1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Jahar
Anar gaissa makuupussi

Moro

Löytyi tuollainen untuvamakari, painoa noin 1.7kg. Untuvaa 90% ja höyhentä 10% hintaan 149 euroa. Luvattu -22.

Sitten kysymykseen, onko kellään kokemusta tuosta? Googlettamalla ei löydy oikeastaan mitään tietoa koko anarista. Pussissa luki made in china...

Ei tuo kallis olisi, mutta kannattaako edes harkita talvipussiksi.

xco

Anar Gaissa... kuulostaa kovasti siltä että valmistuttaja on suomalainen. (ei, mulla ei ole mitään kokemusta tuosta)

Jahar

No eikö kellään  ole mitään sanottavaa tai kokemusta tuosta pussista?  :shock:

laturi

Mistä ihmeestä löysit? En lähtis uskomaan tuohon - 22:een. Lukaise Retki-lehden uudesta numerosta talvimakaritesti.

Jahar

Kärkkäiseltä...  :lol: Tuo oli vaan aika pitkä pussi, muistaakseni 225 tai 235?!? Myyjä ei osannu kertoa paljonko on untuvaa.... aika kuohkean tuntuinenhan tuo kyllä oli...

laturi

Kyllä se vaan tuppaa olemaan niin, että halvalla et hyvää saa. Jos olet pussia hankkimassa talvikäyttöön Ulkona/teltassa nukuttavaksi, niin harkitse, 149 euroa on kallis jos se on hukkaan heitettyä rahaa. Kun pussista ei kukaan (edes myyjä) osaa mitään sanoa niin epävarma hankinta..

rakka

Jotenkin minulla on semmoinen tunne, että lähinnä sontaosastolla aktiivinen nimimerkki Anarkaista saattaisi tietää tästä jotain.  Biggrin

http://www.relaa.com/index.php?action=profile;u=2941

dega

[quote author=Jahar link=topic=11993.msg83590#msg83590 date=1131394416]
Kärkkäiseltä...  :lol: Tuo oli vaan aika pitkä pussi, muistaakseni 225 tai 235?!? Myyjä ei osannu kertoa paljonko on untuvaa.... aika kuohkean tuntuinenhan tuo kyllä oli...

Onkos kenelläkään vieläkään mitään sanottavaa tästä? Nyt lähtis Kärkkäiseltä hintaan 89 € (sikapäiviltä, vielä pari päivää, kiire saada vastauksia! :). Itse tarttisin talvimakuupussin (tai ainakin syys- ja kevät- nykyisen pelkän kesämakuupussin rinnalle), mutta en ole kyllä ehtinyt yhtään perehtyä topiciin, että tietäisin, mitä asioita tuommoisesta makuupussista kannattaa kattoa. 230 cm tuolla tosiaan on pituutta, ja tuntuu  järkyttävän pitkältä (itse olen noin 180 cm pitkä).

En tiedä myöskään, kuinka pieneen tilaan tuo menee, ja kuinka painavia talvimakuupussit yleensä on (tämä painaa 1,7 kg, mikä nyt maalaisjärjellä ajateltuna kuulostaa kohtuulliselta, ei järkyttävän kevyeltä, eikä järkyttävän raskaalta).

Tässä linkki: https://www.karkkainen.com/webapp/wcs/stores/servlet/CatalogSearchResultView?storeId=10551&langId=-11&catalogId=10101&resultCatEntryType=2&qtyAvailable=&qtyAvailableOperator=EQUAL&qtyMeasure=&qtyMeasureCaseSensitive=&qtyMeasureOperator=EQUAL&catgrpSchemaType=1&RASchemaType=1&origMin=&origMax=&searchTerm=anar+gaissa&searchType=ALL&searchTermCaseSensitive=no&searchTermOperator=LIKE&filterTerm=&filterType=ALL&filterTermCaseSensitive=no&filterTermOperator=LIKE&searchTermScope=1&catGroupId=&categoryType=ANY&currency=&minPrice=&maxPrice=&pageSize=12&beginIndex=0&sType=AdvancedSearch

Tuossa näkyy tosiaan tuo normaalihinta, mutta ilmeisesti oikeasti lauantaihin asti hinta on 89 €.

Eli onkos kokemuksia, mielipiteitä?

dabomba
Käyttäjän dabomba kuva

Lähtisin siitä oletuksesta, että hinta korreloi melko pitkälti laadun kanssa ja sitä saa mistä maksaa. Mitä äkkiseltään tulee mieleen:

"Alin lämpötilasuositus -22 astetta"
Oletan tämän tarkoittavan sitä mikä yleisesti käytössä olevan EN 13537 -standardin mukaan tarkoittaa ns. extreme-lämpötilaa eli lämpötilaa, missä ei kuolla hypotermiaan mutta ei myöskään todennäköisesti nukuta. Eli siihen extreme-lämpötilaan ei kannata juurikaan keskittyä, vaan käyttökelpoisin mittari on Comfort- ja Limit-suositukset. Ne kertoo (varauksin ja henkilön omista ominaisuuksista riippuen) missä kelissä pussilla oikeasti voi nukkua. Mutta tätä tietoahan Anar ei meille kerro...

Lisätietoa standardista suomeksi esim täältä:
http://www.joutsen.com/fi/faq/index.php?group=00000026&mag_nr=17

Vertaa esim. tähän Marmotin untuvapussiin, joka myös painaa 1,7 kg mutta jonka "alin käyttölämpötila" on -37 C:
http://www.reittipiste.fi/product_info.php?cPath=44_46&products_id=767

tai tähän Carinthian pussiin, suunnilleen samoilla spekseillä:
http://www.reittipiste.fi/product_info.php?cPath=44_46&products_id=170

Näistä paino-lämpösuhteista voisi ehkä päätellä, että kyseinen Anar-makuupussi on täytetty vähintäänkin epämääräisellä höyhentavaralla. Halvan makuupussin työn laatu saattaa myös olla hyvin indokiinalaista. Voi olla että saat ihan kelpo makuupussin, mutta voi olla että menee rahasi hukkaan.

Jos itse olisin harkitsemassa makuupussin ostamista, ja budjetti olisi tiukasti rajattu alle sataseen, mieluummin sijoittaisin rahani esimerkiksi Marmot Wave III -KUITUmakuupussiin. iExtreme-lämpötila -25, hinta 80 euroa, paino suunnilleen sama eli 1,8 kg ja laatu suurella todennäköisyydellä aivan toista luokkaa.
http://www.reittipiste.fi/product_info.php?cPath=44_45&products_id=1058

Kuitu on aina halvempaa täytettä, mutta silloin häviää lämpö-paino-suhteessa. Toisaalta, mitä ajatuksia herättää se, että Anar-pussukan untuvatäyte on yhtä "tehokasta" kuin toisten merkkien kuitutäyte?

Lisäksi kannattaa huomioida se, että jos makuupussia myydään vain todella pitkänä versiona, se on lyhyille ja keskipituisille huono juttu. Jos makuupussin jalkopäähän jää tyhjää tilaa, sinne jää myös ilmaa joka kylmenee koska nukkuja ei lämmitä sitä. Ja silloin joka kerran kun käännät kylkeä, hulmahtaa kylmää ilmaa jalkopäästä vilustuttamaan sinua. Tämän olen kerran lainapussilla kokenut ja siitä oppinut. Eli toisin sanoen liian pitkällä pussilla nukuttaessa joutuu jollain keinoin kuromaan ylimääräisen tilan kiinni tai umpeen tai jotain. Mutta miksi ostaa liian pitkää jos voi ostaa myös sopivan kokoisen?

Summa summarum: Riskin otat jos ostat. Ehkä saat kelvollisen, ehkä et. Liian pitkä pussi on joka tapauksessa huono, kylmillä keleillä joudut säätämään ja keleistä riippumatta kannat mukanasi useamman sata grammaa ylimääräistä painoa. Itse ottaisin tuolla hinnalla mieluummin laadukkaan kuitupussin kuin epämääräisen untuvapussin.

KUITENKIN, jos haluat Anar-pussukan ostaa, niin varmista ainakin, että lämpökauluksen lisäksi makuupussista löytyy sisäpuolelta vetoketjun peittävä lämpölista, joka estää lämmönhukan vetoketjun läpi. Tuotetiedoissa sitä ei ainakaan mainittu.

Toivottavasti oli apua  Biggrin

-Tommi

edit: huomio EN-standardin lämpötila-arvoista

Simonia

Kävin itsekin viime perjantaina hipelöimässä samaista Anarin makuupussia ja painiskelin itsekin tuon hinta/laatu-problematiikan kanssa. Talvimakuupussin osto on vääjämättä edessä ja tietysti törkeän edullinen untuvapussi tuntui suorastaan onnenpotkulta kun aiemmin olin harkinnut vain satasen hintaluokassa olevia kuitupusseja. Lämpökaulus ja vetoketjun peittävä untuvatäytteinen lämpölistakin Anarista muistaakseni löytyi ja muutenkin pussi vaikutti suht asialliselta.

En sitten kuitenkaan ostanut mokomaa pussia. Johonkinhan se halpa hinta perustuu ja jos sitä ei näe silmillä, se paljastuu vasta käytössä/reissussa enkä halua ottaa sitä riskiä. Kielteistä ostopäätöstä perustelin itselleni sillä että Anarin laikukas täyte paistaa ohuen keltaisen päälyskankaan läpi ja Joutsenen pussiin verrattuna Anar litistyi käsien välissä  olemattoman ohueksi. Ei mikään tieteellinen testimenetelmä, mutta riitti minulle... :lol:

Päätin jo ostaa Haltin Ultra 25 kuitupussin, mutta Tommin mainitsema Marmot näyttäisi olevan sen kanssa lähes identtinen niin standardilämpötiloiltaan kuin hinnaltaankin joten täytyy vielä tutustua paremmin tuohon Marmotiin.

hehautal

dabomballa tuli tuossa jo pitkälti asiaa johon voisi lisätä vielä pari seikkaa.

"Koemakaa" pussi kaupassa ennen ostoa. Jos kaupassa ei saa ryömiä pussin (ei tietenkään omin päin kengät jalassa vaan myyjän ohjauksessa) sisään niin silloin pitää vaihtaa kauppaa.

Sen makuupussin pakkaustilavuuden näkee kun katsoo ja pakkaa sitä kaupassa. Ja jos epäilee yhtään valmistajan antamaa painoa niin voi makuupussin punnita pakkauspusseineen kaupan vaa'alla.

Kankaan laatua ja painoa voi arvioida kun vertaa muihin ja muiden hintaluokkien makuupusseihin.

Yhdeksällä kympillä voi saada poistotarjouksesta sadan viidenkympin "arvoisen" makuupussin, mutta tuskin kestäviä ja laadukkaita kankaita sekä ompeleita ja 800-1000g laadukasta untuvaa, mitä kunnolliselta 1,5-2kg untuvapussilta voi edellyttää kun pelkkä untuvakaan ei siihen budjettiin mahdu.

Jos alle parilla sadalla pitää uusi makuupussi saada niin täytteeksi kannattaa valita kuitu (ja sen myötä suurempi paino ja pakkaustilavuus) ja tyytyä yöpymään muualla kuin kovissa pakkasissa.
Käytetyistä voi toki tehdä löytöjäkin.

-Heikki

lipsanen21

Tuohon lämpötilasuositukseen en kauheasti laittaisi uskoani, kun ei ole EN-testin tulos. En tiedä onko nykyään suorastaan EU-lainsäädännön vastaista tuoda markkinoille pusseja, joita ei ole EN-testattu

olavix

ÄLYTTÖMÄN HYVÄ PUSSI ,,,KOKEMUSTA ON 4V

dega

Kiitoksia kaikille vastauksista (kun minä aiheen uudelleen pinnalle nostin). En tosiaan muistanut tsekata tätä foorumia kuin vasta nyt, joten en pystynyt vastauksia hyödyntämään päätöksenteossa, kun Sikapäivillä kävin pyörähtämässä. Pusseja näytti olevan ihan mukavasti jäljellä, vaikka kävin siellä lauantaina muutama tunti ennen Sikapäivien loppumista. Vähän aikaa siinä harkitsin, mutta kun ei tosiaan ollut tarkemmin tietoa aiheesta hankittuna, ja 89 euroakin on rahaa, en sitten ostanut. Minullakin oli aika suurena kriteerinä tuo pussin pituus, jota oli vain yhtä kokoa, ja se tuntui aika isolta (en kokeillut pussia, mutta vaikutti siis isolta 230 cm pituudella). Minäkin olin ehtinyt sen verran aiheeseen tutustua, että olin lukenut, kuten dabombakin tähän kirjoitti, että pussin pitäisi olla oikean kokoinen, koska ruumiinlämpö ei muuten riitä lämmittämään koko pussin sisällä olevaa ilmamäärää.

No, minulla ei ole sikäli kiire tuon pussin hankkimiseen, että ei ongelmaa. Asia tuli vaan mieleen, kun meinasin muutama viikko sitten hieman jäätyä Karhunkierroksella, sekin tämän Anarin, kesämakuupussiin (Anar Vuoma). No, tuohon makuupussiin olen kyllä muuten ollut tyytyväinen, eikä silloin ollut enää yöllä oikein kesälämpötilat, joten ansioni mukaan periaatteessa sain Smile

Simonia

Olavix, kertoisitko hieman tarkemmin kokemuksistasi.

Esimerkiksi kestävätkö saumat ja vetoketjut, pysyvätkö täytteet paikallaan? Millaisissa lämpötiloissa olet pussia käyttänyt niin että se tuntuu vielä mukavalta? Oletko havainnut mitään ongelmia/erityistä huomioitavaa juuri tämän pussin kohdalta?

Itselläni on hakusalla makuupussi loppusyksyn ja talven reissuille, joten käyttökokemukset kiinnostavat.

karumaa

Käytössäni on ollut kaksi Gaissaa muutaman kuukauden ajan. Täytyy myöntää, että pussit ovat olleet hintansa arvoisia. Täyte on laadukasta ja materiaalit kelpoja. Ainoa mikä pelottaa pussien kanssa on niiden halvat vetoketjut, mutta ongelmia ei vielä ole ilmennyt. Vastaavat muut untuvapussit maksaa monta sataa enemmän. Osta tämä tuote jos et halua laittaa talvipussiin 400 €.

Simonia

Karumaa, kuinka kylmistä öistä on kertynyt kokemusta? Mitä arvioisit, onko tuo ilmoitettu -22 astetta Gaissalla jo extremeä vai peräti mukavuuslämpötila?

Ehdin itse jo hankkia käytetyn Haglöfsin pussukan joten oma akuutti tarve on mennyt ohi, mutta kiinnostaisi tietää. Tänään tulleessa mainoslehdessä Kärkkäinen muuten tarjoaa Gaissaa hintaan 129 euroa.

luke21011

Gaissa oli pienessä vertailussa Erä-lehdessä 4/2010. Siinä pussi sai 4 tähteä, häviten vain plussan verran High Peak Viper 1000 -pussille. Lämpötilarajaksi ilmoitettiin Comfort -12.

Kiitosta tuli erinomaisesta hinta-lämpösuhteesta muihin verrattuihin nähden (jotka olivat kesämakuupusseja), tiiviistä nailonkankaasta sekä kirkkaasta väristä. Huonoa pussissa oli hupun muotoilu.

Itselläni on hyvä talvimakuupussi mutta tätä ajattelin mahdollisesti kokeilla kolmen vuodenajan pussina, jos Kärkkäisellä sattuisi vaikka tulemaan tarjouksia keväämmällä.

Simonia

Kärkkäisen tarjouksia kannattaa tosiaan kytätä koska hinta näkyy vaihtelevan melko paljon. Löysin itse Gaissan Kärkkäiseltä hintaan 59,- tai 69,- pari vuotta sitten ja pussihan oli lopulta pakko ostaa ihan kokeilumielessä.

Parin talven kokemuksella täytyy vain kehua Gaissaa. Vetoketjut tosiaan tuntuvat heppoisilta, mutta muuten pussi on yllättänyt myönteisesti. Pussi on kulkenut mukana syksyn ruskareissujen plussakeleistä talven ja kevään pakkasiin ja hyvin on pärjännyt. Kylmimmillään olen telttaillut Gaissalla -20 asteessa ja makeasti nukutti. Kaiken kaikkiaan hinta-laatu-suhde tuntuu olevan kohdallaan!