1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
jaakkola
millaiset kahluuhousut??

Oon tommoinen aloitteleva noviisi perhostelija ja tarvisin vähän apua ku pitäis laittaa kahluu kuteita.

Neopreini vai ns. kuivapöksy. mikä ois kohtuu hintainen ja toimiva pöksy??

Anonyymi

varmaan kannattais käydä kyselemässä kalastus.comissa tai vastaavissa alan foorumeissa. Täällä porukka vastailee suurimmaksi osaksi ilman minkäänlaista kokemuspohjaa..

PasMak

jaakkola hoi!

Kalastuhousuista on itsellänikin pulaa mutta kiinnostaako katsoo sakkia kokoon ja lähtee syyskuussa kalaan viron saarenmaalle.

Asiasta oli juttua erä lehdessä ja kehuivat meritaimenparatiisiksi!

Voisi kasata sakin tyylin pe-ma päiviksi sinne kalaan!

Teltoissa yötä jne.

Ota yhteyttä ja ketä vaan kiinnostaa keikka niin yhteyytä vaan muhun!

t:PasMak

Anonyymi

Riippuu ihan mitä haluaa ja mikä on budjetti...

Jos tarkoitus on kahlata myöhään syksyllä tai aikaisin keväällä todella kylmässä vedessä tarkoitukseen sopii neopreeni housut. Kesällä lämpimissä vesissä neopreeneillä on sitten hiukan ikävä kahlailla kun on vaaahtopallero munissa :lol: . Muoviset housut sama-asia.

Jos pääasiassa on tarkoitus kahlailla lämpimien vesien aikaan ja on hiukan budjettia käytettävissä suosittelen ehdottomasti hengittäviä kahluu housuja.

Itse omistan Vision Flywater Extreme pöksyt ja jotkut kengät, en muista mitkä. Hintaakaan en tarkkaan muista mutta luokkaa 250-300 € niistä maksoin. Käyttöä ei vielä ole aivan alyttömästi tullu, mutta olen täysin tyytyväinen. Alle vaatetukseksi tyylin sportti kerrasto ja fleece välihousut, tärkeää alus kerralla on että se poistaa mahdollisen kosteuden / hien iholta ja housuista. Viikonloppuna kävin kahlailemaan kahtena iltana kalojen persässä ja alla oli em. vaatetus eikä kyllä kylmä vaivannut, veden lämpö ei mikaan älytön kuitenkaan ollut, korkeintaan 10 astetta Smile . Käveleminen sujuu kyseisillä kamppeilla hyvin, melkeen kuin vaellus kengät ja joku core kuori päällä, mutta kahlatessa etelän vesillä varsinkin kenkiin menee sisälle hienoa hiekkaa tai humusta yms joten neopreeni sukka osan päälle kannattaa laittaa tennis sukka suojaamaan. Näin saat lisää käyttöikää housuille. Piikkilankoja ja muita terväviä juttuja kannattaa tietysti varoa... Wink

- SLiDe

zorro

Omalla kohdallani joskus parhaimmillaan 60 perhokalastuspäivää/vuosi, joten on tullut kahluuhousuja pidettyä jokunen tunti! Tosiaan hengittävät rokkaa!! Itselläni Simmsin gore-tex guide -böksyt ja Weinbrennerin kengät ykköskäytössä. Kengät saisi olla mielestäni pikkuisen kevyemmät, mutta noi housut ainakin itselläni istuu kuin hanska..vai kuinka sanonta kuuluu! Tenolla ringissä istuessa ja silloin kun ei tule käveltyä paljonkaan käytän neopreenia jos senkin takia ettei kulu kivillä istuessa yhtä pahasti. Samasta syystä neopreenia silloin kun tulee lilluttua vedessä vyötäröä myöden yhtä mittaisesti suht pitkään. Oma kalastukseni painottuu, tai painottui silloin joskus kun kerkesin kalaan, Pohjois-Norjan keskikokoisille lohijoille, jolloin tulee liikuttua suht paljon poolien välillä ja kahlailtua vähän miten sattuu!

Perhana kun tekis mieli päästä taas lohia jallittamaan, mutta minkäs teet kun loma ei riitä joka paikkaan! Eilenkin tuli illalla SVT:ltä todella inspiroiva kalastusohjelma Norskeista..

jaakkola

Kävin tuossa laittaan semmoiset visionin flywaterit. Semmoinen vähän kevyempi setti mutta ku oli niin hyvä hinta niin miellytti pihiä ostajaa. Kahlailtua on tullu jo monena päivänä. On ässä hommaa. Pitää vain olla aika hyvä tasapaino ku tuolla virrassa juoksee meneen.

Onko semmoisella kahlaussauvalla käyttöä. Suosittelivat kovasti semmoista.

Joo mulla onki lohi joki tuossa ihan vieressä tosin parhaat lohi ajat alkaa kuulemma tuossa viikko juhannuksen jälkeen. On ne jo vetänyt tuosta 7 kilosen ylös että kyllähän siellä ui jo isoja fileitä.

- Onko puhelu hullujenhuoneella?
<br />- On kyllä, mutta kukaan ei ole puhelimessa.

jaakkola

Niin tuosta viron reissusta. kuulostaa kyllä houkuttelevalta, mutta mulla on aika paljon töitä syksymmällä joten mulla tuskin on mahdollisuuksia lähteä sinne. Asustelen itte pohjois ruotsissa, joten täälläki on hienoja mestoja. Kasatkaa porukka ja tulkaa tänne, siis kirunan ympäristöön. En oo vielä kovin hyvin mestoista selvillä mutta sen tiedän että täällä niitä on paljon.

zorro

jaakkola wrote:
Onko semmoisella kahlaussauvalla käyttöä.

On ja ei ole! Selvähän se että joskus lisätuki olisi enemmän kuin paikallaan, mutta mun mielestä kahluusauva on vaan tiellä!

Anonyymi

Kiirunan lähellä oot aika pelimestoilla talveakin ajatellen.

jaakkola

joo nyt on alkanu mestojaki löytyyn. mukava paikka oli eilen ku pohja oli semmoista pientä pyöreetä kivee ja plussana melkoinen virta. Tuli kastuttua mukavasti. ei ollu oikeen kala syönnillä mutta pakko myöntää että täällä lapissa on mahtavia mestoja.