1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
peetli
Tarvike akut

Minkälaisia kokemuksia löytyy tarvikeakuista kameroissa? Ovatko yhtä laadukkaita kuin alkuperäiset? Minkä merkkistä suosittelisitte? Kamerana canon ixus 90 is jossa on NB-5L mallinen akku. Joskus 2000-luvun alussa ostin muutaman kerran tarvike akun kännykkään ja vaikka ensilatauksen tein oikein ei se kauaa pitänyt virtaa sisällään, vajaan vuoden taisi akku kestää. Taisi olla insmatin akkuja.

Tura

Minulla on kaksi Nikonin alkuperäistä akkua ja kaksi tarvikeversiota, joiden nimeä en nyt pysty kertomaan (akut kotona, minä en).

Saako ilmaista karkeasti: tarvikeakut ovat täysin paskat Nikoneihin verrattuna!

(Kirottua, kun en ole vaatinut rahojani takaisin kaupasta, josta ne ostin! :evil:)

teesaa

Mulla taas Sony:n videokamerassa tarvikeakut pelittää ihan yhtä hyvin kuin alkuperäisetkin. Tarvikeakuissa myös se latausta yms. valvova mikroprofessori. Hankittu jostain digikamera.net kimpasta.

Wannabe mies monessa lajissa!

peetli

[quote author=Tura link=topic=30218.msg173822#msg173822 date=1267622787]
Minulla on kaksi Nikonin alkuperäistä akkua ja kaksi tarvikeversiota, joiden nimeä en nyt pysty kertomaan (akut kotona, minä en).

Saako ilmaista karkeasti: tarvikeakut ovat täysin paskat Nikoneihin verrattuna!

(Kirottua, kun en ole vaatinut rahojani takaisin kaupasta, josta ne ostin! :evil:)

Tätä minä epäilinkin, ei ole tarvike akkuihin nykypäivänäkään luottamista..  :(
Täytynee tilata canonin oma akku.

Peik

Korvikeakkuja on tullu nippu käytettyä, eroja niissä löytyy kyllä. Eneridet olleet tähän saakka parhaimmat, 2vuoden takuukin annetaan, suosittelen. Eneridet löydät mm. telefotosta:
http://www.telefoto.fi/?open=7070

dabomba
Käyttäjän dabomba kuva

[quote author=peetli link=topic=30218.msg173826#msg173826 date=1267624916]

Tätä minä epäilinkin, ei ole tarvike akkuihin nykypäivänäkään luottamista..  :(
Täytynee tilata canonin oma akku.

Väärin. Kunnon tarvikeakut on oikeasti hyviä. Ainakin GP:n akuista on hyviä kokemuksia itsellä, mulla on niitä pari kappaletta Canon 20D:ssä. Omani maksoivat vähän alle puolet Canonin akun hinnasta, eli jotain reilu 30 euroa kpl. Käytössä olleet kohta kaksi vuotta, ja edelleen toimii hienosti. GP taitaa itse asiassa jopa valmistaa kennoja joidenkin valmistajien "merkkiakkuihin".

Omani hankin Maitolaiturista. Ei näyttänyt olevan NB-5L korvaavaa GP:tä tarjolla, mutta Ansmannilta olisi hintaan 9,95. Ansmanneja ovat myös kehuneet laatukamaksi, omaa kokemusta ei ole.
http://www.maitolaituri.tv/index.php?cPath=2_13_45

Tura

[quote author=Tura link=topic=30218.msg173822#msg173822 date=1267622787] nimeä en nyt pysty kertomaan (akut kotona, minä en).

Akussa teksti HL-EL3e.

j-j

Aina olen tarvikeakkuja käyttänyt, ja koskaan en hinnan huomioiden ole pettynyt. Se että originaalilla saa 500 kuvaa, ja tarvikeakulla 300-400 ei ole juurikaan merkitystä, kun hinta on yleensä enintään neljäsosan.

En tiedä missä hinnoissa nuo suomessa myytävät tarvikeakut ovat, mutta ebaystä (Hong Kongista yleensä) noita mielestäni kannattaa tilailla, hinnat pokkariakuilla n. 3-4 dollarin luokkaa, ja monesti ilmainen toimitus (tai maks pari dollaria). Nykyisessä Panasonicin LX3:ssa tuollaiset akut kapasiteetiltaan suurinpiirtein samaa tasoa (en ole tehnyt mittauksia, mutta eivät hyydy mutulla yhtään nopeammin kuin originaalikaan), ja hintaa oli 13 eur kahdelle akulle posteineen (ei ollut edes halvin paikka), Panasonicin omat kustantaa muistaakseni 30 eur kpl.

Rowana
Käyttäjän Rowana kuva

Mulla on ollut tarvikeakkuja vaikka kuinka paljon. Ne ovat kaikki olleet huomattavasti kestävämpiä kuin originaalit. Siis akut ovat kestäneet enemmän latauskertoja, kylmäkesto on ollut parempi, ja ladattu akku on kestänyt moninkertaisesti kauemmin kuin originaali.

Toisaalta tarvikeakut saattavat erinäisistä syistä olla vaarallisempia kuin originaalit. Suojauksia ym. turvatekijöitä saattaa puuttua.

Se mikä mua vaivaa eniten, on että meillä on hajonnut mystisesti melkoinen määrä digikameroita (lähinnä ixuksia ja yksi nikon). Mistä se johtuu on täysi arvoitus, mutta olen miettinyt onko sekalaisilla akuilla ja muistikorteilla mahdollisesti ollut vaikutusta tähän.

teha
Käyttäjän teha kuva

Vaihtelee..

En muista nimeä tarvike akku hyytyi alle 6 kk ajassa täysin kelvottomaksi..

Toinen Rajalan tarvikehyllystä keskeltä Hesaa hankittu hieman laadukkaampi ja
mahdollisesti Canonin hyväksymä sen sijaan toimi moitteettomasti..

Paha sanoa, mutta mitä kalliimpi myyjä, sitä selkeämpi konsepti..?

Teha

Pääasia, että on hauskaa.. =)

rance

Minulla on Canoniin (350D) sopiva Lenmar -merkkinen tarvikeakku ja toisena tietysti alkuperäinen. Molempia on jo käytetty reilut kolme vuotta. Luotan molempiin kuin "vuoreen", enkä ole saanut kummastakaan mitään negatiivista mielikuvaa. Pakkaskestävyydessä Lenmar "tuntuu" hieman paremmalta, mutta se voi olla olosuhteiden vääristämää mielikuvaa.

Aries

Canon original ja tarvike. Original on kestänyt ainakin 4 vuotta, tarvike kosahti alle vuodessa.

teesaa

Onko havaintoa kenelläkään geneerisistä Eneloopeista, eli uudentyyppisistä Ni-Mh akuista. Löytyykö joltain tarvikevalmistajalta, vai vain orkkiksena?  Huhu kertoo, että Liiterin Ni-Mh akut olisivat tuollaisia.

Korpijaakko

Akkukennoja ei maailmassa valmisteta kovin monessa tehtaassa, avainasia olisi tietää, missä vapriikissa milläkin tuotemerkillä myytävät akut on valmistettu. Jos valmistaja on sama kuin originaaliakullakin, voi ostaa huoletta tarvikeakun.

Itselläni on kameroissa (EOS 550D ja Olympus Mju Though 3000) dealextremestä ostettuja tarvikeakkuja ja ne tuntuvat toimivan yhtä hyvin tai huonosti (kylmässä) kuin alkuperäisetkin. Kummankin kameran akuista oli netissä positiivisia kokemuksia, jonka perusteella päädyin ostamaan muutamia kokeeksi. Eikä noilla hinnoilla ole pahakaan tappio, jos akut olisivat osoittautuneet huonoiksi.

rance

[quote author=teesaa link=topic=30218.msg184247#msg184247 date=1294468463]
Onko havaintoa kenelläkään geneerisistä Eneloopeista, eli uudentyyppisistä Ni-Mh akuista. Löytyykö joltain tarvikevalmistajalta, vai vain orkkiksena?  Huhu kertoo, että Liiterin Ni-Mh akut olisivat tuollaisia.

Jos tarkoitat Liiterillä tuota Lidliä, niin epäilen vahvasti moista huhua. Pari kertaa olen ostanut niitä Tronic Energy Ni-MH akkuja ja pettynyt molemmilla kerroilla. Yhteensä kahdeksasta AA-kokoisesta kolme oli ihan "makkelia", mikä tarkoittaa että luvatusta 2500 mAh:sta täyttyi noin puolet virkistyslataustenkin jälkeen. Loppujen akkujen kapasiteetti oli 1810-2100 mAh lukemissa.
Ostaessa ne olivat tyhjiä ja tyhjenevät melko nopeasti latauksen jälkeen itsekseen.

Siis selvä ero mainittuihin Eneloopin akkuihin.

rance

Täytyypä vähän vetää takaisin, posti toi tänään Lidlin mainoksen, jossa oli tarjolla uudenlaisia Tronic akkuja, jota myydään valmiiksi ladattuina.
  Silti, epäilen etteivät ne ole välttämättä samoja kuin Eneloop, joka on japanilaisen Sanyon valmiste. Näitä akkujahan valmistuttaa myös saksalaiset, epäilen Lidlin akkujen alkujuurien olevan samoissa ilmansuunnissa.

rance

Nyt on päästy lähemmin tutustumaan näihin Lidlin punaisiin Tronic akkuihin. Ne on tosiaan näitä uudempia NiMH-akkuja, ilmeisesti laadultaan aivan kelpoja kuten http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?t=297893&page=1 sivulla väitetään. Samalla sivulla epäillään niiden valmistajaksi vuoroon Eneloopia ja Ansmannia, mutta mitään faktaa ei ole esitetty.
Eneloop ei valmista D-, C-, ja neppariakkuja, Tronicilla niitä löytyy.
Ansmannin akkujen kapasiteetti taas on eri luokkaa kuin vastaavan kokoisten Tronickien. Esim. D:koossa Ansmann on 8500 mAh, kun taas Tronic 4500 mAh.

Tronicin pakkaksesta päätellen ne on valmistettu EU:n ulkopuolella (tietysti) ja Tronicin kotisivujen mukaan heillä on kolme tehdasta Kiinassa.

teesaa

Amazonista (UK store) tilailin sitten kuitenkin erän Eneloopeja, kun ei hintakaan ollut kovin paha. Liiterin seuraavan patteritarjouksen voisi kuitenkin hyödyntää. Uuden laturinkin tilailin, Lacrossen BC-700. Siitä ainakin tullut hyvää palautetta weppifoorumeilla (kun ei tuota BC-900 mallia enää ollut saatavilla). Eiköhän ala lelut kukkua.

rance

[quote author=teesaa link=topic=30218.msg184693#msg184693 date=1294983673]Uuden laturinkin tilailin, Lacrossen BC-700. Siitä ainakin tullut hyvää palautetta weppifoorumeilla (kun ei tuota BC-900 mallia enää ollut saatavilla). Eiköhän ala lelut kukkua.

No, mikä ettei. Minulla on se vanhempi malli Lacrossen BC-900:sta, juuri se, missä jotkin yksilöt ylikuumenivat, varsinkin jos käytti niitä suurimpia latausvirtoja. Akkujen eliniän kannalta tuo BC-700 malli on kyllä järkevämpi, vaikka joskus kuvausreissulle lähdettäessä kaipaakin latausnopeutta. Se on kuitenkin oma syy, pitäisi ennakoida tilanne.

Nyt kun näitä vähäpurkauksia akkuja alkaa olla pilvin pimein saatavilla, ei pitäisi tulla enää tuota "viimeinen kiire" ilmiötä. Voi huoletta pitää satsin tai kaksi täyteen ladattuina sopivin välein ja voi luottaa siihen, ettei lataus ole häipynyt kuin minimaalisesti, vaikka akut olisivatkin olleet muutaman kuukauden käyttämättä.