1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Persikka
Toimiiko jenkeistä ostettu gps Suomessa?

Niin, eli otsikkohan kertoo kaiken tarpeellisen. Tarkotuksena siis ostaa jenkeistä karttaplotterillinen käsigepardi. Basemap on tietenkin jenkkilästä, mutta mieltä askaruttaakin lähinnä se, että toimiikohan vehkeet ihan suomalaisen maastokartan kanssa? Kokemuksia kellään?

Pale

ooksää ruvennu eksyilemään...? pistä muuten rimpautellen tai viestitellen, jos kerkeet..

ansi

Hyvin toimii, aikoinaan Magellanin toin sieltä ja siinähän oli jopa valikot suomeksi. Basemapinkin pystyi vaihtamaan, tosin en tiedä näistä uusista malleista. Basemapilla nyt ei juuri mitään tee jos vain on tarkempaa materiaalia käytettävissä. Ehkä autolla navigoidessa se olisi tarpeen, koska isomman mittakaavan näkymissä käytetään basemappia ja sen osoitteita. Retkeilykäytössä haluat kuitenkin käyttää tarkempaa kartta-materiaalia.

Kaikista malleista mitä olen katsonut löytyy joko suoraan suomalainen KKJ koordinaattijärjestelmä tai sitten sen voi määrittää manuaalisesti.

Jos saat jenkeistä GPS:n hankittua niin ehdottomasti kannattaa. Samat satelliitit ne on ympäri maapallon.

poppeli

Jos haluat käyttää laitetta Suomessa autoillessasi, joudut vaihtamaan siihen Suomen/ Pohjoismaiden/ Euroopan tiekartan. Niiden hinnat ovat kovia, joten ostaessasi laitetta laske tuleeko laite + karttapaketti halvemmaksi kuin sama ostettuna Suomesta! USAsta tuskin saat Suomen karttoja...

Koordinaatistosta ei ole niinkään enää väliä, sillä Suomessa käytetään merellä WGS-84 koordinaatistoa ja maalla nykyään FINREF koordinaatistoa. KKJ on vanhentunutta tavaraa...

ansi

Niin ei sieltä tosiaan saa suomen karttoja, sehän lienee selvä. Mutta ainakaan itse en ole juuri löytänyt käyttöä niille tiekartoille, riippuu tietysti omista tarpeista.

KKJ on vielä pitkään ihan relevanttia tavaraa. Kun viimeksi katsoin niin mun vanhoihin maastokarttoihin ei ollut ilmestynyt FINREF koordinaatistoa. Itseasiassa edes tänä vuonna painetussa Pallas-Ylläs retkeilykartassakaan sitä ei käytetä, vaan KKJ sinnittelee vieläkin.

Persikka

Autossa ei meinaa gepsiä käyttää, vaan ihan puhtaasti maastossa.
KKJ:tä en oo oikeestaan koskkan oppinu varsinaisesti käyttämään vaan oon aina laskenu sijainnin WGS-84 koordinaateilla.
Sitä vaan lähinnä kysymykselläni ajattelin et jos on jotain radikaaleja softa-eroja tai muita. Ite kattelin Garminin malleja, mutta jos Magellanit toimii niin vois kuvitella että myös edellä mainitut pelaa.
Kiitos vastauksista!

kelopuu

Ainakin Garminin gepseissä on maapallo jaettu karttapohjaltaan kolmeen osaan (muitakin jakoja on, Garmineissakin).  Voi valita ostaako USA, Euroopa vai Aasia -version. Se peruskarttapohja lienee vektorikartta, joten siitä viis.  Tärkeintä olis  ostaa Garminin (jos niitä katselet) mallistosta tyyppikirjaimissa olevat x -versiot.  Niihin voi lisätä SD -kortilla Suomen karttoja.  Tällaisia gepsutyyppejä ovat, kuten tiedätkin, csx ja cx - versiot. Minun luokituksessani Magellan rinnastetaan Mc Kinelyhin ja Haltiin.  Osta Garmin, jos minä saan ehdottaa.

jupe78

kaveri toi garmin 60cs:n kanadasta. täysin sama laite kuin omani joka ostettu suomesta. Paitsi kuiri taisi olla eri värinen. ja basemapista en tiedä. mutta ei mullakaan ole yhtään mitään kotoani 70 km säteellä.

jupe

f7391

[quote author=poppeli link=topic=19668.msg130589#msg130589 date=1192558347]
Jos haluat käyttää laitetta Suomessa autoillessasi, joudut vaihtamaan siihen Suomen/ Pohjoismaiden/ Euroopan tiekartan. Niiden hinnat ovat kovia, joten ostaessasi laitetta laske tuleeko laite + karttapaketti halvemmaksi kuin sama ostettuna Suomesta! USAsta tuskin saat Suomen karttoja...

Koordinaatistosta ei ole niinkään enää väliä, sillä Suomessa käytetään merellä WGS-84 koordinaatistoa ja maalla nykyään FINREF koordinaatistoa. KKJ on vanhentunutta tavaraa...

Amazon.com:sta katsottuna Garmin 60Cx:n hinta olisi ~300 US-dollaria eli ~215 euroa; käytettyjä 60C-malleja jopa alle 200 US-dollarin. Siihen päälle esim. Garmin vapaa-ajankartta 145 euroa alue niin päästään kohtuulliseen 360 euron kokonaishintaan. Kuratukun paketissa on mukana yksi alue Topo-Suomi -karttoja. Topo-Suomi -kartoissa Suomi on jaettu 16:sta alueeseen, kun taas Garmin vapaa-ajan kartoissa vain kuuteen eli halvemmaksihan tuo Vapaa-ajan karttojen käyttö tulee. Pohjakartalle en laskisi minkäänlaista käyttöarvoa.

Eli jos tulee matkaa Ameriikan suuntaan niin kannattaa ehdottomasti ostaa GPS sieltä, itselläni on jenkeistä ostettu Garmin 60C eikä sen kanssa ole ollut mitään ongelmia, koordinaatistoksikin löytyy KKJ eli edes sen kanssa ei ole ongelmia.

f7391

[quote author=kelopuu link=topic=19668.msg130944#msg130944 date=1193082984]
Ainakin Garminin gepseissä on maapallo jaettu karttapohjaltaan kolmeen osaan (muitakin jakoja on, Garmineissakin).  Voi valita ostaako USA, Euroopa vai Aasia -version. Se peruskarttapohja lienee vektorikartta, joten siitä viis.  Tärkeintä olis  ostaa Garminin (jos niitä katselet) mallistosta tyyppikirjaimissa olevat x -versiot.  Niihin voi lisätä SD -kortilla Suomen karttoja.  Tällaisia gepsutyyppejä ovat, kuten tiedätkin, csx ja cx - versiot. Minun luokituksessani Magellan rinnastetaan Mc Kinelyhin ja Haltiin.  Osta Garmin, jos minä saan ehdottaa.

Ei tarvitse olla x-mallin Garmin. Tavalliseen Garmin 60C:henkin voi ladata suomalaisia karttoja tietokoneelta USB-kaapelia hyväksikäyttäen. Itselläni on 60C käytössä sekä maalla että merellä, vaihdan vain kartat tarpeen mukaan.