1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Iitu
Vaellussukat

Vähän tuossa haeskelin juttuja vaellussukista, mutta kun en mieleistäni löytänyt, tehdäänpä uusi aihe.

Kyse siis niinkin tärkeästä asiasta kuin vaellussukat. Ostin alle kaksi vuotta sitten X-Socksin vaellussukat. Nyt n. 20 käyttöpäivän* jälkeen sukkien pohjasta kuultaa jalkapohjan iho läpi. Täytyy myöntää, etten ole kauhean tyytyväinen sukkien hinta-laatusuhteeseen. :cry: Maahantuoja lupasi uudet sukat, kun saan sukkani puhki. :shock: Hmm, en oikein tiedä mitä tuo puhki tarkoittaa, mutta ihan mukava lupaus kuitenkin. Uusien sukkien hankinta on mielessä, mutta en oikein tiedä päädynkö sitten enää samaan merkkiin. (*Tuo n. 20 käyttöpäivää tarkoittaa sitä, että ei ne nyt koko aikaa ole jalassa ollut eli olen vaihtanut sukkia aina kuiviin ja pitänyt leirissä eri sukkia.)

Vähän kaipailisin kommentteja seuraavista merkeistä: Bridgedale, Falke ja Lorpen. Miten ovat kestäneet käytössä, millainen käyttömukavuus? Minulla on muutama pari Bridgedalen linereita, mutta mainittujen merkkien varsinaisista vaellussukista ei ole kokemusta.

X-Socksin sukissa olen tykännyt siitä, että sukka istuu napakasti (kuitenkaan puristamatta), eikä siitä tule sellaista löysää jalassa pyörivää pussia, vaikka käyttäisi aamusta iltaan. Sukan materiaali on muutenkin sopinut hyvin jaloilleni eli ylimääräisiä kutinoita tai hiertymiä ei ole tullut. Jotain tällaista olisi taas hakusalla...

Rush

No ainakaan Bridgedaleista ei ole huonoa sanottavaa. Päinvastoin, omassa käytössäni ovat toimineet todella hyvin ja osoittautuneet myös varsin kestäviksi.

Minulla on siis muutamat Trekkerit ja Summitit sekä Linerit. Varsinkin Trekkerit olleet kovassa ja tiiviissä käytössä ja hyvin ovat kestäneet.
Linerit tosin jääneet vähemmälle käytölle, jotenkin en ole vakuuttunut linerien erinomaisuudesta... tai ainakin itselläni on pelittänyt erinomaisesti yhdelläkin sukalla.

Edit. Sukkien toimivuus ja istuvuus on toki todella yksilöllistä, eikä mitään yleispätevyyttä näiden suhteen tieten ole olemassa. Toki laatusukat varmasti kestävät paremmin.

Mygg

Suosittelen Teseman liikuntasukat:

Kestävät piiitkäään, ovat verrattuna edullisia EUR 4,90 pari, eivät hiosta eivätkä hierrä, eivät mene rullalle saapaassa, kestävät 60 asteen pesua, eivät sisällä puuvillaa, sopivat myös jokapäiväkäyttöön, ...

Anatomic sukkia 20 eurolla en osta. Olen sellaisia saanut lahjaksi mutta huono puoli minun parissa oli että ne oli jalanselän kohdalla liian ohuita ja pesun jälkeen kiristävät ja sitten oli kylmät jalat. Hiihtosukkina olivat ok.

Alibaba

Linereitä tulee kait käyttää linereinä.
Kun lyhyet Bridgedalen coolmax Linerit ilmestyivät ensimmäisen kerran silmiini joskus 1996, olivat ne siihenastisista keveimmät ja vilpoisimmat "laatusukat", joita olin rumissa jaloissani pitänyt. Joten rupesin käyttämään niitä, yksinään ilman toista sukkaa, juoksukengissä lämpimissä paikoissa. Yksi pari kesti yhden rupeaman. Silloin niissä oli jonkinlainen takuukin, muttei kehdannut mennä solkenaan sukkanippujen kanssa tuttuun kauppaan, kun en ollut käyttänyt linereitä linereinä, vaan raiskannut ne väärinkäyttäjänä.

Quote:
Olisi pitänyt ostaa useammat.

Tämä opinkappale on huomionarvoinen. Ja jos hyvyys on ajoissa varmistunut, kannattaa kulutustavaran saralla kyseiseen varusteeseen heti, mikäli mahdollista, satsata. Sukkien osalta olen pistänyt sivuun seuraavat niput: Lorpenin erästä fleecesukkaa noin viiden vuoden takaa, WOL:n varpaista pitkänmallista neopreenisukkaa ja erästä kuorisukkaa.   

api

Bridgedalea olen itsekin käyttänyt sekä vaellus että lumilautasukkina. Kestäviä ovat olleet.

Vielä parempi merkki mielestäni on kuitenkin  Smartwool. Villa toimii tosi hyvin pidemmillä reissuilla ja Smartwool-sukkia on helppo pestä koneessa tai käsin.

uippa

Hep. En liputa minkään merkin puolesta, Bridgedaleista käyttökokemusta on, linereistä sekä muistakin, Summit ja se harmaa välimalli jonka nimeä en just nyt muista. Pitää muotonsa, kestää ja toimii. Ei pahaa sanottavaa, mutta mikä sopii yhdelle, ei välttämättä toiselle... Hinta on armottoman suolainen, olen omani hankkinut sopivista "ale-koreista", joita on ko. tuotteella valitettavan harvoin....

Rush

[quote author=uippa link=topic=20387.msg135220#msg135220 date=1197795291]
Hinta on armottoman suolainen, olen omani hankkinut sopivista "ale-koreista", joita on ko. tuotteella valitettavan harvoin....

Joo, ei täyttä hintaa kyllä kannata maksaa. Varsinaisissa alekoreissa en kyllä Bridgedaleja tai vastaavia ole juurikaan nähnyt, mutta näkyypä noita 20 euron anatomic-sukkia myytävän säännöllisesti ainakin neljänneksen halvemmalla.

Anonyymi

Melko vakiosetti on käytössä: Lorpen CIC-liner+Falke TK2. Nykyisissä kengissä väliin menee vielä Sidoste Radical Sport Coolmax. Sukkien hinta on hirveä, mutta eipä niitä alelaareissa ole näkynyt.

hehautal

Jalan koon mukaan vähän menee parhaat sukkavaihtoehdot. Sukanhan pitää istua naftisti jalassa, muttei puristaa. Itse suosin sukkia joiden kokohaarukassa jalkani koko on siihen sukkapariin suositeltu suurin mahtuva jalka.
Käytän yleensä aina linereita.

Tässä muutama hyväksi/huonoksi toteamani sukka käyttöolosuhteista riipuen:

Vaellussukaksi Falke TK1 tai TK2. Istuvat hyvin ja pitävät muotonsa jopa viikon vaelluksen. Villa pitää hienhajun vähäisenä. TK1 eristää lämpöä mukavasti tarvittaessa. Ovat lisäksi varsin kestäviä.

Falke TK4 pyörii jalassa. Menee unisukkana.

Bridgedale vanhan mallin Trekking tms. vaellussukat menetti muotonsa jo päivän käytön jälkeen-->hiersivät--> olisi pitänyt olla joka vaelluspäivälle omansa. Luovuin niistä pikaisesti.

Bridgedale Summit puolestaan on loistava talvisukka "matalaan" kenkään. Pitää muotonsa pitkään ja villa eristää.

Lorpen, Röhner, Nature Wild, X-Socks... sukkia on käytössä ja kaikki haviävät ainakin joltain osin yllämainituille. Villaton sukka alkaa haista eikä lämmitä kosteana. X-socksia lukuunottamatta muut pyörii jaloissa ja ovat monesti rypyssä.

Lorpenin pitkävartiset ja villapitoiset hiihtosukat on ihan ok, mutta niihinkin kaipaa Falkemaista istuvuutta.

Sopivuus ongelmiin tosiaan voi vaikuttaa  se että Falken kokojaottelu sopii omaan jalkaani parhaiten.

Linereista paras on WigWam. Niitä ei vaan valitettavasti enää saa oikein mistään. Kestävät onneksi loistavasti. Bridgedalen linerit on ollu myös ok, mutta kestävyys niissä on huomatttavasti heikompi.

-Heikki

kelopuu

Mistä noita Teseman liikuntasukkia saa??

Iitu

Tännehän on kiitettävästi kertynyt kommentteja. Katselin ja hipelöin paikallisessa retkeilyliikkeessä Falken sukkia ja oli kyllä miellyttävä olemukseltaan. Pääsispä niitä testaamaan ennen ostopäätöstä. :mrgreen:

[quote author=kelopuu link=topic=20387.msg135255#msg135255 date=1197825455]

Teseman sukkia olen nähnyt isoissa marketeissa.

Ei kait tätäkään asiaa tarvitsisi muuten pohtia, mutta kun kunnon vaellussukan hintalapussa tahtoo järkejään olla kakkosella alkava hinta, eikä kovin montaa kokeiluparia viitsisi ostaa. Vähänkö veetuttaa huomata, että kallis sukka pyörii jaloissa, puristaa tai kutittaa.

Anonyymi

Osta, jos kukkaro kestää, niitä Falken TK2:a. Ovat mielestäni riittävän kestäviä vaelluskäytössä; pysyvät vaelluksella useita päiviä linerin kanssa kuosissaan ilman pesua.

Itse olen menestyksellisesti käyttänyt myös noita Sidosteen Radical sport-sukkia, sekä vaelluksella, että urheilussa -nykyinen malli on tosin heikko: kantapää nyppyyntyy ainakin minun käytössäni hieman turhan nopeasti -citymarketeissa on noita hintaan noin 5-6€.

Ihme Hiihtiö
Käyttäjän Ihme Hiihtiö kuva

Yleensä pidän vain yksiä sukkia ilman linereitä paitsi todella hiostavalla kelillä, jolloin linereiden kanssa likoavat hikoamisalttiit koipeni hieman vähemmän.

Falken ja Lastingin sukista olen itse eniten pitänyt sekä vaellus- että laskettelusukkina, vaikka muitakin vaihtoehtoja on jaloissa roikkunut. Lorpenin mallistosta on löytynyt parit hyvät laskettelusukat, muttei oikein kelvollisia vaellussukkia. Hinnat vain näillä kaikilla tuppaavat olemaan tolkuttoman rajoilla.

Huonoja kokemuksia seuraavista merkeistä:

Rukka - huonosti istuvia sukkia, jotka nyppyyntyvät ja alkavat hiertää jo parin käyttökerran jälkeen. Thermolite-malli sopii lisäsukaksi v-mäisiin pakkasiin kunnollisen sukan päälle.

Peak - Materiaaliltaan miellyttäviä, mutta säkkimäisiä sukkia, jotka rullaantuvat jaloissa ikävästi.

Markettimallin vaellussukat (tesema, sidoste yms.) - Vaikuttavat alkuun siedettäviltä, mutta venähtävät hyvin nopeasti muodottomiksi ja käyttökelvottomiksi. Poikkeuksena ehkä näistä Cat, jonka "work socks" tjsp. malli sopii kevyeen retkeilyyn ja hinta on jossain euron paikkeilla parilta.

-- <br />p. tunkki

subdivisions

Suosittelen kokeilemaan noita Teseman liikuntasukkia, sillä ne ovat hintaisikseen todella hyviä. Itselläni on kaksi paria juuri noita ja ne istuvat hyvin jalkaan, eivät pyöri, eivät hiosta ja kestävät hyvin pesua.

Mygg

[quote author=kelopuu link=topic=20387.msg135255#msg135255 date=1197825455]

Itä-Suomessa myyvät ainakin Prisma, S-Market sekä Tokmann.

Tai Teseman nettikaupasta www.sukkanet.fi, mutta siellä pari maksaa EUR 7, kun kaupassa hinta on noin 5 Euroa.

jupe78

ite käytän teseman saapassukkia on villaisia ja vähän jotain polya. hinta alle 4 eur. säästän sellaiset parikertaa pestyt vaellukslle ja vanhemmat kotikäyttöön.

jupe

Artzi

Täältä ääni Bridgedaleille! Täytyy sanoa että erinomaisen miellyttävä sukka jalassa ja myös toimintansa puolesta ajaa asiansa, eli jalat pysyvät miellyttävän lämpiminä ja kuivina. Vaikka niiden hankinta hinta aina hiukan kirpaiseekin, niin reissun päällä sitä kyllä sitten muistaa itseänsä kiitellä! :lol:

Suosittelen.

eks

Ennen tuli käytettyä noita Bridgedalen sukkia. En tiedä on nilkoissa vai sukissa vika, mutta nilkat kutiaa parin päivän vaelluksen jälkeen aivan sairaasti. Nyt on ollut kokeilussa x-actionin sukkia. Ovat hiukan ohuempia ja puolta halvempia, eikä ole ollut mitään ongelmaa kutiavien ja turpoavien nilkkojen kanssa. Alussukkana on ollut joko Lorpenin tai Bridgedalen lineri.

Wanderer

[quote author=api link=topic=20387.msg135216#msg135216 date=1197788091]
Bridgedalea olen itsekin käyttänyt sekä vaellus että lumilautasukkina. Kestäviä ovat olleet.

Vielä parempi merkki mielestäni on kuitenkin  Smartwool. Villa toimii tosi hyvin pidemmillä reissuilla ja Smartwool-sukkia on helppo pestä koneessa tai käsin.

Ostin kai pari/kolme vuotta sitten neljä paria Smartwoolin vaellussukkia Globetrotterin alennuskorista hintaan 8 euroa pari. Kolme paria on ollut talvisin lähes päivittäisessä käytössä plus kesäajan vaelluksilla. Yksi pari on vielä avaamattomana tulevaa käyttöä varten. Blum 3 Parhaita (vaellus)sukkia mitä ikinä olen käyttänyt. Näitä ennen minulla oli lähinnä joitain markettien keinokuituisia halpiksia, jotka Smartwoolit lyövät keveästi 6-0. Kestävät konepesunkin mainiosti.