1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
hoh
Perus anorakki

Kertokaapa partiolaiset ja muut retkihenkiset mistä saa nykyään aivan tavallisen perus-anorakin järkevään hintaan? Siis esim puuvillaisen, notskin kestävän, etutaskullisen anorakin alle satasella. Pikaisella etsimisellä urheilukauppojen muoviset tulenarat ja retkikauppojen hyperultra hengittävät kalvolliset anorakit (hinta n. 200€) karsiutuvat pois. Partioaitoista kyllä löytyy lähes peruskestävä Sastan tuote mutta hinta 145€! :shock: Maksettiinko ennen 1000 markkaa anorakista?
Niin esim te partiolaiset, mistä löydätte legendaariset hiihto- ja retki-anorakkinne? Joillain lippukunnilla on kai omatkin mallinsa, missäköhän ne teetetään?

Kiitollinen olisin vastauksista!!!! Biggrin

tassu

http://www.r-collection.com/index.asp

http://www.freeheels.fi/products.php?g1=fb7f38&g2=710c04

sesta

itse sain sastan anorakin 100€ erä liikkeestä on hyvä
ja kyllä noita löytyy muiltakin esim  http://www.vpu.fi/
sekä http://www.tuntsa.fi/

METSÄN ASUKKI TAHDON OLLA MÄ !

hoh

Kiitokset Tassu ja Sesta!
Löytyyhän niitä. Tuon r-collectionin jo löysinkin ja sen helsingin myymälässä vierailen huomenissa...

Umpihanki

Täällä näyttäis olevan 68 e

http://www.freeheels.fi/products.php?g1=fb7f38&g2=710c04

hoh

Nyt on sitten perinteinen anorakki r-collectionistä himassa. Materiaali vaikuttaa juuri sopivan paksulta eikä ylimääräisiä viritelmiä ole. Parantelen vielä huppua (tarvitsee sellaisen kiristys viritelmän taakse muuten tippuu silmille) ja lisään ylimääräisen kengurutaskun (sellaisen kahden aukon ison taskun lähelle helmaa). Kehuvat liikkeessä matskua tuulenpitäväksi ja vettä ja likaa hylkiväksi, vaikka kuleema kylläste ei ole huonontanut hengittävyyttä... Metsässähän se nähdään Smile
Tyytyväinen olen 49€ ostokseeni!

Savu

Jesh, kyllä varsinkin nuo uudet r-anorakit ovat ihan mainioita takkeja. Minulla on nyt kertynyt jo neljä niitä, vanhin vuosimallia -86. Vanhimmat kaksi eivät kyllä pidä tuulta yhtään, eli talvihiihtelyyn viimalla eivät sovi. Uudemmat kaksi sen sijaan oikein hyvin.

Anttim1

Miksi kaiken pitää olla aina halvinta mahdollista? Taitaa olla joku suomalainen juttu.

vaari

Syitähän on useita, joitakin tässä.
-Kaikilla ei ole mahdollisuutta irroittaa paljoa rahaa juuri sillä hetkellä.
-Kaikilla ei ole isi visan kanssa ostamassa kaikkein kalleinta vaan sen takia ettei kehtaa
kavereille näyttää halpaa tavaraa.
-Kaikki eivät koe tarvitsevansa tarkoitukseensa nähden ylihintaista tavaraa.
-Tavaran käyttötarkoitus ei ole "yleisen normituksen" mukaista, jolloin tavaran käyttöikä jää joka
  tapauksessa hyvin lyhyeksi, jolloin sijoitus kalliiseen ei ole perusteltua.

Lisää löytyy varmasti paljonkin, mutta näilläkin syillä pääsee jo alkuun.

Lefa
Käyttäjän Lefa kuva

Hyvä, vaari, olen samaa mieltä.

Jos olisin noudattanut sitä täälläkin toistettua "köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa", ei ensimmäisestä vaelluksestani vuonna 1969 olisi tullut mitään. Kymmeniä reissuja lisää on tullut sen jälkeen, mutta edelleenkin puntaroin tarkkaan varusteiden hinnan suhteessa laatuun. Eikä se kallein suinkaan ole aina paras tarkoitukseensa.

Muuten, umpinainen anorakki ei ainakaan minulle sovi. Siinä läkähtyy, kun etumusta ei voi avata tuuletusta varten. Usein talvellakin tulee niin kuuma, että takki on oltava auki napaan saakka.

Anonyymi

[quote author=hoh link=topic=12346.msg84813#msg84813 date=1133705903] Kertokaapa partiolaiset ja muut retkihenkiset mistä saa nykyään aivan tavallisen perus-anorakin järkevään hintaan?

Onko kukaan kokeillut kylmään aikaan kevyttoppapukua/pelkkiä kevyttoppahousuja? Tiedän joidenkuiden niitä käyttävän. Kuivavatkohan ne nopeasti? Luultavasti se olisi ainakin parempi kuin Gore. Ongelmia syntynee silloin, jos ei ole riittävän kylmä.

Tuulipuku on ainakin kokemukseni mukaan parempi kuin Gore kylmällä, puhdas puuvilla ei välttämättä (jäätyy levyksi).

hoh

[quote author=Anttim1 link=topic=12346.msg85481#msg85481 date=1134895954]
Miksi kaiken pitää olla aina halvinta mahdollista? Taitaa olla joku suomalainen juttu.

:lol: sitä sopii miettiä. Notskilla sopii kärventää se neljänsadan euron supertakki ja sitten mennä ostamaan uus partioaitasta. pappa betalar

[quote author=vaari link=topic=12346.msg85485#msg85485 date=1134899008]
-Kaikilla ei ole isi visan kanssa ostamassa kaikkein kalleinta vaan sen takia ettei kehtaa
-Tavaran käyttötarkoitus ei ole "yleisen normituksen" mukaista, jolloin tavaran käyttöikä jää joka

Näinpä juuri!

Kannas

R-Collectionin anorakin vedenpitävyys on lähinnä mainoslause. Kyllähän se jonkinlaisen tihkusateen jonkin aikaa pitää, mutta ei kovin pitkään. Tosin tämän ominaisuuden takia en tuotetta vuosi, pari sitten ostanutkaan, vaan lähinnä halpuuden ja täälläkin mainitun "nuotiokestävyyden" vuoksi. Eihän se puuvilla kipinää kovin hyvin kestä, mutta pienet reiät eivät suhteellisen halvassa tuotteessa haittaa. Eikä reikiä ole vielä tullut.

Kannattaa muistaa, että RC:n anorakki pitää silittää pesun jälkeen, muuten sen vähäisimmätkin vedenkestävyysominaisuudet katoavat. Ja voihan siihen kokeilla erilaisia kaupasta löytyviä suojasuihkeita, jos vaikka parantaisivat pitoa.

Itse olen kyllä eräitäkin kertoja joutunut kuivattamaan litimärkää anorakkia nuotiolla tai tuvissa...vaan ei se märkyys ole menoa haitannut, kun olen käyttänyt värkkiä vain syksyllä. Talvella saattaisi itku päästä. Tai no, ei pääsisi...

Anttim1

[quote author=vaari link=topic=12346.msg85485#msg85485 date=1134899008]

Ok. Onhan tuossa hyviä syitä. En kuitenkaan tarkoittanut, että pitää se kallein vaihtoehto ostaa. Usein on vain niin, että halpa tuote on myös huonosti suunniteltu ja valmistettu. Suomalaisen keskimääräisillä tuloilla on kyllä varaa ostaa, vaikka se keskihintainen, hyvin suunniteltu ja huolellisesti valmistettu tuote.

Joskus tuntuu siltä, että suurinta respektiä täällä herättää se joka on vähiten harrastukseensa rahaa laittanut...

Anonyymi

[quote author=Anttim1 link=topic=12346.msg85560#msg85560 date=1135002629]Ok. Onhan tuossa hyviä syitä. En kuitenkaan tarkoittanut, että pitää se kallein vaihtoehto ostaa.

Tuulipuku uutena alle viidellä kympillä vai Gore-puku yli viidellä sadalla? Olen kokeillut kumpaakin ja tuulipuku oli parempi metsäalueella. Kävin juuri ostamassa kevyttoppahousut, ajattelin kokeilla niitä seuraavaksi. Maksoivat tarjouksessa alle kaksi kymppiä, materiaali on jännän tuntuista ja uskon niiden olevan kelpo ratkaisu kaamokseen.

Quote:
Usein on vain niin, että halpa tuote on myös huonosti suunniteltu ja valmistettu.

R-collectionin anorakki on ainakin kestävä, minulla on niitä kaksi, vihreä ja keltainen. 

Quote:
Suomalaisen keskimääräisillä tuloilla on kyllä varaa ostaa, vaikka se keskihintainen, hyvin suunniteltu ja huolellisesti valmistettu tuote.

Tuotteen hinta ei riipu ainoastaan sen toimivuudesta ja kestävyydestä vaan myös itse tuotteesta. Joillekin vaelluksille sopii vaelluskenkä ja toisille kumisaapas. Kumppari on selvästi vaelluskenkää halvempi, mutta ei kuitenkaan aina huonompi. Riippuu ihan käyttötarpeesta ja mieltymyksistä, mikä on kullekin hyvä.

Quote:
Joskus tuntuu siltä, että suurinta respektiä täällä herättää se joka on vähiten harrastukseensa rahaa laittanut...

Minulla on sellainen aavistus, että pitkään reissuja tehneiden varustukseen kuuluu sekä uutta että vanhaa, itse suunniteltua ja valmiina ostettua. Hurjastihan retkeily on kaupallistunut.