1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Anonyymi
Isot ja leveet sukset

Kommentteja Isojen vuorten yli 80 mm leveistä vapaalaskusuksista. Mitkä kannattaa ostaa ja miksi ? Entäs siteet: riittääkö 10 tai 12 diniset perusmöykyt ja mikä merkki on luotettavin ? Miksei taas jotain suksia tai siteitä kannata ostaa ? Teknisiä ja asiallisia empiirisiä vastauksia toivotaan...

Anonyymi

En tiedä kuinka epäasialliseksi vastaus tuomitaan, mutta jos tuollaista pitää kysyä, niin suosittelisin lyhyttä, pehmeää, leveää ja suhteellisen suurella sivuleikkauksella varustettua suksea (so. helppo), tyyliin suurinpiirtein salomon pocket rocket tai ehkä joku näistä atomicin pienemmistä daddyistä (jälkimmäisiä en ole kokeillut, vain kuulopuheita...) Uskaltaisin myös väittää, että tällaisen kysymyksen esittäjälle perusmokkulat riittävät mainiosti siteiksi.

Anonyymi

Kuinka isoille vuorille oot menossa hurjastelemaan?

Ehkä niitä suksia kannattaa testailla niin tietää millaiset haluaa.

Jos puhut alpeista niin jokaisesta isommasta hiihtokeskuskylästä saa vuokrattua leveitä suksia alppitsiteillä ja kun suosikki on löytynyt niin saat sen paikanpäältä suomi-hintaa halvemmalla.

Anonyymi

Kiitos vastauksista, mutta testailu tuntuu minusta turhalta ajanhukalta tässä tapauksessa. Runsas parikymmentä vuotta perinteisillä malleilla laskeneena olen siirtymässä modernien välineiden kauteen enkä tekniikan hienouksistakaan paljoa perusta. Laatu, kestävyys ja luotettavuus riittää mainiosti, luulisin? Pohjois-Amerikan Kalliovuoret, Andit ja Alpit ovat ne lasku- ja kohdealueet. Olen kyllä itse aatellut lähinnä pitkää, noin 90 mm leveää ja mahdollisimman jäykkää suksea perinteisillä siteillä tietenkin ilman mitään korotuspaloja mutta tarkkoja pakettisuosituksia kuunnellaan aina sillä tarjontaahan maailmalla on jos jonkinmoista, mm. vanha laskijaystäväni käyttää muistaakseni 20 cm miestä pitempiä Völklin Snowrangereita ja hyvin ovat kestäneet ja totelleet, uutta K2 AK ENEMYäkin ovat kaikki kehuneet Stormrider DPstä tai Asteroidista puhumattakaan mutta en sitten tiedä ketä uskoa... Haluan sijoittaa suksirahanikin tarkasti.

ps. mm. Pocket Rockettien pehmeys ja helppous arveluttaa, samoin Triplabandiitit ovat saaneet kritiikkiä. Kestääkö kovaa menoa ja armotonta käyttöä pidemmän päälle?

Anonyymi

No eihän pocket rocketit mitkään jäykät sukset ole, mutta senhän sinä varmaan olet jo testeistäkin lukenut. Tuskin niitä kannattaa hankkia jos stöcklin stormriderit on kiikarissa. On sulla ainakin suureelliset suunnitelmat ens kaudelle.

Anonyymi

Leveisiin suksiin kannattaa hankkia myös kunnolliset siteet, DIN:it min 12 asti, leveessä sivakassa siteeseen kohdistuu kovemmat väännöt kuin kaposemmissa malleissa. Siteen merkki onkin sitten henkimaailman juttuja, kaikilla on omat mielipiteet siitä mikä on hyvä, mutta itse ainakin panostain keveyteen ja yksinkertaisuuteen sopivaa sidettä läskeihin valitessani. Hyväksi havaittuja on ainakin Salomonit 912/914 yms järeemmät mallit ja Lookin/Rossarin tykkisiteet.

tero

Mulla on just noi AK Enemyt ja ei niitä jäykiksi voi kyllä haukkua . Pidän ite pitkästä, joustavasta ja kevystä suksesta tohon tarkotukseen, pieni sälli kun oon. Kestävä, ladukas ja jäykkä suksi vois olla vaikkapa Volklin Explosive tai G4.

Anonyymi

Kiitos vastauksista, kylla se taitaa nyt Stormridereihin kallistua, sitten sen nakee ovatko liian vaikeat tai raskaat laskea, enpa kuitenkaan usko, haasteitahan ja sopivaa vauhtia me maesta haetaan ja kun suht painava olen 90 kg niin voima ja massa jyraa jos suksi niin vaatii!? G4 vaikka vahan kapeahan tuo on tai K2 ENEMY taitavat olla ne toiset vaihtoehdot jos DP ovat vaikeita hankkia. Mutta entapa uudet AK LAUNCHERit, niita on ainakin rapakon takana nakynyt paljon? Vanhat X-scream seriesit rupeavat jo olemaan liian kuluneet, tutut, helpot seka kapeat tiettyihin kohtiin...

Olof

Mietityttää et siirryt kyl sit kerralla niistä Salomonin rinnteen lutkuttajista kunnon jäykkiin peleihin. Niis on sit se ero aika iso. Mut etköhän ite tiiä mitä teet. Ja mistä tykkäät.Mut ainakin mun mielestä sun suksi maku muuttuu aik radikaalisti noista x-screamin lerpuista.

Powder to the people

Anonyymi

Niin, onhan se ero varmasti huima mutta muutoksen kuuluukin aina olla radikaalia, tuntuu ainakin etta omat taidot riittavat jaykkiinkin peleihin. Vanhoista suksista joita kaapeissa on, tuntuu monesti loppuvan mehut kesken ainakin kovassa vauhdissa..

tero

No varmasti loppuu jos kaapissa on x-screameja. Oon kanssa vähän samaa mieltä tuon Olofin kanssa, mutta toisaalta jos on mielessä miten haluaa laskea niin kannattaa tosiaan hommata siihen sopivat työkalut. Suksi opettaa tavoille. Loppu on sitten jykästä kiinni... :mrgreen:

Ongelma on joskus vaan siinä, että tulee liian radikaali muutos ja opettelu/totuttelu tulee työlääksi. Tosin oon sitten nähnyt niitäkin, että kaveri hommaa testailujen jälkeen melko samanlaiset lelut kun oli aiemmin, vaikka taitojen puolesta olis pitänyt olla aivan eri kategorian pelit, että voi se tyssätä tohonkin.

Sulle varmaan painosikin puolesta saa tuo sivakka olla jäykkä. Ite olen 170cm / 70kg ja AK Enemy on mulle omasta mielestä passeli. 90 kiloselle tuo taitaa olla jotain muuta kuin vauhtisuksi. Ekaksi läskiksi toisaalta voisin suositella vaikka isommallekin.

Anonyymi

Kunnon lankut voisivat olla vaikka K2 kahunat, Seth pistoolit tahi Kneisselin "tankkerit"mikäli isoa suksea halajat. Eikö G4:ssä leveys riitä, olisi ainakin hiukka jämäkämpi kuin monet muut. Tai erotu joukosta ja hommaa Spatulat.

Anonyymi

Suksitestejä ja -esittelyitä lukiessa saa helposti sen kuvan että monet ns. vapaalaskusukset sukset sopii vain yli-ihmiselle tai sellaiseksi haluavalle ("Go big or go home!" jne.). Kun suksea sitten kokeilee käytännössä yllättyy usein kuinka helppo sillä on laskea (saattaa tietysti vaatia laskutyylin muutosta yms. että suksi pääsee oikeuksiinsa). Mun mielestä ei kannata arkailla suksia vaihtaessaan, tietysti pitää tietää mitä on tekemässä ja parasta on jos suksea pääsee testaamaan ennen ostosta.

Olof

Mæ laitan varmaan vølkin g4 tai atomicin 10.ex.. Ne jotak saan ahlvemmaalla ne laitan. Varmaanko vertigot saan halvemmalla..

Powder to the people

tero

Onkos joku jo keväällä päässyt sujauttamaan K2:n Kahunoilla tai Pistoleilla?

Anonyymi

Mikä on K2 Kahuna? Seth Pistolsit on hyväksi havaittu, niitä voisi suositella ketjun aloittajalle.

tero

http://www.getboards.com/snow/twintips/k2/k2kahuna.html

Ainkin mun mielestä hienoimmat sukset kraffoiltaan, mikä on tietysti suksen tärkein ominaisuus. Ainakin minä tunnustan ostaneeni eräät sukset tuolla perusteella :mrgreen:

Anonyymi

Sukset tiettävästi ostetaan graffojen perusteella, mutta tuo on jo liian pelkistetty. En tykkää.