1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Anonyymi
Hyvän teltan ominaisuudet...?

Eli hyvät telttailijat! Minulla on "pikku" probleema, mikä/millainen on ns hyvä teltta vaelluksilla. Kun menen kauppaan niin "kauppias" tietenkin tyrkyttää parasta mahdollista ja samalla kenties kalleinta malliaan. Siis kysynkin teiltä omakohtaisia kokemuksia teltoista. Niin olisi hakusessa 3 tai 4 vuodenajan teltta itselleni. malleja ja merkkejä jos kertoisitte olisin kiitollinen. -KIITOS-

Panda

Kupoli vai tunneli? Kupoli on itsestään seisova (ei siis tarvitse vältämättä kiinityspisteitä maahan tai vast.) kun taas tunneli ei. Oikein pystytettynä tunneli kestää tuulta paremmin mutta tuulen suunta voi aina vaihtua. Tunnelin voi pystyttää järjestyksessä; ensin ulkoteltta sitten sisä. Näin pysyy sisäteltta kuivana sateessa pystytyksen ajan. Kupolejakin on muutama malli tällä ominaisuudella.

Paino. Kankaat. UV-suojatut ja tarpeeksi vedenpitävät. Tuuletus. Sisäänkäynnit ja abisidit; tilavat (kaksi kappaletta helpottaa aina mutta lisää painoa). Hinta. Jos olet köyhä ei sinulla ole varaa halpaan, osta siis Hilleberg. Tarkista myös Haglöfsin Geniukset.

[b][size=15px]ROCK![/size][/b]

Anonyymi

Hyvä teltta on teltta joka soveltuu käyttötarkoitukseensa. Loput ominaisuudet riippuvat käyttötarkoituksesta. Mihin käytät telttaasi?

-Tarvitseeko teltan pystyä pystyttämään kalliolle (esim. saaristossa)? Jos tarvitsee, eivät tunneliteltat sovellu.

-Käytätkö telttaasi talvivaelluksilla? Jos käytät, tarvitset laajennetun absidin eli eteistilan, jossa voi tarvittaessa laittaa ruokaa keittimellä. Voit joutua odottelemaan teltassa parikin päivää lumimyrskyn laantumista. Myös toinen oviaukko helpottaa asioita (jos lumi tai käytössä oleva keitin tukkii toisen aukon.

-Käytätkö telttaasi rankoissa olosuhteissa (=odotettavissa myrskytuulta yms. kaukana sivistyksestä puurajan yläpuolella)? Jos käytät, pitää teltassa olla kestävät materiaalit ja riittävästi kiinnityspisteitä. Ns. geodeettiset teltat (useita ristikkäisiä kaaria) kestävät todella kovaa säätä. Myös myrskyliepeet telttakankaan alareunassa ovat eduksi, sillä niiden päälle voi kasata kiviä tai lunta.

-Kannatko telttaa koko ajan mukanasi vai pystytätkö teltasta tukikohdan josta käsin teet päiväretkiä? Ensimmäisessä tapauksessa teltan on oltava kevyt, jälkimmäisessä mielellään tilava vaikka vähän painavampikin.

-Montako henkeä teltassa yleensä yöpyy? Kolmen hengen teltassa nukkuu hätätapauksessa jopa viisi, mutta sopivan kokoinen se on kolmelle (talvella kahdelle).

-Muuta huomiopitavaa:

-materiaalien vedenpitävyys ja kestävyys

-teltan paino

-teltan helppo pystytettävyys (myös yksin tuulessa)

-tuuletus

-yms.

Yleisesti voin kuitenkin antaa seuraavat ohjeet mille tahansa teltalle, jota käytetään muuallakin kuin festareilla:

-Hanki teltta, jossa on erillinen sisä- ja ulkoteltta eli ns. kaksikerrosteltta.

-Teltta on joka tapauksessa investointi, jonka suhteen on syytä miettiä mitä sen kanssa tulee tekemään seuraavan n. kymmenen vuoden aikana.

-Satsaa laatuun.

-Tutki eri valmistajien telttoja (esitteet, netti, kaupat) ja kun olet löytänyt mielestäsi sopivan mallin, kysele sellaisen teltan omistajilta mitä ovat teltastaan mieltä ja missä ovat sitä käyttäneet. Mm. tämän palstan lukijoiden joukosta löytyy useimpien telttamallien omistajia.

-Jos olet aloitteleva vaeltaja, tee ensin reissu jonkun kaverin ja tämän teltan kanssa, jotta saat käsityksen mihin kaikkeen teltassa tilaa tarvitaan. Mieti samalla ylläolevia kohtia.

Anonyymi

Osta haltin Alfa jos kaipaat telttaa ympärivuotiseen käyttöön kahdelle/kolmelle hengelle.

Tai Halti Delta jos kaipaat telttaa ympärivuotiseen käyttöön kahdelle.

Kummatkin edullisia, hinta-laatusuhteelta hyviä ja toimivia. Ei aivan kaikkein keveimpiä, mutta se hinta on pointti. Itselläni ei ainakaan ole niin paljoa ylimääräistä, että viitsisi maksaa 3-5 kertaa enemmän kuin Esim. Halti Alfa maksaa, kilon tai kahden kevennyksestä.

Mutta kaikki on suhteellista.

Kannattaa ainakin kattoa noi em. teltat.

Anonyymi

Kiitokset vastauksista!! tuolla tiedolla pääsen jo makeasti alkuun. Mutta saa toki lisää infoa pistää aiheesta! -KIITOS-

Anonyymi

Tunneli teltta soveltuu hyvin kalliolle ja saaristoon koska teltta on jokatapauksessa kiinnitettävä naruilla tiukasti alustaan(kova tuuli) vaikka se ilman naruja pystyssä pysyisikin. Ja noita kiinnitys tapoja kalliolle on useita.

Nixter

Vieras wrote:
Tunneli teltta soveltuu hyvin kalliolle ja saaristoon koska teltta on jokatapauksessa kiinnitettävä naruilla tiukasti alustaan(kova tuuli) vaikka se ilman naruja pystyssä pysyisikin. Ja noita kiinnitys tapoja kalliolle on useita.

Miten kiinnität minkä tahansa teltan sileälle kalliolle niin että se kestää kovan tuulen? Kupoliteltan tapauksessa riittää että teltta on kiinnitetty muutamalla vahvalla narulla ettei tuuli sitä vie (yksi puu tai iso kivi riittää), mutta tunneli ilman myrskyliepeitä vaatii paljon enemmän naruja pystyssä- ja muodossapysymiseen. Mihin kiinnität ne? (Olisi nimittäin tarkoitus lähteä elokuussa saaristoon ja kaapissa sattuu olemaan Helsport Isfjell 3. Siinä onneksi on myrskyliepeet.)

Jos et yritä, et koskaan saa tietää mihin et pysty.

Anonyymi

Haalaat kiviä, uppotukkeja ja kajakit teltan lähistölle narujen kiinnittämistä varten. Jos sulla on kiipeilyssä käytettäviä kiiloja tms, niitäkin voi käyttää mutta ei varmaan kannata käydä ostamassa jos ei niitä jo valmiiksi ole koska on ne aika kalliita teltankiinnikkeitä.

Ehkä ei kannata kovalla tuulella mennä sillä avokallioluodolle... onhan siellä metsääkin. Biggrin

Anonyymi

Kysy myyjältä saatko koepystyttää teltan liikkeessä, sitten ainakin huomaa onko pystytys helppoa vai vaikeaa (tunnelin pystytys vaatisi tietty jotkut kiinnityspisteet, mutta huomaatpa ainakin onko kaarien laittaminen ongelma.) Samalla saat jonkun käsityksen sisätiloista.

Anonyymi

Anonymous wrote:
Osta haltin Alfa jos kaipaat telttaa ympärivuotiseen käyttöön kahdelle/kolmelle hengelle.

Kummatkin edullisia, hinta-laatusuhteelta hyviä ja toimivia. Ei aivan kaikkein keveimpiä, mutta se hinta on pointti. Itselläni ei ainakaan ole niin paljoa ylimääräistä, että viitsisi maksaa 3-5 kertaa enemmän kuin Esim. Halti Alfa maksaa, kilon tai kahden kevennyksestä.

Itse en välttämättä ostaisi Haltin Alfaa. Kerran olen sen koonnut ja toista mahdollisuutta en saanut. Haltin Deltasta minulla on hyviä kokemuksia, vaikka tietääkseni sitä ei enää myydä. Tosin Deltassakin eteinen on aika ahdas. Nyrkkisääntönä voisi sanoa, että Haltin teltoissa on aikamoisia tasoeroja vähän riippuen siitä, missä se on tehty. Vaikka Halti on suomalainen, se teettää suuren osan tuotteistaan ulkomailla. Voit siis saada kaupasta joko hyvän Haltin teltan tai sitten aivan surkean, joka hajoaa ensimmäisellä käyttökerralla. Sama tuntuu pätevän myös Haltin muitten tuotteiden kohdalla. Tämä on minun kokemukseni Haltista.

Anonyymi

Mikäli haluat ostaa tunneliteltan, niin kattelepa Hillebergin ja Helsportin telttoja ja niiden yksityiskohtia. Nuo on kalliita mutta tunnetusti hyviä (eli materiaalit kuten pohja, päällinen, vetoketjut, kiristysnarut kestää, tuuletus toimii, pystytys ja kiristäminen vaivatonta, kevyitä tilaan nähden, tuulenkestäviä jne). Siitä saat vähän mielikuvaa millainen on hyvä teltta. Sitten voit ehkä vertailla kiinnostavaa telttaa noihin ja miettiä mikä niissä kalliissa teltoissa oli eri lailla. Jos löydät melkein samalla lailla toimivan niin osta pois. Niistähän nuo muut (fjällräven, halti, Jack sudennahka) on kopioitu. Helsportit on yleensä matalia ja pienempiä kuin Hillebergit, joissa on sitten ehkä mukavampi käkkiä huonolla kelillä... riippuu tietty mallista.

Sitten vuoristogeodeetit on erikseen, muttei sellaista kannata suomen käyttöön ostaa muutenkaan.

petja75

Tarzan wrote:
Anonymous wrote:

Itse en välttämättä ostaisi Haltin Alfaa. Kerran olen sen koonnut ja toista mahdollisuutta en saanut. Haltin Deltasta minulla on hyviä kokemuksia, vaikka tietääkseni sitä ei enää myydä. Tosin Deltassakin eteinen on aika ahdas. Nyrkkisääntönä voisi sanoa, että Haltin teltoissa on aikamoisia tasoeroja vähän riippuen siitä, missä se on tehty. Vaikka Halti on suomalainen, se teettää suuren osan tuotteistaan ulkomailla. Voit siis saada kaupasta joko hyvän Haltin teltan tai sitten aivan surkean, joka hajoaa ensimmäisellä käyttökerralla. Sama tuntuu pätevän myös Haltin muitten tuotteiden kohdalla. Tämä on minun kokemukseni Haltista.

Halti ei välttämättä ole esim Hillen tasoinen, mutta Haltin suuri valtti on firman kotimaisuus; ja ennen kuin kukaan älähtää mitään Haltien valmistusmaista, korostan, että tarkoitan organisaatiota ja nimenomaan asiakaspalvelua. Suomenkielistä asiakaspalvelua.

Ehkä juuri noista maanantaikappaleista johtuen Haltilla on kova into pitää asiakkaat tyytyväisenä; tai näin olen itse kokenut. Halti esim vaihtoi vuotavat, ei-takuulliset drymaxx-vaelluspopot tuliteriin sen kummempia kyselemättä. Samat kokemukset on monilla tutuilla vastaavista tilanteista.

Eli hyvän tuoteturvan saa Haltin ostaja, vaikkei ehkä ihan kalleimpien tasoista tuotetta. Hyvin on Haltit mulla pääsääntöisesti kestäneet.

Yleensä olen kyllä sitä mieltä että laatuun kandee retkeilyvarusteissa(kin) sijoittaa; mut Halti ei ole sama kuin Anttilan Jotos-tuotteet, kuitenkaan.

Itelläni ei yksikään vaellus ole päättynyt kurjasti Halti-tuotteiden pettämisen vuoksi. Ja aina näihin aikoihin asti majoituin tunturissa yleensä Haltin Vaelluskupoliin, joka on kai noin 150 euron teltta.

-P-

Anonyymi

Onhan se pointti tuo hvä asiakaspalvelu, mutta se on vähän huono alkaa sitä hommaamaan, kun olet jossain huitsin nevadassa, missä ei esim. GSM pelitä ja teltta vuotaa kuin seula... mun mielestä hyvää asiakaspalvelua on se, että tekee sellaisia tuotteita, mistä ei tartte valittaa.

petja75

On se totta, ettei asiakaspalvelu auta jos olet tundralla, ja kamat pettää.

Haltit ei onneks mun käytössä ole pettänyt kesken kaiken; tyttöystävän Hikerit alkoi kyllä vuotaa vaelluksella, mut kesä kuivaa minkä kastelee, onneks oli lämmin heinäkuinen vaellus kyseessä...

-P-

Anonyymi

Kun itse ostin uutta telttaa, mietin ensimmäiseksi, millaisissa olosuhteissa sitä eniten käytän. Syystä tai toisesta käänsin katseeni kerta toisensa perään malleihin, joiden luvataan kestävän erinomaisesti tuulta. Toisaalta kauhistelin näissä teltoissa sitä, että eteistilat ovat pieniä ja kuitenkin teltat painavat paljon. Kun aikaisempiin retkimuistoihini ei lisäksi kuulunut ainuttakaan todellista myrskyä, tajusin, ettei minun kannata ostaa telttaa, joka on tarkoitettu olosuhteisiin, joissa äärimmäisen harvoin vaellan tai melon. Oivallettua: Kannattaa ostaa teltta sellaisiin olosuhteisiin, joissa sitä eniten käyttää.

Toiseksi pohdin, käytänkö telttaa sateensuojana vai onko se enemmänkin asunto. Koska luonnossa liikkumiseni on vuosi vuodelta muuttunut alati lisääntyvän kamera (ja jatkossa myös luultavasti kalastus) varustuksen myötä paikallaan olemiseksi, päiväretkiksi ja ajalliselta kestoltaan pitemmiksi, päätin ostaa teltan, jonka eteiseen tai eteisiin mahtuu sujuvasti kahden hengen kamat. Päätin, että vaelluksille, joilla pääasiallinen tarkoitus on liikkuminen ja matkanteko, ostan toisen kevyen teltan ilman eteistiloja ja säilytän rinkkani teltan ulkopuolella. Oivallettua: Teltan hankinnassa merkittävää on oma retkeilyfilosofia, retkeilyn tapa.

Kun olin saanut vedettyä suuntaviivat teltan hankinnalleni, aloin analysoida tarkemmin erilaisia telttamalleja. Ensimmäiseksi kiinnitin huomiota teltan korkeuteen. Korkea teltta on arempi tuulelle, mutta toisaalta sateen loppumista odotellessa korkeassa teltassa on mukavampi viettää aikaa. Omasta mielestäni teltassa täytyy mahtua istumaan mukavasti ja vaatteitakin on saatava vaihdettua. Tärkeää minulle oli sisäteltan muoto. En pidä laskevista sisäteltoista, koska ne vievät todellista käyttötilaa (eivät kuitenkaan nukkumatilaa). Siksi katselin enimmäkseen malleja, joissa sisäteltta on päistään pysty. Hillebergillä tallaisia ovat ainakin Tarra, Keron (GT) ja Stalon (GT). Ajattelin myös, että kaksi eri päissä olevaa ovea helpottavat teltassa asumista.

Teltan eteisessä annan runsaasti arvoa käytettävyydelle. GT-malleissa on toki tilaa, mutta jos tavarat ovat pitkällä eteisen perällä, on niitä joskus tuskallista (olen patalaiska) tavoitella. Siksi ajattelin, että kaksi pientä eteistä on parempi ratkaisu kuin yksi suuri. Lisäksi kun molemmille vaeltajille on omat säilytystilat, pysyvät tavarat paremmin järjestyksessä. Ja jos haluaa, voi toisen eteisen pyhittää varusteiden säilytykselle ja toisessa keitellä. Oivallettua: Pelkkien lukujen perusteella (esim. eteisen pinta-alan) ei kannata telttaa ostaa. Kannattaa katsoa, mitä lukujen takana on.

Lopulta suunnittelin enemmän tai vähemmän vakavasti Hillebergin Stalonin tai Keronin ostamista. Koska tarvitsin vain kahden hengen teltan eikä Keron kakkosta ollut telttaa ostaessani vielä olemassa, päädyin Staloniin. Keron 3 tuntui liian painavalta ja lisäksi minua kiehtoi Stalonissa se, että siinä nukutaan eteisen suuntaisesti. Kaikki on välittömästi käden ulottuvilla.

Hmm. Olen tyytyväinen, mutta Stalonissa on kahdelle hengelle eteistilaa ehkä vähän liiaksikin. Keron kakkonen (luultavasti parempi tuulenkesto kuin Stalonissa) saattaisi olla yhtä hyvä vaihtoehto omiin tarpeisiini kuin Stalonkin, mutta enpä taida uutta telttaa ainakaan seuraavaan kymmeneen vuoteen tarvita.

Sori jaaritus.

Anonyymi

Kannattaa varmaan etsiskellä selkeästi 4 vuodenajan telttaa jos tarvitset sitä talvella ja taas jos olet varma ettet tarvitse telttaa talvella niin osta ihmeessä 3 vuodenajan teltta, koska ne ovat kevyempiä kantaa ja halvempia. Eli teepä päätös ennen kauppaan menemistä niin saat sitä mitä tarvitset.

Jos sulla on lapsia, koira tai paljon sateenarkaa relettä mukana niin kannattaa ostaa mieluiten tuollainen isolla absidilla varustettu teltta vaikka tuliskin vain kesäkäyttöön.

4 vuodenajan teltassa kannattaa olla jonkunnäköinen eteinen/absidi, jossa pystyy huonolla kelillä keittämään ja pudistelemaan lumet vaatteistaan. Kivasti lisätilaa absidiin saa kaivamalla lunta absidin keskikohdalta silleen, että saat vaikka seisomakorkeuden siihen, tai ainakin sellaisen jalkatilan, että voi istua mukavasti sisäteltan reunalla ja pitää jalkoja kuopassa. Jätä keittimelle tilaa johonkin reunaan.

Lisäksi kannattaa tarkastaa ettei teltta ole alareunan kautta tuulettuva (tyyliin hilleberg Nallo) koska tämä alareuna helpostikin tukkeutuu lumesta, tai raikas tuuli pöllyttää lunta sisään.

Tuuletusluukut pitää olla, mutta ne pitää olla myös mahdollista sulkea kankaalla jos ei tule pöllyävä puuterilumi läpi (hyttysverkko ei riitä).

Elikkä kun kolme tyyppiä nukkuu yön, tulee ilmaan hengityksen mukana aika paljon koskeutta joka tiivistyy ulkoteltan sisäpuolelle. Tuuletusluukut tulee tarpeeseen hyvällä kelillä. Myrsky sensihaan tunkee lunta sisään pienimmistäkin raoista, eli jonkunnäköistä säätelynvaraa tarvitaan.

Teltan kattoa voi aamullla kuivailla jollain viledarätillä ainakin absidin kohdalta ettei ole pää ja selkä märkänä kun siellä hosuu aamulla.

Itsellä kallioluototelttailu ei ole ollut ongelma. Myrskyllä ei tee muutenkaan mieli asua kallioluodoilla, eli metsän suoja on kiva olemassa, ja samallahan maata peittää jonkunnäköinen turvekerros.

Tapasin kerran UKK-puistossa kupolissa telttailleita tyyppejä, jotka kyseli onko näkynyt yhtä tuulen mukana lentävää telttaa. Heillä ei ollut teltta missään kiinni, ja kun aamulla olivat nousseet pois teltasta, oli se lähtenyt tuulen mukaan, eli pitää se kupolikin laittaa maahan kiinni. Pikkutuulella hyvän tunnelin sivunaruja ei tarvitse laittaa kiinni mihinkään, päätynarut riittää.

En suosittelisi haglöfs geniusta, koska se yksin pystyttäminen voi olla hankalaa (kaarien laittaminen kiinni pohjakankaaseen). Lisäksi sateella ehtii pohja ja sisäteltta kastumaan pystytyksen aikana, ei se järin nopeaa ole. genius pystytetään niin, että ensin levitetään pohjakangas, sitten viritellään kaaret kiinni siihen. Sitten ripustetaan sisäteltta ja lopuksi vetäistään ulkoteltta päälle ja narut kiinni. Kovalla tuulella ilmeisesti pitäisi ensin laittaa pohjakangas maahan kiinni (helpottaa myös yksin kaarien laittamista) Jos tuuleen on yhdistetty sade, niin se ehtii kyllä kastumaan ihan huolellisesti.

Kaksikerrostunnelin sen sijaan saa pystyyn yksin ja tuulessa&sateessa siten, että sisäteltta on jätetty paikoilleen jo paketissa, ensin toinen pääty tuulen suuntaan maahan kiinni kahdella kiilalla, Sitten kaaret paikoilleen, sitten toinen pääty ja muita naruja tarpeen mukaan.

Itse suosittelisin 3 vuodenajan teltaksi hilleberg nalloa ja 4 vuodenajan teltaksi hilleberg nammatj gt:tä (gt mallissa on absidi). Jos et raaski ostaa hillebergiä niin käy edes kaupassa kattelemassa ja pyydä saada koepystyttää niin huomaat miksi se on niin hyvä.