1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
lumipyry

Ilmeisesti tässä EV2 ei ole erillistä apsidia?

Minulla teltta tulisi vuoristo/kalastusvaellus käyttöön.
EV2 kiehtoo sen vähäinen paino ja ilmeisen helppo pystytys.

zorro

EV2 nyt ei ole kummoinen kesäretkeilyteltta; ykskankaisena lämpenee kuumalla melko paljon, eikä ovessa ole hyttysverkkoa.

Absidia ei ole, mutta itse teltta on ikään kuin pidennetty siten, että sisällä jalkotilassa mahtuu keittelemään.
Vehje on suunniteltu yksinomaan vuorille. Omaani en aio retkitouhussa/kalareissulla käyttää, koska siihen tarpeeseen on huomattavasti toimivampia ja mukavampiakin virityksiä.

Kalareissun ja vuoritelttailun olosuhteet poikkeaa toisistaan kuin yö ja päivä -> teltta on hyvä toisessa ja huono toisessa tai sitten kummassakin huono.

lumipyry

[quote author=zorro link=topic=15211.msg115793#msg115793 date=1173108943]
EV2 nyt ei ole kummoinen kesäretkeilyteltta; ykskankaisena lämpenee kuumalla melko paljon, eikä ovessa ole hyttysverkkoa.

Absidia ei ole, mutta itse teltta on ikään kuin pidennetty siten, että sisällä jalkotilassa mahtuu keittelemään.
Vehje on suunniteltu yksinomaan vuorille. Omaani en aio retkitouhussa/kalareissulla käyttää, koska siihen tarpeeseen on huomattavasti toimivampia ja mukavampiakin virityksiä.

Kalareissun ja vuoritelttailun olosuhteet poikkeaa toisistaan kuin yö ja päivä -> teltta on hyvä toisessa ja huono toisessa tai sitten kummassakin huono.

Näinhän se taitaa olla,ettei tässä teltta hommassa taida pystyä lyömään kahta
kärpästä yhdellä iskulla?

K Autio

EV2 ei ole kummoinen kosteassa kelissä/sateessa. Kondensaatio on oikeasti aikamoinen ongelma. Kuivassa ja kylmässä vuoristoilmassa taasen vallan soiva peli. Absidin puute (tai siis sen korvaaminen pidennyksellä) ei ole aina mukava. Rapaisten kenkien tuominen sisälle ei ole ainakaan mulle mieleen (ollaan säilytetty kenkiä ulkona jätesäkissä). Absidittomuudella on toki puolensa kovassa tuulessa eli teltta ei haukkaa ilmaa alleen. Kaiken kaikkiaan hyvä teltta, mutta melko rajoittunut käyttöalue (ylävuoristo). Toimi viime kesänä hyvin Cordillera Blancalla.

lipsanen21

Joo tuosta TNF VE-25:sta tuli nyt sitten uusi versio ja myöskin uusi HIM 35 -malli. Tuo normi VE-25 on hieman kevyempi kuin edeltäjänsä lähinnä uusien DAC:in kaarien ansiosta. Saas nähdä saako vanhoja alennuksella...

Antsu

[quote author=rakka link=topic=15211.msg115754#msg115754 date=1173084519]
No mihin valintaan päätyi tämän viestiketjun aloittaja? Ketju alkoi syyskuussa, onko jo sopiva majoite löytynyt?

Jep. Monta ehdokkia oli listalla. Sähköpostijutusteluilla valmistajien kanssa BD:n ja Lightwaven teltat putosivat kyydistä, samoin kuin muutkin yksikerrosteltat. Hillen Jannu ja Hellsportin Trollspiret skandinaavisiin oloihin tarkoitettuina olivat hyvin kärjessä. Pähkäilyjen jälkeen tein ehkä helpon ratkaisun ja hain Töölönlahden Ulkoilukeskuksesta TMiken ehdottaman Vaude Space Explorerin koekäyttöön ja lunastin sen lopulta omakseni. Teltta sopi spekseihin. Tilaa on riittävästi. Simppeli pystytys ja tukeva rakenne vakuuttivat. Kaksikerroksisuus parantaa tuuletusta ja poistaa kondenssiongelmaa. Lopulta kuitenkin helppo saatavuus ja koekäyttömahdollisuus ratkaisivat homman. Aikaisemmat Vauden kamat on mulla hajonneet päälle joten laatu on "?" ja saa nähdä miten teltta pelittää tositoimissa myöhemmin keväällä ja kesällä.

Hakusessahan siis oli teltta vuorikiipeily ja -hiihtovaelluskäyttöön Norjaan ja Alppilaan. Speksit:
- yksinkertainen pystyttää vaikka ilman valoja
- pomminvarma sääsuoja silloin kun maailma kaatuu niskaan
- tilaa kahdelle 185cm karjulle ilman että tarvii nukkua kaverin varpaat suussa
- tilaa repuille jotta kamoja voi välpätä suojassa
- tilaa kaasulla keittelyyn
- pieneen pakattava, jotta mahtuu 50L reppuun kiipeily- ym. rojun mukaan
- leiri kulkee repussa alppityyliin joten painoa korkeintaan about 3 kg

lipsanen21

Näyttihän nuo vanhat mallit north facen VE-25:sta ja Mountain 25:sta olevan alennuksessa North face kaupassa yrjönkadulla

lumipyry

Onko The North Face Mountain 25 kaksikerros teltta?

Paljonko mahtanee painaa tämä koti?
Nortin sivuilla ei ollut painoa ilmoitettu kyseisestä teltasta.

HeMa

[quote author=lumipyry link=topic=15211.msg116034#msg116034 date=1173449967]
Onko The North Face Mountain 25 kaksikerros teltta?

Paljonko mahtanee painaa tämä koti?
Nortin sivuilla ei ollut painoa ilmoitettu kyseisestä teltasta.

On kaks-kerros teltta...

Periaatteessa pienempi version VE-25:sta (kapeempi). Painoa 4+ kg.

ShoGun

[quote author=HeMa link=topic=15211.msg116060#msg116060 date=1173477967]

Vain 3,88 kg.

// ShoGun

zorro

Mun mielestä 3,88 kg (/2hlö) majoite on aivan liian raskas kaikkeen muuhun, kuin perusleiriteltaksi / useaksi viikoksi pystytettäviin yläleireihin. Tuollainen repussa voi olla varma, että nousu on hidasta ja turhan väsyttävää -> hauskuus ja turvallisuus kärsii. Samalla voi unohtaa yhtään haastavammat reitit.

En tiedä muista, mutta itse kiipeän mieluummin esim. viikon aikana useamman reitin nopeasti, kuin että vietän viikon yhdellä käyttäen kaiken ajan leirin siirtämiseen/pystyttämiseen/purkamiseen.

HeMa

[quote author=ShoGun link=topic=15211.msg116061#msg116061 date=1173481639]
[quote author=HeMa link=topic=15211.msg116060#msg116060 date=1173477967]

Vain 3,88 kg.

// ShoGun

Ookko punninnut vai luotatko valmistajan tietoihin....

Taitaa nimittäin tuo 3,88 kg olla pelkkä teltta, ei keppejä, kaareja tai pusseja.