1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
BelowZero
Yksikerros teltat

Olen tässä pikku hiljaa kyrpiitynyt raahaamaan TNF Mountain 25 ylös alas mäkiä kun olen vaimokkeen kanssa reissatessa se virallinen muuli, jonka selkään kulkeutuu sukupuolitasa-arvoa noudatellen leijonan osa tarvittavasta romusta.  Biggrin

Käytännössä homma menisi vähän näin että tarkoituksena olisi löytää kevyt yksikerros teltta, jolla pärjäisi mahdollisimman laajoissa "alppi etenemistä" noudattelevissa reissuissa. Mountain 25:n paikka olisi sitten base camp tyyppisissä ratkaisuissa, joissa teltta istuu pitemmän aikaa samoilla mestoilla.

Ykkös kandidaatti olisi speksien mukaan tällä hetkellä Bibler:n I-tent / Eldorado. Valitettavasti kokemukseni yksikerros teltoista on hyvin rajoittunut ja biblerin osalta käsittää muutamaan Fizroyssa (?) vietettyn kahvihetkeen ja pariin pirun vetiseen MH:n EV 2:ssa vietettyyn yön. Miten on Bibler uskovaiset, onko kuinka hyvä tuo hengittävyys materiaalin puolesta ja miten on kondensaation kanssa? Ei paljon huvita nukkua vesilätäkössä (kirjaimellisesti) á la EV 2... Lähinä siis pitäisi samalla reissulla selvitä hellekelin ja vesisateen kautta lumi rajan tuolle puolen ilman että aivan mahdoton tatti alkaa otsasta puskea. Vertailukohtana tässä on siis tuo M 25, joten mitään ihmeitä en todellakaan odota. Onko muuten mitään muita hyviä vaihtoehtoja noiden Biblereiden lisäksi? EV 2:sta sain sen verran pahat traumat ettei siinnä tee mieli kyykkiä ellei olla toikkaroimassa jossain "EV korkeuksissa", jossa kaikki tulee taivaalta kiinteänä ja ilma niin kuivaa että keuhkot tulee suusta ulos. Keveyden lisäksi hengittävyys siis saa suht korkean paino arvon ja vettäkin pitäisi pitää paremmin kuin esim. Epicistä tehdyt.

zorro

Hakua käyttäen pitäis löytyä varsin paljon asiaa lähes kaikista markkinoilla olevista yksikankaisista.

BelowZero

[quote author=zorro link=topic=18901.msg124979#msg124979 date=1185861283]
Hakua käyttäen pitäis löytyä varsin paljon asiaa lähes kaikista markkinoilla olevista yksikankaisista.

Tuli kyllä tuolla haulla hutkittua Bibleriä, I-tenttiä jne. mutta en oikeen saanut selkeää kuvaa kuinka hyvin hengittää, jonka johdosta tämän kysymyksen laitoin. Ei niin hirmuisesti huvittaisi pistää satoja euroja teltaan mikäli toimii kunnolla vain puhtaana EV 2:n tyylisenä "äärijäbä telttana". Jostakin joskus luin myös että jotain uusia "paremmin kuin gore tex" hengittäviä telttoja olisi esitelty viime ISPO:ssa  tai jollain vasttavilla kinkereillä. Ajattelin siis onko jollakin hajua noista uusista kamoista.

HeMa

[quote author=BelowZero link=topic=18901.msg124994#msg124994 date=1185870427]
Jostakin joskus luin myös että jotain uusia "paremmin kuin gore tex" hengittäviä telttoja olisi esitelty viime ISPO:ssa  tai jollain vasttavilla kinkereillä. Ajattelin siis onko jollakin hajua noista uusista kamoista.

Tiedä sitten paremmin hengittävistä goreista, mutta oma majoitteeni on GoreTex eXchange kalvolla varustettu, ja kyllä se kohtuu hyvin tuntuu pysyvän kuivana. Toki kesällä liki 40 asteen helteessä ja kaatosaateessa sisällä oli hieman kosteaa, mutta toisaalta mitä sitä nyt voisi odottaa kun ilma suhteellinen kosteus on about 100%.

Kylmemmissä olosuhteissa on tuntunut tuo minun telttani pelaavan paremmin, johtuen varmaankin siitä että itse olen sellainen lämpöpatteri jolloin ihan vaan termodynamiikan mukaan kosteus puskee ulos.

Merkittävästi kosteammalta minun telttani ei ainakaan tunnu kun vertailu kohtana on Hillen ja Helsportin 2-kerros tunnelit.

Toki kaikilla teltoilla on onkelmia kosteuden kanssa, jos ympäristössä ei ilma liiku. Tuota onkelmaa harvemmin on sitten ylempänä.

K Autio

Mul on toi parjaamasi EV2 ja täytyy toden nimissä sanoa ettei se ole tehty +20 C ja kaatosateeseen. Neljä yötä tuli vietettyä Saksassa sateessa ja kyllähän se kondensaatio on aika ikävää, mutta ei meillä lammikkoa lattialle tullut. Tiskirätti on ihan kätevä apu, voi pyyhkiä suurimmat valumat. Perussa vuoristossa puolestaan teltta toimi erittäin hyvin. Ainut mihin en ihastunut oli absidittomuus. Sateen yllättäessä on ikävä jättää kuraset kengät ulos (toki muovipussi on keksitty) ja sisällä kokkaaminen on vähän taiteilua. Eurooppaan EV2 sopii vain talviolosuhteisiin.

zorro

Muistan kirjoittaneeni yksikankaisten telttojen käytöstä ja kankaiden hengittävyydestä monet viestit. Noh, kertaus on opintojen äiti, vai...?

Mulla siis käytössä Biblereitä, EV2:sia ja Black Diamondeja. BD hengittää parhaiten (..piste). Ei myöskään ole ollut ongelmia vesisateella. Tarkoitukseni on siis käyttää Biblereitä ja EV2:sia fiksattuihin leireihin ja BD Firstlightia käytännössä kaikkeen muuhun, eli liikkuvaan alppitouhuiluun, viikonloppuretkeilyyn (ympäri vuoden) ja käyttäisin ympärivuotiseen vaelteluunkin, jos siihen olis enempi aikaa. Eli mun ratkaisu kaikkeen liikkuvaan on BD, muuhun Biblerit ja EV:et.

EV2 ja Biblerit on tehty pääsääntöisesti ylävuoristosuojaksi, enkä itse näe syytä käyttää niitä muussa. Siihen muuhun on parempiakin asumuksia, esim. se BD Firstlight tms.

BelowZero

[quote author=tolkku link=topic=18901.msg125006#msg125006 date=1185875912]
Mul on toi parjaamasi EV2 ja täytyy toden nimissä sanoa ettei se ole tehty +20 C ja kaatosateeseen. Neljä yötä tuli vietettyä Saksassa sateessa ja kyllähän se kondensaatio on aika ikävää, mutta ei meillä lammikkoa lattialle tullut. Tiskirätti on ihan kätevä apu, voi pyyhkiä suurimmat valumat. Perussa vuoristossa puolestaan teltta toimi erittäin hyvin. Ainut mihin en ihastunut oli absidittomuus. Sateen yllättäessä on ikävä jättää kuraset kengät ulos (toki muovipussi on keksitty) ja sisällä kokkaaminen on vähän taiteilua. Eurooppaan EV2 sopii vain talviolosuhteisiin.

Mielenkiintoista sillä kun tota EV 2:ta testattiin muistaakseni parisen vuotta sitten oli se ekoja, joita oli Ranskaan tullut. Odotukset oli itselläni lievästi sanottuna kovat ja kun ei täyttänyt niitä niin pisti vähän ihmetyttämään. Silloin epäilimme että teltassa olisi mennyt DWR tai vastaava mennyt kummallekin puolelle kangasta sillä tuntu että se ei oikeasti hengittänyt ollenkaan. Pitää ihan kysellä miten tossa hommassa on käynyt ja vaihtoivatko teltan, koska +20 ja kaatosade vaikuttaa hengiitävyyden kannalta huomattavasti haastavammalta olosuhteelta kun missä tuli kökittyä.

Kaippa toi absiidittomuus on vähän pakkopulla, joka on hyväksyttävä mikäli meinaa saada tukevan ja kevyen teltan. En ole koskaan nähnyt Biblerin irto absidia niin ei paljon voi mitään siitä sanoa kuinka toimiva / painava se on.

BelowZero

[quote author=zorro link=topic=18901.msg125023#msg125023 date=1185878032]
BD hengittää parhaiten (..piste). Ei myöskään ole ollut ongelmia vesisateella. Tarkoitukseni on siis käyttää Biblereitä ja EV2:sia fiksattuihin leireihin ja BD Firstlightia käytännössä kaikkeen muuhun

Noi BD:t kieltämättä painonsa puolesta on äärimäisen houkuttelevia. Tuntuu vaan niin hepposilta että automaatisesti ajattelin ne kolmen vuoden ajan teltoiksi. Pelko persuksessa on kanssa toi matksu kun käsittääkseni ei ole kumminkaan vedenpitävä (?). Pitänee harkita vielä asiaa uudestaan.

zorro

[quote author=BelowZero link=topic=18901.msg125121#msg125121 date=1185945922]
En ole koskaan nähnyt Biblerin irto absidia niin ei paljon voi mitään siitä sanoa kuinka toimiva / painava se on.

On hyvä homma! Voit itse valita karsitun ja asuttavamman version mukaan riippuen, kuinka paljon huvittaa kantaa. Helppo käyttää ja tarjoaa aika paljon lisätilaa suhteessa painoon. Kangas tuntuu kuitenkin erittäin kestävältä. Suosittelen! Painot löytyy www.bdel.com

[quote author=BelowZero link=topic=18901.msg125124#msg125124 date=1185947133]
Tuntuu vaan niin hepposilta että automaatisesti ajattelin ne kolmen vuoden ajan teltoiksi. Pelko persuksessa on kanssa toi matksu kun käsittääkseni ei ole kumminkaan vedenpitävä (?). Pitänee harkita vielä asiaa uudestaan.

Toi vuodenaikamääre on mun mielestä omituinen. Mikä tekee teltasta kolmen tai neljän vuodenajan teltan? Eihän teltan tarvitse talvella pitää sen enempää vesisadetta, kuin niinä muina kolmena vuodenaikana! Oliskohan niin, että neljän vuodenajan telttojen ajatellaan olevan enempi pommisuojia? Firstlight ei ole pommisuoja, mutta tarjoaa riittävän suojan niihin olosuhteisiin, joissa sitä itse käytän.