1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Usko
Bootsit kylmässä vedessä kahlailuun

Teen tässä varustelistaa heinäkuun Huippareiden reissua varten. Painoa näyttäisi olevan viitisen kiloa vähemmän viime reissun rinkkaan nähden(34kg). Mukavuudenhaluisena yritän viilata edelleen. Jokien ylittämiseen käytetyt kahluusaappaat(1,2kg) ei ole linjassa muuten kevyehkön varustuksen kanssa ja epäilen että niistä saisi halvimmalla painoa ja mielellään kokoakin pois.

Joet ovat yleensä jokilaaksoissa(leveydeltään 0,3-2km) virtaavia pienempiä jokia leveydeltään muutamasta metristä muutamaan kymmeneen metriin. Syvyys mistä uskaltaa yleensä kahlata on puolireiteen. Vesi on kylmää ja yleensä virtaus on melko voimakas. Jokien pohjat joskus terävähköä kivikkoa joskus mutaa. Toinen mahdollinen käyttötarkoitus on meressäkahlailu laskuveden aikaan. Ylityksiä voi joutua tekemään päivittäin useamman kerran, joten helppo puettavuus olisi eduksi.

Mielessä on pyörinyt joku kahluusaapaspituinen moose boots viritelmä yhdistettyina rantasandaaleihin. Kysymys kuuluu miten olet ratkaissut asian tai miten ratkaisisit? Mielellään edullisa ratkaisuja ja yli puolen kilon painonsäästöjä  Smile

Ikuri

Tosi kevyt systeemi jota olen kättänyt oli fjällrävenin metsästys core-tex housut ja meindl island pro kengät. Jeesus teipillä nilkasta kiinni ja jokeen. Isoin joki jonka olen ylittänyt on suomu joki siitä kahlaus paikan kohdalta joku ahvenjärvi tai jotain oli paikan nimi. toukokuun lopulla oli vettä puoli reteen ja virta tosi reipas. kengät ja housut ei kastunu sisältä yhtään. Ei kärsi paljon reikiä olla...

Minne päin olet huippikselle menossa? meidän reissun kuvia löytyy vaiskan sivujen kautta.

Usko

[quote author=Ikuri link=topic=18265.msg119457#msg119457 date=1179500222]
Tosi kevyt systeemi jota olen kättänyt oli fjällrävenin metsästys core-tex housut ja meindl island pro kengät. Jeesus teipillä nilkasta kiinni ja jokeen. Isoin joki jonka olen ylittänyt on suomu joki siitä kahlaus paikan kohdalta joku ahvenjärvi tai jotain oli paikan nimi. toukokuun lopulla oli vettä puoli reteen ja virta tosi reipas. kengät ja housut ei kastunu sisältä yhtään. Ei kärsi paljon reikiä olla...

Minne päin olet huippikselle menossa? meidän reissun kuvia löytyy vaiskan sivujen kautta.

Mulla oli kanssa 2001 vuoden reissulla gore- housu+ vaelluskenkä+jeesusteippiyhdistelmä kätössä. Vesi tuli läpi Adventelvaa ylittäessäni nähdäkseni kovan virtauksen takia. Toisaalta lyhytkestoisia ylityksiä onnistuin tekemään kolmen vuoden takaisella reissulla vaelluskenkä+tiukasti istuva goretex säärystin. Kestää olla vedessä 5-10 sekunttia ennen kuin tulee läpi.

Hienoja kuvia! En ole tuolla käynyt keväällä,mutta pitääpä ottaa sekinjoskus ohjelmaan. Pyramidenin alueelle olis tarkoitus mennä jos järjestelyt toimii. Kakkosvaihtoehto on hommatua jollaikin keinolla Svea Gruvaan(Van Miljenfjorden) ja käppäillä sieltä takaisin LYR:iin. Jos kuljetukset tai vakuutukset ei toimi niin sitten 2004 reissun tapaan laivalla Barentsburgiin ja kierrellen takas LYR:iin.

moppi

Pyramidenin kunnosta. Se on aika venäläisessä kunnossa, mutta eipä siellä ole mitään tapahtunut sitten kun paikka hylättiin. Eli talot on kyllä pystyssä ja osa niistä näyttää paljon parempikuntoisilta kuin Barentsburgissa. Sisään taloihin ei pääse, koska ovet ja ikkunat on naulattu kiinni.

Pyramiden on kyllä kieltämättä härö mesta, kun se on kuitenkin kaupunki tai kylä, joka on täysin tyhjä. Colesbuktan ja Pyramidenin jälkeen löytyy vielä Grumantbyen tjsp. Colesbuktan ja Björndalenin välistä. Aika pieni paikka tosin.

Täällä on muutamia kuvia Pyramidenista nyt keväältä http://www.astro.helsinki.fi/~jvehvila/kuvat/svalbard/2007_04_09_Pyramiden/ , jos kiinnostaa katsoa.

Ikuri

Ei siellä tosiaan ollut taloja räjäytelty. pystyssä olivat ja tuossa ilmastossa säilyvät varmaan pitkään. ja saattaa siellä olla joku ovi vähän raollaan. jonkin verran aavemainen paikka jos on hiukan hämärää.

Usko

Kiitoksia tiedoista ja kuvista! Vanhaa&rapistunutta ja toppapukuja&pravdoja olisi tarkoitus päästä kuvaamaan, joten paikka vaikuttaa hyvältä.

makkonem

Perhomiehenä tulee mieleen kahluuhousut tai kahluulahkeet. Ei-jatkuvaan käyttöön halvat Robbarin nailonhousut olis riittävät varmaan.
Kahluulahkeet olis kevyet ja nopeat pukea päälle. 'Puolireiteen' voi kyllä tarkoittaa, että hörppii jo. Lapin pikkujokia olen ylittänyt näillä (esim Valtijoesta pääsee lahkeilla yli, kun vähän paikkaa hakee)

Matias

Vagabond

Tuosta jeesus teipistä...
Mä oon kyllä käyttänyt ihan irtoremmejä teipin tilalla ilman ongelmia.
Tokihan teippi on varmempi ratkaisu...

Usko

[quote author=Vagabond link=topic=18265.msg120111#msg120111 date=1180169789]
Tuosta jeesus teipistä...
Mä oon kyllä käyttänyt ihan irtoremmejä teipin tilalla ilman ongelmia.
Tokihan teippi on varmempi ratkaisu...

Väännätkö vielä rautalankaa, eli pelkät lahkeet/sadehousut jotka on kiristettyinä remmeillä vaelluskengän päälle? Jos niin miten pitkään tuollaisella yhdistelmällä kahlaa vedessä ennen kuin vesi tulee läpi? Oletko kokeillut voimakkaasti virtaavissa joissa?

Vagabond

Kengät/saappaat + sadehousut tai lahkeet (kalvohousuillakin onnistunee) irtoremmillä nilkasta kireelle. Uskoisin samalla lailla kuin teipilläkin...
Kenkien kanssa olen ylitellyt vaan nopeesti jokia joissa on paikoitellen enemmän vettä. (Siis yli kengän varren) Vedenpaine ilmeisesti puristaa housut/lahkeet kengän varteen, koska joskus oon sadelahkeiden kanssa vahingossa mulannut ilman remmejä aika syvällekkin kastelematta kenkiä. Saappaiden kanssa remmillä saa melkoisen varman virityksen aikaiseksi ja oon silleen ylitellyt jokia joissa vettä oli koko ajan yli varren. Siis useita minuutteja veden alla saappaat plus lahkeet.
Jos kengien kanssa tuohon vetäis vielä säärystimet lisäksi vois olla kohtuu tiivistä. Olen aatellut ostaa säärystimet ja kokeilla.
Edelleenkin uskon teipin olevan varmenpi ratkaisu, mutta mulla ei sitä yleensä ole mukana kuin hätävara korjauksiin.

Usko

[quote author=Vagabond link=topic=18265.msg120167#msg120167 date=1180212390]
Kengät/saappaat + sadehousut tai lahkeet (kalvohousuillakin onnistunee) irtoremmillä nilkasta kireelle. Uskoisin samalla lailla kuin teipilläkin...
Kenkien kanssa olen ylitellyt vaan nopeesti jokia joissa on paikoitellen enemmän vettä. (Siis yli kengän varren) Vedenpaine ilmeisesti puristaa housut/lahkeet kengän varteen, koska joskus oon sadelahkeiden kanssa vahingossa mulannut ilman remmejä aika syvällekkin kastelematta kenkiä. Saappaiden kanssa remmillä saa melkoisen varman virityksen aikaiseksi ja oon silleen ylitellyt jokia joissa vettä oli koko ajan yli varren. Siis useita minuutteja veden alla saappaat plus lahkeet.
Jos kengien kanssa tuohon vetäis vielä säärystimet lisäksi vois olla kohtuu tiivistä. Olen aatellut ostaa säärystimet ja kokeilla.
Edelleenkin uskon teipin olevan varmenpi ratkaisu, mutta mulla ei sitä yleensä ole mukana kuin hätävara korjauksiin.

Ok, kiitos selvennyksestä. Täytyypä vielä käydä seisoskelemassa koskessa ennen reissua vahapintainen sadehousu+gorekenkä+irtohihna/teippi+säärystinyhdistelmällä.
Gorekenkä+housu gorekalvolla(molemmat ehjät) päästivät vedet läpi aikaisemmalla reissulla. Ongelma lienee voimakas virtaus ja jokien leveys.

matlis

[quote author=Usko link=topic=18265.msg120171#msg120171 date=1180213076]

Ongelma lienee voimakas virtaus ja jokien leveys.

No jaa. Me pyörittiin Longyearbyen - Barentsburg välillä pari viikkoa ja yliteltiin jokia sandaaleilla/surftossuilla (heinäkuu). Jonkun verran joutui etsimään matalampia ylityspaikkoja. Yleensä riitti lahkeiden (ja kalsareiden) kääriminen. Kerran tai kaksi taisi joutua ottamaan housut pois. Kylmäähän se oli, mutta ei mahdotonta. Nyt jos lähtisin, niin ottaisin Crocksit, koska ne ei paina mitään ja samalla saisi mukavat leirikengät.

Alibaba

[quote author=matlis link=topic=18265.msg120252#msg120252 date=1180345641]
Nyt jos lähtisin, niin ottaisin Crocksit, koska ne ei paina mitään ja samalla saisi mukavat leirikengät.

Nuo värikkäät, kantalenkilliset ja vettäkevyemmät crocksit ovat kyllä erinomaiset...
...katiskanmerkkeinä.