1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
kaij
Kaasupullojen uudelleentäyttöohjeet.

Moi vaan!

Mä olen täyttänyt mun 100 gramman jetboil-kaasukanisteja hyvällä menestyksellä jo jonkun aikaa. Syy miksi täytän pulloja itse on pikkukanistereiden kallis hinta. Nyt maksan 0,25 euroa per jetboil-pullon täyttö. aika halpaa!

Uudelleentäyttöön tarvittavan kaasun otan halvemmista 190 gramman kertakäyttöisistä läpipuhkaistavista kanistereista, joita ostin pari vuotta sitten 0,5 euron kappalehinnalla (yleensä 1,5 euroa marketeissa). Ostin saksan reissulta näihin pulloihin ruuvattavan adapterin johon saa kiinni kierteillä kiinnittyvän keittimen (msr, primus jne.) tähän adapteriin ruuvaan primuksen oman uudelleen täyttöadapterin jolla yleensä täytetään sytkäreitä. Aikaisemmin täytin itsetehdyllä täyttöputkella joka olin liimannut halpaan markettikeittimeen josta oli poistettu kaasun virtauksen rajoitin. Primuksen uudelleentäyttöadapterin ongelma on se ettei sen kärki sovellu sellaisenaan kaasukanistereiden uudelleen täyttöön vaikka juuri siihen sitä markkinoidaan. Selvitän kohta miten tämä pieni muutos tehdään.

Uudelleen täytettäessä tyhjä pullo kannattaa asettaa pöydälle tai muulle tukevalle alustalle. Primus adapteri joka on ruuvattu täyteen kaasupulloon, työnnetään tyhjän pullon venttiiliin ja  painamalla alaspäin avautuu molempien pullojen venttiilit.  Täydestä pullosta vapautuu kaasua joka täyttää tyhjää pulloa kunnes paine tasaantuu. Tyhjä pullo ei tule täyteen kerralla. Laitan täytettävän pullon pakastimeen jolloin sen kaasu nesteytyy ja menettää kaasunpaineensa. Sitten täytän uudelleen niin monta kertaa kuin tarpeen kunnes täytettävä kanisteri  on täynnä (n. 3 krt). Huom. täytä aina ulkotiloissa! Jos kaasua vuotaa niin teippaan täyttöpillin ympärille kierroksen sähkömiehen teippiä.

Kuten edellä mainitsin niin primuksen täyttöadapteri ei sellaisenaan sovellu kaasukanistereiden täyttöön. Syy on täyttöadapterin kärki joka sopii hyvin sytkäreiden täyttöön. Täyttöadapterin putkeen täytyy tehdä lovi sen kärkeen, jotta kaasu pääsee purkautumaan täytettävään kanisteriin putken sivulta. Kun tutkit kanistereiden venttiilejä huomaat helposti ettei kanistereiden venttiilissä ole samanlaista reikää keskellä kuin sytkäreissä.
KAI

kaij

Ihan täpötäyteen ei kannata kaasukanistereja täyttää, ainakaan kesällä. Liian täyden kanisterin käyttö keittimessä tai lampussa aiheuttaa "roiskumista ja leimahduksia" joka tasoittuu kun nestekaasun määrä vähenee. Kaupasta ostetuissakin kanisterit eivät ole ihan täynnä ja loiskuvat ravistettaessa. Tällä pyritään estämään kanisterin vuotaminen kuumissa oloissa tapahtuvan paineen kasvun takia.

KAI

rane62

Täyttömäärän saa selville punnitsemalla. Paino on sama onko kaasu nesteenä vai kaasuna.
Kertakäyttöpullon täytöön sisältyy riski esim pullon kestävyyden suhteen. Nimikin sanoo jotain kertäkäyttöpullo.

Anonyymi

[quote author=kaij link=topic=23030.msg147243#msg147243 date=1224082935]
Moi vaan!

Mä olen täyttänyt mun 100 gramman jetboil-kaasukanisteja hyvällä menestyksellä jo jonkun aikaa. Syy miksi täytän pulloja itse on pikkukanistereiden kallis hinta. Nyt maksan 0,25 euroa per jetboil-pullon täyttö. aika halpaa!

Uudelleentäyttöön tarvittavan kaasun otan halvemmista 190 gramman kertakäyttöisistä läpipuhkaistavista kanistereista, joita ostin pari vuotta sitten 0,5 euron kappalehinnalla (yleensä 1,5 euroa marketeissa).

Onkohan näissä puhkottavissa kanistereissa pelkkää butaania?

[quote author=kaij link=topic=23030.msg147243#msg147243 date=1224082935]Ostin saksan reissulta näihin pulloihin ruuvattavan adapterin johon saa kiinni kierteillä kiinnittyvän keittimen (msr, primus jne.) tähän adapteriin ruuvaan primuksen oman uudelleen täyttöadapterin jolla yleensä täytetään sytkäreitä. Aikaisemmin täytin itsetehdyllä täyttöputkella joka olin liimannut halpaan markettikeittimeen josta oli poistettu kaasun virtauksen rajoitin. Primuksen uudelleentäyttöadapterin ongelma on se ettei sen kärki sovellu sellaisenaan kaasukanistereiden uudelleen täyttöön vaikka juuri siihen sitä markkinoidaan. Selvitän kohta miten tämä pieni muutos tehdään.

Mistäköhän tämä käsitys adapterin käyttötarkoituksesta on mahtanut lähteä liikkeelle.

[quote author=kaij link=topic=23030.msg147243#msg147243 date=1224082935]Uudelleen täytettäessä tyhjä pullo kannattaa asettaa pöydälle tai muulle tukevalle alustalle. Primus adapteri joka on ruuvattu täyteen kaasupulloon, työnnetään tyhjän pullon venttiiliin ja  painamalla alaspäin avautuu molempien pullojen venttiilit.  Täydestä pullosta vapautuu kaasua joka täyttää tyhjää pulloa kunnes paine tasaantuu. Tyhjä pullo ei tule täyteen kerralla. Laitan täytettävän pullon pakastimeen jolloin sen kaasu nesteytyy ja menettää kaasunpaineensa. Sitten täytän uudelleen niin monta kertaa kuin tarpeen kunnes täytettävä kanisteri  on täynnä (n. 3 krt). Huom. täytä aina ulkotiloissa! Jos kaasua vuotaa niin teippaan täyttöpillin ympärille kierroksen sähkömiehen teippiä.

Kuten edellä mainitsin niin primuksen täyttöadapteri ei sellaisenaan sovellu kaasukanistereiden täyttöön. Syy on täyttöadapterin kärki joka sopii hyvin sytkäreiden täyttöön. Täyttöadapterin putkeen täytyy tehdä lovi sen kärkeen, jotta kaasu pääsee purkautumaan täytettävään kanisteriin putken sivulta. Kun tutkit kanistereiden venttiilejä huomaat helposti ettei kanistereissa ole samanlaista venttiiliä kuin sytkäreissä joiden venttiilissä on reikä keskellä.

KAI

Jos täytyy tuollaista kierrätystä harrastaa, niin ainakin tekisin siihen käyttöön parista halvasta keittimestä tiiviin adapterin, sillä eihän tuossa kierrekiinnitteisen rasian (Lindal) venttiilissä ole tiivistettä, vaan liitettävän laitteen tulee huolehtia liitoksen tiiviydestä. Vaikka virityksesi ympärillä leijuva kaasu ei olisikaan helposti syttyvää, niin syttyessään roiskuva kaasu polttaa muutakin, kuin kulmakarvat. Tämä Lindal-venttiili ei myöskään ole 100% sulkeutuja, vaan voi jäätyä asentoon "auki", jolloin touhuun tulee lisää jännitystä.

Yudi

[quote author=kaij link=topic=23030.msg147243#msg147243 date=1224082935]

Hyvä idea!

Se Primuksen adapteri on tosiaan tehty Primuksen (ja muille) sytkäreille ja siksi se ei sovi kaasupullon täyttöön. Ainakaan Primus ei mainosta sitä kaasupatruunoiden täyttöön vaan jostakin muualta on tullut käsitys sen sopimisesta noiden patruunoiden täyttöön.

Parhaan pullojen välisen putken varmaan saa kahdesta Omni- tai Multifuel:n varaosaletkusta liittämällä letkut päittäin yhteen. Väliin vaan pitää hommata sopiva kierteellinen yhdyskappale.

dabomba
Käyttäjän dabomba kuva

[quote author=karskinen link=topic=23030.msg147287#msg147287 date=1224135673]

Mistäköhän tämä käsitys adapterin käyttötarkoituksesta on mahtanut lähteä liikkeelle.

[quote author=Yudi link=topic=23030.msg147319#msg147319 date=1224154949]

Se Primuksen adapteri on tosiaan tehty Primuksen (ja muille) sytkäreille ja siksi se ei sovi kaasupullon täyttöön. Ainakaan Primus ei mainosta sitä kaasupatruunoiden täyttöön vaan jostakin muualta on tullut käsitys sen sopimisesta noiden patruunoiden täyttöön.

Muistaakseni joku retkeilyvälinekauppa mainosti ainakin nettisivuillaan kyseistä adapteria näin. Tämä tapahtui niihin aikoihin kun sen ensimmäistä kertaa online-katalogeista bongasin, en tiedä mahtoiko koko vimpula tulla silloin Suomen markkinoille. Muistan, koska olin vähällä ostaa. Ostaminen jäi, kun jostain foorumilta luin ettei se toimi. Kyseinen mainostekstikin vaihtui melko pian sisältämään pelkästään sytkärin täytön.

-T