1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
timootio
makuualustaan avaruuslakana (--> talvimakuualusta)?

Niin minulla on haltin n 1cm paksu makuualusta, jos kiinnitän avaruuslakanan alustan alle s.e. se ulottuu yli patjan,  kuten SA-makuualustassa:

1. Toimisiko tämä talvimakuualustana?
2. Pitäisikö avaruuslakana vettä?
3. Hengittäisikö se?
4. Missä olisi patjan kastepiste?
5. Saisiko alustan rullattua?
6. Olisiko alusta kestävä?

Ajattelin tehdä tuon patjan niin, että lakanan ulkoreunat ompelisin saumurilla(ehkä hieman estää repeilyä).
Lakana kiinnitetään alustaan ulkoreunoista kauttaaltaan ja keskeltä n. 50cm välein poikki patjan.
Kiinnityskohtiin liimalla ja paksulla langalla ompelisin 1.5cm levyisen (ja ohuen) vahvike nyörin.

Lopputuloksena alustan makuupussin puoleinen osa säilyy ennallaan, maanpuoleisessa osassa avaruuslakana (kiiltävä puoli ylöspäin) ulottuu 25cm patjan ulkopuolelle jokapuolelta.

Minulla on Joutsen 2000EXT untuvapussi, joka pitää kyllä parina yönä lämmön vaikka nukkuisi pelkän muovin päällä, mutta viikon vaelluksen jälkeenkin tahtoisin sen olevan kuiva.

Periaatteessahan tämä on sama kuin levittäisi lakanan telttapohjan päälle ja makuualustan sen päälle (tosin kätevämpi) Mutta entä käytännössä?

Anonyymi

Ihan suoraan en näe tässä nyt pointtia. Avaruuslakanahan ei eristä yhtään lämpöä makuualustan alla, joten miksi siis sen sinne laittaa?

Mitä tulee pussin kosteuteen, niin se kosteushan tulee sinusta ja siihen ei alusta vaikuta mitään.

En oikein ymmärrä. Sinuna hautaisin koko ajatuksen.

Joku fiksumpi valaiskoon..

teesaa

Hanki suoraan hopeoitu makuualusta. Meinaatko goisia ilman telttaa, kun tarvitset lisää leveyttä?

En itsekään näe tuossa projektissa oikein järkeä. Pidä se levityskangas erillisenä.

Wannabe mies monessa lajissa!

vaeltaja

Avaruushuovasta ei ole juuri apua. Maata vasten se ehkäisee makuualustan ja pussin kastumisen, lämpöä sillä ei juuri saada. Lakana on tarkoitettu esim. notskilla istuttaessa selän taakse heijastamaan lämpöä ja siihen voi kääriytyä tiukan paikan tullen.

Mie voin myydä sulle kunnon alustan, eli porontaljan  Blum 3

dabomba
Käyttäjän dabomba kuva

Joskus itsekin olen tainnut avaruuslakanavalmistajien mainospuheisiin uskoen kuvitella, että lakana lämmittää. Sittemmin olen kuullut, että ei siitä teltan pohjalla juurikaan iloa ole. Syynä on lämmön erilaiset välittymistavat. Avaruuslakana heijastaa lämpöä takaisin, muttei juurikaan vaikuta lämmön johtumiseen. Ja maahan se lämpö nimenomaan kulkeutuu johtumalla. Siitä syystä maa tuntuu kylmältä kun ruumiisi luovuttaa lämpöään sinne. Lämpöä heijastava lakana ei siinä välissä paljon auta.

Suomen armeijan makuualustankin taika ei ole liepeissä, vaan alustan paksuudessa. Liepeet on toki kätevät, jos joudut nukkumaan paljaalla maalla. Ne suojaavat makuupussia risuilta ja kuralta sekä antavat vähän pelivaraa kääntyillä yöllä ilman että pussi osuu märkään maahan ja kastuu. Jos alla on teltan pohja, liepeiden hyöty on aika kyseenalainen.

Eli askartelusession sijaan hanki kunnolla eristävä makuualusta. Tähän asti olen itse pärjäillyt talvisin 14 mm paksulla Tunturisusi-solumuovialustalla, jonka kanssa olen nukkunut palelematta -30 lämpötilassakin. (Makuupussina on ollut Carinthian ECC 1000.) Kaksi ohuempaa solumuovialustaa ajanee saman asian kuin yksi paksu, jos haluat säästää rahaa.
http://www.scandinavianoutdoorstore.com/PublishedService?pageID=9&itemcode=430221
Joulupaketista tosin kuoriutui tänä vuonna Expedin untuva/ilmatäytteinen Downmat 7, joten taitaa solumuovin aikakausi päättyä minun osaltani tähän  Biggrin
http://www.scandinavianoutdoorstore.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=43010409

Makuualustan hengittävyyteen ja vedenpitävyyteen liittyen muut kommentoivatkin jo sen olennaisen. Eli kosteus tulee sinusta itsestäsi, ei maasta. Kyllä makuualustat vedenpitäviä ovat, ei ilmatäytteisissä muuten pysyisi ilma sisällä ja solumuovi pitää vettä myöskin. Myös teltan seinistä yms. makuupussi voi kosketuksen yhteydessä kastua, mutta sekin kosteus on lähinnä teltan asukkaista peräisin.

Makuupussia kannattaakin tuulettaa joka yön jälkeen, jotta nukkuessa siihen kertynyt kosteus haihtuisi. Sen voi virittää esim. teltan naruihin aamutoimien ajaksi. On kuitenkin väistämätöntä, että pitkässä juoksussa makuupussi imee itseensä pikkuhiljaa kosteutta, jos sitä ei pääse kunnolla kuivattamaan. Kuitupussi ei ole yhtä herkkä kosteudelle kuin untuvainen. Teltan tuuletus kannattaa hoitaa kunnolla, niin kosteus poistuu paremmin eikä keräänny telttaan ja kaikkeen sen sisällä. Eli tuuletusräppänät auki, tunneliteltta tuulen suuntaisesti läpivedon helpottamiseksi, hyönteisverkkojen suojakankaat auki yöksi jos mahdollista jne.

-Tommi

Anonyymi

Vaikka saitkin ton untuvatäytteisen niin ota ihmeessä mukaan edes yksi tavallinen.Itsellä 9dlx malli toi kestänyt kuin yhden kesän ja oli perhanan kivaa kuukauden reissulla puhallella 4 kertaa yössä täyteen loppuajan :lol:
Itse siirryin siitä syystä kokonaan kahteen solumouviseen ja ovat kevyempiäkin.Onneksi takuu pelasi ja tuttu osti uuden tullessa pois :lol:

dabomba
Käyttäjän dabomba kuva

Tuossa on kyllä pointtia, ja asiaa olen miettinytkin. Toimintavarmuus on nimenomaan se juttu mikä downmatissa arveluttaa. Ei ole vanhan kanssa tarvinnut ikinä miettiä että mitäs jos menee rikki, kun ei voi mennä. Tavallaan hirvittää ajatus lähteä korpeen alustalla joka voi puhjeta tai venttiilit rikkoutua, mutta toisaalta kahden alustan kantaminen tuntuu vähän tyhmältä sekin.

Ehkä otan sittenkin avaruushuovan mukaan. Sen sisälle voi downmatin puhjetessa viikata vaatteita ja kas, hätämakuualusta on valmis! Biggrin

timootio

dabomba Myisikkö mulle sen vanhan makuualustas?

Rush

Joo, varsinkin talvella on hieman riskialtista luottaa pelkkään ilma-alustaan. Solumuovinen kaveriksi. Tai sitten porontalja Vaeltajalta. Biggrin

Oma Exped Downmat 9 on kyllä toistaiseksi pelittänyt ongelmitta, vahinkojahan voi aina sattua ja tuotteet olla viallisia, mutta maalaisjärki auttaa pitämään alustan ehyenä.
On kyllä vanhempaa mallia tuo alustani... ei tullut paikkausvälineitä mukana, kuten uudemmissa. Taitaapa uusien pintakangaskin olla hivenen erilaista.

dabomba
Käyttäjän dabomba kuva

[quote author=timootio link=topic=20571.msg136102#msg136102 date=1199707772]
dabomba Myisikkö mulle sen vanhan makuualustas?

Hehe Biggrin En kyllä myy. Uudesta kun ei ole vielä lainkaan kokemuksia. Ja aina tuolle matolle käyttöä löytyy esimerkiksi erilaisilla kännireissuilla tms. epämääräisemmissä olosuhteissa.

Kolmeakymppiä huutavat partiokaupoissa tuosta alustasta, että ei se liikoja maksa uutenakaan. Voin suositella lämpimästi. Muuten ei olisi ollut mitään tarvetta vaihtaakaan, mutta pehmeän ilmapatjan mukavuus houkutteli.

-T

Rush

Niin ja onhan tuo Downmat aika pirun lämmin, tai siis hyvin eristävä. Solumuovialusta alimmaiseksi ja untuva-ilmapatja siihen päälle, niin johan on melkoinen sohva. Smile

Anonyymi

Jos kestää......... :lol:

Anonyymi

[quote author=Varg44 link=topic=20571.msg136070#msg136070 date=1199632020]Onneksi takuu pelasi ja tuttu osti uuden tullessa pois :lol:

Tutulle myit vaikka tuote oli susi? Toivottavasti ei ollut hyvä tuttu..

[quote author=Rush link=topic=20571.msg136115#msg136115 date=1199716546]Oma Exped Downmat 9 on kyllä toistaiseksi pelittänyt ongelmitta, vahinkojahan voi aina sattua ja tuotteet olla viallisia, mutta maalaisjärki auttaa pitämään alustan ehyenä.

Näin on. Jotkut ihmiset saavat hajalle esineen kuin esineen. Hyvin se pelaa ja kunhan muistaa, että jättää patjan suht löysäksi, niin johan on vehje.

dabomba
Käyttäjän dabomba kuva

[quote author=Nuts link=topic=20571.msg136163#msg136163 date=1199770324]
[quote author=Varg44 link=topic=20571.msg136070#msg136070 date=1199632020]Onneksi takuu pelasi ja tuttu osti uuden tullessa pois :lol:

Tutulle myit vaikka tuote oli susi? Toivottavasti ei ollut hyvä tuttu..

Kaikella ystävyydellä, eikös tuossa sanota, että tuote vaihdettiin takuun perusteella uuteen, ja se (uusi) myytiin kaverille?

Smile

-T