1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
futebooli
Antakaas tietoa aloittelijalle?

Rinkka mitä rinkkaa suosittelette ja mitä ette. Koko sais olla 75-90l
Makuupussi kuitu vai untuva kumpaa itse käytätte kertokaa perusteluja.
Kengät olen jo ostanut jos jollain on haglöfsin forestit niin kerro mitä olet tykännyt.
Teltta löytyy.
Vaatteet siis päällys mitkä on kestäviä merkkejä.
Ja mitä muuta tarpeellista olisi hyvä tietää kun kamoja rupean ostamaan.

Anonyymi

Lue paljon, mutta tee päätökset oman mielesi mukaan.

Forestit on mulla kenkinä. Syynä on sopiva lesti. Ehkä vähän veltto nilkasta. Painuu myös nilkasta "ryttyyn" hieman. Nahka vettyy melko pahoin märässä, samoin ovat alkaneet kolmen reissun jälkeen hajoamaan. Mutta vettä ovat pitäneet ja hyvin istuneet. Nilkkojen vahvistaminen(omien) auttaa pehmenevään varteen. Saattaisin ostaa saman valmistajan toisetkin.

Kamoja kun alkaa valita, niin helposti uppoaa ristikkäisten näkemysten suohon.

Laitevahtimestari

Ylipäänsä jokainen kehuu omia kamojaan, jotka ovat pysyneet ehjinä ja haukkuvat niitä jotka ovat hajonneet.
Eli puolueetonta näkökantaa on liki mahdoton saada.

futebooli

Ei sillä väliä kehuuko vai ei kunhan sais tietää missä on ollut suuria puutteita/vikoja

Linda

[quote author=futebooli link=topic=17082.msg113649#msg113649 date=1170346321]
Ei sillä väliä kehuuko vai ei kunhan sais tietää missä on ollut suuria puutteita/vikoja

Haltin tuotteet. Usko niihin on mennyt (mutta fleeceihin olen ollut tyytyväinen).

nilakka

Minulla on makkarit pääosin kuitua, mutta talvipussin ostin untuvaisen.
Telttoja löytyy vähän joka lähtöön, mut ei yhtään Hillebergiä, sen lupaan!
Ei siksi että olisi huono, vaan siksi, etten usko sen olevan niin ylivertainen, että moisia hintoja kannattaisi maksaa.
Olen enemmän sen kannalla, että asiaa tutkii ja funtsaa ja sitten vasta tekee päätökset,sillä niin säästää enemmän pennosia.
En ole koskaan kannattanut joidenkin "osta kalleinta"-metodia.
Itse pyrin keskihintaisiin tuotteisiin, joita metsästän sitten tarjouksista ja jopa kirppareilta.
Ihan hiljan löytyi Helsinkiläisestä UFF-myymälästä Core-tex-takki 24 eurolla!!!

Halti on käytössäni kestänyt, mutta yksi ongelma siihen liityy, kuten moneen muuhunkin vaate-valmistajaan;
Jos olet tukevahko, Suomalaisen vartalomallin omaava nais-ihminen, niin eipä tahdo kokoja löytyä.
Ovat tehty pitkille, muodottomille lankuille....... Sad

Rinkkani on Savotan 906, koska haluan kamojeni mahtuvan rinkan sisälle, en roikkuvan sen ulkopuolella.

Kenkinä on muutaman vuoden vanhat Haltit (en edes tiedä,mikä malli!)
ja Kirpparilta löytyneet, uudenkarheat Salomonin vaellusjalkineet.

Keittimiä on kertynyt, tosin ei yhtään bensa-käyttöistä.
Kesäaikaan käytän mielelläni kaasua sen nopeuden vuoksi.
Talvella, pakkasista riippuen joko seoskaasua tai Marinolia.
Eli perustrangiakin löytyy.

Kesäreissuilla on mieluisin sadeasu ollut muuten viitta, ei hiosta sitäkään vähä, mitä kalvotakit.
Ja kun en ole grammanviilaaja, niin erätoveri katoksena teltan edessä antaa kummasti lisätilaa oleskeluun.

En minä nyt muuta osaa sanoa, kuin että lue Erä- ja retkeilylehtiä ja nettiä.
Vertaile ja tutki ja sitten pikkuhiljaa kokoa juuri se paketti, joka sinua miellyttää.
Kirjastokin käy tutkimuksiin, ainakin meillä tulee kirjastoon retkeilylehtiä.

Ja Suomen Ladun jäsenyydestäkin voisi olla hyötyä, koska jäsen-yhdistykset ympäri Suomen opastavat jäseniään.
Helsingin Ladulla ainakin on Toukokuussa retkeilyn peruskurssi, joka sisältää kaksi teoria-iltaa ja retken viikonlopuksi Nuuksioon.

Toisten retkeilijöiden mukana oppii ja saa uusia retkeilykavereita!!!

Tervetuloa porukkaan!!!

Tura

Minulla on untuvapussi, Joutsen tunturisusi 1500.
Koska en retkeile erittäin kosteissa olosuhteissa (jos alkaa olla koko ajan kosteaa ja kurjaa, lähden kotiin :wink:), untuva on ominaisuuksiltaan ylivoimainen kuituun verrattuna.
Öisin on päällä pyjama (puhdas urheilukerrasto), villasekoitesukat ja tarpeen vaatiessa pipo.

Expedin ilmapatjalla pärjää kesäkeleillä. Huomattavasti mukavampi kuin umpisolupatja. Huono ominaisuus on rikkoutumisvaara.

Kesäkeleillä vaatetus: pikkukalsarit, urheilukerrasto, fleece, 3-kerros Gore-Tex-puku (Mountain Hardwear). Lisäksi vielä: pipo ja sormikkaat. Jos on kylmä: kaikki kutimet päällä (myös pyjama ja villasukat makuupussiosastosta). Jos on lämmin: vain pikkukalsarit jalassa. Varavaatteina minulla on toiset sukat ja pikkukalsarit.

Rinkkoja on kaksi: legendaarinen Savotta 906 ja moderni Osprey Aether 70L.
Eetteri on paljon mukavampi kanto-ominaisuuksiltaan. Ainakin alle 25kg:n kuormilla. Ospreyn järeistä malleista en osaa sanoa muuta kuin että hyviksi on kehuttu.
Pikkureppu on Haglöfs Tight Large.

Älä säästä, vaan osta se, mikä parhaalta tuntuu, hinnasta viis!
1. Jalkineet
2. rinkka

Rowana
Käyttäjän Rowana kuva

[quote author=karskinen link=topic=17082.msg113595#msg113595 date=1170319408]

Forestit on mulla kenkinä

[snip]

...ovat alkaneet kolmen reissun jälkeen hajoamaan.

Taitaa olla aika hc-reissuja tai sitten kengät on todella huonot.

jmsa

Mulla on Jack Wolfskinin "yksiputkinen" rinkka ja hyvinpä se on tähän asti toiminut. Välillä vaan meinaa jäädä vinoon jompaan kumpaan suuntaan.

Anonyymi

[quote author=Rowana link=topic=17082.msg113688#msg113688 date=1170362826]
[quote author=karskinen link=topic=17082.msg113595#msg113595 date=1170319408]

Forestit on mulla kenkinä

[snip]

...ovat alkaneet kolmen reissun jälkeen hajoamaan.

Taitaa olla aika hc-reissuja tai sitten kengät on todella huonot.

En tuosta hc-hommista tiedä. Kengässä on neuloksia siten, että ne katkeilevat louhikossa. Pohja kaipaa myös pientä liimailua. Mutta eiköhän pätevä suutari ehjää ne.
Uudessa Haglöfsin (vastaavassa) kengässä SOLID:ssa, ei vastaavia neuloksia enää ole. Ostaessa tiesin neulosten suuren määrän olevan käytössäni riski, mutta kenkä sopi jalkaan niin mainiosti.

futebooli

Kiitoksia usko tuosta deuterin rinkka arviosta eritoten koska sitä olen tässä nyt katsellut sekä muusta hyvästä palautteestasi.

futebooli

Vielä deuterin rinkan omaaville  olen 176.5 joten miten säätyy näihin mittoihin tommoinen 75+10 aircontact  tai 85+10 jos olette kanssani suht saman mittasia ni kertokaa

A. Tuikkanen

[quote author=nilakka link=topic=17082.msg113667#msg113667 date=1170352718]

Rinkkani on Savotan 906, koska haluan kamojeni mahtuvan rinkan sisälle, en roikkuvan sen ulkopuolella.

Kyllä mun mielestä rosnarinkkaankin tavarat mahtuu ihan hyvin itse rinkan sisälle. Mulla on Jack Wolfskinin Trailhead II. Tilavuus kai jotain 80 l. Harrastan perhokalastusta ja tuohon rinkkaan olen perusvaelluskamojen lisäksi mahduttanut vielä kahluuhousut, kahluukengät, perhovavan (putken sisällä) ja perholiivit. Kaikki on mahtuneet hyvin (joskin tiukasti :D) rinkan sisälle.

Aikaisemmin minulla oli Savotan ilmeisesti 906:sta vastaava malli, muistaakseni joku Lassin retkiaitan tai Partioaitan oma malli. Savotta oli kyllä paremmin pakattavissa mutta Trailhead on selvästi parempi kantaa. Trailhead kulkee mielestäni paremmin myös julkisissa kulkuneuvoissa, putkirinkkahan on siinämielessä pikkasen kömpelö.

Alusvaatteina käytän (koko)villaisia, nekun eivät ala haisemaan niin pahasti kuin jotkut keinokuidut.

Makuusäkkinä untuvasellainen koska on ymmärtääkseni kevyempi kuin "vastaava" kuitupussi.

Leirielämää helpottaa 10 litran Ortliebin vesipussi jotta ei tartte "kokoajan" olla hakemassa joesta vettä.

Tervetuoa minunkin puolestani porukkaan!