1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
anttioksanen
Vapour barrier -sukat

Moi,

Saako jostain Suomesta ostettua VB sukkia, vai pitääkö tilata amerikasta?

t: Antti

Yudi

Eipä ole tullut vastaan. Itse olen käyttänyt muovipusseja. Ne on tosin vähän liukkaat ja jalat pääsee liikkumaan kengässä liian helposti.

vaari

Koitas niitä muovipusseja sukkakerrosten välissä, voi vähentää liikkuvuutta.

zorro

Kyllä mä VB -sukkia joskus löysin Partioaitasta. Jostain syystä ko. sukat ei sitten kohdanneet mun tarpeita, joten jätin ostamatta. Ilmoitahan mulle kans, jos löydät pätevän oloiset.

pete.makela

http://www.rbhdesigns.com/category.cfm?Category=1
linkin takaa noita ainakin saa. Tilasin itse tuolta sukat ja hanskat reilu vuosi sitten. Pienen säätämisen jälkeen tavarat tulivat perille "lahjana" ilman tulleja yms.

Art

Mitenkähän Seal Skinz -goresukat, ajaisivatkohan asian? Niitä ainakin saanee Suomi-kaupoistakin. Omat kokemukset vielä niin rajallisia, että ei voi mitään erityisen diippiä sukista murahtaa. Kalliit, muistaakseni, kuinka ollakaan...

- Art.

MrKnowItAll

VB sukkien idea on estää totaalisesti hien pääsy eristäviin kerroksiin. Goren idea on päästää hiki lävitseen. Mieti siitä, toimiiko gore höyrysulkuna...

pr

Täältä saa tilattua sukat. Kauppa on Englannissa, joten säätämistä ei tule niin paljoa kuin jenkeistä tilatessa
http://www.needlesports.com/acatalog/Mail_Order_Feet_36.html

Yudi

Olen pitänyt muovipussia linersukan päällä. Sen päällä on vaellussukka ja sitten vielä villasukka. Tämä siis kovilla pakkasilla. Jalka pääsee vähän pyörimään vaellussukan sisällä, mutta ei tuo nyt menoa haittaa liikaa. Sukkien kuivana pysymisen ansiosta koko päivän voi hiihdellä ilman, että eristeet kostuu ja varpaita alkaa palelemaan.

Pussina olen käyttänyt ohuita pakastepusseja ettei pienet rypyt haittaa. Pussi kestää pari-kolme päivää ennen, kuin se kuluu tai venyy liikaa ja siihen tulee pieni reikä.

Art

Kiitti vinkistä, oivallus on aina hiento tunne. Wink

[quote author=MrKnowItAll link=topic=12890.msg89255#msg89255 date=1140548974]
VB sukkien idea on estää totaalisesti hien pääsy eristäviin kerroksiin. Goren idea on päästää hiki lävitseen. Mieti siitä, toimiiko gore höyrysulkuna...

hehautal

Nostanpa tätä vanhaa aiheta, josko jollain olisi uusia vinkkejä.

Muovipusseja olen itse käyttänyt, mutta joskus niiden kanssa on ollu ongelmia. Joko ne liukuu varpaisiin ja jalkine kostuu päivän aikana tai sitten ne repeävät. Kankaisia olen sitten muutamia tehnyt, mutta joustamattomasta kankaasta pitää tehdä ohuet ja epäsopivan muotoiset jolloin sukka ei jälleen pysy paikallaan vaan kulkeutuu varpaisiin. Sukan varteen ommeltu kuminauha ei auta tarpeeksi ja aiheuttaa hinkausta. Ohut kangas ja saumateipit ei kestä tarpeeksi hinkausta joten pitäisi muutaman reissun välein tehdä uudet. Tarpeeksi joustavaa ja vedenpitävää ohutta kangasta ei ole saatavilla. Vai onko jollain parempaa tietoa saatavuudesta?

Onko Mäkelän Petellä kertynyt kokemusta rbhdesignsin tai pr:llä Expedin höyrysulkusukista?

Mietin myös istuvia Neopreeni-sukkia liimatuilla saumoilla. Onkos kukaan kokeillut niitä höyrysulkumielessä?

Vai pitäisikö vetää SilNettiä linereiden päälle?  Biggrin

Kaikenlaista sitä pitää taas miettiä kun haaveilee talven retkistä. Smile

-Heikki

pr

expedit on pysyneet hyvin paikallaan linerin ja normaalin sukan välissä. Kulumisen jälkiä ei ole vielä, eli hyvin ovat kestäneetkin.

Voi tulla halvemmaksi ostaa kerralla kunnolliset, kun tehdä joka reissulle itse uudet.

Alibaba

Oon tehny vesipilariarvo 20 000+ telttakankaasta umpinaisen molemminpuolisen suojan saappaiden huopavuorille. Teoriassa huopaeristeen ei siis pitäisi mitenkään kostua. Käytössä kostuu hieman kuitenkin jalkapohjan alta. Kantapään alla on melkoiset säännöllisesti toistuvat paineet. Pitäisi varmaan käyttää sadetakkikangasta. 

akuusist

http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=62925679
noita saa lyhempinäkin

hehautal

Lateksisukkia ajattelin vähän liikaa verenkiertoa rajoittaviksi, joten ne hylkäsin vaihtoehdoista.

Niiden pienten kuvien perusteella mitä netistä Expedin sukista löytyy, näyttävät varsin muotoilemattomilta. Itse tehdytkin lienee paremmin muotoillut. Expedistäkään ei mainittu saumoja teipatun.

Tänään tuli sitten rbhDesignsilta sukat. Otin fleecellä eristetyt korkeat versiot niin ei tarvi jalkaan säärystimen alle muuta laittaa (puettavana siis nuo sukat ja 3/4 pitkät kalsongit sekä jalkineet/kuoret siihen päälle).
Työnjälki vaikuttaa ihan hyvältä ja sukkien mitoituksen sain oman jalkani mukaan. Pikkaisen silti jäi jalkaterälle liikaa tilaa korkeussuunnassa, mutta käytäntö näyttää onko siitä haittaa.
Nuissakin on sauma vapaa höyrylle kulkea eli eivät nekään ole ihan täydelliset koska silloin viikonkin reissulla kenkä kostuu jo huomattavasti (olisi saanut yhdellä tiiviillä saumalla olevaa mallia, mutta ei omien mittojen mukaan). Kertokaa vain jos jollain on kokemusta liimasaumaisista neopreenisukista höyrysulkukäytössä.

Asiakaspalvelu rbhDesignsissa on ensisijaista, joten suosittelen! Taidan tilata sieltä vielä höyrysulkukinttaatkin...

-Heikki

hehautal

Edelleen saman ongelman kanssa painitaan.

rbhDesignsin sukat toimivat muuten varsin hyvin, mutta istuvuusongelmia niillä oli. Mittojen mukaan tehdyt, mutta liian löysästi istuvat sukat jäävät "tiukkaan" monoon jalkaa laittaessa kantapäästä mutrulle ja aiheuttivat selviä hiertymäongelmia. Lisäksi teippaamattomista saumoista kosteutta pääsi sen verran läpi että se näkyi jäänä ja lumena housunlahkeen ja säärystimen välissä (pitkävartinen höyrysulkusukka).

rbhDesignsin sukan sisäpinta oli mielyttävä paljasta ihoa vasten joten ei tarvinnut alla kostuvaa liner-sukkaa, kuten piti olla kun kovan hiertymisen seurauksena neljän päivän jälkeen luovutimme ja vaihdoimme vanhaan (liner+"muovipussi"+päälisukka-yhdistelmä). Ko. höyrysulun kanssa ei siis tarvinnut kärvistellä ja kuivatella sitä lineria leirissä vaan riitti että otti itse höyrysulut jalasta ja kuivan sukan tilalle. Höyrysulun kun käänsi pois ottaessa nurinpäin niin suurimmat kosteudet haihtuivat lämpimästä sukasta. Kovasti kosteutta ei ohueen sisäpintaan imeydy, joten kylmä sukka ei tuntunut kauan pahalta seuraavana aamuna puettaessa.
Fleece-pintainen höyrysulku oli kätevä kun ei tarvinnut aamulla pukea useita eri sukkia, mutta auringon paahteessa tahtoivat olla liian lämpimät monon ja säärystimen alla. Ohuemmalla höyrysululla voisi lisätä sukkaa päälle tarpeen mukaan.

Löytyykös muilta uusia kokemuksia tai vinkkejä? Kuivan ja notkean monon jalkaan laittamisen helppoudesta en halua telttaleirissä luopua.

-Heikki