1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
mikaelt
Vallusrinkkaa uusimassa

Varmaan näin kesän korvilla tämä aihe muillakin mielessä...

Alkaa tuo +15 vuotta vanha Halti olla jo a) epäluotettava b) epämukava (jota se on aina ollu...)

Niinpä pitäs hankkia kesän korvilla uusi. Sellanen jossa tilaa viikon reissutarpeille ja vähän kalastusvehkeitäkin. Koon puolesta uskoisin tuommosen 80l riittävän. Itse kun oon 175cm ja semmonen 70kg tikku. Pitkään olen Savotan 906:sta katellu ja joskus kanniskellukki. Nyt kuitenki alkais valinta kääntyä rosnana puoleen. Nettikaupoista olen vähä vertaillu hintoja ja ominaisuuksi. Jos jollakin kokemuksia jostakin näistä niin kertokaa arviota:

Deuter aircontact 75+10
Häglofs Topo 75+15
Karrimor Jaguar 10-95

Jos muitakin vaihtoetoja mieleen tulee niin vois mainita. Niin yks peruste tietty on myös hinta, nuo kaikki alle 300e oon löytäny. Deuteri oli edullisin, 219e.  Entäpä Fjälrävenin tai Mammutin mallit? Häglofsin SEC sarjan rinkat taas vaikuttavat "matkailu" rinkoilta.

Että sellaista juttua...Pitänee lähteä kiertämään kauppoja ja kokeilemaan myös. Tosin voisivat täyttää esittelyrinkat joskus muullakin kun kilolla paperia.

Anonyymi

Löysin minäkin uuden rinkan.Piti hankkia savotta,mutta kokeiltuani Berghaussin vulcania päädyin siihen.Saa vihdoinkin kamat rinkan sisään eikä jää mitään roikkumaan kun tilaa tarpeeksi. :lol:

metsätyty

Hellulla on toi karrimor ja on kehunu maasta taivaaseen!!! ei kuulemma parempaa oo ja mihinkään ei vaihda  Smile
Saa helposti remmeillä pienemmäks ja isommaks säädeltyä! eli ei samaa ongelmaa ku omassa paska-Haltissani joka pitää pakata täyteen että pystyy kulkemaan ja kantamaan  :lol:

Vasta oli kyllä Retki-lehdessä testissä ja siinä kommentoitiin selän säätösysteemiä. Kuulemma luistaa ittestään eli säädöt ei pysy koko matkaa vaan pitää välillä kiristää.. Ainakaa meillä tätä ongelmaa ei kuitenkaan oo ollu viikonkaan reissulla..

- Joskus on vaikeampaa kuin aina -

Persikka

En nyt vastaa kysymykseen kun ei oo noista omaa kokemusta, mutta kaverit on kehuneet tota Deuteria.

[quote author=mikaelt link=topic=14046.msg92926#msg92926 date=1145836256]

Että sellaista juttua...Pitänee lähteä kiertämään kauppoja ja kokeilemaan myös. Tosin voisivat täyttää esittelyrinkat joskus muullakin kun kilolla paperia.

Mulla ainakin onnistu silleen et kysyin myyjältä onko mitään painavampaa tavaraa. Takahuoneesta löyty vanhoja esitteitä ainakin 15 kilon edestä. Ne rinkassa kehtas kävellä ympäri kauppaa. Aina kannattaa kysyä.

mikaelt

Nii vähä vielä lisäystä....Kun noita Savotan rinkkoja näkyy myynnissä olevan käytettyjäkin niin onko kantolaitteeseen tehty radikaaleja muutoksia viime aikoina? Materiaalit on tainnu pysyä melko samana viimeset 15 vuotta.

(lähden tästä urheiluliikkeitä kiertämään...ja täyttämään niitten rinkoja lehdillä) Biggrin

Ilmainen Web hotelli! 250mt/1gt - SQL - PHP ym. http://www.000webhost.com/?id=10046

Petter

Itse(171 cm, 75 kg) olen käyttänyt samankokoista Deuteria, joskin vuosimallia ehkä 2002, jo useammalla reissulla niin kesällä kuin talvellakin, ja hyvin on palvellut. Mitään ei ole vielä hajonnut, ja säädöt ovat riittäneet ja pysyneet kohdillaan, joskin selän pituuden säätö on lyhyimmässä mahdollisessa asennossa. Kantomukavuus sellaisella 25-30 kilon kuormalla on ainakin Savotta LJK:ta mukavampi, raskaammaksi en Deuteria ole kertaakaan lastannut. Viikon talvireissun kamppeet mahtuvat reppuun mukavasti, kesällä se on tuon pituiselle reissulle jopa hieman liian suuri. Sen saa tosin aika kivasti kiristettyä kasaan jos jää tyhjää tilaa. Paremmasta en tiedä kuin nuo kaksi yllä mainittua reppua, eli paha ruveta enempää vertailemaan Smile

AK

Quote:
Piti hankkia savotta,mutta kokeiltuani Berghaussin vulcania päädyin siihen.Saa vihdoinkin kamat rinkan sisään eikä jää mitään roikkumaan kun tilaa tarpeeksi.

Kaverilla on myös tuo Berghausin Vulcan. Käyttökokemusta on ehkäpä parikymmentä yötä ja toistaiseksi on kehunut. Kestävä ja hyvä kantaa, tarvittaessa saa säädettyä esim. ottamalla sivutaskut pois. Päätaskun alataskusta jakava kangas on kuulema liian löysä, mikä aiheuttaa kamojen pakkaamisessa ja käsittelyssä joskus ongelmia. Tuo on kuitenkin pieni juttu, muuten ratkaisut ovat olleet toimivia. Sivutaskuista syntyy kätevästi 20 litran päiväreppu, jonka kannettavuus onkin sitten jo eri juttu. Kyseessä on tietysti iso rinkka, joten jos et aio tehdä viikkoa pidempiä reissuja kalakamppeet mukana, niin tuo on mielestäni tarpeettoman iso. Kannattaa myös huomioida, että sen kantojärjestelmässä ei ole lainkaan pituussäätövaraa, joten on syytä panostaa oikean kokoisen valintaan. Vulcania saa Suomesta, mutten tähän hätään löydä mistä.

zorro

Mun henk.koht. suosikkeja retkeilytouhussa on Ospreyt. Käytössä tällä hetkellä Ospreyt Ceres 50 ja Aether 75 muutaman Arc'teryxin ja Black Diamondin ja yhden Jack Wolfskinin ohella. Ospreyssa pidän painopisteen sijoittumisesta ja erinomaisista viilekkeistä ja omalle selälleni sopivasta muotoilusta. Ospreyt on myös todella kevyitä ja erittäin hyvin saumattuja. Kankaatkin tuntuvat kestävän kulutusta varsin hyvin.

Kannattaa ennakkoluulottomasti vertailla eri merkkejä; Jokaisella valmistajalla kun on erilainen mitoitus ja muotoilu.

his

Täältä ääni Deuter aircontact 75+10:lle. Erinomainen säätövara korkeussuunnassa. Istuu painavammallakin kuormalla hyvin selkään. Olen myös tehnyt ahkion vetovaljaille integrointisysteemin reppuun ja pelittää sekin (reppu täynnä ja ahkio täynnä).

Kantsii katsoa myös sakemanni ja muut eurooppalaiset nettiliikkeet merkin ja mallin varmistuttua - itse löysin saksan ebaystä tuon deuterin hintaan 140€.

-h-

Kannas

Rinkkaa ei kannata valita äänestystuloksen perusteella. Se ei nimittäin ole demokratiaa, vaan perskohtainen tuntuma ratkaisee, mikä tuntuu selässä parhaimmalta, mistä löytyvät oman selän ja vartalon muotojen suhteen parhaat säädöt ja niin edeskäsin. Ja hyvä olisi siellä osto- ja myyntiliikkeessä saada siihen rinkkaan jotain painoakin. Höyhenen kevyestä vempaimesta ei luonne erotu.

Anonyymi

[quote author=Kannas link=topic=14046.msg93032#msg93032 date=1145964554]
Rinkkaa ei kannata valita äänestystuloksen perusteella. Se ei nimittäin ole demokratiaa, vaan perskohtainen tuntuma ratkaisee, mikä tuntuu selässä parhaimmalta, mistä löytyvät oman selän ja vartalon muotojen suhteen parhaat säädöt ja niin edeskäsin. Ja hyvä olisi siellä osto- ja myyntiliikkeessä saada siihen rinkkaan jotain painoakin. Höyhenen kevyestä vempaimesta ei luonne erotu.

Oikein!Minäkin päädyin savotan sijaan Vulcaniin kun kokeilin pakattuna 40kg miltä tuntui kantaa ja olla pari tuntia ja ainakin Mp myymälä helsingissä antoi tehdä lenkin sen kanssa vaikka kamaa oli tonnin edestä(ottivat kyllä pankkikortin pantiksi) heh.

his

Juu, en minäkään ääntäni deuterille tässä antanut sitä varten että joku sen perusteella sen valitsisi.

Itse päädyin kyseiseen merkkiin ja malliin runsaiden testien jälkeen. Kunhan nyt yritin todentaa tässä sitä että kyseinen reppu on hyvä ja monipuolinen sekä vieläpä istuu kuormallakin selässä hyvin.

Pitänee tästä lähtien ihan Kannasta varten kirjoittaa ihan suoraan ilman venkoilua, jotta ymmärretään.

-h-

Anonyymi

[quote author=Kannas link=topic=14046.msg93032#msg93032 date=1145964554]
Rinkkaa ei kannata valita äänestystuloksen perusteella. Se ei nimittäin ole demokratiaa, vaan perskohtainen tuntuma ratkaisee, mikä tuntuu selässä parhaimmalta, mistä löytyvät oman selän ja vartalon muotojen suhteen parhaat säädöt ja niin edeskäsin.

Joo, sovittelemaan vaan, itsekin yllätyin millaisia eroja istuvuuksissa on. Deuter löytyy myös täältä, oli selkeesti paras selässä (siis niistä mitkä kokeilin), mallia en vaan muista.  :shock:

Perisuomalaiseen tapaan testivoittajat on kovia myyntivaltteja, ja muistelenkin että joku Deuterin malli voitti Erä-lehden rinkkavertailun apaut vuosi sitten?

Anonyymi

Mutta onhan se niinkin,että mies kantaa selässään niin akkaa kuin rinkkaakin kun halut :lol: :lol: :lol: :lol:

Kannas

[quote author=his link=topic=14046.msg93059#msg93059 date=1145981387]Pitänee tästä lähtien ihan Kannasta varten kirjoittaa ihan suoraan ilman venkoilua, jotta ymmärretään.
-h-

Se on hyvä se. Tai no. Tarkoitin tietysti kommentillani sitä, että monesti näillä foorumeilla annetaan aika suoranuottisia ostokehotuksia tyyliin "Osprey on ehdottomasti paras" tai "Osta Karrimorin Super XCV254 C, ei mene rahat hukkaan".

Ihmiset ovat kuitenkin sen verran erilaisia mitoiltaan, että yhdelle sopiva tuote ei sovi välttämättä toiselle. Henkilö, joka on ensimmäistä kertaa ns. pappia kyydissä saattaa livetä ostajaksi suoraan ilman kokeilua ja valita itselleen väärän välineen. Rinkkojen kanssa samaan kategoriaan, siis kokeile ennen kuin valitset -luokkaan, kuuluvat myös vaelluskengät tai -saappaat, makuupussit, erilaiset kalvolliset vaatteet jne.

En tiedä olisiko mitään järkeä siinä, että kaikki jotka suosittelevat omia retkeilyvälineitään, kertoisivat suosituksen yhteydessä myös omat mittansa ja muut relevantit tiedot ja makuupussien yhteydessä vaikkapa sen onko suosittelija palelija- tai hikoilijatyyppiä....

his

Näinhän se on.

Itse ainakin ymmärrän erilaisten foorumien ihmisten suositukset ja kokemukset lähinnä toiminnalliselta kantilta kommenteiksi ja luonnollisesti monesti otetaan kantaa myös muihinkin seikkoihin mutta ne lukijan on syytä erottaa toisistaan.  Kommenttien perusteella on mukava lähteä kauppaan tutkimaan ja etsimään itselle sitä oikeaa - saa ainakin jotain rajauksia tehtyä ja ehkä joitakin vinkkejäkin mihin kiinnittää kaupassa huomiota.

-h-

zorro

[quote author=Kannas link=topic=14046.msg93077#msg93077 date=1146029555]
Se on hyvä se. Tai no. Tarkoitin tietysti kommentillani sitä, että monesti näillä foorumeilla annetaan aika suoranuottisia ostokehotuksia tyyliin "Osprey on ehdottomasti paras" tai "Osta Karrimorin Super XCV254 C, ei mene rahat hukkaan".

Tää on aivan totta. Yleensä sitä omaa kehutaan, vaikka ei olisikaan kovin laajaa vertailupohjaa muista tuotteista. Niin kuin kaikessa verkkokeskustelussa, myös tässä kannattaa käyttää harkintaa ja omaa arviointikykyä.