1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Usko
Satelliittipuhelimet

Olen miettimässä satelliittipuhelimen ostamista, en ole koskaan moista käyttänyt joten kyselisin perusjuttuja laitteista ja verkoista. Mitkä verkot toimii luotettavasti Huippuvuorilla, skandinaviassa ja Gröönlannissa, ilmeisesti ainakin Iridium? Mitkä yritykset tarjoavat Suomessa liittymiä ja millaisissa hinnoissa ovat perus(kuukausi?) maksuiltaan? Millaiset jatkonäkymät Iridiumilla on tällä hetkellä, jossain vaiheessa sitä oltiin ilmeisesti lopettelemassa?
Onko esim. Motorola 9500 käyttöä ajatellen laitteena vastaava kuin peruskännykkä; palvelun tarjoajalta puhelinkortti jonka jälkeen voi soittaa missä tahaansa normaaleihin lanka- ja matkapuhelinliittymiin?
Jos tilaan tuollaisen Motorola 9500 esim. USA:sta, toimiiko ongelmitta Suomalaisien palveluntarjoajien liittymillä?

api

Ainakin se pitää huomioida, että noissa vanhoissa Motorolissa on iso SIM-kortin paikka, joten pitää teippailla se suomalainen sim-kortti takaisin muoviseen "kehykseen", jos se on siitä irrotettu.

Oletko vuokrausta ajatellut vaihtoehtona oman hankkimiselle? Parilla sadalla saisi ihan Suomestakin Iridium-puhelimen vuokralle ja parikymmentä minuuttia puheaikaa kaupan päälle.

Iridium on varmaan paras vaihtoehto jos haluaa että puhelin toimii koko Grönlannin alueella ja Huippuvuorilla.

väärti

Tuolta löytyy vuokrapuhelimia www.savantum.com ja myöskin välittävät luureja jos omaksi haluaa.

teesaa

Muistaakseni Iridium-liittymissä on sitten aika suuret kuukausimaksut.

Wannabe mies monessa lajissa!

väärti

Olen itsekkin harkinnut satelliitipuhelimen hankintaa, minulle riitäisi Globalstar ainakin toistaiseksi.Puhelimeksi riittäisi ericsson r290 joita on myyty n.400e:n hintaan nykyistä saatavuutta en tiedä.Globalstaarin miinus on se että kuuluvuus loppuu käsittääkseni leveyspiiriin 74. etuna sitten taas se että se toimii  elisan sim-kortilla ja puhelut on siedettävän hintaisia.

Ikuri

Mulla on kokemusta Iridiumista huippuvuorilta ja Himalajalta. Hyvin on pelittänyt ja esim intiasta oli halvempi kuin GSM. Vaiska ky vuokraa kans puhelinta.

pete.makela

Omistan tuollaisen 9500 mallin iridiumin. Heti kärkeen, ettei Globalstar tai Inmarsat puhelimet toimi oikein napapiirin pohjoispuolella. Iridium on tällä hetkellä ainoa, joka pelittää navalta navalle.

Varaosia voi kysellä telemar.fi, josta samasta paikasta hoidellaan suomen sat.liikenne muutenkin. Sieltä siis kortit ja simmit + muut. Kuukausi maksu on n. 38 euroa ja jos katkaisee liittymän, niin uusi liittyminen maksaa aina n. 300 euroa kertamaksuna. Pieni täky.

Puhelut on jotain 2 euroa minuutti ja jokaisesta koittamisestakin veloitetaan 0,50 euroa.

Olen vuokrannut puhelinta 3-5 kertaa vuodessa, niin että vuosimaksut on katettu ja muuten käyttelen sitä näköjään jokavuotisilla pohjoisen matkoilla itse.

Käytettävyys on tuollaiseksi kapulaksi ihan ok luokkaa. Ei sillä tekstareita paljoa viitsi kirjoittaa, kun näppäimet on niin jäykät tiiviyden takia. Toiminut tähän mennessä aina tarvittaessa ja edelleen samoilla akuilla, jotka käytettynä tuli mukana 2002. Käytännössä lämpimällä puhelimella heittelee n. puolen tunnin jutut. Kylmänä ei mielellään käynnisty, mikä lienee laitteen kannalta hyvä asia.

Jos liittää puhelimen tietokoneeseen tarvitsee datakit sovittimen ja siitä lähtee pari sataa tililtä. Jokainen pienenkin sähköpostin lähetys ottaa 3 - 5 min, joten hinta sitä mukaa 6 - 10 euroa. 200 kilotavun kuva lähtee jotain 15 - 20 minuuttia.

En ole vielä liikoja innostunut 9505 laitteesta, kun tuo tuntuu toimivan hyvin.

väärti

Kerrothan Usko sitten myöhemmin että miten vuokraus ym. sujui kun itseänikin kinnostaa....

anttioksanen

Moi, tämä aihe kiinnostaisi myös mua. Jaksaako joku puhelimia käyttänyt vielä vastata muutamaan kysymykseen:

1. Mitenkä satelliittipuhelimen akun lataaminen toimii aurinkopaneelilla? Mitä eri laitteita (laturi, muuntaja, paneeli jne.) tarvitaan akkujen lataamiseen, kuinka paljon nämä varusteet painavat, saako vuokrattua jostain?

2. Miten kauan pienen Iridium puhelimen akku kestää kylmissä olosuhteissa jos sitä käytetään muutama minuutti vuorokaudessa.

3. Jos puhelinta käytetään muutama minuutti / vrk, ja reissussa ollaan n. 30 vrk, kannattaako ottaa mukaan akun lataamiseen tarvittava välineistö vai muutama vara-akku; kuinka kauan yksi akku kestää?

Mikko Piironen

[quote author=anttioksanen link=topic=18079.msg118910#msg118910 date=1178738341]
Moi, tämä aihe kiinnostaisi myös mua. Jaksaako joku puhelimia käyttänyt vielä vastata muutamaan kysymykseen:

1. Mitenkä satelliittipuhelimen akun lataaminen toimii aurinkopaneelilla? Mitä eri laitteita (laturi, muuntaja, paneeli jne.) tarvitaan akkujen lataamiseen, kuinka paljon nämä varusteet painavat, saako vuokrattua jostain?

Paneeliin kytketään matkalaturi, eli erillistä muuntajaa ei tarvita. Käytännössä mitä tahansa laitetta, mihin löytyy autolaturi, voi ladata. Mikäli ladattava laite vaatii kuitenkin edes hetkittäin suurempaa virtaa, niin sitten laturin ja paneelin väliin täytyy laittaa vaikkapa moottoripyörän akku. Jos latailee vaan puhelimia ja kameroita, niin sillon ei välttämättä tarvitse akkua väliin. Tietokone sen sijaan tarvitsee akun.

Näitä konstruktioita taitaa löytyä aika monella "alan miehellä" kaapista ja käyttöä on kuitenkin harvakseltaan, eli ehkä tämmöisen saa vuokrattuakin. Jos käyttöä on enempi, niin sitten oman ostaminen voi olla hyvä ratkaisu. Aurinkopaneeleja saa Ebaystä melko edullisesti. http://search.ebay.com/search/search.dll?from=R40&satitle=solar+panel+foldable&category0=

Akkuja ja muita tarvikkeita saa sit lähimmästä varaosaliikkeestä.

Sit jos haluaa sijoittaa, niin voi ostaa vaikkapa tällasen (Brunton solarRoll)

http://cgi.ebay.com/Brunton-SolarRoll-Flexible-Solar-Panel-Power-Source_W0QQitemZ200107071107QQihZ010QQcategoryZ2020QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Kevyt ja fleksiibeli. Tuollaiseen varmaan joutuu joskus sortumaan, jos tarvitsee hankkia itselle nämä vehkeet. On se niin hieno Smile

anttioksanen

Kiitos hyvistä vastauksista.

Selkeästi akkujen lataamiseen ei siis kovin painavaa varustusta tarvitse, joten jos on tarkoitus käyttää kannettavaa, lähettää sähköposteja tai käyttää muuten puhelinta runsaammin, tulee hyvin nopeasti järkeväksi kantaa vara-akkujen sijasta latausvälineistöä.

Mulla käyttötarve taitaa olla niin vähäinen, että suurta eroa ei ole kantaako mukana lautausvälineistöä vai paria kameran ja satelliittipuhelimen vara-akkua. Aurinkopaneelit ja laturit ovat periaatteessa rikkoutuvia järjestelmiä, joten jos painossa ei ole suurta eroa on varmaan parempi ottaa vara-akkuja mukaan.

zorro

Pidemmällä reissulla kannattaa mun mielestä pyrkiä järjestelmään, joka ei ole riippuvainen maastossa vietettävästä ajasta. Oli akku mikä Lithium-Ioni -ihme tahansa, se voi menettää latauksensa matkan aikana syystä tai toisesta. Mitäs teet, jos sulla on 10 kappaletta kalliita akkuja vailla virtaa ja matkaa jäljellä vielä kuukausi?

Aurinkopaneeli (Brunton SolarRoll) + siihen sopivat laturit jokaiseen mukana olevaan sähkölaitteeseen on mun ratkaisu. Laitteiston olen koonnut siten, että jokaiseen on ollut saatavilla 12V/14V laturi, joka vieläpä kannattaa hankkia saman tien ennen kuin mahdollisesti poistuu tuotannosta. SolarRoll on tehty kestämään keliä ja kovaa käsittelyä. Kovat aurinkopaneelit ovat luonnollisesti rikkoutumisherkempiä ja lisäksi painavampia suhteessa tehoon.

Kannettavan tarpeellisuutta kannattaa miettiä. Itse pidän mukana mieluummin monin verroin kevyempää ja toimintavarmempaa PDA:ta, jonka senkin saa satelliittipuhelimeen kiinni.

Mikko Piironen

Mikä PDA sulla on?

Anonyymi

Silva Solar 2 on minulla ollut jo parivuotta ja ladannut niin puhelimet,patterit ja kännyt.

zorro

[quote author=Mikko Piironen link=topic=18079.msg118941#msg118941 date=1178794559]
Mikä PDA sulla on?

HP iPaq HX2110 ..kait?

Siihen tarvii sitten tommosen: http://www.humanedgetech.com/shop/product.php?productid=64&cat=5&page=1 ja lisäksi kyseisen puhelimen datakitin. Datakitti käy suoraan kannettavaan, mutta PDA:n liitin on erilainen ja kaipaa siis tommosen ekstrajohdon.

anttioksanen

[quote author=zorro link=topic=18079.msg118940#msg118940 date=1178794477]
Pidemmällä reissulla kannattaa mun mielestä pyrkiä järjestelmään, joka ei ole riippuvainen maastossa vietettävästä ajasta. Oli akku mikä Lithium-Ioni -ihme tahansa, se voi menettää latauksensa matkan aikana syystä tai toisesta. Mitäs teet, jos sulla on 10 kappaletta kalliita akkuja vailla virtaa ja matkaa jäljellä vielä kuukausi?

Aurinkopaneeli (Brunton SolarRoll) + siihen sopivat laturit jokaiseen mukana olevaan sähkölaitteeseen on mun ratkaisu. Laitteiston olen koonnut siten, että jokaiseen on ollut saatavilla 12V/14V laturi, joka vieläpä kannattaa hankkia saman tien ennen kuin mahdollisesti poistuu tuotannosta. SolarRoll on tehty kestämään keliä ja kovaa käsittelyä. Kovat aurinkopaneelit ovat luonnollisesti rikkoutumisherkempiä ja lisäksi painavampia suhteessa tehoon.

Kannettavan tarpeellisuutta kannattaa miettiä. Itse pidän mukana mieluummin monin verroin kevyempää ja toimintavarmempaa PDA:ta, jonka senkin saa satelliittipuhelimeen kiinni.

Hyvä näkökanta. Mä en halua ottaa PDA:ta tai kannettavaa mukaan, satcom on vain sääennustusta ja hätätilanteita varten, joten mun nimenomaisessa tilanteessa voi savantumin (tai muu vastaava) aktivoitava paristo olla parempi; mun täytyy selvitellä vielä asiaa; jos varapatteri on epäluotettava, ehdottomasti pitää ottaa paneeli mukaan.

Samaa mieltä sun kanssa siitä, että jos on yhtään enemmän sähkölaitteita mukana niin lautausjärjestelmä on varmaan järkevin ja turvallisin. PDA on samoin varmasti useimmissa tilanteissa parempi kuin kannettava. PDA laitteita löytyy myös iskun- ja vedenkestävinä, tällainen malli voisi olla optimaalinen kiipeilyyn. Mulla on kokemusta vain HP tough bookin käytöstä kuvien lähettämiseen satelliitipuhelimen kautta, ei mitään ongelmaa, mutta jos saman homman voi tehdä PDA:lla niin mitä järkeä kantaa tietokonetta mukana.

Tyylillisesti mun mielestä on siistimpää kiivetä ilman internetsivuja, -päiväkirjaa ja satcomilla nettiin lähetettyjä huonolaatuisia kuvia; mutta tämä voi monta kertaa olla välttämättömyys sponssien vuoksi. Reissun jälkeen nettiin laitetut hyvälaatuisen kuvat on sen sijaan loistava juttu, sulla esimerkiksi todella hyviä kuvia Amalta, paljon iloa esimerkiksi reissua suunnittelevalle joka haluaa tietoa reitistä.

Remu

[quote author=anttioksanen link=topic=18079.msg118953#msg118953 date=1178801889]... jos varapatteri on epäluotettava, ehdottomasti pitää ottaa paneeli mukaan.

Toisaalta Pohjoisnavalle on hiihdetty kaamosaikaan (Linkki), jolloin ei paneelista ole mitään iloa. Siksi uskoisin, että luotettavan paristojärjestelmän rakentaminen onnistuu kyllä.

Mikko Piironen

[quote author=anttioksanen link=topic=18079.msg118953#msg118953 date=1178801889]
Tyylillisesti mun mielestä on siistimpää kiivetä ilman internetsivuja, -päiväkirjaa ja satcomilla nettiin lähetettyjä huonolaatuisia kuvia; mutta tämä voi monta kertaa olla välttämättömyys sponssien vuoksi. Reissun jälkeen nettiin laitetut hyvälaatuisen kuvat on sen sijaan loistava juttu, sulla esimerkiksi todella hyviä kuvia Amalta, paljon iloa esimerkiksi reissua suunnittelevalle joka haluaa tietoa reitistä.

Mun mielestä taas on hemmetin hauskaa seurata retkikuntia, joissa on mukana tuttuja/puolituttuja/tyyppejä. Tämä on lähinnä suurin motivaatio omankin webbivirityksen taustalla, tarjota omille tutuille/puolitutuille/tyypeille mahdollisuus seurata mitä tapahtuu. Sen takia päiväkirjat on kivoja.

Aika harva taitaa kuitenki saada noilta sponsseilta niin paljon rahaa, että sillä olisi merkitystä. Niiltä saadusta tietotaidosta ja muusta jeesistä taitaa olla enempi iloa. Tai näin ainakin meillä.