1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Blathnat
TNF:n kuoritakille seuraajaa...

Eli olen jo kuuden vuoden ajan ollut erittäin tyytyväinen TNF:n Mountain Jacketiin, mutta nyt pitäisi saada jo uutta hankinnan alle, kun alkaa takin kunto kärsiä. Itse kaipaan vanhan takin tyyppistä korvaajaa, lukuisilla taskuilla, mutta nykyään tuntuu takit menevän vain yksinkertaisemmiksi ja "kevyemmiksi".

Käyttöä on laidasta laitaan talvivaelluksilta kesäretkeilyyn (TNF ollut kaikkialla mukana).

Onko minkälaisia kokemuksia uusista malleista, myös muista merkeistä! Tuttu on myös Mountain Equipmentin  takit ja housut, jotka vuosia sitten oli mieleisiä, mutta mikä on nykyinen tilanne. Olen vuosia ollut pimennossa, koska ei ole ollut tarvetta seurata, mutta nyt kaipaisin kipeästi apua.

-Rusti-

Itse vaihdoin myös TNF:n Mountain Jacket'n vm. 1998 viime keväänä Mountain Equipmentin Kongur Jacket'n. Takki on ihan ok, etenkin kun oli vaikeuksia löytää tarpeeksi PITKÄ takki, joka ulottuu alemmas kuin napaan asti ;). Leikkaukset ovat mainiot ja kerrankin löytyi tarpeeksi pitkät hihat pitkäraajaiselle. Ikävä puute on taskujen liepeiden puute - vesitiiviit vetskarit eivät ole aina niin vesitiiviit kaatosateessa....Ja hupussa olisi voinut olla pidempi visiiri ja yksi lisäkiristyshihna. Mutta kokonaisuutena kiva löytö, vaikkei mikään täydellinen takki. Mikäli raha ei olisi ollut este (maksoi n. 200£), niin olisin suunnannut katseet tuonne länsinaapurin suuntaan (ei Haglöfs).

Anonyymi

[quote author=-Rusti- link=topic=15567.msg103678#msg103678 date=1160739790]...etenkin kun oli vaikeuksia löytää tarpeeksi PITKÄ takki, joka ulottuu alemmas kuin napaan asti ;). Leikkaukset ovat mainiot ja kerrankin löytyi tarpeeksi pitkät hihat pitkäraajaiselle.

Tuttu ongelma. Meikäläisellä on jäänyt evoluutiokehitys hieman keskeneräiseksi muunnoksessa apinasta ihmiseksi kun kädet jäivät pitkiksi. Mulla on pituutta 183cm mutta "siipien kärkiväli" eli kädet ojennettuna sivuille on matka sormenpäästä sormenpäähän peräti 195cm! XL:ää pienempää ei voi ostaa ollenkaan tai hihat jäävät liian lyhyiksi.  :x

Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta kaveri on ollut tyytyväinen:

http://www.reittipiste.fi/product_info.php?cPath=1_4&products_id=215

Blathnat

No itse olen 165 pitkä, joten pituus ei ole ongelma yleensä, mutta pidän kyllä pidemmästä mallista enemmin kuin lyhyestä mallista. Joita nykyään on erityisen paljon Sad

Ja mielummin panostan takin hintaan jos saan mieluisen, mutta tietenkin riippuu takista. Smile

B

BelowZero

Käyppä kokeilemassa Arc´teryx Alpha SV rotsia. Edullisesti et saa mistään mutta parempaa rotsia saat etsiä mikäli takin tulee toimia myös vaativammissa olosuhteissa. Muutenkin nuo Arc´teryx:n romppeet on toimiviksi todettu.

teha
Käyttäjän teha kuva

Ja Luulajassa on kiva putiikki nimeltä

Hägglund´s äventyr..

Sieltä löytyy varsin kattavasti kaikenmaailman merkkejä..

Siis hyllytavarana..

Jos nyt ikinä sattuisit sinne saakka eksymään.. Smile

Pääasia, että on hauskaa.. =)

Tamppo

Ostin justiin Haglöfsin Helin. Hyvin hengittävä Gore-Tex XCR-kalvo ja vahva päällikangas. Kummallakin puolella vetoketjulliset sivutaskut, joihin pääsee käsiksi myös lantiovyö kiinni. Kummallakin puolella vetoketjulliset rintataskut ja sisällä 2 verkkotaskua ja vetoketjullinen povitasku, lisäksi pieni vetoketjullinen tasku hihassa. Tarpeeksi väljä kaulus, jotta vetoketjun voi vetää kiinni leuan päälle. Vetoketju aukeaa myös alapäästä. Hupussa kunnon lippa ja säädöt kolmeen suntaan, kypärä mahtuu alle. Hihan suut saa tarpeeksi auki että ne on helppo vetää kintaiden päälle. Kunnolliset kainalotuuletukset. Helma on takaa pidempi, toimii myös pyöräillessä. En suoraan sanoen keksi mistä kohtaa parantaisin, minun tarpeisiini jokseenkin täydellinen takki. Hintaa on yli 300, mutta mielestäni sille saa vastinetta myös.

Gotta be a skoogie

Blathnat

Kiitoksia vastauksista  Biggrin Tällä hetkellä taitaa takin osto jäädä kuitenkin ensi vuoteen, kun ei kauheasti vaihtoehtoja ole. Tosin tuo Hägin takki vaikutti lupaavalta, mutta en sitten tiedä. En kauheasti ole innostunu Hägin vaatteista, mutta se voi olla vain mun tuuria, kun jokaisessa ollut jotain vikaa/puutetta.  :lol:

Mutta täytyy kattella jos ulkomailla sattuisi sopiva silmään, Suomessa kuitenkin on vielä rajoitetusti saatavilla eri merkkejä. Ja takin kun ostan haluan kuitenkin sitä sovittaa.

Mutta kiitokset kaikille, jos tulee vielä vastauksia otan ilolla vastaan. Smile

B

lipsanen21

No itselläni on ollut TNF Ama Dablam takki vuodesta 2001 ja en kyllä vaihtaisi mihinkään. On riittävän kevyt(535g) ja kuitenkin erittäin kestävä. En ole vielä rikki saanut vaikka tuolla on liu'uttu 50m jäistä hiekka mäkeä perseellä alas. Takissa on mainio kiinteä huppu ja vedenpitävät vetoketjut joiden edessä ON läpät. Goren Xcr kalvo hengittää mukavasti myös kevät hangilla ja en itse ainakaan ihan heti lähtisi tuollaiseen 2-kerros takkiin. On meinaan hengittävyydessä aikamoinen ero. Uudesta mallistosta näyttää tulleen kestävämpi versio eli Free thinker jacket, mutta itse en ainakaan tuollaista verkonpainoa tarvitse.

-Ile

Avalanche

Olen samassa tilanteessa jossa TNF:n Mountain Jacketiin takki on loppuun kulutettu. Itse olen käynyt katsomassa seuraavaksi takiksi TNF Sedition II Strech Jacketiä. Onko kellään kokemuksia takista. Tuntui tosi hyvältä päällä aikankin kaupassa.

Every day is a PERFECT DAY for SKIING

Rowana
Käyttäjän Rowana kuva

Just ehdin laittaa tuonne toiseen ketjuun jotain kommenttia

http://www.relaa.com/index.php?topic=16084.msg107262#msg107262

Lauri

Kyllä Suomesta alkaa löytymään aika pirun hyvin kuorivaatteita, nykyään esim. Camu myy Espanjalaista Grifonea, joka on keskieuroopassa todella suosittu merkki. Kuten jo joku mainitsi ovat Arc' teryxit varmasti parhainta vastinetta rahalle.

www.patagonia.fi - Helmikuu 2007

Sciller

Kertokaas muuten fiksut että kumpi noista goren matskuista on vahvempaa, paclite vai xcr, iteltä löytyy paclite kuori ja xcr laskettelutakki mutta en kyllä osaa sanoa kumpi noista ois kestävämpi ja pitkäelosempi.

Teemu

Ei kai siinä kalvossa periaatteessa ole juurikaan eroa.  Pintakangas sen sijaan paclite-takeissa on usein huomattavasti köykäisempää ja ohuempaa, eli siten myös heikompaa. Oma paclite-takkini on ainakin selkeästi kevyempää tekoa kuin XCR-rotsi.  Eiköhän tuo XCR ole tehty kovempaan käyttöön (laskettelu, kiipeily yms.) ja paclite lähinnä sadetakiksi, joka voidaan helposti pakata pieneen tilaan ja tarvittaessa ottaa käyttöön.