1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Anonyymi
MemBrain® kokemuksia?

kellä olis kokemuksia tuosta marmotin omasta kankaasta. onko millanen kulutuksen kestävyys, hengitys ja vedenpitävyys?

Anonyymi

Mulla on ollut/on yhä vuoden verran käytössä MArmotin Membrain kalvo rotsi ja hodet. Pitää vettä samanlailla kuin Gore, hengittääkin samanlailla eli huonosti. Kestävyyteen olen ollut tyytyväinen.

Leikkaukset ja muut ominaisuudet on mun mielestä marmotissa kohdallaan hintaan nähden.

Anonyymi

ei hengitä yhtähyvin kuin gore ja vedenpitävyys on heikompaa. Sama juttu on muidenkin valmistajien omilla kalvoilla. Gore on vieläkin se paras, ainoa huonopuoli on että siitä joutuu maksamaan hieman enemmän.

mek

Gore ei ole se paras. Muistaakseni USAn armeija on tehnyt asiasta tutkimuksenkin, linkki taisi olla täällä rakassa. Sen mukaan EVent oli selvästi paras hengittävyydeltään, vedenpitävyys EVentissä on ainakin esitetietojen mukaan yhtä hyvä kuin Gore XCR:ssäkin. EVent on ollut jo edellisenkin version hengittävyydessä Goren edellä. Klättermusen on käyttänyt saman valmistajan kalvokankaita jo vuodesta -95. Vuonna -97 hankin Klättermusenin asun, materiaalin nimi oli silloin Cutan ja arvot: hengittävyys 15 000 g/m2/24h ja vedenpitävyys 10 pesun jälkeen yli 20 000 mm. Gore XCR ei pääse vieläkään tähän 15 000 g/m2/24h. Tosin tällä hengittävyydellä ei ole niinkään suurta merkitystä, kuin sillä, miten hyvin kalvo, jonka toisella puolella on vettä (käytännössä kastunut pintakangas) hengittää. Näissä arvoissa EVent oli testin mukaan selvästi muita parempi. Kuivana erot olivat pienemmät.

No pain, no gain...

mek

No tässäpä on se linkki tutkimuksesta, johon viittasin tuossa edellä:

http://www.lpk.partio.fi/papa/pitva/paasivu/lopreki/breathability.pdf

No pain, no gain...

Anonyymi

Väitän, että Membrain kalvo pitää vettä siinä missä XCR:kin. Molempaa löytyy kaapista. Kysymys on enemmäkin pintakankaan veden hylkivyydestä. Liukas vahamainen kangas hylkii joitsessään niin hyvin, että ei kalvo joudu niin koville.

Edelleenkään kumpikaan ei juuri hengitä, joten tuuletuksen on oltava kunnollinen.