1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Anonyymi
kannankorotuksista (telemark)

eli minkä suuruisia kannankorotuksia suositellaan tellumonon alle? aloittelevalle laskijalle rinteessä ja offeilla carving-suksilla. riittääkö 12,5 millinen peruspala vai pitääkö olla 20-30 milliä?

circus

Laita ainakin se 20mm. Itse tykkään 30mm:stä mutta osa pitää niitä vähänä korkeina. Ja korotushan ei tule pelkästään kannan alle...

Janne K

Kuten edellinen jo mainitsi, ovat kannankorotus ja korotuspalat eri asia.

Kannankorottimet (engl. heel lifter) ovat rautahässäköitä, joihin kantapäitä voi nojata ylämäkeen skinnatessa ja näin vähentää pohkeiden rasitusta. Alamäkeen laskiessa ja tasaisella skinnattaessa kannankorottimet käännetään pois.

Korotuspalat tulevat siteen ja suksen väliin ja niiden tarkoitus on

1) estää monoa/sidettä osumasta rinteeseen kantattessa (booting out)

2) lisätä kanttausvoiman momenttia

3) tarjota siteelle tukevampi kiinnityspinta (usein korotuspala tulee sukseen kiinni useammalla ruuvilla kuin side korotuspalaan)

Rottefellan tapauksessa 20mm taitaa nykyisin olla aloittelijalle standardi. 12.5mm paloissa on sekin huono puoli, että niissä siteet kiinnitetään palojen läpi kolmella ruuvilla, mikä on aika heiveröinen kiinnitys.

20mm ylöspäin Rottefellan paloissa korotuspala tulee kiinni kuudella ruuvilla ja side kolmella ruuvilla korotuspalaan.

20mm riittää useimmille rinnekäytössä. Jos sukset ovat kapeat tai lasket todella lujaa ja leikkaavasti, lienee syytä katsella 30mm ja 45mm paloja. Itse en ole juuri eroja huomannut 20 ja 30mm välillä.

Niin, ja myös leveisiin offisuksiin saattaa kannattaa miettiä 30mm korotusta kanttausmomentin lisäämiseksi kovalla alustalla. En tiedä, vaikuttaisiko, kun en ole kokeillut - Jakeissa on nyt 20mm Rottefellan palat ja Cobrat. Toimii miljoona kertaa paremmin kuin 7tm, mutta kovalla alustalla huomaa kuinka monot suorastaan painavat jalkojen sivuja käännöksissä.

Anonyymi

Kannatta myös huomioida, että matka/aika kantilta kantille pitenee, korotuspalojen korkeuden myötä. Eli mitä korkeampi pala, sitä enemmän momenttia ja hitaampi siirtyminen kantilta toiselle. 20mm on hyvä ja sillä pärjää missä vaan, jos osaa laskea. Wink

Anonyymi

Jannen mainitsema kohta 3 on ehkä paras syy laittaa vähintäänkin se 20mm. Mikä vaan 20-30mm väliltä kelpaa.

Heel lifter eli nousurauta on sellainen tarvittaesa ylös nostettava rauta, jolle pitäisi olla reiät korotuspalan kantapääosassa. Sitä tarvitset ehdottomasti jos meinaat ylämäkiä skinnata, kannattaa ostaa sellaiet palat missä on ainakin paikka raudalle ja vaikka samantien se rautakin niin ei tarvitse sitä jälkeenpäin alkaa vääntämään paikoilleen. Kaikissa rottefellan uusissa paloissa taitaa olla ja riva z:ssa tulee se mukana, kuten myös korotuspalat.

Mika K

Itse kuulun siihen ryhmään jolle 30mm on liikaa normiolosuhteisiin eli pidän enemmmän 20mm korotuksista, tämä juontanee juurensa tottumiseen mataliin korotuspaloihin. Olen noilla 20mm paloilla kyllä joka paikassa ihan hyvin pärjännytkin.

Suosittelisin niitä ennemmin aloittelijalle, carving sukseen se 12.5mm on kuitenkin hieman vähänlaisesti ja ei tosiaan ole niin tukeva kuin esim. 20mm ja ehkä 30mm on alussa hieman rajun tuntoinen, who knows..

Läskikymppi Freeride Team

Anonyymi

kiitos kaíkille tiedoista!!

siis jos jollakin sattuu olemaan ylimääräiset 20mm palat niin ei kun tietoa mulle... ja jos joku tietää jkl:n tienoolta jonkun joka asentaa ko. vermeitä, niin sekin hyvä (ei varmaan kannata itse siteitä ja korotuspaloja laittaa??).