1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Korppari
Kokemuksia rinkoista

Terve
Olen tässä hankkimassa uutta rinkkaa kun vanha alkaa jäämään kantosysteeminsä puolesta pieneksi.
Elikkäs pitkä ikäistä kumppania olen etsimässä. Onkos kellään kokemuksia esimerkiksi Ospreyn cresentistä tai Haglöfsin sho shosta tai victorista. Saa esittää myös mielipiteitä muista rinkoista.

Josie

Itselläni on Ospreyn Luna 70, eli naisten malli Crescentistä. Pidän siitä kovasti. Sopii sekä retkeilyyn että matkailuun (tai retkeilymatkailuun...) Pidän siitä, että saan kaikki tavarat pakattua rinkan sisään. Ehkä pidemmillä reissuilla voisi tulla tarvis laittaa teltta ulkopuolelle, mutta viikon reissuilla ei. Varsinaisia sivutaskuja rinkassa ei ole, mutta itse en niitä edes kaipaa - ja myydäänhän niitä irrallisina jos sellaiset ehdottomasti haluaa. Juomapullotasku ja toisella sivulla oleva pikkutasku riittävät minulle mainiosti. Kantojärjestelmän säätäminen vaatii hiukan askartelua, mutta kun säädöt ovat kohdallaan se on loistava. Samoin lämpömuokattava lantiovyö on huippu! Sisältä löytyy juomapussitasku, jonka saa halutessaan selkään myös sellaisenaan. Lisäksi kansi toimii myös vyölaukkuna, termari, sadetakki jne. huiputuksia tai muita sellaisia varten. Sadesuoja piti hankkia erikseen.

Veljelläni on sho sho 65 ja se on myös ollut tykätty. Samoin ystäväni deuter air contact 65+10.

Suosittelen sovituskierrosta kuitenkin. Kuten varmaan hyvin tiedät, me olemme kaikki erilaisia...

Anonyymi

[quote author=Josie link=topic=14892.msg98635#msg98635 date=1155196280]Veljelläni on sho sho 65 ja se on myös ollut tykätty. Samoin ystäväni deuter air contact 65+10.

Itse hankin keväällä juuri Deuter Aircontact 65+10L:n ja olen ollut siihen enemmän kuin tyytyväinen! Aircontact-matsku kantohihnoissa tuntuu toimivan ja rinkka hiostaa vähemmän kuin aiemmin testaamani. Ainoa miinus on pienet sivutaskut mutta taas toisaalta kapea rinkka mahdollistaa laajemmat liikeradat käsivarsille. Todella laadukas ja toimiva rinkka, suosittelen testaamaan jos tulee kaupassa vastaan.

Tura

Jätkän pituus 194cm, rinkka: Osprey Aether 70L. Oikein hyvä yhdistelmä.

rovali

Jatkataas tähän...

Eli rinkka olis hankinnassa. Nettiselailujen perusteella suunnistin partiokauppaan kokeilemaan. Etukäteen ajattelin että Deuterin 65+10 tai 55+10 olisivat potemtiaalisimmat ehdokkaat. Mutta mutta... Deutereissä häiritsi suunnattomasti selässä takaraivon kohdalla oleva tuki. Se painoi päätäni hieman etukenoon vaikka yritimme myyjän kanssa säätää reppuosaa mahdollisimman taakse.

Olisko kenelläkään tietoa että ko. mallissa olisikin tarkoitus, ettei päätä pysty taivuttamaan taaksepäin juuri tuon päätuen vuoksi? Ehkä minä kävelen normaalisti sitten nokka kohti taivasta Smile Haglösin OXO tuntui juuri tämän takia paremmalta. Lisäksi OXO:ssa lantiovyö ei ollut niin massiivinen, eikä puristanut niin tuhdisti. Toisaalta kyydissä ei ollu 10 kiloakaan, eli tosi testiin rinkat eivät päässeet.

Deuteri himottais kuitenkin kun kun täälläkin olen saanut aivopesua sen puolesta...

Vagabond

Testaappa tuota Turan Osprey  aether sarjan rinkkaakin. Mullakin on nykyään moinen. Ei vielä kovin paljon kokemusta, mutta positiivista tähän asti.

Korpijaakko

Itsellä on nykyään pääasiallisena rinkkana Osprey Aether 70. Se on oikeastaan korvannut aiemmin käytössä olleen Haglöfs Topo:n, joka on käyttööni järjetötmän tukeva ja tarpeettoman iso.

Aetherin kantolaite ei tunnu niin tukevalta kuin Topon, mutta painoakin on 1,5kg vähemmän. En punninnut rinkkaa Haltin reissulla, mutta paino oli kaiketi 20kg korvilla ja rinkka oli vielä mukava kantaa, joskin kantolaite hieman nitisi ajoittain. Rinkka oli yllättävän mukava kantaa kuumassakin kelissä. Vyölaukuksi muuttuva läppä on kätevä, joskin työläs kun lantiavyö pitää irroittaa (grammoja pelkäämätön voisi helposti tehdä läppään oman vyönsä, jolloin olisi tunturin huiputuslaukku aina valmiina). Ominaisuuksiltaan rinkka on tavallista keskitasoa. Kunnollisia sivutaskuja jäin kaipaamaan, mutta stretch-taskut ovat yllättävänkin tilavat. Myös arvotavarataskua olisin kaivannut, mutta juomarakon tasku pavelee korvikkeena. Painoonsa nähden (kevyehkö) mukava kantaa kokeilluilla 25kg testikuormillakin.

Itse ostin aluksi ohjeiden mukaan L-kokoisen, mutta tämä oli liian iso (pituutta 186cm) erityisesti lantiovyön, mutta myös selän osalta. Sain Reittipisteeltä rinnalle kokeiltavaksi M-koon, joka jäi käyttöön, toisen palautin ilman lisäkuluja. Hyvää palvelua liikkeeltä. Kannattaa siis kokeilla, kumpi selänpituus on sopivampi!

Vagabond

Bound:in kommentti lienee aika kattava Aether ei ole mikään taskuihme, mutta rinkan painoa kun vertaa muihin saman kokoisiin niin siihen nähden varsin toimiva kokonaisuus.
Kankaatkaan kun ei ole kuitenkaan ihan ohuet ja tuskin heti repeävät.

70 M tais painaa karvan yli 2kg... vs. Deuter ym yli 3kg (906 Savotta on joku 3kg)

Ei siis ole mikään kilon Vapor trail, mutta mä olenkin tälläinen tylsä keskitien tallaaja.
kilon säästö kantolaitteessa on aika paljon mun mielestä.

Mikez

[quote author=Korppari link=topic=14892.msg98592#msg98592 date=1155129383]
Onkos kellään kokemuksia esimerkiksi Ospreyn cresentistä tai Haglöfsin sho shosta tai victorista. Saa esittää myös mielipiteitä muista rinkoista.

Itselläni on tuo Victor (isoin malli). Hyvä ja kestävä rinkka, paksu ja tukeva lantio vyö,
hyvät säädöt. Kantaa mukavasti painovia kuormia, tilaa on runsaasti. Kangas cordura
vahvistettu, pitää melko hyvin vettä ilman sadesuojaakin.

Painaa tyhjänä aika paljon, ei parhaimmillaan vähillä tavaroilla.

rovali

Kiitti kommenteista.

Löysin sattumalta nettipaikan, josta sais tuota Aircontactia kilpailukykyiseen hintaa. Siksi sitä tässä pähkäilen. Toi Osprey Aether on varmasti hyvä, rinkka mutta katsoin hintoja niin menee hieman kalliiksi.

Minun ei tule nyt kovin montaa kertaa vuodessa vaelluksille lähdettyä, joten mietin kannattaisiko ostaa matka-/vaellusrinkka, eli soveltuu molempiin, mutta ei oikein kumpaankaan. Onko tällaisista teillä kokemuksia? Ulkonäköhän merkkaa silloin jotain kun mennään ihmisten ilmoille...

TRB

Meikäläisellä on Osprey Crescent 110, eikä vehkeestä ole pahaa sanaa sanottavana. Olen kylläkin asiasta jo neroillut monta kertaa joten haku-toiminnolla löytyy... en jaksa juuri nyt uudelleen selittää.

termis

Multa ääni Osprey Aetherille. Hyvin on toiminut maastossa ja matkoilla. Kevyt kestävä ja mukava kantaa.

Taisin maksaa pari vuotta sitten n. 180 € aitan alessa.

Vagabond

Partiokaupasta hain just aether 70 hintaan 168

Yudi

[quote author=Usko link=topic=14892.msg144326#msg144326 date=1218028829]
...siihen kuinka lähelle niskaa tuo kohta rinkasta tulee vaikuttaa se miten alumiiniset jäykistekiskot on taivuteltu. Kiskoihin pääsee käsiksi avaamalla rinkan sisällä oleman tarrakiinnitteisen "taskun". Kiskot kannattaa muutenkin taivutella omalle selälle sopivaksi. Oman rinkan kannettavuus parani selvästi, tosin vasta 3 vuoden käytön jälkeen kun huomasin ko. operaation tehdä.

Jou, omalle Deuterille tein tuon taivuttelun heti uutena. Oli muuten aika outo selässä ennen tuota taivutusoperaatiota.

Myös muista repuista kannattaa katsoa saako ne jäykisteet ulos ja muotoiltua omalle selälle sopivaksi. Kannettavuus paranee huomattavasti.

Mygg

Möin Savottani pois ja ostin Karrimor Sabre 60-100, johon olen erittäin tyytyväinen. Se on tilaavampi kuin Savotta, erittäin paljon mukavampi eikä narise eikä nitise.

marita

Heitelkääpäs omista rinkoistanne sellaisia "mukavuus painoja", eli millä lastilla se on vielä mukava kantaa, ja missä arvioisitte ominaisuuksien loppuvan...
Olen vaihtamassa rinkkaani, joitakin merkkejä on tullut kokeiltuakin selkään, mutta olisi kiva kuulla mielipiteitä noista painoista, ettei kovin montaa rinkkaa tarvisi ostaa...
Nykyinen rinkkani on 60 litrainen, jonkin verran isompi ei tekisi yhtään pahaa, ei tarvisi pakata ihan niin tarkasti aina Smile

Anonyymi

haghlööffin oxo 65:lla menee 30kiloa vielä hyvinkin mukavasti Smile eikä sitä viikonloppureissulla paljoa enempää viitsi kantaakkaan. enempää ei ole tullut kokeiltua, mutta tuossa ainakin vielä on ihan mukava ja selkä pysyy suorassa.

rovali

[quote author=Vagabond link=topic=14892.msg144389#msg144389 date=1218136252]
Partiokaupasta hain just aether 70 hintaan 168

Sama homma täällä. Kävin kokeilemassa Aetheria ja tuntui hyvälle selässä. Parempi minulle kuin Aircontact tai OXO. Tampereelta irtos 160 hintaan (tänään taitaa olla viimeinen alepäivä).

Lantiotuki on minulle paljon parempi kuin Deuterissa eikä paina mitenkään luihin. Vielä kun käytettiin uunissa niin ei jäänyt siitäkään kiinni. En kyllä itse äkkiseltään huomannut eroa tuolla muovauksella, mutta ei kai se pahastakaan ole. Ja nyt ei paina niskaakaan vaikka putkia en ole taivutellutkaan.

Vielä kun saan jostain pienemmän makuupussin, niin puolentoista viikon päästä ollaan valmiita lähtemään Karhunkierrokselle.... Smile

Kimmo_la

[quote author=marita link=topic=14892.msg144442#msg144442 date=1218229697]
Heitelkääpäs omista rinkoistanne sellaisia "mukavuus painoja", eli millä lastilla se on vielä mukava kantaa, ja missä arvioisitte ominaisuuksien loppuvan...
Olen vaihtamassa rinkkaani, joitakin merkkejä on tullut kokeiltuakin selkään, mutta olisi kiva kuulla mielipiteitä noista painoista, ettei kovin montaa rinkkaa tarvisi ostaa...
Nykyinen rinkkani on 60 litrainen, jonkin verran isompi ei tekisi yhtään pahaa, ei tarvisi pakata ihan niin tarkasti aina Smile

Mulla on Klättermusenin Mjölner-rinkka. Olen kantanut sillä n. 25 kg:n lasteja hyvillä mielin, varmaan säkkiin voisi pistää painoa vielä enemmänkin. Tosin tuo 25 kg on minulla sellainen kipuraja, että vaikka sen jälkeen selkä ja rinkka kestäisivät, ei enää matkanteko ole muuten mielekästä.