylmä vesi kasteli sukat ja varpaat. Kengät olivat käytössä jo toissa kesänä ja silloinkin ne vuosivat.

Kas kummaa

[quote author=Joutenkulkija jostakin]
Meindlit ovat hieman ratkeilleet saumoistaan. Kaikki kengät ovat vuotaneet noin 300 kilometrin kulkemisen jälkeen.

Aika outoa. Ei vastaa mun kokemuksia (tai tuttavapiiristä kuultuja) ollenkaan.

Tekis mieli kysyä että mitä ihmettä sä niillä kengillä oikein teet - tai meneekö se vesi varresta sisään?  :?

Glottis

[quote author=Joutenkulkija jostakin link=topic=11110.msg79962#msg79962 date=1125993084]
Hylkäämissyy on aina ollut koron kuluminen toispuoliseksi, josta voi aiheutua jalkavaivoja.

Eikö suutarikaan ole saanut oiottua korkoa kuntoon? Fiksuin tapa oli saadaa sopiva kiila pohjallisen alle ettei kulu vinoon. Kannattaa käydä Asics tms. jalkatestissä jos sellainen jossain urheilukaupassa näkyy (oli itselläni ainakin ilmainen).

[quote author=Joutenkulkija jostakin link=topic=11110.msg79962#msg79962 date=1125993084]
Kaikki kengät ovat vuotaneet noin 300 kilometrin kulkemisen jälkeen.

Mistä kohtaa vuoto alkaa? Ukkovarpaan kohdalta kelmu puhki? Silloin saattaa auttaa kynnen leikkaaminen ja mahdollisesti kynnen reunan teippaaminen.Oma kynteni on niin 'pysty' että kaivaa kalvon alta aikayksikön, ellei hommaan varaudu etukäteen. Kynnellä kaiverretun lisäksi myös liian voimakas taivuttelu (jalka sisällä kengässä) on rikkonut pari kertaa kalvot, tosin molemmilla kerroilla sain takuusta uudet. Kenkä oli Meindl Pamir, ja vasta kolmannet selkeästi ulkonäöltään erilaiset alkoivat kestää vedenpitävinä. Taisi siis olla suunnittelumoka.

Itse rasvailen kalvokenkiä vain sen verran että nahka pysyy notkeana, ei ole rasvan tehtävä pitää vettä poissa. Jos nahan tukkii rasvalla, ei se oikein hengitäkään.

Se mikä ei tapa, sattuu ihan h-vetisti.