1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
mika2
Uutta sykemittaria hommaamassa.

Tervehdys. Ajattelin vähän tiedustella, kun itsellä ei ole juurikaan sykemittareista kokemuksia. No, tommonen vanha polar ranteesta löytyy, mutta nyt olen uutta hommaamassa ja olen Polarin ja Suunnon sivuilta lueskellut, mutta ei oikein tunnu sitä oikeaa löytyvän. Harrastan itse vähän kaikenlaista urheilua: hiihtoa,maasto-ja maantiepyöräilyä, uintia, juoksua ja ens kesänä aatelin kokeilla kilpailua seikkailu-urheilun puolella. Tähän tarkoitukseen ja näihin lajeihin sopivaa mittaria tässä nyt haetaan, joten voisitteko neuvoa tietämätöntä. :? Kiitos etukäteen..

poppeli

[quote author=mika2 link=topic=18917.msg125173#msg125173 date=1185969877]
Tervehdys. Ajattelin vähän tiedustella, kun itsellä ei ole juurikaan sykemittareista kokemuksia. No, tommonen vanha polar ranteesta löytyy, mutta nyt olen uutta hommaamassa ja olen Polarin ja Suunnon sivuilta lueskellut, mutta ei oikein tunnu sitä oikeaa löytyvän. Harrastan itse vähän kaikenlaista urheilua: hiihtoa,maasto-ja maantiepyöräilyä, uintia, juoksua ja ens kesänä aatelin kokeilla kilpailua seikkailu-urheilun puolella. Tähän tarkoitukseen ja näihin lajeihin sopivaa mittaria tässä nyt haetaan, joten voisitteko neuvoa tietämätöntä. :? Kiitos etukäteen..

Ainakin Polarin F11 on toiminut hyvin, toiminnot ovat riittäneet juoksuun, pyöräilyyn, uintiin ja melontaan. Tiedot saa vietyä Polarin omaan verkossa toimivaan päiväkirjaan mukavasti mikrofonilla. Lisäksi sen kankainen lähettimen panta on miellyttävä.

TRB

Joihinkin malleihin saa sekä nopeus- että poljinantureita jos haluat muutakin tietoa talteen kuin sykkeen ja vastaavaa peruskamaa. Itselläni on Polar S625X jonka kiihtyvyysanturi on osoittautunut matkan ja nopeuden suhteen yllättävänkin tarkaksi. Laitteeseen saa myös fillariin poljinanturin mutta siitä meikäläisellä ei ole kokemusta. Polarilla lienee uudempiakin malleja jossa samat ominaisuudet, ja Suunnollakin löytyy vastaavia.

Mr C

Jos haluaa sen polarin power anturin, niin kannattaa ostaa setti missä on 625X ja power anturi. Tulee noin 200 euroa halvemmaksi kuin ostaa erikseen 625X ja power anturi.
Osasyynä ainakin on ettei silloin tule sitä langatonta lähetintä joka mittaa renkaasta nopeutta ja matkaa. Tuolla power anturilla kun mitataan sekin takarenkaasta, toiselta puolelta kiekkoa minne kuljetetaan anturi piuhalla. Power anturi tulee ketjun alle ja yksi anturi lisäksi (myös piuhalla) tulee vaihtajan rissaan kiinni.
Tangosta tulee yksi piuha power anturiin ja siitä menee erilliset piuhat rissan anturiin ja kiekon pyörimisanturiin. Paristo on tangossa olevassa rannelaitteen pidikkeessa, mallia DL123 muistaakseni. Pariston kesto noin 300 tuntia.

Antaa kaikkea kivaa lisädataa omasta ajamisesta.

TRB

Kuulostaa hiukka monipuolisemmalta kuin kuvittelinkaan, tulee näköjään muutakin dataa kuin poljinnopeus. Minkähän hintaisia nää fillarianturit mahtaa olla? Yritin hieman googlettaa mutta ei osunut ainakaan ihan heti. Tietääkseni sekä nopeus-, poljinnopeus- että powerantureita myydään kaikkia erikseen?

jaakkima

Polarin sivuilta löyty jotain.

360€ näyttäs olevan pelkkä CS600-yhteensopiva anturi. CS600+tehoanturi = 650€.

Vanhempiin (S725X, S720i, S710i, S625X) löytyy joku vastaava(?) ja se maksaa 420€.

Jos ei vejä täysillä, on sama jäähä kotiin

TRB

Kiitoksia. Selailin kyllä Polarin sivuja mutten onnistunut hintoja bongaamaan.

jaakkima

Sieltä ne löytyy.. ko. tuotteen sivulla heti kuvan jälkeen.

TRB

No prkl... eivät voisi selkeämmin olla esillä!  :lol:  :oops:

Aika hintavia on anturit...

YXX

Mihin ihmeeseen te noita turhakkeita tarvitsette, eikä ko. lajeja voi harrastaa ilman satojen eurojen  ranneleluja, käsittämätöntä.  Joskus muinoin sain lainaksi muutamalle  maratonille sykemittarin ja juoksin sen antamien sykerajojen mukaan.  Sitten jätin moiset kotkotukset/lelut pois ja maratonien vauhti, siis ajat paranivat RADIKAALISTI.  En ole sen jälkeen moisia kotkotuksia tarvinnut enkä edes harkinnut.  Siis, MITÄ HYÖTYÄ NIISTÄ ON?????????, kiva tietää.... - tyyliin kait sitä saa käyttää, ei siinä mitään, mutta mihin sitä tarvitaan, GPS on sentään HYVIN hyödyllinen laite (TRB, provosoidu edes vähän).

TRB

Nyt ei jaksa.  :lol:

Eipä tommosta kukaan tarviikaan ellei sitten ole huippu-urheilija jonka suorituskyky täytyy hioa kohdalleen viimeistä yksityiskohtaa myöten. Mutta kun tuli hankittua niin tulee myös käytettyä. Vähemmälläkin toki pärjäis. Meikäläisellä oli suurin syy se että kyllästyin reittien mittaamiseen kartalta ja nyt saa footpodista suoraan matkan eikä tarvii painaa reittiä mieleen. Harjoituspäiväkirja kun kuitenkin on ihan hyödyllinen...

Mr C

[quote author=YXX link=topic=18917.msg125395#msg125395 date=1186248747]
Joskus muinoin sain lainaksi muutamalle  maratonille sykemittarin ja juoksin sen antamien sykerajojen mukaan. 

Sitten jätin moiset kotkotukset/lelut pois ja maratonien vauhti, siis ajat paranivat RADIKAALISTI. 

Juoksitko mittarin antamien sykerajojen mukaan ? vai oliko ne sykerajat säädetty sinulle oikeiksi ?

Kuulostaa siltä että lainaamassasi mittarissa oli sykerajat valmiina ja juoksit niiden mukaan.
Syke on hyvin henkilökohtainen. Lepo ja maksimisykkeen lisäksi on huomioitava aerobisen ja anaerobisen kynnys sekä kuinka hyvin sietää anaerobista rasitusta. Niiden tietojen kanssa voidaan säätää mittariin oikeat henkilökohtaiset sykerajat.

Pelkät sykerajatkaan ei riitä vaan pitää osata käyttää mittaria. Jos se on ollut käytössä vain maratonilla, ilman etukäteisharjoittelua mittarin käyttöön niin sitä on mahdollisesti seurattu liian orjallisesti.

Jos on paljon harjoitellut jo ennen mittarin käyttöä, niin osaa (yleensä) tulkita omia tuntemuksia ja tietää mikä on sopiva vauhti nyt. Mittareista saa kaikenlaista dataa, mikä huippuurheilijoilla auttaa sen viimeisen sekunnin tai kymmenyksen nipistämisessä ja muilla se taas kertoo ihan mielenkiintoista tietoa omasta kunnosta ja sen kehityksestä.

Se tarvitseeko kukaan niitä on hyvin suhteellista. Tarvitseeko mäkihyppääjä sitä kondomipukua, vaikka jo 1950 luvulla on hypätty verkkareissa ?
jne ...

TRB

Meinasin pläjäyttää tähän vastaavanlaisen vuodatuksen mutta Mr C ehti ensin. Tosiaan, sykemittari ei taatusti huononna maratonaikaa jos sitä osaa käyttää. Oli mittari tai ei niin fiiliksen mukaan juostaan siitä huolimatta (sykettä kuitenkin tarkkaillen), ja pitkillä matkoilla se toimii alkumatkasta nopeusmittarina ettei tule intoiltua liikaa, mikä kostautuu aina loppumatkasta. Kuten Mr C sanoi, sykkeet ovat henkilökohtaisia ja jos ei jaksa nähdä vaivaa testatakseen oman maksimisykkeensä ja hapenottokykynsä ovat sykerajat vain suuntaa antavia. Ainoastaan kokemuksen myötä oppii oikeat sykerajat jolloin harjoitteluvauhti, puhumattakaan kisavauhdista, on optimaalinen.

jaakkima

Pitäähän sitä äijillä gizmoja olla. Jos joku ostaa sykemittarin kaikkine hilppeineen, niin se ei varmasti ole keneltäkään pois. Ja jos 500 euron investointi saa ihmisen liikkumaan näinä päivinä, niin se on varmasti hyvä ostos.

Rush

Quote:
Ja jos 500 euron investointi saa ihmisen liikkumaan näinä päivinä, niin se on varmasti hyvä ostos.

Olen vahvasti samoilla linjoilla. Jos keskiverto-perusjantteri innostuu liikkumaan sillä, että ostaa huippu-urheilijoille suunnatun super-sykemittari-gps-hässäkän, ei se ole keneltäkään pois. Muutenkaan en oikein jaksa ymmärtää jotain ihme kateutta jostain sykemittareista, tai edes naapurin autosta tai vaimosta :shock:
Kyllä se ei ole keneltäkään pois.
Ja jos huippu-urheilijat ovat hyötyneet sykemittareista ja niiden mittaustuloksista, en näe mitään syytä miksi tavallinen tallaajakin niistä voisi hyötyä. Eikä sen sykemittarinkaan tarvitse välttämättä olla sitä parasta-mitä-rahalla-saa, vaan olisi syytä mennä asiantuntevaan urheilualan liikeeseen, jossa asiantunteva myyjä kartoittaa asiakkaan tarpeet ja tarjoaa näihin tarpeisiin sopivaa sykemittaria, mielellään vieläpä kilpalukykyiseen hintaan.
Osaavissa käsissä ihan perusmittarikin ohjaa liikkumaan oikeilla tehoilla ja antaa mielenkiintoista dataa käyttäjän kunnosta ja sen kehityksestä.

Tässä aloittajan tapauksessakin kannattaa tarpeet kartoittaa tarkasti. Ainakin Polarilla on nähtävästi meneillään selvä, eri lajien mittareihin erikoistuminen. Monipuolisesti lajiin, kuin lajiin sopivat mittarit ovat aika vähissä. Siis jos nimenomaan on tarkoitus hyötyä mittarista muutenkin, kuin pelkällä sykkeenmittauksella, taitaa olla S625X monipuolisin nykyisistä Polarin mittareista. Syksymmällä olisi tieten tulossa gps-yksikkö rs800-mittarille, mutta hintakin tulle varmasti olemaan aika mielenkiintoinen.
Suunto sen sijaan myy monenlaisia paketteja eri liikuntamuotoihin ja tarpeisiin. Taitaisi tuohon aloittajan lajikavalkaadiin sopia parhaiten joku multisport pack.
Sen kummemmin en osaa sanoa Suunnosta oikein mitään, kun kokemusta on vain Polarin tuotteista. Noin perstuntumalta olen kyllä kuullut monenlaista Suunnon asiakaspalvelusta, huollosta ja joidenkin podien toimivuudesta. Tiedä sitten, kyllähän Polaristakin kuulee joskus sitä sun tätä.

ansi

Ainakin minulle nimenomaan se mittari on ollut ajamassa parempiin suorituksiin. Paljon nopeampaa saa palautteen kunnon kehittymisestä ja siten tulee intoa jatkaa treenausta.

Sitten itse laitteista. Aikaisemmin minulla(kin) oli Polarin mittari, mutta ei enää. Suosittelen Suunnon T-sarjaa jos lajivalikoima on monipuolinen, niihin voit ostaa erilaisia antureita tarpeen mukaan eikä ole pakko ostaa heti kaikkea. T4:een ei kannata sortua, se "couch" on melko turha jos on jo oma harjoitusohjelma, tai aikoo sellaisen tehdä/teettää. Minulla tuo on toiminut varsin hyvin ja vastaa hyvin mun käyttöä (kuntoilumielessä hiihtoa ja juoksua, joskus pyöräilyä). Erityisesti Foot POD eli jalka-anturi on oikein näppärä: pieni ja tarkka.

Noin puolen vuoden käytön jälkeen huomasin melontareissulla, että T4:en lasi alkoi huurtua sisältä päin. Suunto vaihtoi mittarin uuteen viikossa, joten huoltokin tuntuisi pelaavan. Kelpo mittari vaikka 100m (tai jotain vastaavaa) veden pitävyys taitaa olla vähän niin ja näin...

Rush

Onko sulla, Ansi millainen kokoonpano kasassa? Itseä kiinnostaa erityisesti gps- ja bike-podit ja käyttökokemukset niistä.

Jos mittari on innostanut liikkumaan/ajanut parempiin suorituksiin, on se silloin mielestäni onnistunut tehtävässään. Mittaristakin voi kuitenkin tarvittaessa tulla melkonen piiskuri, jos treenaamisen ottaa tosissaan. Senpä vuoksi sykemittarit soveltuvat yhtä lailla huippu-urheilijoille, kuin tavallisille kuntoilijoillekin

AntiTsaari

Itseltäni löytyy Suunto X6hrt,T6 ja T4 näistä Suunnon sykemittareista sekä T4 ja T6 laitteiden kanssa yhteen sopivat Bike pod,Foot pod,Gps pod sekä T4 yhteensopiva Pc pod.
X6hrt on ollut pääasiassa baari urheilu laitteena ja hyvin on siinä käytössä toiminut  8)
T6 ja T4 ovat olleet treeni käytössä ja omien kokemusten pohjalta mielestäni T6 on huomattavasti parempi laite jos haluaa analysoida suoritustaan jälkeenpäin.STM ohjelma vaikuttaa huomattavasti paremmalta kuin STML.Lisäksi podeista Gps pod on melkeinpä jäännyt hyllyyn seisomaan sen takia kun lenkkieni aikana joudun esim. alittamaan siltoja jolloin katvealueella singnaali katoaa,tätä huolta ei ole foot podin kanssa foot pod ja bike pod myös ovat minulla inakin olleet tarkkoja (vaatii vain että on kunnolla kalibroitu).Kerran on puolen vuoden aikana STML herjannut T4 ja pc pod yhtysvirhettä mutta luulen että sen mahdollinen aiheuttaja on/oli langaton näppäimistöni tai hiiri (ei ole enää sen jälkeen ilmennyt kun otin muut laitteet sivummalle häiritsemästä singnaalia).
Tässä siis lyhykäisyydessään minun mielipiteeni.Sinulle uudeksi laitteeksi siis suosittelen Suunto T6 laitetta ja mikäli budjetti on vähän tiukempi niin sitten T4.
Huomasin nyt jälkeenpäin että harrastat myös uintia joten kerron myös Suunto smart belt kokemuksestani joka on muuten ainoa negatiivinen laatuaan kun puhutaan Suunto laitteista.
Sehän siis on myös vedessä toimiva sykevyö,minä painiskelin sykevyö paristojen kanssa kun niitä tuntui hyvin vähän valehdellen kuluvan 50viikossa  : :lol: eli paristoa sai olla vähän väliä olla vaihtamassa.Lisäksi laite ei sammunut itsestään käytön jälkeen vaan piti piinaavaa piipitystä treeni kassin pohjalla,onneksi en sentään joutunut poliisien kanssa tekemisiin piipittävän kassini kanssa  Smile tuli pari kertaa mieleen heittää tuo piipittävä painajainen ulos ikkunasta,säästin sen kumminkin ja nyt seissyt kuukauden ilman paristoa hyllyssä (tuota vyötä en ikävä kyllä voi suositella kenellekkään  Sad

ansi

Minulla on T4 ja siihen foot pod ja PC pod. Juoksukaverilla on T4 ja GPS pod, kuulemani mukaan kokemukset vastaa AntiTsaarin kertomusta. Lisäksi juostessa GPS ei oikein anna tarkkaa hetkellistä nopeutta, johtuu käsittääkseni tekniikan rajoituksista. GPS puoltaa paikkaansa ehkä enemmän hiihtohommissa...

Itse suosittelisin kuitenkin vaikka T3:sta, T4:een verrattuna siitä puuttuu vain coach-toiminto mikä on aika turha mun mielestä. T6:essa saat enemmän sykedataa ja hienompia analyysejä jos niitä kaipaa. Minulla keskisykkeet, sykealueet, keskinopeus ja kuljettu matka per väliaika/kokoharjoitus on riittäneet analyysiin tähän mennessä Smile

jaakkima

Ei ole Suunnon kelloista kokemusta, mutta kaapissa on FRWD:n F500 ja Polarin S725X pyörä- ja juoksuhilppeillä. Polarista katotaan nopeudet juoksussa ja pyöräilyssä. FRWD:llä sitte hiihdossa ja muissa lajeissa. FRWD:stä saa hyvää tietoa jälkipeleihin ja reitin voi nakata omalle kartalle tai vaikkapa googlemapsiin/earthiin. Reaaliaikainen sykkeen ja muun seuranta on vähän kankeaa omassa F-sarjalaisessa, kun tiedot pitää tihrustaa kännykän ruudulta, mutta onnistuu se noinkin.

Oliko näin, että Suunnon GPS-podista saa ulos vain nopeuden ja matkan? Eli eivät talleta kuljettua reittiä mihinkään. Jos näin on, niin tippuu GPS:n hyviä puolia melko paljon pois..

AntiTsaari

Juurikin näin se on että vain nopeus ja matka tulee gps podin kanssa - lisäksi jos gps kiinnostaa muussakin mielessä kuin nopeuden ja matkan mittaamisessa niin Suunnon X9i oli muistaakseni sopiva google earthin kanssa,en tosin ole varma koska minua ei kyseinen laite kovin paljon kiinnostanut kokonsa ja hintansa takia,lisäksi tuo "maailman pienin" gps kyllä pistää kovasti epäilemään että kuinka sen antenni toimii (luultavasti paljon katvealueella).

Rush

Tuota x-ysiä taidettiin arvostella Retki-lehden testissä kehnoksi vähän mihinkään. Tiedä sitten noista Retken testeistä, ainakin täällä ovat suuressa arvossa 8)
Mutta joo, ehkä jään vielä odottelemaan tuota Polarin gps-pulikkaa. Millaisella kokoonpanolla ja mihin hintaan sitä aletaan myydä. Kyseessähän siis on Suunnon gps-podia vastaava tuote ja mielenkiinnolla odotankin toimineeko yhtään paremmin.

Pientä epäluotettavuutta gps-podilla on tieten noissa matkan ja nopeuden mittauksissa, liittyy varmaankin juuri tuohon yhteyden katkeamiseen/katvealueisiin. Fillari-lehden foorumillakin on ollut juttua aiheesta.
FRWD olisi myös yksi vaihtoehto, lähinnä w600 kiinnostaa, mutta rannelaitteen käytettävyys on ilmeisesti kehno. Samaan aikaan näkyville ei saa kuin jotain tiettyjä tietoja.

Toisaalta vanha S710 puolustaa vielä hyvin paikkaansa yleismittarina, vaikka minulla ei siihen olekaan muuta kuin pyörän nopeusanturi.

AntiTsaari

Kuulin muuten ohimennen yhdeltä tutultani että Suunnolta olisi tulossa paranneltu versio gps podista vielä tämän vuoden puolella.Onkohan kukaan muu kuullut mitään asiasta?

Rush

Kuullut en ole mitään, mutta jos Suunto on ottanut tosissaan gps-podien ongelmat, niin eihän tuo mikään ihme olisi. Toisaalta Polarilta tulossa oleva vastaava tuotekin voi olla kilpailua ja tuotekehittelyä kiihdyttävä tekijä.

jaakkima

Vaan niin kauan kun reittidataa ei saa talteen, niin eipä kannata tuota 120€(?) hintaa maksaa. IMO.

Rush

Tuo on kyllä toisaalta totta.
Mutta ainakaan itse en niinkään paljoa sillä reittidatalla tee, vaan haluaisin luotettavia nopeus- ja matkatietoja muissakin lajeissa, kuin jouksussa ja pyöräilyssä. Pyöräilyyn ja juoksuunhan on omat, luotettaviksi todetut anturit olemassa, mutta esim. hiihtäessä tai rullaluistellessa matkat ja nopeudet ovat usein arvailujen varassa. GPS-anturilla saadaan nopeus- ja matkatiedot talteen oikeastaan lajissa, kuin lajissa, tietenkin sillä edellytyksellä, että tuo gepsi toimii eikä esim. hukkaa signaalia joka puskassa.
Tuosta reittidatasta FRWD:lle tietenkin plussat.

Alpine

Olen viime talvesta lähtien käyttänyt Suunnon t6:sta ja gps podia. Gps pod on kyllä loistokapine, jos ei kaipaa kuljettua reittiä talteen. On mukava lähteä vaikka järven jäälle hiihtelemään, tai kesällä luistelemaan erlilaisia lenkkejä, ja matka sekä nopeus jäävät talteen. Omien kokemusten mukaan normaalit alikulut eivät rullaluistellessa merkittävästi mittausta pääse sotkemaan. Ainoa ongelma gps podin kanssa on, että alpeilla lasketellessa hissien asemien katveessa mittausdataan tulee ylimääräisiä piikkejä. Näyttää joskus hetkelliseksi nopeudeksi useita satoja kilometrejä tunnissa.

froggie

[quote author=Alpine link=topic=18917.msg132505#msg132505 date=1194720874]
Ainoa ongelma gps podin kanssa on, että alpeilla lasketellessa hissien asemien katveessa mittausdataan tulee ylimääräisiä piikkejä. Näyttää joskus hetkelliseksi nopeudeksi useita satoja kilometrejä tunnissa.

Tuo ongelma on kaikissa GPS-laitteissa, jotka eivät ratkaise ongelmaa esim. pause-toiminnolla (yleensä käyttäjän aktiivisesti valittava) tai filtteröimällä reittiä esim. pakottamalla sijainti jollekin tunnetulle tielle (autonavigaattorit). Kun seinät/katto katkaisee yhteyden osaan sateliiteista, laskettu sijainti heittelehtii voimakkaasti.

Suomen leveysasteilla lisäksi ongelma, että sateliitit ovat aina vain etelätaivaalla.

Avalanche

Itsellläni on nyt ollut kolme viikko käytössä FRWD w600. Täytyy sanoa, että olen ollut oikein tyytyväinen. Ainut puute mikä on toistaiseksi tullut vastaan on ohjelmasta puuttuva mahdollisuus leikata suorituksesta pois pala, esim juuri GPS yhteyden katkeamisesta aiheutuvat "nopeuspiikit".

Every day is a PERFECT DAY for SKIING

froggie

[quote author=Avalanche link=topic=18917.msg133732#msg133732 date=1195903833]
Ainut puute mikä on toistaiseksi tullut vastaan on ohjelmasta puuttuva mahdollisuus leikata suorituksesta pois pala, esim juuri GPS yhteyden katkeamisesta aiheutuvat "nopeuspiikit".

Tuota ominaisuutta kaipaisi kaikissa GPS-urheilulaitteissa. Itse olen träkännyt reittini Nokia Sports Trackerilla, ja harmittaa aika lailla, kun on jäänyt kahvila-ajaksi päälle... Pausea pitää käyttää.