1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
zorro
Untuvatakin paikkaaminen

Terve,

Onko Pääkaupunkiseudulla ompelijaa, joka saisi paikattua untuvatakkiin tulleen reiän siististi?

Matsku on pertexiä tai jotain sen kaltaista. En haluaisi itse alkaa liimailemaan jotain purjepaikkoja ja kuitenkin työnjäljen tulis kestää rajua menoa jatkossakin.

Tänks!

j-j

Eiköhän kuka tahansa asiansaosaava ompelija tuon korjaa, jos vain paikkamateriaalia löytyy (sitä voi toki ottaa jostain taitoksista, taskuista, jne, riippuen kuinka iso reikä on). Voit myös käydä kysymässä Joutsenen tehtaanmyymälästä (onkos se vielä museokadulla?), lienevät tehneet samanalaisia paikkauksia ennenkin.

En kuitenkaan aliarvioisi teippiä, varsinkin kun kyse on pertexin tyyppisestä matskusta - ompelemalla se on työläs korjata, ja teippi kestää sen saman - laita reiästä teippi sisäpuolelle sitomaan reunat kiinni, ja päälipuolelle sitten paikkateippi peittämään repeämän - siisti ja kestävä, eikä maksa juuri mitään.

Timoa

Spinnuteipillä paikkamisesta on todellä hyvät kokemukset. Kuoritakki (Hag lim) hajosi koko hihan mitalta (Pieni liukuminen manskulla...) Teippi kuoritakin hihaan. Kestänyt vuoden kovaa käyttöä sekä yhden pesun. Minkäänlaista irtoamista en ole havainnut. Spinnuteippi pysyy kuin synti ohuissa kankaissa (pertex). Jos paikattava kohta on sauman päällä tai vahvemmassa huokoisessa kankaassa niin en usko sen pysyvän. Kaverin lapsen talvihaalarissa joka oli corduran tyyppistä matskua niin spinnuteippi ei pysynyt lainkaan paikoillaan.

Kun olen löytänyt teipin en enää koskaan lähtisi paikkaamaan makuupussia/untuvatakkia/ohutta kuorta millään muulla. Teipin voi myös varmistaa ompeleella jos epäilee kestävyyttä, onhan se ripstop nylonia.

Bauhausista 4,5 metriä noin jeesusteipin leveytenä maksoi 10€ hujakoilla.

teesaa

Täällä löytyy halvalla, hyvää kamaa --> kunhan muistaa leikata paikkapalan reunat pyöreiksi, ettei se irtoaminen lähde niistä.

Wannabe mies monessa lajissa!

rakka

Toinen siisti ja kestävä korjaustapa on liquidsole liima. Löytyy melkein "kaikista" isoista (rauta)kaupoista. Sitä vaan sipaisee repeämän päälle, ja se sulkee reiän. Aika huomaamaton paikka, koska liima on väritöntä. Laita mahdollisimman ohuelti. Jos on peukku keskellä kämmentä, niin käytä rajausteippiä. Joskus voi olla kätevää jopa vetää maalarinteippi tms liiman ja kankaan päälle pitämää sauma yhdessä liiman kuivumisen ajaksi, kun teipin poistaa, liima on kuivaa ja paikka valmis.

On kestänyt käyttöä ja pesuja mm. kuoritakkien, reppujen ja housun lahkeiden (jääraudat..) repeämissä. Etenkin ohuissa kankaissa (kuten pertex, paclite yms) parempi liimata tai teipata kuin ommella. Ohuet kankaat rispaantuu helposti reunoista, jos niitä ompelee.  Samalla liimalla liimaa myös kengät yms.

zorro

Niin hei tossa kävi nyt sitten sillai, että lähikorttelin vaatekorjaaja ei suostunut ottamaan takkia paikattavaksi, kun "ei ollut puhdas"!. No ei auttanut vaikka vänkäsin, että takkia ei voi tietenkään viedä pesulaan niin kauan, kuin siinä on reikä.

Noh, ostin sitä spinaakkeriteippiä ja paikkasin hienosti pyöreäksi leikatuilla paloilla ja reiän molemmin puolin.
Sitten takkia kiikuttamaan lähipesulaan, joka tunnetusti tekee Kaupungin parasta jälkeä. Rotsi pesukoneeseen ja pyörimään! Menee 5 minuuttia ja pesulasta soitetaan, että paikka lähti irti ja untuvat tukki koneen. Että mitäs tehdään!? Kertoivat sitten, että tuollaisen teipin liima ei kestä lämmintä vettä.

Että se siitä 400 € rotsista!!

Että ei ehkä ihan varauksetta uskalla suositella muille tota spinnuteippiä, jos haluaa joskus pestä rotsiaan!

Iloisin syysterveisin,

Zorro

Ps. Myydään lähes täys rulla sinistä spinnuteippiä halvalla.

rakka

**ska homma.
Toi pesulassa untuvavaatteiden peseminen on muutenkin (suomessa) niin kallista, että pesen jatkossa untuvavaatteet itse. Ei niistä pesulassakaan ole kaikki tahrat lähteneet, ja se on ollut sen verran kallista että muutaman pesukerran kanssa säästää jo puolet takin hinnasta.
Tosin, hyvää palveluahan tuntuu olevan tosi vaikea löytää nykyään. Juuri tänään pitäisi hakea auto korjaamolta, jossa satasen hommasta tulikin tonnin homma. Vähän ketuttaa, että mitenkäs se auto juuri sinne "korjaamolle" sattui hajoamaan, kun ennen toimi ihan hyvin... Itse tekemällä saa edelleen parasta jälkeä, asiassa kuin asiassa?

ps. liquid solella paikatut vekit on edelleen ehjiä konepesujen jäljiltä... Ja sellainen prismasta ompelupuolelta tms ostettu musta paikkamateriaaliarkki (olisikohan jp coats tai jotain vastaavaa??) jossa on tosi tuju kiiltävä liima, on liimattavista paikoista pysynyt parhaiten. Kyseessähän on tarramainen tuote, eikä rullalla oleva teippi. Itse kangas on tosi ohutta nailonia tms. Nuo on kestäneet jo useita pesuja, mutta rajansa niilläkin.
Toi spinnuteippihän yleensä vahvistetaan ompelemalla se kiinni, varmuuden vuoksi. Ja tuollaisen ompeleenhan osaa sitten tehdä kuka vaan käsin... Osaahan? ohut neula, ohut keinokuitulanka..

nilakka

Voisiko noita korjata samalla teipillä,joilla saumat saadaan vesitiiviiksi??
En ole kokeillut,mutta olettaisin tuollaisen silittämällä kiinnitettävän teipin pysyvän aika hyvin.
Koska ainakaan minun mistään teipatusta takista ei ole teipit minnekkään lähteneet.
Shelbyltä saa tuota arkkeinakin,muistaakseni.
Ja varmaan neuvovat oikeat silityslämpötilatkin,kun sinne sähköpostia heittää.
Teippiä saa kangasvahvisteisena ja kirkaana jos oikein muistan.

zorro

[quote author=rakka link=topic=27512.msg165495#msg165495 date=1256913407]
**ska homma.
Toi pesulassa untuvavaatteiden peseminen on muutenkin (suomessa) niin kallista, että pesen jatkossa untuvavaatteet itse. Ei niistä pesulassakaan ole kaikki tahrat lähteneet, ja se on ollut sen verran kallista että muutaman pesukerran kanssa säästää jo puolet takin hinnasta.
Tosin, hyvää palveluahan tuntuu olevan tosi vaikea löytää nykyään.

Niin hei, lopulta kävi niin hienosti, että kyseisessä pesulassa (!) paikkasivat mun takin aivan viimeisen päälle huolellisesti. Ja tietenkin pesivät takin. Olin aika yllättynyt, kun soittivat, että nyt on rotsi kunnossa!

Arvatkaapa maksoiko satasen? No ei maksanu; koko homma 40 € !! Voisin sanoa kohtuulliseks. Joutsenella untuvatakin pesu maksaa 27 € (ei sekään ihan paha), mutta eivät pese muita, kuin omia tuotteitaan.

Kasperi

No laittoiko ne vielä untuvat sisälle? Elä enään yritäkään viedä samalle "vaatekorjaajalle", ei toi takin likaisuus kyllä paikkaamista estä.

phebis

Toimisiko Gore Tex paikka, kun reijän koko on noin kynän paksuinen? 

kope
Käyttäjän kope kuva

Shelbystä saa itseliimautuvaa nailonpaikkaa. Toimii erittäin hyvin. On paikattu gore, pertex ja softshell kankaita sekä nirhautuneita repun kylkiä. On pysyny myös säärystimessä jo pari vuotta. Muistaa vain pyöristää kulmat paikkakankaasta niin ei lähe repsottamaan. Kestää pesua ja käyttöä.

Liquisole toimii myös erittäin hyvin, mutta on aika vmäistä saada nättiä paikkaa aikaseksi.